کد خبر : 1885
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۲
138 views

شوک قیمت برنج در سرزمین شالی‌ها/ زخم کاری گرانی روی سفرهای خالی!

شوک قیمت برنج در سرزمین شالی‌ها/ زخم کاری گرانی روی سفرهای خالی!

قدرت خرید مردم امسال کمتر از سالهای گذشته شده است و این افزایش قیمت هنوز شوکی برای خانوادهاست که در نهایت او را وادار می کند یا برنج را حذف کند و یا برنج بی کیفیت تر خارجی قانع شود. به گزارش تیتر شمال؛ هوش و حواس را بوی عطرش می برد، آنقدر دلنشین که

قدرت خرید مردم امسال کمتر از سالهای گذشته شده است و این افزایش قیمت هنوز شوکی برای خانوادهاست که در نهایت او را وادار می کند یا برنج را حذف کند و یا برنج بی کیفیت تر خارجی قانع شود.

به گزارش تیتر شمال؛ هوش و حواس را بوی عطرش می برد، آنقدر دلنشین که چند متر آنطرف تر هم مجذوب او می شود، قد بلندش محبوبیت او را صد چندان می کند، سرآمد مهمانی هاست، بودو نبودش وزنه برای هر مجلسی محسوب می شود، حتی مشکل پسند ترین افراد هم شیفته او هستند، اما این روزها داستانش را جور دیگری باید خواند.

آری او برنج ایرانیست که کیفیت پخت و دلربایش او را از برنج های دیگر خارج این مرزها متمایز می کند، برنجی که از عرق خستگی کشاورزان در آفتاب زمین های شالی قد کشیده اند و میان آواز دشت های شمال طلای ناب می شوند.

اما هنوز تن خسته کشاورزان میان شلتوک ها جا مانده که از فروش محصول غصه شان گرفته است، نه تاب افزایش قیمت برنج دارند و نه توان گرانی محصولات کشاورزی، هر چه هست این نگرانی هاست که در انبارها تلمبار می شود و خستگی را به تنشان مضاعف می کند.

این خوشه های طلایی در میان آفت حمایت نکردن ها خم شده اند تا عرق پیشانی برنج کاران خشک نشود، این روزها در پستوی خانه ها، کمتر از برنج ایرانی می توان دید و جای آن را برنج های هندی و پاکسانی پر رنگ و لعاب ویترین شده است، مافیای واردات، سم و کود و حمایت نکردن دولت  بازار را تسخیر برنج های وارداتی کرده اند، آن هم با سودی کلان، تا سفره خانوارها ایرانی کوچک و کوچکتر شود.

تغییر کاربری زمین، سوغات بی مسئولیتی

اگر با فاصله چند سالی از جاده های شالیزاری که متهی به روستاها می شود عبور کنیم، تغییر واضحی از کاربری زمین ها را می بینیم، تغییری منفی که ما را به خود کفایی دور و دورتر می کند.

عدم هیچ گونه حمایت درستی از سوی دولت و واردات افسارگسیخته دو تیری است که بر کمر شالیزارها نشسته است و در نهایت منجر به تغییر کاربری زمین می شود، حالا هر چقدر قوانین سخت گیرانه تر در این خصوص گذاشته شود، اما هیچ راهی برای کشاورز باقی نگذاریم، شالوده ای جز کاربری تجاری و مسکونی نمی ماند.

مهرشاد زال  از روستای اوجی آباد هرازپی آمل، مسئول کشاورزان هرازپی در گفتگو با خبرنگار ما از وضعیت برداشت برنج در این شهرستان گفت:  وضعیت برنج نسبت به سال قبل و سالهای گذشته خیلی کمتر بوده، تاجایی که بیش از۹۰ درصد کشاورزان استان و شهرآمل با کسری بسیار زیاد تا حدود ۱تن و بیشتر در هکتار مواجه شدند.

وی با بیان افزایش قیمت برنج، عنوان کرد: افزایش قیمت بسیار زیادی نسبت به سال قبل داشتم که عوامل زیادی دخیل هستند، که علارغم این افزایش هنوز کشاورزان نمیتوانند رضایت کامل داشته باشند.
زال از جمله  عوامل افزایش قیمت برنج را افزایش چند برابری عوامل وابسته به برنج خواند و افزود: افزایش ۳تا۴برابر شدن قیمت کود،  سم و کارگران نشا اشاره کرد که باعث شد قیمت تمام شده نیز افزایش یابد.

وی ازمشکلات اصلی کشاورز اظهار کرد: قیمت های بیش از حد سموم و کود ها، افزایش بیسار زیاد کارگران و همچنین عدم همکاری دولت و دستگاهای زیر مجموعه و مربوط به کشاورزی که هیچ تسهیلات خاصی در نظر نمی‌گیرند.

زال ادامه داد: ۲۳خبیز زمین دارم، حدود ۴۵میلیون هزینه کردم و بیش از ۱تن به دلیل بدی آب و هوا و همچنین کرم ساقه خوار که در این شرایط آب و هوا بیش از حد زمین ها را تخریب کرده و یکی از عوامل تشدید آن به سموم از تاریخ گذشته بر می گردد که برخی از عرضه کنندگان سم و کود با انبار کردن این محصولات و فروش در سالهای بعد باعث می شوند محصولات با تاریخ گذشته نه تنها به کاهش مشکلات کشاورز کمک نکند بلکه ضرری دوچندان باشد و  در واقع این قضیه هم خودش مزید بر علت و آفت زدن زمین هاست.

 وی از حمایت کم دولت به کشاورزان ابراز ناراحتی کرد و افزود: دولت تا حدودی و بسیار کم فقط لوازم و ادوات کشاورزی ارائه میکند که بازهم  برای تهیه آن باید پول کافی داشته باشیم که برای همه مقدور نیست.
این کشاورز در خصوص کشت ارگانیک تصریح کرد: کشت ارگانیک بااین شرایط و عدم آمادگی بسترهای لازم عملا امکانش وجود ندارد که اگر شرایط را فراهم کنند گشاورزان ترجیح می دهند از این روش استفاده کنند.

وی ادامه داد: حتما در قیمت سم و کود…و ادوات کشاورزی…و مهمتر از همه قیمت بالاتر برنج با توجه به رشد چند برابر کارگر و همه مواردی که گفته شده دولت سهم بزرگی دارد که اگر حمایت های بیشتری کند می توان قیمت پایانی برنج را کاهش داد.

 زال خاطرنشان کرد: در مورد آب هایی که هدر میروند و عملا برای کشت دوم نمیتوان کاری کرد بنظرم از اهمیت بالایی برخورداره که باید مورد توجه قرار گیرد، اینکه از مهندسین کشاورزی برای کمک به دفع آفات و گرفتن محصول باکیفیتتر و بیشتر که با کشاورزان همکاری بیشتری داشته باشند.

وی از دولت خواست تا بیمه کشاورزی را در اولیت قرار دهد و بیان کرد: همه کشاورزان ترس ناشی از سیل و آفت و ….را دارند که اگر بیمه شوند با خیالی اسوده تر به کشت و برداشت برنج می پردازند.

در سالهای نه چندان دور می خواستند قرض هایشان را بدهند، دخترشان را عروس کنند،  پسر را زن بدهند، سفر مکه و کربلا بروند، حواله می کردند به زمان بعد برداشت خلاصه بسیاری از اتفاقات را با زمان برداشت برنج کلید می خورد، اما این روزها با وجودی که  همزمان با زمان برداشت برنج هستیم، نه کشاورز خوشحال است و نه خریداران، قیمت بالای برنج حال و روز همه را گرفته است، این خوشه های طلا، برای کشاورزان چیزی نداشت تا عرق خستگی بر پیشانی شان خشک شود.

قدرت خرید مردم امسال کمتر از سالهای گذشته شده است و این افزایش قیمت هنوز شوکی برای خانوادهاست که در نهایت او را وادار می کند یا برنج را حذف کند و یا برنج بی کیفیت تر خارجی قانع شود./بلاغ

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.