کد خبر : 1742
تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۴
167 views

فینسک؛کابوس تلخ تکرار سرنوشت خوزستان برای استان‌های شمالی

فینسک؛کابوس تلخ تکرار سرنوشت خوزستان برای استان‌های شمالی

شمال نشینان معتقدند این گونه که برخی سدسازان برای منابع آبی مازندران برنامه چیده اند، احتمال تکرار سرنوشت خوزستان برای این استان کرانه دریای خزر خواهد بود. به گزارش تیتر شمال؛ دشت سرسبز مازندران به سرعت به سمت خشکسالی و کم آبی پیش می رود و در فرادست و مناطق مختلف استان، سد سازان و هیولای

شمال نشینان معتقدند این گونه که برخی سدسازان برای منابع آبی مازندران برنامه چیده اند، احتمال تکرار سرنوشت خوزستان برای این استان کرانه دریای خزر خواهد بود.

به گزارش تیتر شمال؛ دشت سرسبز مازندران به سرعت به سمت خشکسالی و کم آبی پیش می رود و در فرادست و مناطق مختلف استان، سد سازان و هیولای آب برای منابع آبی این استان نقشه می کشند.

طرح‌های موسوم به انتقال آب خزر، ساخت سدهای کوچک و بزرگ در بالادست منابع آبی نظیر فینسک و غیره حمایت از برنامه هایی حکایت دارد که برای خزر و آب‌های منتهی به آن برنامه می‌ریزند.

فیسنک، کسلیان، پاشم و طرح انتقال آب دریای کاسپین و اصلاح نشتی سد لار، در نگاه کارشناسان استانی، همه بهانه‌هایی است که خشکی منابع آبی مازندران را در پی دارند.

بلوا و کابوس دوباره در مازندران با انتشار نامه‌ای مبنی بر تخصیص اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی برای سد فینسک شروع شد، هرچند گفته می‌شود این اعتبار کان لم یکن شده اما این گونه سندها چندمین بار است که لرزه بر اندام خزر می‌اندازد.

خوش خدمتی دولت قبل
حسین اسلامی استاد دانشگاه در مازندران با اشاره به اینکه رئیس جمهور قبلی در روزهای آخر دولت دستور داده بودند که ۲۰ میلیارد تومان برای ادامه کار ساخت سد فینسک اعتبار داده شود تا روند ساخت سد تسریع شود، افزود: توسط وزیر وقت نیرو نیز این اعتبار ابلاغ شده است.

وی با اظهار اینکه با اعتراض نمایندگان و تشکل‌های مختلف جلوی تخصیص و ابلاغ اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی جدید گرفته شد، افزود: اما این لغو، مشکل سد فینسک را حل نمی‌کند زیرا ساخت این سد چند هزار میلیارد تومان هزینه دارد و متولیان امر گام به گام در حال حرکت هستند.

اسلامی یادآور شد: ساخت سد فینسک اگر ۲۰ سال هم طول بکشد، انجام می‌شود و اکنون نباید به لغو اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی دلخوش باشیم و کل مجوز آن را باید زیر سوال بریم.

فرجام خوزستان در انتظار مازندران؛ هیولای آب در کمین خزر

وی تاکید کرد: سد فینسک از ابتدا نباید احداث می‌شد و کسانی که این کار را کردند باید پاسخگو باشند و پول‌های هزینه شده را به بیت المال بازگردانند.

اسلامی یادآور شد: مشکل سد فینسک به این سادگی حل نمی‌شود همانگونه به بهانه نشت سد لار،  تلاش برای ساخت تونل و انتقال آب هراز مازندران ادامه دارد.

وی از نمایندگان استان خواست تا پیگیری لازم برای جلوگیری از شبیخون به منابع آبی استان داشته باشند.

تجاوز به منابع آبی فاجعه خوزستان را تکرار می‌کند
در عین حال منصورعلی زارعی نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس نیز با بیان اینکه تجاوز به منابع آبی استان فاجعه خوزستان را در استان تکرار می‌کند، اظهار داشت: انتقال آب سرشاخه‌های استان نظیر تجن و هراز، آینده کشاورزی و اقتصاد استان را در دشت‌های پهنار هراز و تجن با چالش جدی مواجه می‌کند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه ساخت سد فینسک بر روی سرشاخه‌های آبی تجن سبب از بین رفتن منابع آبی استان می‌شود، افزود: نمایندگان استان با انتقال منابع آبی استان از جمله انتقال آب دریای خزر مخالف هستند و خواستار توجه متولیان ملی و مسئول به این مهم هستند.

زارعی یادآور شد: اراضی حاشیه اجرای سد ساخت فینسک نیز تاب آوری لازم را ندارد و مجمع نمایندگان استان پیگیر قانون شکنی آشکار در این بخش خواهد بود.

پروژه ساخت سد ۱۳.۳ میلیون مترمکعبی فینسک که برای انتقال آب طراحی شده، نگرانی شمال نشینان را در پی داشته است.

لغو تخصیص اعتبار جدید به سد فینسک
علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و میاندرود نیز در مجلس در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به تخصیص اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریالی برای احداث سد فینسک گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته توسط نمایندگان مردم ساری و میاندرود در مجلس، معاون حقوقی و پشتیبانی و مجلس در نامه‌ای به نماینده مردم سمنان در مجلس، تخصیص اعتبار این سد را لغو کرده است.

فرجام خوزستان در انتظار مازندران؛ هیولای آب در کمین خزر

وی افزود: پس از تخصیص اعتبار جدید برای سد فینسک با وزیر نیرو مکاتبه و لغو این اعتبار را خواستار شدیم، همچنین توقف کامل عملیات اجرایی سد را خواستار شدیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه وزیر جدید نیرو، دستور داد تمامی اقدامات مربوط به سد فینسک ملغی شود، ادامه داد: احداث این سد تبعاتی را برای سرشاخه‌های آبی استان ایجاد می‌کند.

بابایی کارنامی یادآور شد: متأسفانه در روزهای پایانی دولت قبلی علی رغم گزارش رسمی بازرسان و نمایندگان مجلس، وزیر وقت نسبت به ابلاغ اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریالی برای ساخت سد فینسک اقدام کرد که با پیگیری نمایندگان مرکز استان این دستور و ابلاغ لغو شده است.

وی ادامه داد: وزیر جدید نیرو نیز در پاسخ به پیگیری‌های نمایندگان مردم در ساری و میاندرود، تمامی اقدامات و دستورات مبنی بر عملیات اجرایی سد فینسک را صادر کرد.

منطقه جنگلی فینسک در دامنه‌های جنوبی البرز تنها سرشاخه رودخانه تجن بوده است و از سوی برخیها سد فینسک به عنوان طرحی غیرفنی و اصولی یاد می‌شود که کارشناسان آن را کابوس دشت‌های سبز مازندران می‌خوانند و این درحالی است که هنوز پروژه بزرگ شیرین سازی و انتقال آب دریای خزر فراموش نشده است. و البته همواره برای چنین تصمیماتی، باید تدبیری عاقلانه که نهایتا به نفع همه استانها و همگرایی آنها باشد اتخاذ کرد.

منبع:بازار

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.