کد خبر : 1492
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۵
141 views

مرداد سیاه مازندران؛ دلتا کرونا در یک ماه ۱۰۲۹ قربانی گرفت

مرداد سیاه مازندران؛ دلتا کرونا در یک ماه ۱۰۲۹ قربانی گرفت

مرگ ۳۳ بیمار کرونایی طی شبانه‌روز گذشته در بیمارستان‌های مازندران تعداد قربانیان کرونا در مرداد را به ۱۰۲۹ نفر رساند تا با چهار رقمی شدن قربانیان کرونا طی ۳۱ روز، پنجمین ماه سال ۱۴۰۰ در تاریخ مازندران به عنوان سیاه‌ترین ماه کرونایی و از پرمرگ‌ترین ماه‌های تاریخ این استان ثبت شود.   به گزارش تیتر

مرگ ۳۳ بیمار کرونایی طی شبانه‌روز گذشته در بیمارستان‌های مازندران تعداد قربانیان کرونا در مرداد را به ۱۰۲۹ نفر رساند تا با چهار رقمی شدن قربانیان کرونا طی ۳۱ روز، پنجمین ماه سال ۱۴۰۰ در تاریخ مازندران به عنوان سیاه‌ترین ماه کرونایی و از پرمرگ‌ترین ماه‌های تاریخ این استان ثبت شود.

 

به گزارش تیتر شمال؛ مرداد سیاه و تلخ مازندران که با مرگ ۱۲ نفر در یک شبانه‌روز آغاز شده بود، با جان باختن بیش از یک هزار نفر در بیمارستان‌های این استان بر اثر ابتلا به کرونا پایان یافت تا سیاه‌ترین ماه این استان در دوران کرونا نام بگیرد.

تعداد قربانیان کرونا در مازندران از یکم مرداد تا پایان این ماه بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده با مرگ ۳۳ بیمار دیگر طی شبانه‌روز گذشته به یک‌هزار و ۲۹ نفر رسید که ۲۶۷ نفر بیشتر از مجموع مرگ‌های کرونایی مازندران در چهار ماه نخست امسال است. به عبارتی دیگر تعداد قربانیان کرونا طی مردادماه در مازندران ۳۵ درصد بیشتر از مجموع قربانیان کرونا در این استان طی ۱۲۴ روز ماه‌های فروردین، اردیبهشت، خرداد و تیر است که وضعیت وخیم و فوق بحرانی مازندران را نشان می‌دهد. بر اساس این آمارها در پنجمین ماه سال طی هر شبانه‌روز به طور میانگین ۳۳.۲ نفر در بیمارستان‌های مازندران بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند.

این آمار در حالی برای مازندران طی پنجمین ماه امسال ثبت شده که تعداد قربانیان کرونایی این استان در فروردین ۲۵۰ نفر، اردیبهشت ۲۷۹ نفر، خرداد ۶۶ نفر و تیر ۱۶۷ نفر بود. مرگ‌های ناشی از موج پنجم کرونا در مازندران از دهه سوم تیر دو رقمی شد و از هفته دوم مرداد نیز به بیش از ۲۰ نفر در روز رسید که طی روزهای ۱۷، ۱۸ و ۱۹ مرداد بیشترین مرگ‌های کرونایی این استان با فوت ۵۰ نفر در هر شبانه‌روز ثبت شد.

با احتساب این آمارها تعداد قربانیان کرونا در مازندران از یکم فروردین امسال تا ۳۱ مرداد به یک‌هزار و ۷۹۱ نفر رسید که میانگین ۱۱.۵ مرگ طی هر ۲۴ ساعت در سال جاری را برای مازندران طی این مدت ثبت کرد.

بررسی آمارهای ۲۴ ساعت اخیر دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل با وجود استمرار روند کاهشی مجموع بستری‌شدگان کرونایی و رسیدن این آمار به سه هزار و ۳۱ نفر یک نکته قابل توجه دیگر هم دارد. تعداد بستری‌شدگان جدید در مراکز درمانی مازندران طی ۲۴ ساعت اخیر با افزایش ۱۵۲ نفری نسبت به روز قبل به ۵۳۰ نفر رسیده است که پس از طی کردن روند کاهشی یک هفته‌ای می‌تواند نگران‌کننده باشد.

مرداد سیاه مازندران؛ دلتا کرونا در یک ماه ۱۰۲۹ قربانی گرفت

هشدار آمار بستری‌شدگان جدید

البته برخی کارشناسان معتقدند بخشی از کاهش مراجعات طی روزهای اخیر را می‌توان به حساب به تعطیل بودن ۶ روز اخیر و حضور بسیاری از مردم در روستاها و مناطق ییلاقی گذاشت و با بازگشتن افراد به شهرها با توجه به احتمال آلوده شدن بسیاری از افراد به ویروس در جمع‌های خانوادگی، تعداد مراجعات ممکن است دوباره در روندی افزایشی قرار بگیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران روز یکشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به این که درگیر کرونای دلتا هستیم این احتمال وجود دارد که آمار افزایشی ثبت شده در ۲۴ ساعت اخیر ناشی از افزایش درگیری باشد. چون علائم کرونای دلتا یک تا سه روز پس از ورود ویروس به بدن فرد دیده می‌شود و اکنون نیز همان بازه زمانی چند روز پس از میانه‌های تعطیلات است.

دکتر قاسم اویس اظهار کرد: البته مجموع بستری‌شدگان با توجه به بالا رفتن تعداد ترخیصی‌ها همچنان کاهشی است. اما این افزایش آماری طی ۲۴ ساعت گذشته می‌تواند هشدار هم باشد. باید تا پایان هفته صبر کنیم و ببینیم که آمارهای کرونایی همچنان کاهشی خواهد ماند یا باز هم در روند افزایشی قرار می‌گیرد. اگر این آمار همچنان تثبیت شده باشد می‌توانیم امیدوار باشیم که پیک را گذرانده‌ایم و همچنان در مسیر کاهشی قرار خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: البته تجربه دلتا در برخی استان‌ها نیز نشان داده که ممکن است موج این ویروس مدتی پس از روند نزولی باز هم اوج بگیرد. چون در برخی استان‌ها با همین الگو پیش رفت.

مرداد سیاه مازندران؛ دلتا کرونا در یک ماه ۱۰۲۹ قربانی گرفت

احتمال‌های دلتاکرونایی مازندران در روزهای آتی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران یک احتمال دیگر را نیز درباره موج پنجم کرونا در مازندران مطرح دانست و افزود: از طرفی این احتمال نیز وجود دارد که با توجه به سطح بالای درگیری مازندران با دلتاکرونا طی هفته‌های اخیر جایی برای بازگشت به روند صعودی وجود نداشته باشد.

اویس تصریح کرد: واقعیت این است که ما در موج پنجم بر اثر رعایت پروتکل‌ها وارد روند نزولی نشدیم. به بیان ساده‌تر رعایت پروتکل‌ها ما را به پیک نرساند. بلکه میزان درگیری سبب شد که به بالاترین میزان ممکن درگیری در استان برسیم و احتمالا دیگر جایی برای ادامه روند صعودی وجود نداشت.

وی اظهار کرد: مازندران در موج پنجم از نظر مرگ‌های کرونایی یکی از پنج استان بالای جدول کرونایی کشور بود و از نظر میزان درگیری و میزان بستری در هر یکصدهزار نفر بالاترین آمار را داشت. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که موج پنجم کرونا به بیشترین حد ممکن خود رسیده باشد.

این مسئول خاطرنشان کرد: با این حال باید فعلا منتظر بمانیم و ببینیم در روزهای آتی چه اتفاقاتی می‌افتد و دلتاکرونا چگونه به روند خود در استان ادامه خواهد داد. در عین حال همچنان تأکید می‌کنیم که رعایت پروتکل‌های بهداشتی بهترین و در دسترس‌ترین و ارزان‌ترین راه برای مراقبت از سلامتی در مقابل این ویروس است.

موج پنجم کرونا در مازندران از ۳۰ خرداد آغاز شد و پس از گذشت حدود ۵۴ روز به قله رسیده و در اکنون از نظر تعداد مجموع بستری‌شدگان حدود یک هفته است که در روند نزولی قرار دارد. اما تعداد قربانیان همچنان بالاست. با این حال کارشناسان و پزشکان معتقدند در صورت استمرار بی‌توجهی مسافران و جامعه بومی استان به پروتکل‌های بهداشتی، پایداری ایجاد شده در موج پنجم به زودی خواهد شکست و روند صعودی یک بار دیگر از سر گرفته می‌شود.

در حال حاضر ۲۰ شهرستان از ۲۲ شهرستان مازندران در وضعیت قرمز و کبود کرونایی قرار دارند و با فاصله زیادی نسبت به میانگین کشوری در میزان ابتلا نخستین استان کشور است./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.