کد خبر : 2372
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵
200 views

وقتی عشق مسیر زندگی را تعیین می‌کند/ تنها بانوی آتش‌نشان مازندرانی در آتش بی‌مهری مسئولان

وقتی عشق مسیر زندگی را تعیین می‌کند/ تنها بانوی آتش‌نشان مازندرانی در آتش بی‌مهری مسئولان

زهرا مسعودی دختر محمودآبادی که هم‌اکنون 23 سال سن دارد و به‌عنوان تنهای بانوی آتش‌نشان مازندرانی است، پس از هفت سال سابقه فعالیت در آتش‌نشانی همچنان بلاتکلیف بوده و مسئولان نسبت به او بی‌توجهند. به گزارش تیتر شمال؛ هر شغلی سختی‌ها‌ و لذت‌های خاص خود را دارد، اما شغل آتش‌نشانی در میان این شغل‌ها بسیار

زهرا مسعودی دختر محمودآبادی که هم‌اکنون 23 سال سن دارد و به‌عنوان تنهای بانوی آتش‌نشان مازندرانی است، پس از هفت سال سابقه فعالیت در آتش‌نشانی همچنان بلاتکلیف بوده و مسئولان نسبت به او بی‌توجهند.

به گزارش تیتر شمال؛ هر شغلی سختی‌ها‌ و لذت‌های خاص خود را دارد، اما شغل آتش‌نشانی در میان این شغل‌ها بسیار خاص و سخت است، شغلی کـه با اضطراب، ترس، نگرانی، همراه بوده و شاید بسیاری شغل آتش‌نشانی را مردانه بدانند اما هستند زنان و دخترانی که در کنار مردان آتش‌نشان دل خود را بی‌محابا به دریا می‌زنند و در میان آتش می‌روند تا جان مردم را نجات دهند.

این روزها که یادآور رشادت آتش‌نشانان است با بانوی ایثارگر عرصه خطر هم‌صحبت شدیم تا با نحوه ورود ایشان به حرفه آتش‌نشانی و مشکلات او آشنا شویم.

فیزیک دانشگاه مازندران فدای عشق به خدمت مردم
زهرا مسعودی دختر محمودآبادی که هم‌اکنون 23 سال سن دارد و به عنوان تنهای بانوی آتش‌نشان مازندرانی است در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهارکرد: از کودکی علاقه زیادی برای خدمت به مردم داشتم که همین امر موجب شد تا مسیر زندگی‌ام تغییر کند.وی خاطرنشان کرد: در دوران دبیرستان از طرف آتش‌نشانی شهر نیروی داوطلب می‌خواستند که من ثبت‌نام کرده و فعالیت خودم را در همان زمان شروع کردم.

این بانوی آتش‌نشان ادامه داد: طی آزمون کنکور در رشته فیزیک دانشگاه مازندران قبول شدم اما به دلیل علاقه زیاد به آتش‌نشانی با راهنمایی اساتید از دانشگاه دولتی به دانشگاه علمی کاربردی تغییر رشته دادم و در حال حاضر دانشجوی ترم دوم کارشناسی ایمنی، بهداشت، محیط‌زیست در دانشگاه آمل هستم.

بانوی آتش‌نشان مازنی همتا ندارد
مسعودی با بیان اینکه از 16 سالگی وارد حرفه آتش‌نشانی شده است، تصریح کرد: حدود چهار سال به‌صورت داوطلبانه مشغول فعالیت بودم و بعد از آن به دلیل علاقه زیادم پیگیر دوره‌های آموزشی شده و در حال حاضر حدود هفت سال در این شغل به‌صورت داوطلبانه مشغول فعالیت هستم.مسعودی با اشاره به اینکه بانوان در بیشتر مشاغل حتی فعالیت‌های مردانه می‌توانند ورود پیدا کنند، تصریح کرد: گاهی اوقات در یک حادثه‌ اگر خانم حضور داشته باشد می‌تواند از لحاظ روانشناسی به مصدوم آرامش ‌دهد که همین امر موجب می‌شود حادثه زودتر و راحت‌تر جمع شود.

وی که تنها بانوی آتش‌نشان عملیاتی استان مازندران است، ادامه داد: استان‌های شیراز، مشهد و چند استان دیگر خانم‌ها در قسمت عملیاتی مشغول فعالیت هستند و امسال هم در استان تهران نیروی خانم به‌صورت عملیاتی جذب کرده و استخدام می‌کنند اما در مازندران فقط بنده و البته به‌صورت داوطلبانه نه استخدامی مشغول فعالیت هستم.

عبور مسئولان مازندران از نیروهای فداکار و متعهد
این بانوی آتش‌نشان با بیان اینکه متاسفانه در مازندران از حضور نیروهایی مانند من به آسانی عبور می‌کنند، گفت: متاسفانه هنوز پس از این همه سال نتوانسته به استخدام آتش‌نشانی دربیایم و البته راه‌های زیادی را برای استخدام شدن طی کرده‌ام.مسعودی افزود: برای استخدام شدن به استانداری مراجعه کرده و درخواست خودم را به مدیرکل امور بانوان استانداری تحویل دادم که ایشان با استقبال از نوع فعالیت بنده نامه‌ای برای مدیرکل امور شهری تنظیم کرده و آن مسئول هم به دلیل اینکه آتش‌نشانی محمودآباد، واحد شهرداری بوده و سازمانی نیست نامه من را برای سازمان آتش‌نشانی آمل ارجاع دادند.



مسعودی ادامه داد: پس از اینکه نامه مربوطه را به مسئولان سازمان آتش‌نشانی آمل نشان دادم آنها سندی را به من ارائه کردند که استانداری طی یک ابلاغ دستور داده که آتش‌نشانی نمی‌تواند هیچگونه جذبی داشته باشد.شهرداری که وقت پاسخگویی به مردم را ندارد!

این بانوی آتش‌نشان با گلایه و طرح سوال از اینکه چرا باید پس از این همه هزینه و رفت و آمد و درخواست‌های زیاد به او گفته شود که سهمیه‌ای برای جذب ندارند؟، اظهارکرد: زمانی که نامه من به کارگزینی سازمان آتش‌نشانی آمل ارسال شد و با مشکل مواجه شدم، درخواست کردم که نامه را به شهردار نشان بدهم تا شاید از این طریق بتوانم مشکلم را حل کنم اما پس از چند بار مراجعه به شهرداری به بهانه‌های مختلف اجازه ملاقات با شهردار آمل به من داده نشد.

وی با انتقاد از عملکرد مسئولان استانداری گفت: جای تعجب است که استانداری نامه‌ای برای ممنوعیت جذب به ادارات و سازمان‌ها ابلاغ می‌کند اما مسئولان آن بدون اطلاع بوده و نامه‌نگاری می‌کنند تا استخدام جدید صورت گیرد.

مسعودی در ادامه با بیان اینکه خدمت به مردم در هر لباسی هدف اصلی من است، گفت: آتشنشانی عشق اول من است، رشته دانشگاهی‌ام را طوری انتخاب کردم که مرتبط با کارم باشد تا از روی علم و آگاهی به مردم خدمت کنم و در حال حاضر به‌عنوان همیار اورژانس در محمودآباد مشغول فعالیت هستم.این بانوی آتش‌نشان با تاکید بر اینکه کار آتش‌نشان فقط خاموش کردن آتش نیست، افزود: حوادثی مانند تصادفات، آوار و خیلی از حوادث‌های دیگر را آتش‌نشانی پشتیبانی می‌کند و یار و یاور همیشگی مردم در حوادث خوب و یا بد است.

مسعودی با بیان اینکه در برخی از حادثه‌ها بانوان نقش موثری دارند و  نیاز به حضور آقایان نبوده، خاطرنشان کرد: در طی فعالیت خود یکی از اتفاق‌های خوبی که توانسته‌ام انجام دهم نجات جان یک مادر باردار در آسانسور بود که همراهان این خانم تعجب کرده بودند که یک خانم توانسته این کار را انجام دهد.وی با اشاره به اینکه با تمام سختی‌ها و بدون حمایت توانسته این مسیر را طی کند، یادآورشد: عاشقی کار دل مصلحت اندیشان نیست، قدم اول این راه جگر می‌خواهد، کار هر فردی نیست در این مسیر قدم بردارند و کسانی که در این حرفه پا می‌گذارند انتخاب شده خدا هستند.

این بانوی آتش‌نشان که به عنوان نیروی افتخاری جذب خادمان رضوی شده است، گفت: در روز شهادت امام رضا(ع) در طول مسیر مستقر بودیم و به زائرانی که پیاده به مشهد می‌رفتند خدمت‌رسانی می‌کردیم.

به گزارش بلاغ، بسیاری از بانوان با مشاغلی سختی دست و پنجه نرم می‌کنند و مسیرهای سختی را بدون حمایت پشت سر می‌گذارند اما متاسفانه هرگز دیده نمی‌شوند.

آنچه که در ماجرای خانم مسعودی بسیاری جای تعجب و البته با احترام به مسئولان مربوطه جای تاسف است، اینکه چرا با تمام شرایطی که این بانو اعم از تخصص، تعهد، جوانی و خانم بودن که برای این کار هم لازم است دارد اما هنوز برای جذب در سازمان‌های آتش‌نشانی اقدام جدی صورت نگرفته و فقط به صرف نامه‌نگاری بسنده شده است.

منبع: بلاغ مازندران

گفت‌وگو: سمانه سراج

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.