کد خبر : 2631
تاریخ انتشار : شنبه ۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹
157 views

دست خزر از اسکله‌ها خالی/ اینجا سکوها بی‌تاب تولدند!

دست خزر از اسکله‌ها خالی/ اینجا سکوها بی‌تاب تولدند!

در حالی کم کم داشتیم به تولد سکوها آن هم یکی پس از دیگری در سواحل مازندران امیدوار می‌شدیم که حالا این حسرت چنده ده ساله گیر یک امضا است؛ بنا بر شنیده‌ها در حالی که توافق دستگاه‌های ذیربط برای تسهیل گری در پاسخ به استعلامات صورت گرفته بود اما اکنون با زیر قول زدن

در حالی کم کم داشتیم به تولد سکوها آن هم یکی پس از دیگری در سواحل مازندران امیدوار می‌شدیم که حالا این حسرت چنده ده ساله گیر یک امضا است؛ بنا بر شنیده‌ها در حالی که توافق دستگاه‌های ذیربط برای تسهیل گری در پاسخ به استعلامات صورت گرفته بود اما اکنون با زیر قول زدن یکی از دستگاه‌ها، کار لنگ مانده است!

به گزارش تیتر شمال؛ مازندران تا دل‌تان بخواهد ساحل دارد که کیلومتر به کیلومترش با هم متفاوت است و خاص؛ 400 کیلومتر نوار ساحلی، جان می‌دهد برای اسکله‌های تفریحی؛ مدتی است که مسئولان استانی عزم‌شان را جزم کرده‌اند تا گردشگری دریایی را رونق ببخشند اما گویی حالا حالاها تحقق این آرزوی دیرینه کار دارد.

حالا حالاها تا مازندران به قطب گردشگری دریایی مبدل شود خیلی مانده، حرفش هست اما خبرش نیست؛ این انتظار که مازندران هم کیش دیگری شود، گزاف نیست اما همت می‌خواهد! همتی که همه پای کار بیایند؛ ساده بگوییم باید دستگاه‌های متولی در حق گردشگری دریایی پدری کنند تا چشم ساحل به سکوها روشن شود.

علیرغم اینکه گردشگری دریایی در دریای خزر فرصتی بالقوه برای اشتغال‌زایی، ایجاد درآمد پایدار و در نهایت رونق اقتصادی در مازندران است اما بسیاری از اما و اگرها دست به دست هم دادند تا همچنان گردشگری دریایی در استان مغفول بماند.

دست خزر همچنان از اسکله‌ها خالی

حرف تحقق گردشگری دریایی مازندران به امسال و پارسال بر نمی‌گردد، عمری طولانی دارد؛ حالا اما خزر دستش از اسکله‌ها خالی است، آه ندارد که با ناله سودا کند…

هنوز تلاش‌ها برای تحقق حرف روی زمین مانده مسئولان متعدد، ناکام مانده است و خزر با همه ظرفیت‌هایش، بویی از ورزش‌های دریایی، اسکله‌ها، قایق‌های تفریحی و یک کلمه گردشگری دریایی نبرده است.

مهران حسنی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص آخرین اتفاقات و اخبار از احداث بیش از 100 اسکله‌ دریایی با هدف توسعه گردشگری دریایی در مازندران، اظهار کرد: بحث راه اندازی سکوهای دریایی با هدق توسعه گردشگری دریای یک موضوعی است که مدت‌ها است با همکاری دستگاه‌های ذیربط و پیگیری استانداری مازندران در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: این پروژه پس از گذر از مراحل گوناگون در نهایت به مرحله‌ای رسید که به اداره کل منابع طبیعی جهت موافقت و پاسخ استعلام ارجاع داده شد تا با موافقت این نهاد در کنار موافقت‌های صورت گرفته از سوی دستگاه‌های مرتبط دیگر به مرحله بستن قرارداد و در ادامه آغاز کارهای اجرایی منتهی شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، خاطرنشان کرد: در جلسات اولیه‌ای که با حضور دستگاه‌های ذیربط برگزار شد، قرار بر این شد که آن بازدید مشترکی که با حضور کارشناسان دستگاه‌های مرتبط صورت می‌گیرد، به منزله پاسخ استعلام قرار بگیرد و تمام مدیران دستگاه‌های حاضر از جمله مدیر خود منابع طبیعی در جلسه نیز این صورتجلسه را تایید و امضا کردند.

سنگ «منابع طبیعی» پیش پای اسکله‌ها است

این مسئول، ادامه داد: اما در حال حاضر، با وجود اینکه تمامی دستگاه‌های مرتبط پاسخ استعلام و موافقت خود را در این خصوص اعلام کرده‌اند اما منابع طبیعی اعلام کرده است که پاسخ این استعلام باید از تهران صادر شود و ما در داخل استان، اختیار پاسخ چنین استعلامی را نداریم.

حسنی بیان کرد: بر این اساس، منابع طبیعی اعلام کرده است که باید مجددا از دستگاه‌ها، استعلام بگیریم و این بدان معنا است که تمام دوندگی‌ها و اقداماتی که تاکنون انجام شده است باید از نو سرگرفته شود.

وی عنوان کرد: این در حالی است که سیاست و توافقات انجام گرفته در جلسه میان تمام دستگاه‌ها و استانداری بر این بوده است که در این رابطه، تسهیل‌گری در کار سرمایه‌گذار صورت گیرد و در واقع بوروکراسی‌های اداری موجب دل‌زدگی سرمایه‌گذار این پروژه نشود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، تشریح کرد: استاندار مازندارن برای اینکه هر یک از دستگاه‌ها نظیر محیط زیست، آب منطقه‌ای، گردشگری، شیلات، منابع طبیعی و بنادر دریانوردی، یک چیزی نگویند، این دستگاه‌ها را طی یک جلسه‌ای گرد هم آورد و طی برگزاری چندین جلسه، این تفاهم مشترک اتفاق افتاد که یک تیم کارشناسی متشکل از نمایندگان این دستگاه‌ها اقدام به شناسایی و جانمایی نقاط مورد نظر برای احداث اسکله‌های دریایی کنند و برای هر بازدید، جداگانه صورت جلسه‌ای با حضور این نمایندگان تنظیم شود.

این مسئول افزود: این صورت‌جلسه‌ها چون با حضور نمایندگان تمامی دستگاه‌های ذیربط تنظیم می‌شود، لذا مقرر شد کارشناسان هر دستگاه، نظر خود را در این صورت جلسه مکتوب اعلام کنند و این اظهار نظر به منزله استعلام تلقی شود و نیاز نباشد مجددا کارشناس به منطقه اعزام و اعلام نظر کند.

134 اسکله در خزر متولد می‌شوند!

حسنی اعلام کرد: لذا در این بازدیدها هر یک از کارشناسان دستگاه‌ها، نظر خود را در این باره که آیا این نقطه برای جانمایی اسکله مناسب است یا خیر، اعلام کردند و در نهایت در بازدید از 170 نقطه در سطح استان، 134 نقطه مورد تایید تمامی کارشناسان دستگاه‌های ذیربط قرار گرفت.

وی مطرح کرد: تا این لحظه موافقت اولیه برای 82 نقطه آمده است و اگر منابع طبیعی موافقت خود را اعلام کند، سرمایه‌گذار می‌تواند مجوز ساخت اسکله را از سازمان بنادر دریایی دریافت و کار اجرایی را آغاز کند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، گفت: استان مازندران با نزدیک به 400 کیلومتر نوار ساحلی تنها یک اسکله دریایی در رامسر دارد که آن هم در گذشته و پس از چند سال دوندگی، احداث شد.

این مسئول تاکید کرد: قطعا راه اندازی حداقل 10 اسکله دریایی در استان مازندران سهم بسزایی را در ایجاد اشتغال، جذب گردشگر، رونق ورزش‌های دریایی، تحول در اقتصاد و درآمدزایی در گردشگری دریایی و ده‌ها ثمره مفید ایفا خواهد کرد.

رونق گردشگری منوط به توسعه محصولات گردشگری

حسنی اذعان کرد: به هر منظور راه اندازی این اسکله‌های چند منظوره موجب توسعه محصولات گردشگری خواهد شد، یعنی این اسکله‌ها موجب راه اندازی بسیاری از تفریحات دریایی، فرشوگاه صنایع دستی، رستوران‌ها، اقامت‌گاه و تحول در گردشگری دریایی خواهد شد.

وی افزود: رونق گردشگری منوط به توسعه محصولات گردشگری است و تا زمانی که ما توسعه محصولات گردشگری را نداشته باشیم، توسعه گردشگری اتفاق نمی‌افتد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، متذکر شد: بنظر می‌رسد اگر در گام نخست اگر تنها 10 اسکله راه اندازی شود، در ادامه به راحتی می‌توان فهمید که آیا باید این اسکله‌ها را توسعه داد و یا باید جلوی توسعه آن را گرفت.

این مسئول یادآور شد: به هر منظور مقرر شده بود که به جای اینکه سرمایه‌گذار، پای به دستگاه‌ها بگذارد، دستگاه‌ها را به پای کار بیاوریم تا شاهد رونق گردشگری باشیم؛ اما تا این لحظه علیرغم همکاری عمده دستگاه‌ها در گام آخر نیازمند موافقت منابع طبیعی هستیم.

عطایی: ما مخالف راه اندازی اسکله‌ها در دریای خزر نیستیم

اسحاق عطایی مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما در این باره توضیح می‌دهد: اینکه مطرح می‌شود ما مخالف راه اندازی اسکله‌ها در دریای خزر هستیم، نه اینطور نیست؛ بلکه کاملا موافق هستیم.

وی افزود: طبق دستورالعمل سازمانی تمام افرادی که متقاضی احداث اسکله در دریا هستند با شرط دارا بودن پسکرانه، باید استعلامات دستگاه‌های متولی مرتبط را همراه با تاییدیه طرح از سوی ادراه کل گردشگری به ما ارائه کنند.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری، خاطرنشان کرد: سپس به شرط کامل بودن این شرایط، کارشناس منابع طبیعی به عرصه مورد نظر اعزام، بازدید و در نهایت قرارداد منعقد می‌گردد.

این مسئول ادامه داد: در حالی که استعلامات زمان زیادی را نمی‌برد و سریعا انجام می‌شود، اینکار صورت نمی‌شود و انتظار می‌رود با صورت جلسه روال کار انجام شود.

عطایی بیان کرد: البته ما هم اعلام کردیم که اگر بنا است تسهیل‌گری صورت گیرد و این اتفاق بیفتد و ما به صورت جلسه سابق بسنده کنیم، اشکالی ندارد؛ اداره کل گردشگری موافقت سایر دستگاه‌ها را در خصوص نقطه مورد نظر تایید کند و به منزله مجوز محسوب می‌شود و ما در ادامه آن را به تهران ارسال می‌کنیم که سریعا پاسخ اعلام و ما هم انعقاد قرارداد آن را انجام می‌دهیم.

ما با عرصه‌های بدون پسکرانه مخالفیم

وی تصریح کرد: اینگونه نیست که ما اساسا مخالف اجرای این طرح باشیم، آری ما مخالف تجاوز به حریم دریا هستیم، ما با متقاضیان قبلی که در این خصوص اقدام کردند و پسکرانه نداشتند مخالفت کردیم، اما متقاضیانی که پسکرانه داشته باشند و این استعلامات گفته شده را به همراه داشته باشند، قطعا حمایت می‌کنیم و هیچ مشکلی برای اجرای طرح نیست.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری، در پاسخ به این سوال که چرا موافقت با 80 اسکله دارای موافقت اولیه صورت نگرفته است؛ اعلام کرد: تا به امروز متقاضی برای دریافت مجوز به ما مراجعه نکرده است؛ در گذشته چند نفر مراجعه داشتند که به دلیل دارا نبودن پسکرانه با تقاضای آنان مخالفت شد.

این مسئول تاکید کرد: به هر منظور هر فرد متقاضی باید به ما مراجعه کند و ببینیم که آیا عرصه مورد نظر این فرد که بنا است در آن نقطه اسکله احداث کند دارای پسکرانه است یا خیر، ما نمی‌توانیم بدون اطلاع از این موضوع و دریافت استعلامات، اقدام به انعقاد قرار داد و موافقت با تقاضا کنیم.

شرایط صدور مجوز برای متقاضیان احداث اسکله/انعقاد قرارداد منوط به موافقت سازمان جنگل‌ها است

عطایی عنوان کرد: انعقاد هر قراردادی در سطح استان‌ها منوط به صدور مجوز از سوی رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است و بر این اساس، اگر مدارک هر متقاضی تکمیل باشد، قطعا مورد موافقت سازمان نیز قرار می‌گیرد.

وی متذکر شد: هر متقاضی که بنا است برای احداث اسکله به منابع طبیعی مراجعه کند باید اولا طرحش مورد تایید گردشگری رسیده باشد، دوما موافقت اصولی برای او صادر شده باشد، سوما استعلامات خود را دستگاه‌های چهارگانه متولی دریافت کرده باشد، چهارم دارای پسکرانه باشد و سپس قطعا در اسرع وقت، کار پیگیری و انعقاد قرارداد حاصل می‌شود.

ساحل چشم انتظار تولد سکوها است

به گزارش بلاغ، بنظر می‌رسد با کمی همت همراه با چاشنی حمایت، می‌شد صدور مجوز حداقلی به عنوان پایلوت اسکله‌های دریایی در عرصه‌های با کمترین آسیب و چالش انجام گیرد و در ادامه با بررسی آسیب‌ها و فرصت‌ها، برای صدور سایر مجوزها تصمیم کلان گرفت.

به هر حال، طبق یک ضرب المثل قدیمی ما ایرانی‌ها «سنگ بزرگ نشانه نزدن است» و حالا پس از سال‌ها محرومیت از اسکله‌ها، احداث بیش از 100 سکوی تفریحی در دریای مازندران حکایت همین حرف است.

آری، اینجا اسکله‌ها پشت درب‌های بسته اسیرند، بی تاب شده‌اند؛ می‌خواهند قد بکشند تا دل دریا. دانه دانه پشت هم به صف شده‌اند، منتظرند… شاید کمی حمایت پدرانه، دل‌شان را گرم کند. دل خزر کمی هیجان می‌خواهد، ساحل چشم انتظار تولد سکوها است…

مجتبی قربانی

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.