کد خبر : 2119
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷
131 views

ارزیابی کارشناسان از ظرفیت‌های اقتصادی عضویت در پیمان شانگهای

ارزیابی کارشناسان از ظرفیت‌های اقتصادی عضویت در پیمان شانگهای

کارشناسان، عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری شانگهای را بستر بسیار مناسبی برای توسعه روابط تجاری و تقویت قدرت اقتصادی کشورمان عنوان کردند. به گزارش تیتر شمال؛ همزمان با سفر اخیر سیدابراهیم رئیسی به تاجیکستان برای شرکت در اجلاس سالانه پیمان شانگهای، عضویت ایران در این سازمان به صورت دائم درآمد که به اذعان کارشناسان

کارشناسان، عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری شانگهای را بستر بسیار مناسبی برای توسعه روابط تجاری و تقویت قدرت اقتصادی کشورمان عنوان کردند.

به گزارش تیتر شمال؛ همزمان با سفر اخیر سیدابراهیم رئیسی به تاجیکستان برای شرکت در اجلاس سالانه پیمان شانگهای، عضویت ایران در این سازمان به صورت دائم درآمد که به اذعان کارشناسان این اتفاق بی‌سابقه دستاوردهایی را در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه بی‌اثر کردن یا شکست تحریم‌ها برای ما به ارمغان خواهد آورد.

در این خصوص ساسان شاه‌ویسی، کارشناس اقتصادی گفت: در بخشی از صحبت‌هایی که سران کشورهای عضو پیمان مطرح می‌کردند چه آن فرمایشی که جناب رئیسی مطرح کردند و چه صحبت‌هایی که پوتین و دیگران مطرح کردند عمدتاً این ظرفیت را می‌رساند که آن نگاه یکجانبه‌گرایانه که از یک طرف با یک رویکرد قلدری و به ‌عبارتی وارد شدن به جنگ‌های نرم از جمله جنگ تجاری و جنگ اقتصادی بتواند ظرفیت‌های کشورهای هدف را دچار چالش بکند یکی از اهداف این‌گونه همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای است که سعی می‌کند آنها را خنثی کند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، شاه‌ویسی گفت: کشورهای عضو این پیمان نزدیک به 35 درصد خشکی‌های جهان را در اختیار دارند، دو قدرت بزرگ شورای امنیت را دارد، سه کشور قدرتمند گروه بریکس را در اختیار دارد که در داخل خودشان اندام‌واره‌های بزرگ با رویکرد اقتصادی تعریف کردند در آن پیمان گمرکی و ظرفیت‌های تجاری و ظرفیت‌های بانکی است، روابط پولی را تعریف کردند و دارند می‌روند به‌سمت اینکه یک پول واحد را تعریف کنند، همه اینها را وقتی کنار هم می‌گذاریم، نشان می‌دهد ظرفیت بسیار بزرگی برای کشور ایجاد شده است.

تحریم‌های دلاری را
با مشکل مواجه می‌کند

کمیل طیبی استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان هم در این زمینه به نود اقتصادی گفت: حضور ایران در شانگهای می‌تواند منجر به افزایش مبادلات تهاتری با کشورهای منطقه شود و در نتیجه چرخه تحریم‌های دلاری را با کندی و مشکل مواجه کند.
همچنین محمدرضا سبزعلیپور، رئیس‌ مرکز تجارت جهانی ایران درباره الزامات حضور موثر ایران در این پیمان راهبردی توضیح داد: زمانی عضویت در چنین سازمان‌های مهمی و حضور در جمع چنین کشورهای بزرگ و قدرتمندی می‌تواند مفید و کارساز باشد که ما بتوانیم با سیاست‌های درست و برنامه‌ریزی‌های صحیح و مدیریت قوی، ابتدا زیرساختهای کشورمان را تقویت نموده، چرخ تولید را بخوبی به گردش درآوریم، صادرات و صادرکننده را بیش از پیش تقویت کرده و موانع مزاحم و بروکراسی‌های زائد را از سر راه تجارت و کسب و کار برداریم و ده‌ها پیش نیاز تولید و تجارت، صادرات و حمل‌ونقل و پولی و بانکی را اجرا و انجام دهیم تا دست کم بتوانیم از فرصت‌های مطلوب به وجود آمده استفاده بهینه کرده و وارد بازارهای دیگر کشورها بشویم.

خطای راهبردی دولت تدبیر
محمد حسین روشنک، رئیس‌اتاق بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان در گفت‌وگو با نود اقتصادی درباره عملکرد دولت قبل در این حوزه گفت: پیوستن به پیمان شانگهای، کشور را از بلاتکلیفی که در دولت قبل درخصوص حرکت به سمت شرق یا غرب وجود داشت خارج کرد و قدرت اقتصادی کشور را در صحنه بین‌المللی افزایش داد. اصغر ابراهیمی‌اصل سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی هم یادآور شد: در هشت سال دولت تدبیر و امید، آقای حسن روحانی با این باور جلو رفت و به‌ نوعی اقتصاد و معیشت مردم را به حل بحران هسته‌ای و برجام گره زدند که این امر باعث یک فرصت‌سوزی بزرگ در برابر ظرفیت کشورهایی مانند چین، هند و روسیه شد. در فرایند مذاکرات برجام، به علت اینکه مقامات دولتی سعی داشتند، باعث رنجش غرب و آمریکا نشوند، روابط با چین، هند و روسیه را کاملاً به حاشیه راندند و همه توجهات به ‌طرف غرب هدایت شد و کشور از ظرفیت‌های فراوان همکاری با اقتصادهای نوظهور محروم ماند.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی تصریح کرد: انتظاری که از دولت سیزدهم وجود دارد، آن است که با تغییر رویکرد از غرب محوری به اتکا به ظرفیت‎های فراوان و ارزشمند داخلی کشور و ظرفیت‌های کشورهای همسو، زمینه را برای همکاری و همگرایی بیشتر ایران با قدرت‌های نوظهور و اعضای سازمان همکاری‌ شانگهای و بریکس (اتحادیه‌ای شامل کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) فراهم کند. معاون اسبق وزیر نفت در دولت‌های نهم و دهم با‌ اشاره به طرح موسوم به ابتکار «کمربند-راه» (برنامه چین برای احیای جاده ابریشم با سرمایه‌گذاری در کشورهای مسیر) اظهار کرد: چینی‌ها برای ایران نیز در این ابرپروژه‌ها جایگاه، نقش و سهم سرمایه‌گذاری دیده‌اند، خصوصا در زمینه ترانزیتِ کالا، برق و داده، بین چین و اتحادیه اروپا از مسیر چابهار به طرف آسیای میانه و روسیه و از طریق بندرعباس به آستارا و سن پطرزبورگ و بندر پوتی در گرجستان در اولویت است. تکمیل این پروژه‌ها هم با منافع ملی و اقتصادی کشورمان و هم با منافع چین، روسیه، هند، کشورهای آسیای میانه و اتحادیه اروپا منطبق است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.