کد خبر : 1640
تاریخ انتشار : جمعه ۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰
140 views

توضیحات هیات کشتی مازندران درباره اظهارات علیرضا دبیر

توضیحات هیات کشتی مازندران درباره اظهارات علیرضا دبیر

رئیس هیات کشتی مازندران اظهارات علیرضا دبیر درباره کشتی این استان را که در فضای مجازی به صورت گسترده منتشر و باعث انتقاد شهروندان مازندرانی شد ، تقطیع شده دانست و خواستار همدلی بیشتر برای کمک به کشتی مازندران شد. به گزارش تیتر شمال؛ ویدیوی اظهارات رییس فدراسیون کشتی در باره وضعیت کشتی مازندران اگر

رئیس هیات کشتی مازندران اظهارات علیرضا دبیر درباره کشتی این استان را که در فضای مجازی به صورت گسترده منتشر و باعث انتقاد شهروندان مازندرانی شد ، تقطیع شده دانست و خواستار همدلی بیشتر برای کمک به کشتی مازندران شد.

به گزارش تیتر شمال؛ ویدیوی اظهارات رییس فدراسیون کشتی در باره وضعیت کشتی مازندران اگر چه مربوط به سال ۹۹ است ولی طی روزهای اخیر پس از پخش در سیمای مازندران در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی بازنشر و باعث انتقاد تند کاربران شده است.

بخش خبری سیمای مازندران اخیرا جملاتی از اظهارات چند دقیقه ای دبیر در جلسه آبان ماه سال گذشته با حضور احمد حسین‌زادگان استاندار مازندران و حسن رنگرز مدیرکل ورزش و جوانان پخش کرد که رییس فدراسیون کشتی در آن می گوید : «دوستان میگن مازندران قطب کشتی ایرانه، در حالی که نیست! ساری کشتی‌اش مرده، بابل و آمل تموم. جویباری که دوستان میگن هم مُرده.»

در ادامه ویدئو نیز با قطع شدن اظهارات دبیر، مجری و چند تن از پیشکسوتان کشتی دیدگاه‌های خود را درباره اثرگذاری کشتی مازندران در مسابقات جهانی و المپیک بیان می‌کنند و این پرسش مطرح می‌شود که چرا رئیس فدراسیون کشتی میلی به دیدن این موفقیت‌ها ندارد؟

اما بررسی و مشاهده ویدئوی اصلی آن جلسه نشان می‌دهد که در ویدئوی پخش شده توسط بخش خبری سیمای مازندران اظهارات دبیر به صورت کاملا هدفمند تقطیع شده است. چرا که دبیر در آن اظهارات در حال دفاع از کشتی مازندران است و هشدارهایی را مبنی بر دور شدن کشتی از شهرهای مازندران بیان می‌کند و خواستار توجه بیشتر به ورزش کشتی از سوی مسئولان این استان می‌شود.

رئیس فدارسیون کشتی در آن جلسه کشتی را یک برند مهم برای مازندران توصیف کرده بود و از مسئولان خواست تا به این برند مهم جامعه مازندران توجه ویژه داشته باشند. دبیر گفته بود:

«ما یک ورزش کشتی داریم که مثل خاویار و نفت و فرش مال خودمان است. تا نفت و فرش به خطر می‌افتد همه می‌ترسیم و دست به کار می‌شویم، اما کشتی به خطر افتاده و کسی به فکرش نیست. ما در دهه ۷۰ بیش از یک میلیون نفر کشتی‌گیر فعال داشتیم. امروز در جمعیت ۸۵ میلیونی ۴۵ هزار کشتی‌گیر فعال داریم.

دوستان می‌گویند مازندران قطب کشتی است، بله این که من امروز اینجا خدمت شما هستم برای همین است. اما دیگر نیست. ساری کشتی‌اش مرده، بابل و آمل تمام، کم. جویباری که دوستان می‌گویند هم مُرده و رفته به روستاها. ما در این زمینه کارِ کارشناسی کردیم.

مازندران نگین کشتی ایران است. اینجا اگر تکان بخورد ظرف ۴-۵ سال کشتی کل ایران تکان می‌خورد. بدبختی این است که اینجا هم در حال از بین رفتن است. ببینید در ساری چند باشگاه فعال داریم؟ الان بعضی بچه‌های ساری برای تمرین به روستاهای جویبار تمرین می‌روند.

خواهشم از استاندار محترم و معاونان و مدیرکل محترم این است که نگاه ویژه‌ای به کشتی داشته باشند. در مازندرانِ شما ۵ سال دیگر کشتی تمام است و به کشتی دهه ۶۰ برمی‌گردد که تک‌ستاره داشت. ما از نظر فنی کمک می‌کنیم. جای اسکان بدهند ما مربی پایه می‌فرستیم. ما در فدارسیون کشتی سرباز شماییم. چون کشتی مال شماست.

همانطور که دریای مازندران برند شماست، کشتی برند تک‌تک شماست. همه در تلویزیون می‌بینید پزش را می‌دهید. خب کاری برایش کنید. من می‌دانم مازندران چه ظرفیتی در کشتی است. کشتی مثل خاویار برند شماست. برای ماهیگیران مشکل پیش بیاید مسئولان نمی‌روند؟

اما گفته‌های دبیر در ویدئویی که بخش خبری سیمای مازندران حدود ۹ ماه پس از برگزاری آن نشست به استناد بخشی از حرف‌های دبیر ساخت و منتشر کرد دقیقا در نقطه مقابل مفهوم حرف‌های رئیس فدارسیون کشتی قرار دارد. نکته قابل توجه این که این ویدئو دقیقا در روزهای پس از درخشش کشتی‌گیران مازندران در رقابت‌های المپیک و به ویزه مسابقات جهانی جوانان تهیه و پخش شده است و همین موضوع هم سبب شد که این ویدئو در فضای مجازی به شکل گسترده‌ای مورد توجه و انتقاد قرار گیرد.

البته سیمای مازندران پس از شدت گرفتن انتقادها به علیرضا دبیر در روزهای گذشته، تصمیم گرفت رئیس فدراسیون کشتی را روی خط یکی از بخش‌های خبری خود بیاورد تا این موضوع را شفاف‌سازی کند. به همین دلیل نیز دو شب پیش دبیر مهمان تلفنی یکی از بخش‌های خبری شد و علاوه بر دفاع از اظهارات خود، بار دیگر بر اثرگذاری کشتی مازندران و لزوم توجه به این ورزش در استان تأکید کرد و حتی از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی باشگاه استعدادیابی کشتی در مازندران خبر داد. دبیر در این گفت‌وگوی تلفنی اظهار کرد:

«متاسفانه تلویزیون مازندران گزارشی پخش کرد که تقطیع شده از صبحت‌های من بود. مربوط به سال ۱۳۹۹ بود که به مازندران آمدیم. استاندار و همه فرمانداران هم در جلسه بودند. من داشتم مشکلات مازندران را می‌گفتم که با محبت مسئولان استان برای کشتی امکانات بگیریم. متاسفانه این ویدئو در فضای مجازی پیچیده؛ البته گناهان من را پاک می‌کنند.

خواهش من این است که واحد مرکزی خبر ویدئوی کامل را پخش کند. در جلسه می‌گویم که کشتی در کشور دارد از بین می‌رود. البته آن جا گفتم کشتی‌گیر فعال ما به ۴۵ هزار نفر رسید، در حالی که عدد امروز ما ۳۰ هزار نفر است.

شهر جوبیار یک کشتی‌گیر ملی‌پوش ندارد و کشتی جویبار در روستاهاست. برای این که ببینم چقدر حرفم درست است به محل برگزاری اردوی تیم‌های ملی کشتی رفتم و پرسیدم کدام‌تان از شهر جویبار هستید؟ یک نفر هم دست بلند نکرد. اما از روستاهای زحمتکش جویبار چندین نفر حضور داشتند.

من برای مازندران دغدغه دارم. برای اولین بار در تاریخ کشتی ایران، سه مربی از غرب، شرق و مرکز مازندران به اردوی تیم‌های ملی برای مسابقات جهانی دعوت شدند. بهنام احسان‌پور دعوت شد که به رحمان عموزاد کمک کند. در سنگین‌وزن از کمیل قاسمی دعوت کردیم نیامد و بعد از اباذر اسلامی دعوت کردیم. از ساری هم آقای میرعمادیان دعوت شد. من حواسم به کشتی مازندران هست. با آقای رنگرز صحبت کردیم که سه چهار باشگاه در استان بازسازی شود تا مرکز استعدادیابی مازندران باشد.»

پخش این ویدئوی گزارشی از سیمای مازندران سبب شد که مدیرکل ورزش و جوانان مازندران نیز به آن واکنش نشان دهد و با تأکید بر کامل نبودن ویدئوی پخش شده، عنوان کند که رئیس فدراسیون کشتی به مازندران و کشتی این استان علاقه‌مند است. حسن رنگرز تأکید کرد که اگر مردم فیلم اصلی را ببینند متوجه خواهند شد که منظور دبیر توجه بیشتر به کشتی مازندران به ویژه در شهرهای این استان بود.

همدلی برای کشتی

عسگری محمدیان رئیس هیات کشتی مازندران نیز امروز با انتشار پیامی که در اختیار خبرگزاری ایرنا قرار داده شد، ضمن نادرست دانستن ویدئوی ساخته و منتشر شده توسط سیمای مازندران خواستار همدلی و یاری همه برای کمک به کشتی این استان شد.

وی با بیان این که صحبت‌های رئیس فدراسیون کشتی به دلیل پخش جزئی آن، خلاف واقع و نیت حقیقی‌اش بازتاب یافت، در پیام خود نوشت: «متاسفانه به دلیل انتشار تقطیع شده یک فیلم، واکنش‌هایی نسبت به دیدگاه و نظر ریاست محترم فدراسیون کشتی صورت گرفته که لازم است توضیح کوتاهی داده شود. هر چند عموم علاقه‌مندان پس از ارائه فیلم اصلی نظرشان بازگشت و متوجه غفلت ناخواسته شده‌اند. ریاست فدراسیون کشتی دغدغه‌هایی دارند که در حقیقت از هراس سال‌های اخیر این ورزش است که حیات آن به مخاطره افتاده و اگر لسان و عیان ایشان نبود و هشدارگونه از الزام رفع موانع با همراهی مسئولان و مقامات اجرایی کشور صحبت نمی‌کردند، بهبودی نسبی کنونی را نداشتیم.»

رئیس هیئت کشتی مازندران ادامه داد: «علیرضا دبیر، بخشی از تاریخ ورزش کشتی است و صد البته که هیچگاه تضعیف و تحلیل استان اول خود را نمی‌خواهد. در فیلم منتشره نگرانی و دلشوره از آینده کشتی استان در کلام ایشان پیدا بود که برای تامین نیازهای کشتی به همکاری و همراهی نیاز دارد و در واقع با دوراندیشی توجهات را به این موضوع معطوف ساخت که کشتی مازندران با وحدت و تشریک مساعی به خواسته‌های خود خواهد رسید.»

محمدیان در ادامه پیام خود با تأکید بر این که رئیس فدراسیون کشتی هم می‌داند و بر این باور است که مازندران خاستگاه این ورزش است، نوشته است: «آقای دبیر حسب وظیفه و مسئولیتی که دارند، باید نواقص و خلاءها را گوشزد کنند تا این مأمن مدال و افتخار پایدار بماند. مؤکد خواهان بهبود عملکرد فنی مربیان و توجه به شهرهای کلیدی و محوری شد که اگر در کانون حمایت‌های شایسته قرار نگیرند، آینده کشتی ایران در معرض رخوت خواهد بود.»

واکنش هیات کشتی مازندران به اظهارات علیرضا دبیر
دیدار علیرضا دبیر و استاندار مازندران – آبان ۱۳۹۹

پیگیری برای مطالبات کشتی مازندران

وی به برخی پیگیری‌های هیئت کشتی مازندران برای رفع نیازها و مطالبات کشتی مازندران نیز اشاره کرد و افزود: «در عین حال هیأت کشتی مازندران توقعات و انتظارات را از ریاست فدراسیون کشتی در قبال مسائل فنی هم دارد که عام‌ترین آن که مدظن شما خوبان کشتی است، بهره‌مندی از مربیان سازنده، لایق و شایسته مازندران که بی‌مزد و مواجب قهرمانان جهان و المپیک را به کشتی کشور تحویل می‌دهند در ترکیب تیم‌های ملی است. انشالله به زودی هدایت آنها به عنوان سرمربی را که در تمام ادوار و اعصار از آنان دور نگه داشته شده شاهد باشیم که حقانیت کشتی مازندران است. به خواسته‌ها و توقعات مشتاقان کشتی آگاه هستیم و این انتظارات را با ریاست فدراسیون کشتی در میان گذاشته‌ایم که بارها با پذیرش مواجه بوده و پاسخ منفی در قبال توقع مشروع نشنیده‌ایم.»

پیشکسوت و رئیس هیئت کشتی مازندران به دعوت از کشتی‌گیران مازندرانی در اردوهای تیم‌های ملی نیز اشاره در و نوشت: «موضوع دعوت از کشتی‌گیران به تیم‌های ملی بارها، با استماع نظرات هیئت کشتی استان، مورد پذیرش و قبولی نظر ریاست فدراسیون کشتی قرار گرفته و در این خصوص کاملا دیده و پذیرفته شده که کمال التفات را به کشتی استان داشته‌اند. این از دل پاک و رئوف و روحیه همیشه قدردان مردمان مازندران به دور است که توجهات را ملاحظه کنند و در مقام سپاس برنیایند.»

محمدیان تصریح کرد: «توقع بنده به عنوان یک خادم کشتی، این است که در این مقطع حساس که تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی کشورمان میدان مهم جهانی ۲۰۲۱ نروژ را پیش رو دارد و در ترکیب تیم‌های اعزامی دست‌کم ۹ دلاورمرد مازنی حضور خواهند داشت، مانند گذشته با پرهیز از حواشی و با همدلی و انگیزه‌افزایی در کنار کشتی ایران از هر استان و زادگاه قرار گرفته و مثل همیشه بیشترین نقش را در برانگیختی روحی کشتی‌گیران داشته باشید.

وی تصریح کرد: «اگر چه می‌دانم ریاست فدراسیون نیک بر این مهم واقف است که مازندران نه تنها نگین کشتی کشور بلکه نگین کشتی دنیاست و ایشان متوجه علاقه زایدالوصف مردم نیکوی مازندران به کشتی است و به دل نمی‌گیرد و آن را یک فرصت مغتنم برای بیان مشکلاتی که از نظرها دور مانده می‌داند. علی‌ایحال مطالبات کشتی را در حدود وظیفه و گرده خود دنبال می‌کنیم و می‌دانیم اگر بر حق باشد، به عینیت می‌رسد و تا وقوع آن، پیوسته تلاشگر خواهیم بود. بار دیگر از حمیت سزاوار علاقه‌مندان به کشتی در سراسر استان و تمام نواحی کشور قدردانی می‌کنم و اگر تکدر خاطری برای اهالی کشتی علی‌الخصوص مازنی‌های خوش‌قلب، دلسوز و عاشق به وجود آمد بنده با فروتنی و خضوع از همگان عذرخواهی می‌کنم و نوید آن را می‌دهم که نسل جدید کشتی استان مهیاست تا سال‌ها موجبات فخر ایران و ایرانی را فراهم آورد.»

البته همان‌طور که در پیام عسگری محمدیان عنوان شده یکی از مطالبات جدی مازندرانی‌ها حضور مربیان کشتی این استان در ترکیب اصلی کادر فنی تیم‌های ملی است که در ادامه ویدئوی بسته خبری زیر دو خم نیز به آن اشاره شده و علیرضا دبیر نیز در همان جلسه آبان‌ ماه به آن اشاره کرد و دلایلی را در این زمینه به زبان آورد.

کشتی مازندران بیشترین سهم را در مدال‌آوری برای ایران در رقابت‌های بین‌المللی کشتی اعم از آسیایی، المپیک و جهانی دارد و آخرین موفقیت‌های کسب شده توسط کشتی‌گیران مازندرانی هم به دست آوردن سه مدال از المپیک توکیو و کسب پنج مدال طلا از رقابت‌های کشتی آزاد جوانان جهان است. کشتی‌گیران این استان در مجموع تا کنون به جز ده‌ها مدال رنگارنگ که در مسابقات بین‌المللی برای ایران به دست آوردند، ۱۳ مدال المپیکی شامل ۵ طلا، ۴ نقره و ۴ برنز برای ایران کسب کردند.

منبع:ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.