کد خبر : 2197
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۸
106 views

فعالیت حضور مدارس مازندران با حضور یکصد هزار دانش‌آموز شروع شد

فعالیت حضور مدارس مازندران با حضور یکصد هزار دانش‌آموز شروع شد

مدارس مازندران پس از یک سال و نیم تعطیلی اجباری به خاطر شیوع کرونا ، نخستین روز ماه مهر را با حضور جمعیت دانش‌آموزی و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی سپری کردند. به گزارش تیتر شمال؛ مدارس مازندران امروز پنجشنبه اول مهر با نواخته شدن زنگ شکوفه ها و با حضور ۹۶ هزار دانش آموز پیش دبستانی

مدارس مازندران پس از یک سال و نیم تعطیلی اجباری به خاطر شیوع کرونا ، نخستین روز ماه مهر را با حضور جمعیت دانش‌آموزی و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی سپری کردند.


به گزارش تیتر شمال؛ مدارس مازندران امروز پنجشنبه اول مهر با نواخته شدن زنگ شکوفه ها و با حضور ۹۶ هزار دانش آموز پیش دبستانی و پایه اول ابتدایی فعالیتشان را  آغاز کردند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش مازندران در مراسم نمادین نواختن زنگ شکوفه ها که در مدرسه شهید مهدی رشتی شهر ساری با حضور مسئولان محلی برگزار شد ، گفت : تعطیلی ۲۰ ماهه کلاس‌هاس درس در پی شیوع ویروس کرونا، علاوه بر ایجاد تنبلی، در توان و انگیزه دانش آموزان تاثیر منفی بر جای گذاشته است و تداوم این وضعیت در سال تحصیلی جدید می‌توانست آثار منفی را تشدید کند.

بهروز منصور کیایی افزود : شیوع ویروی کرونا و تعطیلی کلاس های درس، بیشترین آسیب را به دانش آموزان پایه اول ابتدایی وارد کرد چرا که در طول سال از فرصت آشنایی با معلم جدید خود و همچنین آموزش حضوری محروم بودند.

وی با بیان اینکه آموزش حضوری دانش آموزان در سه مقطع پیش‌دبستانی، اول و دوم ابتدایی اولویت اصلی نظام تعلیم و تربیت است ، گفت : کیفیت آموزش برای کودکان پیش‌دبستانی و دانش آموزان پایه اول ابتدایی با برگزاری کلاس های درس به صورت حضوری ارتقا می یابد ضمن اینکه دانش آموزان پایه دوم نیز با توجه به اینکه نخستین سال تحصیلی‌شان را پارسال بدون معلم  طی کردند، ضروری است که امسال در مقایسه با دیگر دانش آموزان از حضور در کلاس و آموزش مستقیم معلم بهره‌مند شوند.

معاون آموزش و پرورش مازندران با اظهار این که در صورت فراهم بودن تمامی امکانات از جمله بستر اینترنت، محتواهای مناسب و ابزارهای هوشمند آموزش‌ مجازی تنها ۵۰ درصد اثربخشی دارد ، بازگشایی مدارس را با توجه به فراگیر شدن روند واکسیناسیون در کشور ضروری دانست.

وی گفت : اکنون واکسیناسیون فرهنگیان مازندرانی علیه کرونا مراحل پایانی خود را طی می‌کند و واکسینه کردن رانندگان سرویس مدارس و تمامی کسانی که با جمعیت دانش آموزی سر و کاردارند نیز در اولویت است و تلاش می شود تا هنگام بازگشایی کلاس های درس به صورت حضوری این اقدامات انجام و به اتمام برسد.

منصورکیایی آمار جمعیت دانش آموزان مقطع ابتدایی استان در سال تحصیلی جدید را ۲۷۱ هزار و ۶۳۹ نفر اعلام کرد و گفت : از این تعداد ۴۸ هزار و ۱۵۳ دانش آموز در مقطع اول ابتدایی و حدود ۴۸ هزار نفر نیز پیش دبستانی محسوب می شوند.

فرماندار ساری نیز در این مراسم گفت: شیوع ویروس کرونا تبعات منفی زیادی در بخش‌های مختلف به همراه داشت که یکی از مهم ترین موارد آن تعطیلی کلاس‌های درس دانش‌آموزان بود.

عباسعلی رضایی افزود : در سال تحصیلی جدید برابر مصوبه ستاد ملی کرونا و وزارت آموزش و پرورش و با هدف حفظ سلامت دانش آموزان، بازگشایی مدارس به صورت آرام و تدریجی خواهد بود و هر زمانی که مدیران مدارس از زیرساخت‌های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی رضایت داشتند، نسبت به برگزاری کلاس‌های درس به صورت حضوری اقدام می‌شود.

وی به اولیای دانش آموزان اطمینان دارد که دستگاه تعلیم و تربیت مازندران با فراهم کردن و ایجاد زیرساخت های بهداشتی در هنگام بازگشایی مدارس و برگزاری کلاس های درس به صورت حضوری، شرایط امن و ایمنی را برای فرزندان آنان در طول سال تحصیلی فراهم خواهد کرد.

آغاز آموزش حضوری در مدارس زیر ۱۰۰ نفر

پیش از این وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که تمامی مدارس روستایی و عشایری که کمتر از ۱۰۰ دانش‌آموز دارند از اول مهر به صورت حضوری می‌توانند آموزش را آغاز کنند.

بر اساس اعلام آموزش و پرورش ممازندران ، در این استان ۲۰۲ مدرسه عشایری شامل ۱۸۷ مدرسه ابتدایی و ۱۵ مدرسه متوسطه  فعالیت دارد که عمدتا کمتر از ۵۰ دانش‌آموز در هر یک از آنها تحصیل می‌کنند. از این تعداد ۱۰۰ مدرسه هم کمتر از ۱۰ دانش‌آموز دارند. با توجه به این که دسترسی به اینترنت در این مناطق مطلوب نیست و همچنین تعداد دانش‌آموزان کم است، همه این مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده و فاصله‌گذاری اجتماعی از اول مهر پذیرای دانش‌آموزان شدند.

همچنین طبق تصمیم آموزش و پرورش مدارس روستایی کمتر از ۱۰۰ دانش‌آموز نیز باید حضور برگزار شود که بر این اساس در استان مازندران غیر از مدارس عشایری ، یک‌هزار و ۱۳۰ مدرسه شامل ۸۰۸ مدرسه ابتدایی و ۳۲۲ مدرسه متوسطه اول و دوم کمتر از یکصد دانش‌آموز دارند و در این مدارس هم که یک سوم مدارس استان را تشکیل می‌دهند با توجه به شرایط موجود کرونایی و همچنین تعداد کم دانش‌آموزان امکان بازگشایی مدارس وجود دارد. اگر چه بر اساس ارزیابی آموزش و پرورش تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌های این مدارس عمدتا کمتر از ۱۵ نفر است ، اما در صورتی که بیش از ۱۵ نفر باشد برای زمان‌بندی فعالیت این مدارس و پذیرش دانش‌آموزان طبق شیوه‌نامه‌های در نظر گرفته شده به مدیران مدارس این اختیار داده شده تا در صورت نیاز با تقسیم دانش‌آموزان به دو گروه و نوبت‌بندی حضورشان در کلاس‌ به صورت زوج و فرد یا ضربدری کردن ساعات درس برای گروه‌ها آموزش حضوری را از سر بگیرند.

طبق اعلام مسئولان وزارت آموزش و پرورش ، در تمامی مدارسی که بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ دانش‌آموز دارند اعم از روستایی و شهری برنامه‌ریزی‌ها متفاوت است و بازگشایی تدریجی از هفته دوم آبان آغاز می‌شود. این مدارس باید فرم۰۶ را که مربوط به معیارهای بهداشتی بازگشایی مدارس در دوران کرونا است ، تکمیل کنند و پس از ارزیابی‌های انجام شده و تایید وضعیت می‌توانند نهایتا از هفته دوم آبان بسته به شرایط آن زمان کلاس‌های حضوری را برگزار کنند.

بر اساس الگوی فعالیت آموزشی و تربیتی مدارس در شرایط کووید۱۹ که ۲۴ شهریور به همه استان‌ها ابلاغ شد، در مدارس با جمعیت بالای ۳۰۰ نفر در سراسر کشور با توجه به جمعیت دانش‌آموزی‌شان برای بازگشایی حضوری از نیمه دوم آبان باید تقسیم کلاس‌ها به دو یا سه گروه بسته به تعداد دانش‌آموزان انجام شود. در این صورت برنامه‌ریزی برای دسترسی همه دانش‌آموزان به فرصت‌های یادگیری در متوسطه اول و دوم قدری پیچیده‌تر خواهد بود و نیازمند روش‌های خلاقانه در مدرسه است که این ظرفیت برای مدارس مطابق الگو وجود دارد. همچنین در این شیوه‌نامه عنوان شده که معیار فاصله‌گذاری کلاس درس ۲.۲۵ متر مربع برای هر دانش‌آموز و فاصله بین دانش‌آموزان نیز ۱.۵ متر باید باشد.

مازندران امسال در مقاطع مختلف تحصیلی حدود ۵۲۰ هزار دانش‌آموز دارد که نزدیک به ۲۶۱ هزار دانش‌آموز در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کنند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.