کد خبر : 2774
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲:۳۰
182 views

ریه‌های مازندران مسموم از «مازوت‌»/نفس شهر بالا نمی‌آید!

ریه‌های مازندران مسموم از «مازوت‌»/نفس شهر بالا نمی‌آید!

مازندران مدت‌ها است که معضلاتش از مشکلات زیست محیطی و پسماند گرفته تا بسیاری از عقب ماندگی‌ها و حالا آلودگی هوایش، پشت نقاب سر سبز و زیباهایی خدادادی، پنهان مانده است؛ چه بخواهیم باور کنیم و چه بخواهیم خود را به خواب بزنیم، این یک واقعیت است که دیگر حال مازندران خوب نیست، نفسش سخت

مازندران مدت‌ها است که معضلاتش از مشکلات زیست محیطی و پسماند گرفته تا بسیاری از عقب ماندگی‌ها و حالا آلودگی هوایش، پشت نقاب سر سبز و زیباهایی خدادادی، پنهان مانده است؛ چه بخواهیم باور کنیم و چه بخواهیم خود را به خواب بزنیم، این یک واقعیت است که دیگر حال مازندران خوب نیست، نفسش سخت بالا می‌آید، ریه‌هایش پر شده از مازوت، از دود، از آلودگی‌ها…


به گزارش تیتر شمال؛ مجتبی قربانی- شاید آلودگی هوای کلان‌شهرهای کشور از پایتخت گرفته تا اصفهان و تبریز به گوش خیلی‌ها آشنا باشد، اما پیوستن مازندران به این لیست، غیرمنتظره‌تر از آن باشد که در باور کسی بگنجد.

این روزها از وضوح آسمان آبی استان کمی کاسته شده است و گویی نفس‌ کشیدن برای زمین هم کمی سخت‌تر از قبل؛ شاید اگر از همین حالا دست نجنبانیم، دیگر قرار گرفتن مازندران در زمره استان‌های با آلودگی هوا، دیگر برای کسی عجیب نباشد.

مازندران مدت‌ها است که معضلاتش از مشکلات زیست محیطی و پسماند گرفته تا بسیاری از عقب ماندگی‌ها و حالا آلودگی هوایش، پشت نقاب سر سبز و زیباهایی خدادادی، پنهان مانده است؛ چه بخواهیم باور کنیم و چه بخواهیم خود را به خواب بزنیم، این یک واقعیت است که دیگر حال مازندران خوب نیست، نفسش سخت بالا می‌آید، ریه‌هایش پر شده از مازوت، از دود، از آلودگی‌ها…

آلودگی هوای مازندران چند سالی است که به یک داستانی تکراری مبدل شده است، اما انگار کسی جدی‌اش نمی‌گیرد؛ حالا که هوا سرد تر شده است، ریه‌ها درگیرتر، آسمان تار تر و شرایط بحرانی تر هم می‌شود؛ نیروگاه‌ها که دل از مازوت نمی‌کنند به کنار اما گویی کارخانجات هم قرار است به مازوت، دل بسته شوند!

هنوز آلودگی هوای مازندران در حد یک تیتر باقیمانده است، گویی کسی صدای سرفه‌های شهر را نمی‌شنود و انگار قرار است آن قدر دست روی دست بگذاریم تا کار از کار بگذرد…

ما هیچ سنجنده آلودگی هوا در مازندران نداریم!

سیدمحمدرضا رضوی مدیرکل هواشناسی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما  در خصوص افزایش آلودگی هوا در مازندران اظهار کرد: اولا ما هیچ سنجنده‌ای در استان نداریم که بگوییم آلودگی هوا بیشتر و یا کمتر شده است.

وی با بیان اینکه مشاهدات و تصاویر ماهواره‌ای حکایت از تشدید آلودگی هوا در مازندران دارد؛ افزود: افزایش مصرف کارخانه‌ها از سوخت مازوت در نیمه دوم سال به دلیل محدودیت استفاده از گاز و همچنین افزایش تردد جاده‌ای، نقش بسزایی در آلودگی هوای استان به ویژه در بخش مرکزی و نیمه شرقی یعنی حد فاصل ساری تا گلوگاه دارد.

مدیرکل هواشناسی مازندران، خاطرنشان کرد: اینکه آلودگی چرا این میزان است و یا چرا این آلودگی، بیشتر شده است، به افزایش تردد خودروها، افزایش مصارف خانگی و صنعتی گاز در فصول سرد سال، ازدیاد مصرف مازوت به عنوان سوخت اصلی نیروگاه‌ها و دوم کارخانجات، افزایش روز افزون جمعیت در مازندران و نیز کاهش بارش نزولات آسمانی و عواملی از این دست در کنار هم بستگی دارد.

این مسئول ادامه داد: استان مازندران بر خلاف ظاهرش که سبز و خرم است، آلودگی‌ها در سطح استان باقی می‌ماند، از یک طرف دریا در پشت سر ما و کوه در مقابل ما است و این امر موجب می‌شود که آلودگی در استان محبوس شود.

هوایی که هر روز آلوده‌تر می‌شود

رضوی تصریح کرد: این آلودگی‌ها به ویژه در فصل پاییز و زمستان به دلیل وارونگی هوا بیشتر نیز می‌شود، پدیده اینورژن یا وارونگی دمایی در این فصول سال در افزایش آلودگی هوا نقش مهمی دارند و لذا شرایط پایداری به وجود می‌آورند که موجب می‌شود ترکیبات آلاینده به صورت پایدار باقی مانده و پراکنده نشوند و در نهایت این آلودگی هر روز تشدید می‌شود.

وی در خصوص چرایی عدم استقرار ایستگاه‌های سنجش آلودگی در مازندران، اعلام کرد: این ایستگاه باید توسط سازمان هواشناسی و یا سازمان محیط زیست و مدیریت بحران در شهرهای استان نصب شود که قیمت هر دستگاه حدود 7 میلیارد تومان است.

مدیرکل هواشناسی مازندران، تصریح کرد: این دستگاه‌ها باید در ایستگاه‌های آلوده سنجی چند شهر استان نصب شود که متاسفانه فاقد این ایستگاه‌ها در استان هستیم و در شرایط فعلی این ایستگاه‌های آلوده سنجی هوا می‌بایست در شهرهایی نظیر نکا، بهشهر، آمل، ساری و بابل، نصب و راه اندازی شود.

این مسئول ادامه داد: بارها و بارها درخواست خود را برای خرید و نصب دستگاه سنجش آلودگی هوا ارائه کردیم اما تاکنون محقق نشده است و در حالی که عمده استان‌های کشور مجهز به این دستگاه هستند اما استان مازندران همچنان از داشتن آن، محروم است و با توجه به شرایط موجود هوا و تشدید آلودگی‌ها، خرید و نصب این دستگاه، باید در الویت دستگاه‌های متولی قرار بگیرد.

چرا مازوت همچنان می‌سوزد؟

رضوی در خصوص تاثیر مصرف گاز مازوت از سوی کارخانه‌ها در آلایندگی هوا، بیان کرد: خوب در فصول سرد سال به دلیل کمبود و قطعی گاز، کارخانه‌ها به ناچار از این سوخت مصرف می‌کنند و وقتی این سوخت در فرآیند تولید بنزین، تولید می‌شود، نمی‌شود در دریا یا جایی مدفون کرد، بلکه باید مصرف شود.

وی با بیان اینکه این تصور که مازندران دچار آلودگی هوا نمی‌شد، یک تصور کاملا غلطی است و می‌بایست اقدامات لازم برای پیشگیری و کنترل آلودگی‌ها صورت گیرد؛ متذکر شد: از آنجا که در استان مازندران، آلودگی هوا وجود نداشت، کارخانه‌های حرارتی از سوخت مازوت استفاده می‌کردند و در شرایط موجود می‌بایست تمهیدات ویژه‌ای برای این معضل اندیشیده شود.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل محیط زیست مازندران نیز در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار  ما گفت: ما در حال حاضر یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا در مرکز استان داریم که به دلیل عدم تامین اعتبار جهت تعمیر سنسورهای معیوب آن، فعال نیست و عملا قابلیت استفاده ندارد.

وی افزود: به جز محیط زیست دستگاه‌هایی مثل علوم پزشکی، هواشناسی، مدیریت بحران و بسیاری از دستگاه‌های دیگر به این دستگاه‌ سنجش آلایندگی هوا و اطلاعات آن نیاز دارند.

خرید 6 ایستگاه سنجش آلایندگی تنها روی کاغذ/ هشدار محیط زیست به صنایع مازوت سوز

مدیرکل محیط زیست مازندران، خاطرنشان کرد: از سال 97 تاکنون در چندین کارگروه و جلسه، خرید و نصب 6 ایستگاه ثابت سنجش آلودگی هوا مصوب شد اما متاسفانه تامین اعتبار لازم از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی صورت نگرفته است.

ابراهیمی ادامه داد: ما یک منبع بزرگ مازوت سوز در نیروگاه شهید سلیمی نکا داریم که میزان مصرف آن بسیار زیاد است که طبیعتا آلایندگی بالایی نیز دارد.

وی تصریح کرد: الآن برخی شنیده‌ها حاکی است که اعلام شده در فصول سرد و با توجه به کمبود گاز، کارخانجات باید به سمت مصرف سوخت مازوت حرکت کنند و ما صریحا طی مکاتبه با سازمان صمت اعلام کردیم که اگر کارخانه‌ای در صورت تمایل از مصرف مازوت، اقدام به نصب فیلتر نکند، قطعا با آن واحدها برخورد خواهیم کرد.

مدیرکل محیط زیست مازندران، بیان کرد: به صاحبان صنایع توصیه می‌کنیم که از هم اکنون بدنبال نصب فیلتر جهت استفاده از گاز مازوت باشند و از هم اکنون که هنوز هوا به آن حد سرد و با محدودیت گاز مواجه نیستیم، اقدام به نصب فیلترها کنند و بعدها از ما گلایه مند نشوند.

ابراهیمی متذکر شد: در فصول پاییز و زمستان ما با پدیده اینورژن یا وارونگی مواجه هستیم که موجب حبس آلودگی‌ها در سطح زمین می‌شود که فراوانی این آلودگی‌ها می‌تواند به شدت برای انسان، خطرناک باشد.

حال و روز مازندران این روزها خوب نیست و اگر تصمیم‌سازی‌ها برای نجاتش با تعلل بیشتر مواجه شود و تنها به چند جلسه و مصوبه اکتفا شود، این سلامت ساکنانش است که قربانی امروز و فرداها می‌شود و شاید دیگر فردا برای هر تصمیمی، دیر باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.