کد خبر : 1361
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱
108 views

روزهای سیاه مازندران/بازگشت به روزهای وحشت سکوت نمایندگان مازندران را شکست

روزهای سیاه مازندران/بازگشت به روزهای وحشت سکوت نمایندگان مازندران را شکست

بستری بیش از 4 هزار بیمار کرونایی در مازندران، حکایت از این واقعیت دارد که باید دوباره منتظر روزهای سخت و تلخ کرونایی در موج پنجم کرونا باشیم. به گزارش تیتر شمال؛  کرونا در مازندران بیداد می کند؛ ابتلاها خانوادگی است و بیماران زیادی در جستجوی بیمارستان و دارو سرگردانند؛ روند تصاعدی مرگها هم روزگار

بستری بیش از 4 هزار بیمار کرونایی در مازندران، حکایت از این واقعیت دارد که باید دوباره منتظر روزهای سخت و تلخ کرونایی در موج پنجم کرونا باشیم.

به گزارش تیتر شمال؛  کرونا در مازندران بیداد می کند؛ ابتلاها خانوادگی است و بیماران زیادی در جستجوی بیمارستان و دارو سرگردانند؛ روند تصاعدی مرگها هم روزگار تلخی را برای هموطنان رقم زده و شمار بیماران بدحال در ICU، از وضعیت اسفناکی در روزهای پیش رو حکایت دارد.

هجدهمین ماه از شیوع ویروس کرونا با ادامه روزهای بحرانی در استان سپری می‌شود و شاهد وضعیت ناگواری هستیم.

درحالی‌که شاهد شرایط بحرانی کرونایی در مازندران هستیم باتوجه به پایان هفته باز هم مسافران در مسیر شمال هستند که لازم است بحث قرنطینه استان در دستور کار قرار دارد‌.

هر چند که پیش از این وزیر بهداشت بارها از نحوه مدیریت کرونا در کشور سخن گفته و آن را الگویی برای کشورهای دیگر خوانده بود؛ اما بیشتر از یک ماه است که سویه “دلتا” با سرعت هر چه تمام در کشور در حال پیشتازی و جابجایی رکوردهاست.

این درحالیست که چند روزی است شمار مبتلایان شناسایی شده نیز مدام رکورد میزند و به مرز 800 نفر در روز رسیده ایم و از طرف دیگر افزایش شمار بیماران بدحال در بخش‌های ویژه بیمارستانها حکایت از وضعیتی هولناکتر از مرگهای کرونایی در روزهای آتی دارد.

نمایندگان مجلس مازندران تا کنون حساسیت جدی به افزایش آمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا نداشتند.

رسانه ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی از استاندار مازندران خواستند تا استان را قرنطینه کامل کنند اما قرار نیست بعد از حدود دو سال از شروع اپیدمی کرونا در استان اقدام عاجلی صورت گیرد.

بسیاری از فرمانداران مازندران که شهرستان آنها از رنگ سیاه گذشته است خواستار تعطیلی دو هفته ای شدند تا شرایط کمی بهتر شود که ستاد ملی و استانی کرنا تا الان جوابی نداده است و هر روز بر آمار مبتلایان کرونا در استان افزایش می یابد.

برای مقابله جدی با شرایط کرونایی جدید در مازندران، مسؤولان استانی نیازمند اختیارات گسترده‌تر هستند که ستاد ملی مقابله با کرونا باید آنها را عملیاتی کند.

بالاخره بعد از چند ماه نمایندگان استان خودی نشان دادند و نسبت به این موضوع در صحن مجلس واکنش نشان دادند.

چرا بیشترین آمار تلفات کرونا برای استان مازندران است؟

نماینده مردم بهشهر،  نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی گفت: به عنوان رئیس مجمع نمایندگان استان تقاضا دارم آقای رئیس جمهور هیاتی را به استان مازندران اعزام کند چرا که بیشترین آمار تلفات کرونا برای استان مازندران است.

غلام رضا شریعتی اندراتی گفت: آقای رئیسی در حالی که شما سرگرم چیدن کابینه خود هستید باید بدانید که کرونا در مازندران بیداد می کند، نمی دانم از وضعیت این بیماری در استان مازندران خبر دارید یا خیر؟، متاسفانه مازندران به علت مسافرت های مردم از اقصی نقاط کشور به این منطقه دچار بیماری شدید کرونا شده و بیمارستان ها مملو از بیماران کرونایی است.

وی ادامه داد: با توجه به مسائل گفته شده به عنوان رئیس مجمع نمایندگان استان تقاضا دارم آقای رئیس جمهور هیاتی را به استان مازندران اعزام کند چرا که بیشترین آمار تلفات کرونا برای استان مازندران است.

*تخت های بیمارستان ها پاسخگوی بیماران نیست

محمدعلی محسنی بندپی در گفت و گو با بلاغ اظهار کرد: در یکی دو روز گذشته آمار فوتی های ناشی از کرونا به مرز ۶۰۰ نفر رسیده است و آمار افراد مبتلای جدید نیز از مرز ۴۰ هزار نفر گذشته که در طول ۱۸ ماه گذشته بی سابقه بوده است.

وی بیان کرد: استان های شمالی به ویژه مازندران به میزان مرگ و میر کرونا نسبت به جمعیت کشور رتبه اول را دارد و این مورد در خصوص ابتلای افراد جدید نیز صدق می کند.

نماینده مردم شهرستانهای نوشهر ، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز در مازندران تعداد بیماران مبتلا آنقدر زیاد شده است که حتی اختصاص تخت های تخصصی نیز پاسخگوی بیماران نیست و بیماران همچنان در بخش های اورژانس سردرگم هستند و بعضا آواره شهرهای دیگر شده اند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ، یادآور شد: انجام واکسیناسیون، پیگیری طرح شهید سلیمانی، تجهیز بیمارستان ها، ایجاد تخت های جدید و استفاده از تجربیات بین المللی همگی از برنامه های بلندمدت و میان مدت است که باید به آن ها پرداخت اما برنامه کوتاه مدت این است که تمام دستگاه ها با جدیت وارد کار شوند، وزارتخانه های صمت، کار و تعاون، کشور و نیروی انتظامی با جدیت بیشتر وارد عرصه شوند.

محسنی بندپی افزود: همچنین از وزارت کشور و فرمانده نیروی انتظامی می خواهم با ممنوعیت تردد بین شهری و درون شهری به داد خانواده ها و کادر درمان برسند و سفر به استان های شمالی را ممنوع کنند.

وی با بیان اینکه باید طرحی نو درانداخت در غیر این صورت هر روز شاهد پر پر شدن بیشتر مردم بی گناه هستیم و این گناهی است نابخشودنی، گفت: ناکارآمدی وزارت نیرو و قطعی مکرر برق سبب شده مردم آسیب های بیشتری تحمل کرده و به میزان نارضایتی آن ها افزوده شود.

داد مردم از بی‌تدبیری وزارتخانه‌های بهداشت و نیرو

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی نیز خواست تا هیأتی از کمیسیون‌های امنیت ملی و بهداشت برای نظارت به استان مازندران اعزام کنند زیرا این استان در حال تبدیل به خوزستانی دیگر است.

علی بابائی کارنامی با اشاره به اینکه در استان مازندران از هر هزار نفر 30 نفر در بیمارستان به دلیل بیماری کرونا بستری می‌شوند، گفت: فوت 50 نفر در هر مرکز درمانی در استان مازندران در شأن این مردم نیست، وزارتخانه‌های بهداشت  و نیرو می‌خواهند با بی‌تدبیری و قطع برق خوزستان دیگری درست کنند.

نماینده مردم ساری و میان‌دورود در مجلس اظهار کرد: اگر می‌خواهیم مازندران، خوزستان دیگری نشود، هیأتی از کمیسیون‌های امنیت ملی و بهداشت برای سرکشی به این استان اعزام کنید، تعداد بیماران بستری افزایش یافته و قطعی‌های برق موجب قتل عام مردم شده است.

*زنگ خطر رشد صعودی آمار مبتلایان به کرونا

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز خواستار دخالت فوری ستاد ملی مقابله با کرونا برای رسیدگی به روند افزایش بیماران کرونایی در مازندران شد و گفت: افزایش بیماران کرونا در مازندران نگران کننده است و باید محدودیت‌های جدی در کشور لحاظ شود.

علی کریمی‌فیروزجایی بیان کرد: افزایش ورود بیماران کرونایی به مراکز درمانی مازندران در چند روز اخیر نگران کننده و رشد صعودی آمار مبتلایان به کرونا زنگ خطر را به صدا در آورده است.

وی با اشاره به ناکافی بودن امکانات درمانی مازندران افزود: دو دانشگاه علوم پزشکی استان با امکانات درمانی محدود و تخت‌های بستری کم‌شمار نمی‌توانند از عهده خدمات‌دهی به بیماران کرونایی در حال افزایش برآیند.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کم‌کاری مسؤولان استانی در اعمال محدودیت‌های چاره‌ساز افزود: بخش مهم نگرانی‌های منطقی مردم مازندران ناشی از حجم تردد بالای مسافران غیر بومی به این استان است.

کریمی‌فیروزجایی تصریح کرد: مهار ویروس کرونا در حال حاضر عزم ملی و مشارکت همه جانبه مردم را می‌طلبد.

‏وی با اظهار نگرانی از کاهش سطح ۴۵ درصدی پروتکل‌های بهداشتی در مازندران یادآور شد: کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فقدان امکانات مورد نیاز و واکسینه نشدن عموم مردم عوارض خطرناکی بدنبال دارد.

‏کریمی با تاکید بر مسؤولیت مستقیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این وضعیت افزود: تقویت پشتیبانی از کادر درمان و حمایت همه جانبه از تلاش‌های در حال انجام ضرورت دارد.

‏عضو هیأت رئیسه مجلس یازدهم گفت: مجلس در همراهی با دولت برای مهار ویروس کرونا شیوه‌های عملیاتی مقابله با این بیماری مهلک را بررسی و ارائه خواهد کرد.

*بستری بیش از 4 هزار بیمار کرونایی

سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز گفت:  طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد 723 بیمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل در سطح استان بستری شدند.

وی افزود: طی این مدت تعداد 654 نفر از افراد مشکوک بستری شده، از بیمارستان‌ها مرخص شدند و تکمیل روند درمانی خود را در منزل ادامه خواهند داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران بیان کرد: هم اکنون 4 هزار و 37 نفر مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در این مراکز بستری هستند که از این تعداد 414 نفر نیز  با علائم حاد تنفسی در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند.

موسوی با اشاره به وضعیت اسفناک کرونا در مازندران، یادآور شد: شمار افراد مشکوک به کرونا و کرونای قطعی به‌طور معناداری بسیار بالاتر از سایر استان‌ها است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام سرایت‌پذیری فوق‌العاده بالای ویروس دلتا، افزود: پیک پنجم کرونا در کشور قابل مقایسه با دفعات پیش نیست.

براساس گزارش‌ها تعداد فوتی‌های امروز در مازندران به ۴۹ تن رسیده است.

از طرف دیگر، کارشناسان هشدار می دهند که پیک پنجم بسیار شدید است و شاید تعداد روزهایی که در پیک به سر می‌بریم، نسبت به پیک چهارم افزایش یابد و حتی هنوز هم پیش بینی از روزهای آینده این پیک و ویروس دلتا متصور نیستند؛ اما در عین حال تاکید آن است که اگر بخواهیم تعداد مبتلایان و مرگ و میر را کمتر کنیم، باید رعایت و اجرای پروتکل‌ها جدی گرفته شود. در غیر این صورت اگر به همین منوال افزایش مراجعه سرپایی و بستری را داشته باشیم، قاعدتا باید انتظار افزایش مرگ و میر را هم داشته باشیم./بلاغ مازندران

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.