کد خبر : 1740
تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۸
101 views

بخش رسانه اشکواره حسینی در گستره استان‌های شمالی برگزار می‌شود

بخش رسانه اشکواره حسینی در گستره استان‌های شمالی برگزار می‌شود

دبیرخانه رویداد فرهنگی هنری اشکواره حسینی فراخوان دومین دوره بخش مسابقه رسانه‌ای اشکواره حسینی را به صورت منطقه‌ای و فرااستانی و در گستره استان‌های مازندران، گیلان و گلستان منتشر کرد. به گزارش تیتر شمال؛ انتشار فراخوان بخش‌های مختلف رویداد فرهنگی هنری اشکواره حسینی که برای چهارمین سال پیاپی به میزبانی آمل برگزار می‌شود از مدتی پیش

دبیرخانه رویداد فرهنگی هنری اشکواره حسینی فراخوان دومین دوره بخش مسابقه رسانه‌ای اشکواره حسینی را به صورت منطقه‌ای و فرااستانی و در گستره استان‌های مازندران، گیلان و گلستان منتشر کرد.

به گزارش تیتر شمال؛ انتشار فراخوان بخش‌های مختلف رویداد فرهنگی هنری اشکواره حسینی که برای چهارمین سال پیاپی به میزبانی آمل برگزار می‌شود از مدتی پیش اخیر آغاز شده و پس از اعلام فراخوان بخش‌های شعر، مستند، سرود و عکس، فراخوان بخش رسانه این رویداد فرهنگی هنری نیز از سوی دبیرخانه اشکواره حسینی منتشر شد.

بخش رسانه سال گذشته با گستره استانی در سومین دوره اشکواره حسینی به این رویداد اضافه شد و با هدف افزایش گستره پوشش این رویداد رسانه‌ای به منظور تولید محتوای مرتبط با فرهنگ محرم و عاشورا از آداب و رسوم بومی مردم استان‌های شمالی امسال در دومین دوره به رویدادی فرااستانی و منطقه‌ای با گستره سه استان شمالی ارتقاء یافت.

دبیر بخش رسانه چهارمین اشکواره حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: دبیرخانه این رویداد با تجربه‌ای که از دوره نخست برگزاری بخش رسانه اشکواره حسینی برگزار کرد و دریافت آثار متعدد مرتبط با فرهنگ محرم و عاشورا تصمیم گرفت که امسال گستره بخش رسانه‌ای را با هدف شناسایی، ارزیابی، قدردانی و گردآوری تولیدات رسانه‌ای در این حوزه فراخوان را برای اصحاب رسانه سه استان شمالی منتشر کند.

الناز پاک‌نیا اظهار کرد: استان‌های شمالی با توجه به غنای فرهنگ بومی‌شان پر از آیین‌های محلی مرتبط با محرم هستند که بسیاری از آن‌ها ناشناخته مانده‌اند و حتی طی دو دهه اخیر برخی از آن‌ها به فراموشی سپرده شدند. آثار رسانه‌ای از این آیین‌های بومی یا حتی معرفی چهره‌های شاخص و اثرگذار در ارتباط با فرهنگ محرم و عاشورا مانند شبیه‌خوانان شاخص، پیرغلامان و مداحان پیشکسوت و شاعران عاشورایی می‌تواند به ثبت و انتقال بخشی از فرهنگ بومی مذهبی اقوام شمال کشور کمک کند.

وی تصریح کرد: دو سال است که کرونا به مجالس ماه محرم شکل دیگری داده است. در این دو سال شیوه‌های مختلف عزاداری و اجرای آیین‌ها را با رعایت پروتکل‌ها شاهد بودیم که ثبت آن‌ها توسط رسانه‌ها برای آیندگان به اجزای فرهنگ محرم و عاشورا در جامعه اضافه می‌کند.

پاک‌نیا افزود: بر همین اساس برای دومین دوره این رویداد رسانه‌ای مرتبط با فرهنگ محرم و عاشورا گستره سه استان را در نظر گرفتیم تا آثار رسانه‌ای بیشتری از فرهنگ محرم در شمال کشور تولید و ثبت شود. البته یکی از اهداف ما انتشار آثار برتر این رویداد در دوره نخست بود که متأسفانه به دلیل مشکلات مالی این هدف محقق نشد.

این فعال رسانه‌ای درباره محورهای موضوعی بخش رسانه چهارمین اشکواره حسینی گفت: ترویج فرهنگ حسینی در جامعه، معرفی دیدگاه‌های نو در حوزه محرم در ایام کرونا، آداب و آیین‌های مردم استان‌های شمالی در ماه محرم، دیدگاه‌های نو به حوزه عاشورا و محرم در ایام کرونا و همچنین جلوه‌های فرهنگ عاشورایی در دوران کرونا ‏محورهایی هستند که برای این رویداد در نظر گرفته شدند.

دبیر بخش رسانه چهارمین اشکواره حسینی درباره بخش‌های جذب آثار نیز اظهار کرد: این جشنواره در سه بخش گزارش، مصاحبه و بخش سرمقاله و یادداشت برگزار می‌شود و آثار نیز باید در یکی از رسانه‌های دارای مجوز منتشر شده باشد. همچنین هر شرکت کننده می‌تواند در هر گرایش چهار اثر به جشنواره بفرستد.

بخش رسانه اشکواره حسینی در گستره استان‌های شمالی برگزار می‌شود
اختتامیه سومین دوره اشکواره حسینی – ۳۰ مهر ۱۳۹۹ – آمل

پاک‌نیا درباره بازه زمانی انتشار و مهلت فرستادن آثار نیز خاطرنشان کرد: آثاری در دبیرخانه بخش رسانه پذیرفته می‌شود که در بازه زمانی یکم فروردین ۱۳۹۹ تا ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ منتشر شده باشد. اصحاب رسانه نیز تا ۲۰ شهریور فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه بفرستند. برگزیدگان بخش رسانه همراه با برگزیدگان سایر بخش‌ها در مراسم اختتامیه رویداد اشکواره حسینی که مهر امسال برگزار می‌شود معرفی و تجلیل خواهند شد.

وی از افزایش مبلغ جوایز بخش رسانه با توجه به منطقه‌ای شدن گستره برگزاری این رویداد رسانه‌ای خبر داد و افزود: دبیرخانه اشکواره حسینی در تلاش است که امسال مبلغ جوایز بخش رسانه را به منظور تجلیل از اصحاب رسانه و افزایش انگیزه تولید آثار رسانه‌ای مرتبط با فرهنگ محرم و عاشورا و همچنین شرکت در این رویداد بیش از دو برابر نسبت به سال گذشته افزایش دهد.

پاک‌نیا تصریح کرد: برنامه‌ریزی اولیه برای جوایز نفرات برتر این دوره، علاوه بر اهدای لوح یادبود به همه برگزیدگان و تندیس به برندگان رتبه‌های نخست، اهدای مبلغ دو میلیون تومان برای نفر اول، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای نفر دوم و یک میلیون تومان برای نفر سوم است که امیدواریم اعتبار لازم برای تأمین این مبالغ هدیه برگزیدگان به طور کامل تأمین شود.

دبیر بخش رسانه چهارمین اشکواره حسینی خاطرنشان کرد: اصحاب رسانه استان‌های گیلان، گلستان و مازندران می‌توانند آثار خود را همراه با اطلاعات به ایمیل ‏rasaneh.ashkvare@gmail.com به دبیرخانه جشنواره ‏بفرستند. اطلاعات فردی شرکت‌کننده باید در فایل ‏Word‏ به همراه نسخه اثر شامل نام و نام خانوادگی، شماره تلفن ثابت و همراه، آدرس ایمیل به ‏همراه یک قطعه عکس فرستاده شود.‏ تایید دریافت اثر نیز به ایمیل شرکت کننده ارسال می‌شود.‏

بر اساس فراخوان، PDF‏ صفحه کامل اثر منتشر شده در رسانه‌های دارای مجوز اعم از نشریات یا الکترونیک باید ارسال شود و بریده نشریه پذیرفته نمی‌شود. همچنین آثار باید دارای نام و نام خانوادگی صاحب اثر بوده و در غیر این صورت تأییدیه مالکیت معنوی اثر از سوی مدیرمسئول همراه با آثار به دبیرخانه ‏ارسال شود.‏

همچنین آثار باید در قالب‌ها و موضوعات یاد شده به دبیرخانه جشنواره فرستاده شود و آثاری که در این قالب‌ها قرار نگیرد وارد مرحله داوری نخواهد شد.‏ رسیدگی به آثار دریافت شده نیز یک مرحله‌ای و توسط هیأت داوران جشنواره انجام می‌شود. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره ۰۹۱۱۶۶۱۵۷۱۲‏ تماس بگیرند.

همایش فرهنگی هنری «اشکواره حسینی» که شامل بخش‌های شعر، مستند، سرود، مستند، عکس تئاتر، دلنوشته و داستانک است،  برای چهارمین سال پیاپی و به همت کانون فرهنگی محبین آل طه آمل، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ‏آمل به میزبانی این شهرستان برگزار می‌شود./ایرنا

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.