کد خبر : 2339
تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳
114 views

تور صیادان مازندران ۱۵ مهر در دریای خزر پهن می‌شود

تور صیادان مازندران ۱۵ مهر در دریای خزر پهن می‌شود

فعالیت ماهیگیری صیادان عضو ۱۳ شرکت تعاونی پره در شرق مازندران در دریای خزر ، منطقه میانکاله ، طبق اعلام رسمی شیلات ایران به صورت رسمی پنج روز زودتر نسبت به دیگر نقاط استان‌های شمالی و روز ۱۵ مهر ماه آغاز می‌شود. به گزارش تیتر شمال؛ معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران روز شنبه

فعالیت ماهیگیری صیادان عضو ۱۳ شرکت تعاونی پره در شرق مازندران در دریای خزر ، منطقه میانکاله ، طبق اعلام رسمی شیلات ایران به صورت رسمی پنج روز زودتر نسبت به دیگر نقاط استان‌های شمالی و روز ۱۵ مهر ماه آغاز می‌شود.


به گزارش تیتر شمال؛ معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با توضیح این نکته که  به دلیل نبود رودخانه شیلاتی منتهی به سواحل منطقه میانکاله برای رها سازی بچه ماهی سفید و کفال خیز بودن این منطقه ، کمیته صیادی شیلات ایران اجازه داده است تا تعاونی های مستقر در شرق استان ماهیگیری را پنج روز زودتر از دیگر نقاط استان شمالی شروع کنند.

شیلات ایران هر ساله فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر در استان های شمالی را با بررسی شرایط مختلف از جمله میزان ذخایر ماهیان، تحولات آب و هوایی و معیارهایی از این دست تعیین می کند.

قاسم کریم زاده با بیان این که صیادان مازندران این روزها سخت مشغول آماده‌سازی تورها و دیگر ادوات صیادی  برای رفتن به دریا هستند ، گفت : به غیر از صیادان شرق مازندران بقیه تعاونی های صیادی طبق اعلام شیلات ایران باید از بیستم مهر ماه وارد دریای خزر شوند.

معاون شیلات مازندران به وابستگی صید و صیادی مازندران به رها سازی بچه ماهی گونه سفید و کپور اشاره کرد و بیان داشت: به دلیل نبود رودخانه مهم شیلاتی منتهی به دریا در منطقه شرق استان ، سرانه صید شرکت های تعاونی پره این مناطق به نسبت منطقه مرکزی و غرب استان بسیار کم است و به همین دلیل  طی ۲ سال اخیر سه استخر تکثیر نیمه مصنوعی و رها سازی بچه ماهی در هفت هزار متر مربع و با ظرفیت سه میلیون و ۵۰۰هزار قطعه بچه ماهی در منطقه میانکاله ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: امسال حدود ۱۲میلیون قطعه بچه ماهی در این منطقه رها شد که امیدواریم شاهد پربار شدن سبد صید ماهیگیران این منطقه شود.

کریم زاده گفت : رها سازی سالانه حدود ۱۰۰ میلیون بچه ماهی در رودخانه های شیلاتی فعالیت ماهیگیری در شمال را تا حدودی رونق داده است و امیدواریم امسال با توجه به هزینه  های بالای اداوات و تجهیزات صیادی ، مقدار صید نیز افزایش بیابد.

وی با اعلام این که حمایت و پشتیبانی از ماهیگیران در بخش سرمایه در گردش ، توسعه فعالیت های آبزی پروری در کنار ساحل و مکانیزاسیون صیادی همواره مورد توجه شیلات ایران است ، افزود : اگرچه محدودیتی در پرداخت تسهیلات بانکی به شرکت های تعاونی صیادی وجود ندارد ، اما به علت بالا بودن رقم سود بانکی این فرصت کمتر استفاده شده است.

طبق آمار رسمی شیلات مازندران در فصل صید گذشته یعنی از ۱۵مهر سال ۹۹ تا بیستم مهر سال ۱۴۰۰ ، حدود ٢ هزار و ۵۰۰ تن صید کردند که نسبت به مدت مشابه فصل صید گذشته ٢٧ درصد کاهش داشته است.

در فصل صید ۱۳۹۸ -۱۳۹۹ صیادان عضو شرکت تعاونی پره استان مازندران در مجموع سه هزار و ۶۰۰ تن انواع ماهیان استخوانی را از دریای خزر صید کرده بودند.

صیادی به طور کلی در سواحل جنوبی دریای خزر یعنی در ایران به صورت « پره کشی » است. در این روش عمدتا تورهایی با ارتفاع هفت تا ۱۰ متر و به طول یک هزار و ۲۰۰ متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل تا ۱۴ متری عمق دریا پهن می شود و پس از انباشته شدن از ماهیان استخوانی شامل گونه های کفال، سفید و کپور به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‎ شود. در این روش شرایط جوی و موج دریا یکی از مهم ترین عوامل برای پهن کردن تور در دریا است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.