کد خبر : 2301
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۱
121 views

صادرات مرکبات مازندران با ۵۶۰ تن نارنگی پیش‌رس شروع شد

صادرات مرکبات مازندران با ۵۶۰ تن نارنگی پیش‌رس شروع شد

صادرات مرکبات مازندران امسال به خاطر فراهم بودن زیرساخت‌های لازم ، با ارسال ۵۶۰ تن نارنگی پیش‌رس به کشورهای مقصد آغاز شده است. به گزارش تیتر شمال؛ طبق اعلام رسمی سازمان جهاد کشاورزی مازندران مرکبات استان با نارنگی زودرس در سطح حدود ۱۱ هزار هکتار به صورت رسمی از اول مهر به مرحله برداشت و

صادرات مرکبات مازندران امسال به خاطر فراهم بودن زیرساخت‌های لازم ، با ارسال ۵۶۰ تن نارنگی پیش‌رس به کشورهای مقصد آغاز شده است.


به گزارش تیتر شمال؛ طبق اعلام رسمی سازمان جهاد کشاورزی مازندران مرکبات استان با نارنگی زودرس در سطح حدود ۱۱ هزار هکتار به صورت رسمی از اول مهر به مرحله برداشت و عرضه به بازار رسید و اکنون در حال طی کردن مراحل صادراتی است.

مازندران ۱۱۰ هزار هکتار باغ مرکبات دارد که ۲۵هزار هکتار آن نارنگی است. با توسعه و احیاء باغ مرکبات امسال سطح باغ های نارنگی زودرس استان به ۱۱ هزار هکتار افزایش یافت که حدود پنج هزار هکتار بیشتر از سال گذشته است.

نارنگی و پرتقال مهم ترین میوه باغ های مازندران هستند و بسته به گونه درخت به صورت زودرس و یا دیررس برداشت شده و روانه بازار می شود. در میان نارنگی ها ارقام ایواساکی ، میاگاوا ، اکتیو و  هوشیموتو در باغ های مرکبات مازندران زودرس محسوب می شوند.

روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران روز چهارشنبه به نقل از مدیر جهاد کشاورزی میاندرود از صادرات ۵۶۰ تن نارنگی پیش رس از این شهرستان به خارج کشور خبر داد و گفت: در کمتر از ۱۰ روز این مقدار نارنگی به کشورهای روسیه و ترکمنستان صادر شد.

سید اسماعیل علوی افزود که نارنگی های صادر شده از گونه هاشیمیتو، ایواساکی و میاگاوا هستند که که زودرس بوده و پوست سبزی دارند و در عین حال، قند آن کامل شده است.

طبق استاندارد کارشناسی ، اگر نسبت قند به اسید در نارنگی بیشتر از ۱۰ باشد، میوه قابل برداشت است و می‌توان میوه را به بازار عرضه کرد.

مدیرجهاد کشاورزی میاندرود با بیان اینکه کیفیت محصول و شکل و بسته‌بندی آن در بازارهای جهانی بسیار مهم است و باید مورد توجه ویژه صادرکنندگان قرار گیرد ، گفت : باید هزینه تولید را کاهش داد و با افزایش بهره‌وری عوامل تولید و افزایش عملکرد در واحد سطح فرصت رقابت را مهیا کرد.

وی با بیان اینکه شهرستان میاندرود هفت هزار و ۶۰۰ هکتار باغ مرکبات دارد ، افزود : ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار از این باغ ها به کشت نارنگی اختصاص دارد و پیش‌بینی می‌شود امسال ۵۵ هزار تن نارنگی از این سطح برداشت شود.

جهاد کشاورزی مازندران پیش از این از باغداران خواسته بود با توجه به تولید قابل توجه انواع مرکبات بویژه نارنگی زود رس و پرتقال و لزوم صادرات آن به خارج از استان و کشور ، به هیچ عنوان در برداشت محصول عجله نکرده و از پیش فروش محصول خودداری کنند.

برخی از دلالان با هدف استفاده از قیمت بالای میوه های نوبرانه ، محصول باغات مرکبات مازندران را پیش خرید و عملیات رنگ آوری را روی میوه انجام می دهند.

طبق آمار رسمی سال گذشته حدود ۲۵۰هزار تن مرکبات استان صادر شده که ۶۰ درصد بیشتر از سال ۱۳۹۸ است.

مازندران با دارا بودن ۱.۵ درصد از اراضی کشور و ۲.۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هفت میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کند که  ۱۰ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است .

منبع: ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.