کد خبر : 2283
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
130 views

موج‌سواری سودجویان بر بال مگس

موج‌سواری سودجویان بر بال مگس

دلالان زودتر از نوبرانه ها به باغات مازندران رسیدند و در تلاش هستند تا به بهانه آفت مگس مدیترانه ای، بر سر میوه‌های سوگلی مازندران بزنند. به گزارش تیتر شمال؛ هرچه میوه‌های مازندران سالم‌تر و بازارپسندتر می‌شود، ترفندهای دلالان و سودجویان هم پیچیده‌تر می‌شود، یکسال برف و سرمازدگی را بهانه می‌کنند و سال دیگر آفت‌هایی همانند

دلالان زودتر از نوبرانه ها به باغات مازندران رسیدند و در تلاش هستند تا به بهانه آفت مگس مدیترانه ای، بر سر میوه‌های سوگلی مازندران بزنند.


به گزارش تیتر شمال؛ هرچه میوه‌های مازندران سالم‌تر و بازارپسندتر می‌شود، ترفندهای دلالان و سودجویان هم پیچیده‌تر می‌شود، یکسال برف و سرمازدگی را بهانه می‌کنند و سال دیگر آفت‌هایی همانند مگس از نوع مدیترانه ای.

چندروزی است که برداشت نارنگی به صورت رسمی در مازندران آغاز شده و قرار است از ۱۰ مهرماه وارد بازار شود در این روزها، دلالان در کمین برای مفت خریدن محصولات و دسترنج باغداران، بیکار ننشسته‌اند و امسال پشت تابلوی مگس مدیترانه ای پنهان شده‌اند.

با آنکه در سال جاری مگس مدیترانه ای کمترین آسیب را به مرکبات استان زده و میوه‌های باغات مازندران طبق نظر متخصصان و کارشناسان، از مرغوبیت و سلامت بالایی برخوردار است اما سودجویان از مدت‌ها قبل برای سوگله باغات استان نقشه کشیده‌اند.

عباسی باغدار ساروی که هرساله محصول باغاتش را از طریق واسطه به فروش می‌رساند، به خبرنگار مهر گفت: امسال تصمیم گرفتم مرکبات را به صورت مستقیم به بازارهای فروش برسانم تا سود ناشی از آن به جیب خودم برود نه واسطه.

وی ادامه داد: واسطه‌هایی که سال‌های قبل از من محصول خریداری و سود خوبی به جیب می‌زدند نیز از ماه‌ها قبل برای خرید میوه باغم وارد میدان شدند و امسال به بهانه اینکه آفت مگس مدیترانه ای در باغات مازندران شایع شده، قصد داشتند محصولم را با قیمت ناچیز از دستم خارج کنند.

موج‌سواری سودجویان بر بال مگس

امسال به بهانه اینکه آفت مگس مدیترانه ای در باغات مازندران شایع شده، قصد داشتند محصولم را با قیمت ناچیز از دستم خارج کنند تقلای دلالان و واسطه‌ها برای خرید مرکبات مرغوب مازندران با بهانه‌های واهی و تخریب بازار مرکبات در حالی است کارشناسان و متخصصان معتقدند، مرکبات مازندران دارای کیفیت و مرغوبیت بالایی است و از آفت مگس مدیترانه ای مصون مانده است.

عزیزاله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه باغات استان کمترین مشکل را در زمینه آفت مگس مدیترانه ای دارند، گفت: امسال به همت باغداران و کارشناسان این بیماری تحت کنترل است و کمترین آلودگی را شاهد هستیم.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه دغدغه‌ای برای طغیان این آفت وجود ندارد، به باغداران و خریداران اطمینان داد که این آفت مهار شده و مرکباتت شمال و مازندران سالم است.

وی از باغداران خواست فریب برخی سودجویان را نخورند که مگس مدیترانه ای را بهانه‌ای برای خرید مرکبات با قیمت پایین می‌کنند.

شهیدی افزود: سلامت و قیمت ارقام مرکبات و کیوی مازندران طی سال‌های گذشته هم مناسب بود و امسال نیز وضعیت خوبی دارند.

خیز برای صادرات ۵۰۰ هزار تنی مرکبات

شهیدی فر با بیان اینکه امسال برای صادرات بیش از ۵۰۰ هزار تن مرکبات شامل پرتقال، کیوی و نارنگی گام برداشته‌ایم، گفت: امسال وضعیت کمی و کیفی مرکبات استان ایده آل است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد: با توجه به کنترل آفات و مدیریت برداشت، وضعیت کمی و کیفی مرکبات بهتر شده و در بخش صادرات نیز برنامه ریزی خوبی صورت گرفته است.

میزان برداشت نارنگی‌های استان هزار تن پیش بینی شده است و ارزش اقتصادی آن دو هزار میلیارد تومان است و بخشی از این محصولات وارد بازارهای خارجی می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اظهار اینکه برداشت نارنگی از اول مهرماه شروع شده، زمان صادرات این میوه پاییزی را از ۱۰ مهرماه ذکر کرد و گفت: برای صادرات مرکبات هماهنگی لازم با گمرکات استان صورت گرفته است.

موج‌سواری سودجویان بر بال مگس

عبداله مهاجر در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه باید قند میوه برای برداشت تکمیل شود، افزود: عرضه مرکبات و میوه‌های نارس بر بازار محصولات در کشورهای مختلف و سایر استان‌ها لطمه می‌زند.

عرضه مرکبات و میوه‌های نارس بر بازار محصولات در کشورهای مختلف و سایر استان‌ها لطمه می‌زند وی با اظهار اینکه نارنگی پیش رس در واقع پیشقراول صادرات مرکبات به شمار می‌رود، اظهار داشت: میزان تولید نارنگی استان نیاز داخل استان و کشور را تأمین می‌کند از این رو برخی واسطه‌ها در تلاش هستند تا با بهانه‌های مختلف، بازار مرکبات استان را برهم زنند.

سودجویان و دلالان در سال جاری با تیرهای مختلف نظیر سبززدایی و آفت مگس مدیترانه در بازار مرکبات موج سواری می‌کنند تا دسترنج باغداران را به یغما برند.

حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران ظرفیت تولید مرکبات را در استان دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن ذکر کرد و گفت: باغداران نباید فریب سودجویان و واسطه‌ها را بخورند.

وی با اظهار اینکه مرکبات مازندران سالم و باکیفیت هستند، افزود: کیفیت محصولات سبب شده تا بازارپسندی آن بالا باشد از این رو برخی سودجویان تلاش می‌کنند تا دسترنج کشاورزان را با قیمت پایین خریداری کنند.

وی همچنین برداشت زودهنگام مرکبات را سبب لطمه زدن به بازارهای این محصول دانست.

در مازندران بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن نوبرانه باغی تولید می‌شود و آزمایشگاه‌های مختلف از جمله علوم پزشکی مازندران تاکید کرده مرکبات استان سالم و عاری از آلودگی است و نباید فریب موج سواری دلالان را خورد.

منبع: مهر

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.