کد خبر : 1310
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶
355 views

افزایش آمار مرگ ناشی از غرق‌شدگی در دریای مازندران/اعتبار و فرسودگی تجهیزات، مهم‌ترین مشکل طرح ساماندهی سواحل

افزایش آمار مرگ ناشی از غرق‌شدگی در دریای مازندران/اعتبار و فرسودگی تجهیزات، مهم‌ترین مشکل طرح ساماندهی سواحل

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران با اشاره به رشد آمار مرگ و میر ناشی از غرق شدگی طی سال جاری در سواحل مازندران گفت: ما برای حضوری موثر نیازمند تامین اعتبار 25 تا 30 میلیاردی برای نوسازی تجهیزات، ماشین‌آلات اعم از خودرو، موتور و واحد لجستیک و همچنین جذب و پرداخت حقوق

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران با اشاره به رشد آمار مرگ و میر ناشی از غرق شدگی طی سال جاری در سواحل مازندران گفت: ما برای حضوری موثر نیازمند تامین اعتبار 25 تا 30 میلیاردی برای نوسازی تجهیزات، ماشین‌آلات اعم از خودرو، موتور و واحد لجستیک و همچنین جذب و پرداخت حقوق ناجیان هستیم.

به گزارش تیتر شمال؛ علی رجبی وندچالی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص آخرین وضعیت سواحل استان و بکارگیری از ناجیان غریق در مناطق پرخطر، اظهار کرد: در حال حاضر نزدیک به 800 ناجی غریق در مناطق پرخطر به ویژه سواحل مازندران مستقر هستند.

وی افزود: نزدیک به 450 ناجی غریق از سوی دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران و 350 ناجی از سوی فرمانداری‌ها و شهرداری‌های مازندران در نوار ساحلی استان تامین و سازماندهی شده‌اند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران، خاطرنشان کرد: در استان مازندران در حدود 375 نقطه حادثه‌خیز داریم که در تمامی این مناطق، ناجیان غریق سازماندهی و مستقر شده‌اند.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا مشکل پرداخت به موقع حقوق ناجیان برای سال‌جاری مرتفع شده است یا خیر، بیان کرد: در حال حاضر، ناجیان حقوق دو ماه گذشته را دریافت نکرده‌اند و خوشبختانه اعتبار لازم تخصیص داده شده است و امیدواریم تا پایان هفته حقوق معوقه ناجیان غریق پرداخت شود.

رجبی وندچالی ادامه داد: میزان ریالی حقوق معوقه ناجیان غریق نزدیک به 2.5 میلیارد تومان است که اگر با مشکلی بر نخوریم در آینده‌ای نزدیک تسویه خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که تعداد فوتی‌های امسال در شناگاه‌های استان چه میزانی بوده است؛ گفت: از ابتدای امسال تاکنون متاسفانه 43 غرق شده داشتیم که جان خود را از دست دادند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش داشته است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران، تصریح کرد: علل اصلی این امر در درجه نخست به بی احتیاطی شناگران و شنا در ساعات غیر شنا که ناجیان غریق حضور ندارند، بر می‌گردد؛ البته ما باید در حد استاندارد نزدیک به یک‌هزار و 500 ناجی در نوار ساحلی و مناطق پرخطر استان مستقر کنیم که متاسفانه به دلیل کمبود اعتبار، تنها نصف این رقم ناجی در اختیار داریم.

این مقام مسئول تاکید کرد: البته در سال گذشته مسافران تنها در ایام تعطیلات به مازندران سفر می‌کردند اما طی سال جاری با افزایش تعطیلی‌های سراسری از یک سو و تعطیلی پنج‌شنبه‌ها برای بومیان مازندرانی از سویی دیگر، موجب افزایش حضور مسافران در نوار ساحلی و شناگاه‌ها شده است.

رجبی وندچالی اعلام کرد: در کنار این عوامل فرسودگی خودرو و موتور و سایر اقلام لجستیکی نیز مزید بر علت شده است؛ به نحوی که با حداقل امکانات در حال گشت زنی در سواحل هستیم که تعمیر و نوسازی این ناوگان نیازمند تامین اعتبار است.

وی با اشاره به ضرورت نوسازی ناوگان واحد لجستیک، مطرح کرد: ما برای حضوری موثر، قوی و موفق‌تر در سال آینده نیازمند تامین اعتبار 25 تا 30 میلیاردی برای نوسازی تجهیزات، ماشین‌آلات اعم از خودرو، موتور و واحد لجستیک و همچنین پرداخت به موقع حقوق ناجیان هستیم.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران، اضافه کرد: متاسفانه نقاط امنی که برای شنا مشخص کردیم، از سوی مردم تمکین نمی‌شود و در نقاط پر خطر شنا انجام می‌شود و حتی به تذکرات ناجیان ما بی توجهی و در برخی موارد با درگیری با ناجیان نیز مواجه می‌شویم.

این مقام مسئول تشریح کرد: از میان این تعداد غرق شدگی دو مورد به دلیل برخورد  قایق و  جت اسکی اتفاق افتاد، 5 مورد غرق شدگی افاغنه را داشتیم، ماجراجویی آقایان یکی از عمده‌ترین علل فوتی است، بیش از 90 درصد از غرق شدگان طی این مدت، آقایان هستند که دارای سن 20 تا 30 سال هستند که عموما به تذکرات ناجیان اعتنایی نمی‌کنند.

رجبی وندچالی با اشاره به لزوم فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در بحث شنا و آشنایی مردم با خطرات احتمالی، گفت: متاسفانه میزان تولید برنامه در بحث دریا در سطح ملی، آمار بسیار ضعیفی است که لازم است صداوسیما با تولیدات هشداری، مردم را با خطرات احتمالی شنا در نقاط پرخطر و در ساعات غیر شنا به ویژه از ساعت 20 الی 8 صبح آشنا سازد.

وی افزود: همان‌طور که در بحث استفاده از کمربند و قوانین راهنمایی و رانندگی، صداوسیما ویژه کار کرد و فرهنگ سازی شد، اگر به همین میزان در بحث دریا هم تولید شود، فرهنگ سازی انجام و تا حد زیادی از تلفات جانی ناشی از غرق شدگی جلوگیری می‌کند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران، متذکر شد: ما در حال حاضر حتی یک سوم امکانات دو سال قبل را نداریم، اما با حداکثر توان در حال فعالیت هستیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.