کد خبر : 1928
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
182 views

اینجا ناجیان، منجی ندارند/ جای خالی اعتبارات ملی برای اجرای طرح‌های دریا در استان‌های شمالی

اینجا ناجیان، منجی ندارند/ جای خالی اعتبارات ملی برای اجرای طرح‌های دریا در استان‌های شمالی

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران با بیان اینکه ناجیان غریق استان مازندران طی این مدت زحمت فراوانی کشیدند و گلایه‌هایشان نیز به حق است و ما می‌پذیریم؛ گفت: متاسفانه ردیف اعتباری ملی و استانی برای پرداخت حقوق ناجیان غریق، دیده نشده است، لذا از زمانی که مصوب گرفته می‌شود تا زمان پرداخت،

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران با بیان اینکه ناجیان غریق استان مازندران طی این مدت زحمت فراوانی کشیدند و گلایه‌هایشان نیز به حق است و ما می‌پذیریم؛ گفت: متاسفانه ردیف اعتباری ملی و استانی برای پرداخت حقوق ناجیان غریق، دیده نشده است، لذا از زمانی که مصوب گرفته می‌شود تا زمان پرداخت، زمان زیادی را می‌برد که مشکلاتی از این دست رخ می‌دهد.

به گزارش تیتر شمال؛ هر ساله آمار نجات یافتگان در سواحل استان مازندران، خود حکایت از عملکرد فوق‌العاده افرادی دارد که هر ساله به عنوان ناجی غریق در سخت‌ترین شرایط دریایی و با همه ناملایمات در کنار مردم هستند.

این ناجیان در حالی بسیاری را از غرق شدن در دریا نجات می‌دهند که هر ساله خود در زیر اممواجی بلند از مشکلات، غرق می‌شوند.

نقش ناجیان غریق در کاهش تلفات انسانی سواحل دریا در فصل بهار و تابستان بر کسی پوشیده نیست، افرادی که با تکیه بر فن و مهارتی که دارند، جان خود را به خطر می‌اندازند تا خانواده‌ای از سواحل مازندران، خاطره تلخ با خود نبرد، اما نامهربانی‌ها و تعویق در پرداخت حقوق از مهم‌ترین مشکلاتی است که هر ساله آنان را می‌آزارد.

علی رجبی وندچالی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در واکنش به گلایه و نارضایتی ناجیان غریق استان مازندران بابت تعویق دو ماهه حقوق دستمزد طی سال‌جاری، اظهار کرد: ما طی روزهای اخیر موفق به پرداخت حقوق معوقه نزدیک به دو ماه ناجیان غریق استان مازندارن شدیم.

وی افزود: تا این لحظه حقوق یک ماه ناجیان را پرداخت نکرده‌ایم که در اولین فرصت و پس از تخصیص اعتبار، آن را نیز پرداخت می‌کنیم.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران، با بیان اینکه دو میلیارد و 700 میلیون تومان از بدهی معوقه ناجیان غریق را پرداخت کرده‌ایم؛ خاطرنشان کرد: ناجیان غریق استان بیش از دو ماه و نیم با ما همکاری دارند که با پرداخت حقوق معوقه یک و ماه و نیم آنان، حقوق یک ماه دیگر را به آنان بدهکار هستیم.

این مسئول با بیان اینکه طی سال جاری نزدیک به 500 ناجی غریق را بکارگیری کردیم؛ ادامه داد: ما یک ماه دیگر در خدمت ناجیان غریق در سواحل استان هستیم و تا پایان این مدت، حقوق معوقه آنان را نیز پرداخت خواهیم کرد.

رجبی وندچالی با بیان اینکه ناجیان غریق استان مازندران طی این مدت زحمت فراوانی کشیدند و گلایه‌هایشان نیز به حق است و ما می‌پذیریم؛ عنوان کرد: برای پرداخت حقوق ناجیان غریق، کشور، اعتباراتی برای سواحل دریا نمی‌گذارد، چرا که طرح دریا تنها در 5 استان کشور اجرا می‌شود.

وی اعلام کرد: هر ساله در سواحل استان مازندران نزدیک به 950 ناجی غریق استفاده می‌کنیم و حقوق و پشتیبانی از این تعداد افراد مشغول به فعالیت، اعتبار و پول لازم دارد و چون اعتباراتی برای این موضوع در سطح ملی دیده نشده است، لذا از زمانی که مصوب گرفته می‌شود تا زمان پرداخت، زمان زیادی را می‌برد که مشکلاتی از این دست رخ می‌دهد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران، با اشاره به مشقت و سختی تامین اعتبار برای پرداخت حقوق ناجیان غریق، تأکید کرد: ما به جد در تلاش هستیم تا این مشکل را حل کنیم اما متاسفانه در این مسیر، تک و تنها هستیم؛ دست یاری خود را به سوی نمایندگان مازندران دراز کرده‌ایم اما تا این لحظه، پاسخ مطلوبی دریافت نکرده‌ایم.

رجبی وندچالی، اضافه کرد: ما امسال در کنار ساماندهی دریا، اقدامات فرهنگی را نیز با جدیت دنبال کردیم و خوشبختانه امسال هیچ تبعات فرهنگی را نه از رسانه‌ها و نه از ائمه جمعه نشنیده‌اید و این در حالی است که هیچ اعتبار فرهنگی هم برای ما در نظر گرفته نشده است.

وی مطرح کرد: پاسخ کشور به حل معضل تامین اعتبار پرداخت حقوق ناجیان، حل این مشکل از محل اعتبارات استانی است و این در حالی است که در استان نیز چنین محل اعتبار قانونی برای این موضوع ندارد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران، تصریح کرد: با پیگیری‌های مجدانه اکنون برای دومین سال متوالی است که موفق به تامین اعتبار از وزارت کشور شده‌ایم؛ اما این اعتبارات باید به موقع به استان داده شود تا ما هم به موقع دستمزد ناجیان را پرداخت کنیم.

رجبی وندچالی، گفت: چرا باید ناجیان ما دو یا سه ماه در سواحل دریا کار کنند و این گلایه‌ها پیش بیاید و بعد ما پس از کلی پیگیری و گذشت چند ماه موفق به پرداخت حقوق آنان شویم؟ چرا نباید به نحوی باشد که ناجیان حقوق خود را در همان ماه اول دریافت کنند؟

وی مطرح کرد: اکنون تمام دغدغه ما این است که ما بقی حقوق ناجیان را چگونه تامین کنیم، مشخص نیست که چه زمانی می‌توانیم این حقوق را پرداخت کنیم؛ اکنون با تغییر دولت هم مجدد باید رایزنی با نفرات جدید صورت گیرد و دوباره باید توضیحات در این خصوص به مسئولان جدید داده شود و باید دید چه تصیمیمی از سوی آنان اخذ می‌شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران، بیان کرد: الحمدلله به ما قول تامین اعتبار حقوق یک ماه معوق ناجیان را طی هفته‌های آینده داده‌اند، اما واقعا تامین اعتبار پرداخت حقوق ناجیان بسیار سخت است.

این مسئول متذکر شد: خوشبختانه تمامی ناجیان غریقی که با همکاری دارند، بیمه هستند و مشکلی در این موشوع نداریم.

رجبی وندچالی، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون نزدیک به 60 نفر در سواحل استان غرق شده‌اند که نسبت به سال گذشته یک رشد 30 درصدی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: اگر حضور و زحمات ناجیان غریق استان نبود، شاید این رقم دو تا سه برابر این تعداد بود و ما از زحمات ناجیان در مراقبت و حفظ جان مسافران و مردم سپاسگزاریم.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران، یادآور شد: در حال حاضر که در هفته‌های پایانی فصل تابستان قرار داریم، علیرغم وضعیت طوفانی دریا، حجم زیادی از مسافران به استان مازندران سفر کرده‌اند و متاسفانه در این شرایط، خطر غرق شدگی افزایش می‌یابد.

گلایه ناجیان غریق از حقوق معوق چندماهه تیتر تکراری بسیاری از رسانه‌های استان مازندران است؛ معضلی که هنوز، مرهمی برای آن نه از سوی مسئولان استانی و نه از سوی متولیان کشوری دیده نشده است.

در حالی ناجی غریق از جمله فعالیت‌های سخت، پرخطر و حیاتی به شمار می‌آید که تاکنون متاسفانه در نگاه مسئولان به عنوان یک حرفه جدی دیده نمی‌شود و ساز و کار اساسی برای حل مسائل معیشتی ناجیان غریق تعریف نشده است.

با وجود گذشت ماه‌ها از فصل تابستان و نزدیکی به پایان طرح دریا، اما همچنان ناجیان غریق چشم انتظار واریز حقوق معوقه خود هستند؛ عدم تخصیص اعتبار ملی بابت پرداخت به موقع حقوق ناجیان غریق موجب شده است تا دست ناجیان مازندرانی همچنان در پوست گردو باقی بماند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.