کد خبر : 2181
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰:۴۲
148 views

سعدی‌پور: مازندران تا 5 سال آینده با بحران کمبود معلم مواجه می‌شود

سعدی‌پور: مازندران تا 5 سال آینده با بحران کمبود معلم مواجه می‌شود

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به عمر سابقه بالای 20 سال تعداد قابل توجه معلمان حال حاضر فعال در آموزش و پرورش استان، گفت: تا 5 سال آینده نزدیک به 19 هزار نفر از معلمان ما بازنشسته می‌شوند که این به معنای پدیدار شدن بحران کمبود معلم در آینده‌ای نزدیک در مازندران است.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به عمر سابقه بالای 20 سال تعداد قابل توجه معلمان حال حاضر فعال در آموزش و پرورش استان، گفت: تا 5 سال آینده نزدیک به 19 هزار نفر از معلمان ما بازنشسته می‌شوند که این به معنای پدیدار شدن بحران کمبود معلم در آینده‌ای نزدیک در مازندران است.

به گزارش تیتر شمال؛ علیرضا سعدی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار  ما در خصوص آخرین وضعیت کسری معلم در سطح مدارس مازندران اظهار کرد: طی سال جاری بیش از 4 هزار معلم می‌بایست در سطح استان بازنشسته می‌شدند که یک تعدادی تحقق پیدا کرد و یک تعدادی هم استمرار فعالیت پیدا کردند.

وی افزود: یک چیزی حدود 3 هزار معلم، امسال بازنشسته شدند و از سویی دیگر، حق التدریسی‌هایی که تعیین تکلیف شدند، حدود 4 هزار و 200 نفر بودند که در نتیجه امسال با تعادل نیروی انسانی را داریم و کمبودی در سال تحصیلی جدید در تامین معلم کلاس‌ها نداریم.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران، خاطرنشان کرد: البته ما تا سال 1403 با کمبود نیرو مواجه هستیم اما برای جبران این کسری، بنا داریم تا  از طریق دانشگاه فرهنگیان، ماده 28 و حق التدریس و سایر برنامه‌های مختلفی که در دست اجرا داریم به حداقل ممکن برسانیم.

این مسئول با اشاره به عمر سابقه بالای 20 سال عمده معلمان حال حاضر فعال در آموزش و پرورش استان، گفت: این امر نشان از حضو رمعلمان با تجربه در کادر آموزشی مازندران دارد و این یعنی تعداد معلمان بالای 20 سال استان خیلی زیاد است.

سعدی‌پور با تایید وجود بحران کمبود معلم در آینده‌ای نزدیک در بدنه آموزش و پرورش مازندران، تصریح کرد: ما در سال‌های آتی، یعنی تا 5 سال آینده با کمبود تا 19 هزار معلم در سطح استان مواجه خواهیم شد.

وی تاکید کرد: مجوز 138 هزار ساعت حق‌التدریس را از وزارت آموزش‌ و پرورش گرفتیم و با جذبی که صورت گرفت و طی سال تحصیلی جدید با برنامه‌ریزی دقیق در حوزه نیروی انسانی یکی از کم چالش‌ترین سال‌ها را خواهیم داشت.


مدیرکل آموزش و پرورش مازندران، در ادامه در خصوص مدارس کم جمعیت مازندران، بیان کرد: ما در استان مازندران و در مقطع ابتدایی نزدیک به 191 مدرسه، در مقطع متوسطه اول 3 مدرسه، متوسطه دوم یکی و فنی حرفه‌ای 4 مدرسه و کار دانش 2 مدرسه زیر 10 نفر داریم.

این مسئول با اشاره به تقدم سلامت به آموزش حضوری در سال تحصیلی جدید، گفت: فعلا کلاس‌ها در ماه مهر به صورت مجازی است و کلاس‌ها در آبان‌ماه با حفظ اصل تقدم سلامت، به صورت حضوری برگزار می‌شود.

سعدی‌پور بیان کرد: تعداد دانش‌آموزان ما طی سال تحصیلی امسال حدود 519 هزار نفر است که نسبت به سال گذشته، رشد داشته است و البته ثبت نام‌ها همچنان ادامه دارد.

وی عنوان کرد: استان مازندران در ثبت نام پایه ابتدایی با بیش از 97 درصد رتبه نخست کشور، در متوسطه اول با ثبت نام بیش از 90 درصد جزو 5 استان برتر کشور قرار داریم.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران، درباره واکسیناسیون دانش آموزان با بیان اینکه سامانه سلامت برای ثبت نامه دانش آموزان پایه دوازدهم باز است، اذعان کرد: پس از ثبت نام پیامک برای تزریق واکسن دانش آموزان ارسال می‌شود.

این مسئول در ادامه به شروع کلاس‌ها در اول مهر اشاره کرد و گفت: کرونا مشکلات بسیاری برای مدارس و دانشگاه‌ها ایجاد کرد اما پس از انجام واکسیناسیون همگانی،  همه دنیا به این نتیجه رسیدند که کلاس باید حضوری باشد و نظر ما نیز همین است؛ اما در زمینه سلامت فرزندان باید به اطمینان برسیم چون سلامت فرزندان، خط قرمز ماست.

سعدی‌پور در پایان متذکر شد:  در مهرماه آموزش‌ها مجازی است و پس از آن با مجوز ستاد مقابله با کرونا، کلاس‌های حضوری به صورت آرام و تدریجی، در نواحی روستایی و عشایری در کلاس‌هایی با حداکثر 15 دانش‌آموز و با رعایت همه پروتکل‌ها بازگشایی خواهد شد و جایی برای نگرانی اولیا نیست.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.