کد خبر : 1173
تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۳
180 views

بهشت پرندگان، جهنم شد!/خلأ مشهود پایش الکترونیک در شبه جزیره

بهشت پرندگان، جهنم شد!/خلأ مشهود پایش الکترونیک در شبه جزیره

بهشت پنهان پرندگان بار دیگر در جهنم آتش سوخت و بار دیگر توطئه عوامل انسانی برای به ظاهر تسویه حساب‌های ناتمام، دیواری کوتاه‌تر از میانکاله، پیدا نکرده‌ است؛ میانکاله هر ساله قربانی تکراری جهالت عوامل انسانی، تسویه حساب‌های شخصی و فقدان امکانات می‌شود. به گزارش تیتر شمال؛ بهشت پنهان پرندگان بار دیگر در جهنم آتش

بهشت پنهان پرندگان بار دیگر در جهنم آتش سوخت و بار دیگر توطئه عوامل انسانی برای به ظاهر تسویه حساب‌های ناتمام، دیواری کوتاه‌تر از میانکاله، پیدا نکرده‌ است؛ میانکاله هر ساله قربانی تکراری جهالت عوامل انسانی، تسویه حساب‌های شخصی و فقدان امکانات می‌شود.

به گزارش تیتر شمال؛ بهشت پنهان پرندگان بار دیگر در جهنم آتش سوخت و بار دیگر توطئه عوامل انسانی برای به ظاهر تسویه حساب‌های ناتمام، دیواری کوتاه‌تر از میانکاله، پیدا نکرده‌ است؛ میانکاله هر ساله قربانی تکراری جهالت عوامل انسانی، تسویه حساب‌های شخصی و فقدان امکانات می‌شود.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما در این باره، اظهار کرد: متاسفانه طی دو روز گذشته شاهد چندین فقره آتش سوزی در جزیره میانکاله بودیم که خسارت‌های فراوانی را نیز بدنبال داشت.

وی افزود: در این آتش سوزی‌ها مجموعا بیش از 10 هکتار از اراضی میانکاله طعمه حریق شد و بسیاری از گونه‌های این خطه ارزشمند در آتش سوخت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، خاطرنشان کرد: طی روز گذشته نیز دو فقره آتش سوزی داشتیم که سریعا با اعزام همکاران و محیط بانان فعلا مهار شده است، اما متاسفانه احتمال قریب به یقین می‌دهیم که این آتش سوزی‌ها تا حد فراوانی عمدی باشد.

ابراهیمی کارنامی بیان کرد: از دستگاه‌های نظارتی خواستیم و توقع هم می‌رود که در شناسایی این افراد خبیث که در حقیقت در حال آسیب زدن به بنیان‌های زیستی استان هستند، به طور جدی وارد عمل شوند و اشد مجازات قانونی در حق این تفرات اعمال شود.

وی عنوان کرد: این گونه از آتش سوزی‌ها بسیار از ما هزینه، نیرو و زمان برد و مهم‌تر از همه در اینگونه آتش سوزی‌ها جدا از آسیب به گونه‌های ارزشمند جزیره، بسیاری از گونه‌های حیات وحش و زیستگاه این جانوران آسیب دید و این افراد بزدل و خبیث، به راحتی حقوق بیت المال و محیط زیست را زیر پا می‌گذارند و باید به اشد مجازات محکوم شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، اعلام کرد: آنچه که عمدتا پس از حریق کارساز است اعزام سریع نیروی انسانی است که خوب ما این نیرو را سریعا از خود محیط بانان و همکاران‌من در اداره کل محیط زیست تامین و اعزام کردیم و همواره در تلاش هستیم تا نیروی انسانی در کمترین زمان ممکن به پای کار برسند؛ ولی به هر حال طول میانکاله نزدیک به 40 کیلومتر است و طبیعتا رسیدن به پای حریق با توجه به اینکه جاده دسترسی هم آسفالت و هموار نیست، کمی زمان بر است.

این مسئول گفت: از لحاظ تجهیزات و امکانات ما امسال یه لودر در منطقه اجاره و مستقر کردیم که در کنار این دستگاه ما خودمان نیز هم تراکتور و دستگاه‌های آب رسان داریم که به دلیل تعدد آتش سوزی و ناهمواری جاده، این تجهیزات و دستگاه‌ها مستهلک می‌شوند و تعمیرات این دستگاه‌ها هم فشار مضاعفی به ما در بحث تامین بودجه وارد می‌کند.

ابراهیمی کارنامی متذکر شد: در این چند فقره آتش سوزی بیشترین گونه‌های دچار حریق شده را بخشی از انارستان و سازیل به خود اختصاص دادند که به هر حال شاید سازیل مجددا در سال آینده رویش کند، اما متاسفانه میانکاله زیست گاه بسیاری از گونه‌ها نظیر لاک پشت و پرندگانی است که در این آتش سوزی‌ها، تلف می‌شوند و یا حیات‌شان به مخاطره می‌افتد.

وی تصریح کرد: خسارت واقعا در اینگونه آتش سوزی‌ها جدی است و هر کسی با هر انگیزه ای در حال ارتکاب چنین اعمال خبیثانه‌ای است، امیدواریم هر چه زودتر از سوی دستگاه‌های امنیتی و قضایی شناسایی و به سزای اعمالش برسد تا درس عبرتی برای مابقی باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، در خصوص چرایی عدم نصی دوربین مداربسته در مبادی حساس میانکاله و پایش نظارت الکترونیکی تاکنون جزیزه، پاسخ داد: اتفاقا پیشنهاد شما بسیار منطقی و درست است و ما در حال حاضر در انتظار بودجه سال 1400 و رایزنی مجمع نمایندگان مازندران هستیم تا قبل از نهایی شدن بودجه با ارسال نامه درخواست و اعلام جزییات از نمایندگان استان تقاضا کنیم که مطالبات ما را دنبال کنند که اتفاقا یکی از درخواست‌های ما، پایش الکترونیک بخش‌های حساس میانکاله است که مستلزم تامین اعتبار است.

این مسئول اضافه کرد: اگر تامین اعتبار صورت بگیرد، بسیار تحقق این مسئله بسیار به محیط بانان منطقه کمک می‌کند و با توجه به گستردگی منطقه، پایش الکترونیک بسیار کاربردی به نظر می‌رسد.

ابراهیمی کارنامی، مطرح کرد: ما یک سامانه پایش الکترونیک نظارتی از نقاط حساس استان داریم که الزاما نیاز به توسعه دارد و می‌بایست این مهم در تمامی سطح زیستگاه میانکاله گسترش یافته تا بتوان به طور جامع و دقیق، نظارت الکترونیک از تمامی نقاط زیستگاه به عمل آورد و لذا به شدت بدنبال تحقق این مسئله به شرط تامین اعتبار هستیم.

وی تاکید کرد: میانکاله نیز باید همچون دریاچه ارومیه یک ردیف اعتباری مستقل داشته باشد و باید همگان کمک کنند تا این مسئله هر چه زودتر مصوب و اجرایی شود تا بتوان اقدامات موثری را در این جزیزه که از ابعاد گوناگون ارزشمند است، انجام داد.

گفتنی است طی سالیان اخیر موارد آتش سوزی در میانکاله بسیار متعدد بوده است و متاسفانه تاکنون فرد یا افرادی در این باره دستگیر و شناسایی نشده‌اند.

با وجود اینکه تنها طی سال جاری نزدیک به 20 فقره آتش سوزی و حدود 150 هکتار از این جزیره و منطقه حفاظت شده طعمه حریق شده است که مسئولان امر عاملین اصلی این آتش سوزی‌ها را عوامل انسانی ناشناس همچون ادوار گذشته اعلام کرده‌اند اما همچنان پرونده آتش سوزی‌های مرموز سریالی شبه جزیره، روی میز دستگاه‌های نظارتی و قضایی باز است!

یادمان نرود که محیط زیست با شعار، از آسیب‌ها مصون نمی‌ماند و اگر همین روند مخرب کمبود امکانات و سهل‌انگاری‌ها از سوی مسئولان و مردم ادامه داشته باشد، طبیعت این روزهای میانکاله رنجور و کم جان، روز به روز نحیف‌تر و شکننده‌تر خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.