کد خبر : 1960
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
117 views

تخریب بنای تاریخی “تخت‌رستم” نکا صحت ندارد

تخریب بنای تاریخی “تخت‌رستم” نکا صحت ندارد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نکا از توقف ساخت‌وساز در عرصه تختی رستم‌نکا به‌عنوان آثار باستانی خبر داد و گفت: تخریب ساخت‌و‌ساز تخت رستم صحت ندارد. به گزارش تیتر شمال؛ طی چند روز اخیر، خبری با عنوان تخریب بنای تاریخی تخت رستم نکا مخابره شد که حریم اصلی بنای تاریخی تخت رستم

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نکا از توقف ساخت‌وساز در عرصه تختی رستم‌نکا به‌عنوان آثار باستانی خبر داد و گفت: تخریب ساخت‌و‌ساز تخت رستم صحت ندارد.

به گزارش تیتر شمال؛ طی چند روز اخیر، خبری با عنوان تخریب بنای تاریخی تخت رستم نکا مخابره شد که حریم اصلی بنای تاریخی تخت رستم نکا، با ماشین‌های سنگینی همچون بلدوزر و بیل بکهو، خاک‌برداری و تخریب شد.

اینکه این بنای تاریخی که ثبت ملی شده با کدام مجوز بهره‌بردداری و تخریب شد، جای سوال داشت، البته ظاهرا با حضور گردشگری و ماموران تخریب متوقف شد و براساس آنچه در فضای محازی اعلام شده بود؛ این خبر از سوی امید داداشیان به‌عنوان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نکا تکذیب شد.

امید داداشیان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نکا در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس از نکا، اظهار کرد: این ملک که ساخت‌و‌ساز آن در اطراف تخت رستم نکا اجرایی شده، دارای پروانه ساختمان شهرداری بود که بر اساس توافق از سال‌های گذشته احرایی شده بود و بدون استعلام از میراث فرهنگی مجوز ساختمان صادر شد.

وی گفت: با شروع ساخت‌و‌ساز در ملک شخصی در اطراف تخت رستم نکا به‌عنوان آثار باستانی و به محض اطلاع از ساخت‌و‌ساز نیروهای میراث فرهنگی در محل حاضر و از ساخت ممانعت شد و تخریب تخت رستم صحت ندارد.

داداشیان افزود: در حال حاضر تخت رستم در شرایط مناسب همچون گذشته است و با مشکلی مواجه نشده است و جای نگرانی وجود ندارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نکا خاطرنشان کرد: با حضور در ملک شخصی که در حال ساخت‌و‌ساز بود در کمتر از چند ساعت از ساخت جلوگیری شد، البته فرد مالک ادعا می‌کرد که دارای مجوز و پروانه ساخت از شهرداری بوده و اطلاعی از این موضوع نداشت و از چگونگی اخذ استعلام از میراث فرهنگی مطلع نبوده است‌.

این مسؤول با اعلام اینکه در حال حاضر چهار ملک شخصی مالکان در اطراف تخت رستم نکا وجود دارد، تاکید کرد: ساخت‌و‌سازی که اخیرا انجام شده بدون هماهنگی با میراث فرهنگی اجرا شده بود و به محض اطلاع‌رسانی از ساخت و ساز جلوگیری شد.

محوطه باستانی “تخت رستم” به‌عنوان آثار باستانی از زمان پارینه سنگی است و در غرب شهرستان نکا قرار دارد، این محوطه در سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است./فارس

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.