کد خبر : 2683
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۰
104 views

پشت پرده قبرهای چندصد میلیون تومانی در آمل

پشت پرده قبرهای چندصد میلیون تومانی در آمل

چندی است که موضوع قبرهای صدها میلیون تومانی در آرامستان یکی از بقاع متبرکه شهرستان آمل به موضوعی داغ و مبهم برای شهروندان تبدیل شده ؛ ابهامی که نگرانی مردم را به دلیل آسیب رساندن به شان و منزلت این مکان مقدس به همراه داشته است. به گزارش تیتر شمال؛ به نقل از ایرنا، موضوع

چندی است که موضوع قبرهای صدها میلیون تومانی در آرامستان یکی از بقاع متبرکه شهرستان آمل به موضوعی داغ و مبهم برای شهروندان تبدیل شده ؛ ابهامی که نگرانی مردم را به دلیل آسیب رساندن به شان و منزلت این مکان مقدس به همراه داشته است.


به گزارش تیتر شمال؛ به نقل از ایرنا، موضوع خرید و فروش قبر سوژه ای تازه نیست و قبرهای به اصطلاح لاکچری سال هاست که نقل محافل رسانه ای و حتی خانوادگی بوده است ، اما پیش خرید قبر در اماکن معروف مذهبی و دینی مشهور هر منطقه مدتی است که تبدیل به سوژه رقابت میان پولدارها شده و افزایش قیمت را به دنبال داشته است ؛ مانند خرید و فروش قبر در امامزاده ابراهیم آمل .

بقعه امامزاده ابراهیم از مشهور ترین اماکن مذهبی شهرستان آمل در استان مازندران است و به عنوان مرکز برگزاری آئین های مذهبی جمعی و مهم شهرستان شناخته می شود. این بارگاه ملکوتی که برای مردم مومن و دوستدار اهل بیت (ع) در آمل از جایگاه اعتقادی بسیار والایی برخوردار است، به نوعی نقطه ثقل گردهمایی های مذهبی و سنتی شهر نیز محسوب می شود.

البته این آستانه مبارکه همانند بسیاری از بقاع متبرکه مازندران دارای آرامستان در محوطه اش است. ویژگی ممتاز این بقعه و آرامستانش در این است که در دل شهر و محله مسکونی شهر آمل واقع است و قابلیت گسترش ندارد و به همین دلیل هم طی سال های اخیر بارها از سوی تولیت آستانه و همچنین اوقاف شهرستان اعلام شد که تمامی قبرهای آرامستان محوطه بقعه این امامزاده پر یا از پیش فروخته شد و دیگر قبری برای فروش وجود ندارند.

همین موضوع تکمیل ظرفیت سبب شد تا خرید و فروش قبر در این مکان به سوژه رقابت و چشم هم چشمی تبدیل شود. به عبارتی اعلام رسمی تکمیل ظرفیت آرامستان سبب شد تا خرید و فروش قبرهای از پیش فروخته شده به قیمت دلخواه پیش خرید کننده در بازار آزاد و تا چند صد میلیون تومان رواج یابد. به عبارتی این روزها خرید و فروش قبرهای آرامستان محوطه آستانه امامزاده ابراهیم به فهرست بنگاه های املاک محله اضافه شده است.

پشت پرده قبرهای چندصد میلیون تومانی در آمل

قبری ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان

به عنوان خبرنگار وقتی سوژه را به صورت میدانی از مشاورین املاک و حتی فروشگاه های اطراف آستانه امامزاده ابراهیم پیگیری کردم ، متوجه شدم که قیمت بعضی از قبرها تا ۳۰۰ میلیون تومان توسط فروشنده تعیین شده است و در صورت وجود خریدار ، قرارداد منعقد می شود. همچنین متوجه شدم که قبرهای پیش خرید شده برای فروش حتی به سنگ مزار فروشی ها و گلفروشی های اطراف آستانه هم سپرده شده و آنان نیز در صورت مراجعه مشتری می توانند قرارداد خانه مورد نظر آخرتش را در همانجا با حضور فروشنده منعقد کنند.

پیدا کردن قبر با قیمت مناسب در آرامستان امامزاده ابراهیم اگر سخت تر از پیدا کردن خانه با قیمت ارزان در یک محله خوب نباشد ، به همان میزان سخت است چون بازار گرمی بشدت رواج دارد و دست بالای دست هم زیاد است. برای این که ته و توی قضیه را در بیاورم ، به عنوان خریدار وارد عمل شدم . نتیجه پیگیری ها ، گفت و گوهایی است که در زیر می خوانید :

خبرنگار: ببخشید آقایان ، شما میدونین برای خرید قبر توی آرامستان امامزاده باید به کجا مراجعه کنم ؟

یکی از جمع چند نفره در حالی که به سر و وضعم نگاه می کند ، با پوزخندخنده می گوید : واقعا اینقدر پول داری که می خوای تو این قبرستون قبر بخری ؟

دیگری می گوید: به داخل محوطه برو ، شاید بتونی کاری از پیش ببری. البته اگر از قبل قبر داشته باشی و یکی از بستگانت در آنجا خاک شده باشد، شانست برای خرید قبر بیشتر است وگرنه بعید است قبر پیدا کنی.

وقتی تشکر کردم و  دور شدم ، یکی از همان جمع چند نفره به سراغم می آید و می گوید : اگر واقعا دنبال قبر می گردی که بخری ، نرخ امروز ۲۸۰ میلیون تومان برای یک قبر سه طبقه است. اگر واقعا خریداری و چنین پولی داری و قبر می خوایی به این آدرسی که می دم برو.

آدرس یکی از مغازه های داخل کوچه امامزاده را برای خرید قبر به من می دهد.

پشت پرده قبرهای چندصد میلیون تومانی در آمل

حق دفن ۵۰ میلیون تومانی 

به سراغ مغازه ای که آدرسش را گرفتم ، نمی روم . وارد محوطه آستانه امامزاده می شوم . به سراغ یکی از افرادی می روم که مشغول کار است. بعدش متوجه شدم که متولی آنجاست. از او می پرسم « چگونه می تونم در قبرستان امامزاده قبر بخرم»؟

متولی: پیش فروش قبر نداریم . گواهی فوت داری؟

خبرنگار: حال یکی از بستگانم بد است و حتما می خواهد در اینجا دفن شود.

متولی:کسی از بستگانت در اینجا قبردارد؟ اگر قبر از قبل داشته باشی می توانی با امضای وارث از آن قبر استفاده کنید.

خبرنگار: در آن صورت رایگان است؟

متولی : برای قبر نیازی نیست پول بدهید ، اما باید ۵۰ میلیون تومان حق دفن بپردازید.

خبرنگار: قبری که داخل آرامستان داریم سال ۹۱ آن را به مبلغ ۱۵ میلیون تومان خریداری کردیم . الان دوباره باید برای استفاده از آن ۵۰ میلیون بپردازیم ؟ یعنی برای ۲ طبقه باقی مانده ۱۰۰ میلیون باید پرداخت کنیم ؟

متولی : بله . قانون است.

خبرنگار: بعید است ورثه رضایت دهند من می‌خواهم خودم قبر بخرم.

متولی:در حال حاضر زمین خالی وجود ندارد.

خبرنگار : خوب اگه الان کسی بخواد قبری را که قبلا خریداری کرده ، بفروشه ، چنده ؟

متولی : ۲۵۰ میلیون تومان.

پشت پرده قبرهای چندصد میلیون تومانی در آمل

اوقاف : خلاف قانون است

بررسی ها نشان می دهد که در حال حاضر در آرامستان قبری که متولیان یا اوقاف به فروش برسانند ، وجود ندارد ولی ظاهرا افرادی که از قبل بخشی از قبرها را به عنوان خانه آخرتشان پیش خرید کردند ، با توجه به تکمیل ظرفیت آرامستان که هم در محوطه آستانه مبارکه واقع است و هم در بافت شهری قرار دارد ، آن را تبدیل به سرمایه گذاری دنیوی کرده اند. البته دریافت حق دفن ۵۰ میلیون تومانی هم سبب شده تا برخی از افراد کم بضاعت که احتمالا از سال ها پیش به خاطر اعتقاداتشان قبری در آرامستان خریداری کردند ، دیگر قادر به تامین حق دفن نباشند و ترجیح بدهند خانه آخرتشان را بفروشند.

برای تکمیل گزارشم به سراغ رئیس اداره اوقاف شهرستان می روم . محمدهادی بهرامی می گوید که اطلاعی از خرید و فروش قبر در آرامستان امامزاده ابراهیم ندارد ولی تاکید می کند : چنانچه موضوع خرید و فروش قبور آرامگاه امامزاده ابراهیم صحت داشته باشد به معنای ایجاد بازار سیاه بوده که کاملاً خلاف قانون است.

وی اضافه می کند : اداره اوقاف نیز بشدت با خرید و فروش قبر مخالف است و با افرادی که دست به این اقدام بزنند برخورد خواهد کرد و از شهروندان نیز می خواهیم اگر مستندی مبنی بر خرید و فروش قبر دارند به اوقاف ارائه دهند تا با افراد خاطی برخورد شود.

بهرامی می گوید : در حال حاضر ظرفیت آرامستان امامزاده تکمیل است و تنها قبرهایی هم که باقی مانده از گذشته توسط خانواده ها و افراد خریداری شد. اجسادی هم در حال حاضر در آرامستان امامزاده دفن می شوند ، کسانی هستند که از گذشته بستگانشان در امامزاده دفن بودند و پس از تسطیح زمین آرامستان ، امکان دفن اموات جدید در ۲ یا یک طبقه فراهم شده است.

رئیس اداره اوقاف آمل در پاسخ به این پرسش که پس چگونه قبر خرید و فروش می شود ، پاسخ می دهد : متاسفانه استقبال مردم برای خرید قبر در آرامستان امامزاده ابراهیم آمل سبب شده است که پای دلالان به این امر باز شود. چرا مردم باید از قبرهای چند صد میلیون استقبال کنند و اجازه دهند یک عده نیز از این فرصت برای دلالی استفاده می کنند؟

وی با بیان اینکه بافت آمل طایفه ای است و افراد دلال به راحتی به آدرس خانواده هایی که قبر دارند ،دست می یابند، اضافه می کند : دلالان با شناسایی ورثه فرد متوفی که در امامزاده قبر دارد ، قبرها را از آنها خریداری می کنند و بعد به قیمت گزاف به متقاضیان جدید می فروشند.

بهرامی با اظهار این که اوقاف تنها به افرادی که از بستگان متوفی باشند ، اجازه دفن در آرامستان را می دهد و غیر از بستگان درجه یک کسی حق استفاده از قبر را ندارد ، می گوید : بنا بر قانون اگر هم کسی نخواهد از این قبر استفاده کند ، اوقاف می تواند آن را در اختیار فرد دیگری قرار دهد ولی تاکنون در آمل به دلیل تقاضای بالای بستگان چنین موردی اتفاق نیفتاده است.

پشت پرده قبرهای چندصد میلیون تومانی در آمل

حق دفن مصوب رسمی کارشناسان دادگستری است

رئیس اداره اوقاف آمل در خصوص دریافت حق دفن هم توضیح می دهد : طبق مصوبه رسمی کارشناس دادگستری ، مبلغ ۵۰ میلیون تومان باید برای قبرهایی که از قبل وجود داشته و بستگان می خواهند با رضایت خانواده از طبقه بعدی آن استفاده کنند ، پرداخت نمایند.

از بهرامی در باره وقفی بودن محوطه آرامستان و دلیل دریافت حق دفن می پرسم . می گوید : این مبلغ برای خرید قبر که به معنای خرید زمین باشد ، نیست بلکه حق دفنی است که باید افراد بپردازند و این حق دفن با توجه به شرایط مکانی و میزان تقاضای مردم و قیمت زمین توسط کارشناس دادگستری اعلام می شود و اوقاف دخالتی در تعیین آن ندارد.

رییس اداره اوقاف آمل در پاسخ به این پرسش که چرا کسی به عنوان مثال در سال ۹۱ قبر سه طبقه را ۱۵ میلیون تومان خریداری کرده دوباره باید برای استفاده از آن پول پرداخت کند ، توضیح می دهد : خرید و فروش برای قبر معنا ندارد و آن زمان هم برای حق دفن یک نفر این مبلغ داده شده بود و زمینی فروخته نشد که از ۲ طبقه و یا سه طبقه آن استفاده کنند و در حال حاضر نیز برای دفن جدید باید حق دفن پرداخت کنند.

وی اضافه می کند : به عنوان مثال در بهشت امامزاده عبدالله آمل نیز قبلا حق دفن ۴۰۰ هزار تومان بود ، ولی در حال حاضر حق دفن به ۱۰ میلیون تومان رسیده است.

رئیس اداره اوقاف آمل با بیان اینکه تمامی موقوفات و بقاع امامزادگان حساب جداگانه ای دارند، گفت: حق دفن ها مستقیما به حساب درآمد بقاع واریز می شود و برای انجام کارهای عمرانی، زیباسازی و گسترش بقاع نیز خرج خواهد شد که کاملا در سامانه هزینه ها مشخص و ثبت شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.