کد خبر : 2650
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱
116 views

کام شیرین ایران از یاقوت مازندران| فصل داغ انارچین

کام شیرین ایران از یاقوت مازندران| فصل داغ انارچین

پاییز فصل انارچین و برداشت میوه ای بهشتی بوده که هر دانه یاقوتی آن بازار کسب و کار از باغ تا خانه را داغ کرده است. به گزارش تیتر شمال؛ هزار و ۷۰۰ هکتار از باغات مازندران به انار اختصاص دارد و سالانه ۲۲ هزار تن محصول از آن برداشت می‌شود و این نوبرانه های

پاییز فصل انارچین و برداشت میوه ای بهشتی بوده که هر دانه یاقوتی آن بازار کسب و کار از باغ تا خانه را داغ کرده است.


به گزارش تیتر شمال؛ هزار و ۷۰۰ هکتار از باغات مازندران به انار اختصاص دارد و سالانه ۲۲ هزار تن محصول از آن برداشت می‌شود و این نوبرانه های بهشتی، چرخ اقتصاد خانوارهای زیادی را به حرکت در می‌آورد.

فصل انارچینی در مازندران شور و حال خاصی دارد، بانوانی که در این روزها بساط کارگاه‌های خانگی رب انار، انار خشک و دان انار را به راه می‌اندازند و بازار بسته بندی و سورت نیز داغ می‌شود.

ارسال انار به استان‌های مختلف
خانواده‌های مازندرانی در انارستان‌های استان دوشادوش یکدیگر تلاش می‌کنند تا محصول باغات را برداشت می‌کنند. قنبری یک کشاورز شرق مازندرانی که در باغات خود انار تولید می‌کند، با بیان اینکه به اتفاق اعضای خانواده و اقوام مشغول برداشت انار هستیم، افزود: هر هکتار ۱۵ تا ۲۱ تن محصول تولید می‌کند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه وزن انار تولیدی از ۳۰۰ تا ۵۰۰ است، افزود: محصول را پس از بسته بندی به استان‌هایی نظیر تهران و اصفهان، تبریز ارسال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه میوه انار یک تا دو سال به بار می‌نشیند افزود: تولید این محصول صرفه اقتصادی خوبی دارد.

بانوان مازندران نیز در روزها و فصل انارچین پرمشغله هستند، پخت رب انار، ترشی و انار خشک و دان کار این روزهای آنان است.

محبوبه قنبری که به اتفاق همسرش در باغ انار به انارچینی مشغول است، پخت ترشی، آب انار و لیته را از جمله محصولات تولیدی با انار دانست و گفت: کیفیت انار در سال جاری خوب و بالا است از این رو بسیاری از محصولات را به استان‌های مختلف روانه می‌کنیم.

کام شیرین ایران از یاقوت مازندران| فصل داغ انارچین

وی با بیان اینکه کار انارچینی دو تا سه ماه طول می‌کشد، گفت: در باغات هزار و ۶۰ اصله درخت داریم.

انارستان‌های مازندران هزار و ۷۰۰ هکتار است و از این میزان هزار و ۱۰۰ هکتار آن در بهشهر وجود دارد و رقم ترش، شکر، شیرین و ملس از جمله ارقام انار هستند که تولید آن رواج دارد.

انارستان‌های مازندران هزار و ۷۰۰ هکتار است و از این میزان هزار و ۱۰۰ هکتار آن در بهشهر وجود دارد و رقم ترش، شکر، شیرین و ملس از جمله ارقام انار هستند که تولید آن رواج دارد

۱۶ رقم انار در بهشهر تولید می‌شود
خلیل حقیقی مدیر جهاد کشاورزی بهشهر نیز با بیان اینکه از ۲۸ رقم انار در استان ۱۶ رقم آن در بهشهر تولید می‌شود، گفت: انار ترش، خودرو، شیرین، ملس، لم سری، از جمله آن است.

وی افزود: پیش بینی می شود بیش از ۱۴ هزار تن انار در شهرستان برداشت شود.

ضرورت اصلاح و نوسازی باغات قدیمی
حسن مولایی معاون امور باغبانی جهاد کشاورزی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه نهال یارانه دار بین باغداران در استان توزیع شده است، اصلاح و نوسازی باغات قدیمی نیز با ارقام جدید و تجاری در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: پیش بینی می‌شود امسال میزان تولید محصول در استان رشد ۲۰ درصد داشته باشد و بیش از ۳۰ هزار تن انار از باغات استان برداشت شود که هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان ارزآوری خواهد داشت.

علاوه برای هزار و ۷۰۰ هکتار باغ انار، ۱۲ هزار هکتار انارستان خودرو و وحشی در ذخیره گاه انارستان ترش خاورمیانه در استان وجود دارد و به گفته یکی از کشاورزان، انار میانکاله ارگانیک، بدون کود سم بوده و از شهرها و استان‌های مختلف مشتری دارد.

نظری با اظهار اینکه هر کیسه انار ۴۰ کیلویی را بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسانیم، گفت: تهیه رب انار و دان انار از جمله محصولاتی است که تولید می‌کنیم و رب انار را کیلویی ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسانیم.

کام شیرین ایران از یاقوت مازندران| فصل داغ انارچین

شرکت‌های تعاونی انارچینی تشکیل شد
دانه‌های بهشتی انار منجر به تولید شرکت تعاونی و گردآوری روستاییان و کشاورزان در قالب این تعاونی شده است و تاکنون پنج شرکت تعاونی در این بخش تشکیل شده است. محمد ابوطالبی از اعضای شرکت تعاونی انارچین در شرق مازندران با اظهار اینکه در شرکت تعاونی روستاییان ۱۱ دهستان عضویت دارند، گفت: گروه‌های انارچین نیز ساماندهی و شناسایی شدند.

وی وسعت انارستان‌های وحشی را ۱۲ هزار هکتار ذکر کرد و گفت: انارچین ها در حفاظت از ذخیره گاه میانکاله نیز نقش خوبی ایفا کرده اند.

۹۲۰ واریته انار جمع آوری شد
همچنین خاکزاد مسئول بانک ژن انار کشور که اقدام به جمع ۹۲۰ واریته انار کرده است، در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: از این رو توانستم بزرگترین بانک ژن انار را با کمک خانواده در روستای صاحبی ساری ایجاد کنیم.

وی با اظهار اینکه باغداران کشورهای مختلف خواهان نهال‌های این انارستان پنج هکتاری هستند، گفت: سالانه ۲۰۰ هزار اصله نهال در این انارستان تولید و توزیع می‌شود.

احداث صنایع تبدیلی، نبود جایگاه عرضه مستقیم محصولات کشاورزی، حضور دلالان و واسطه‌ها، نبود بازاریابی و بازار رسانی مناسب سبب شده تا باغداران محصولات خود را با قیمت اندک و پایین به فروش برسانند./بازار

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.