کد خبر : 2926
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰
143 views

مطالبه بانوان شهر نور برای ایجاد پارک اختصاصی

مطالبه بانوان شهر نور برای ایجاد پارک اختصاصی

بانوان شهر ساحلی نور نبود فضای اختصاصی برای تفریح و ورزش بانوان را نادیده گرفتن حقوق شهروندی خود می‌دانند و خواستار ایجاد فضایی به عنوان پارک ویژه بانوان در این شهر گردشگرپذیر هستند. به گزارش تیتر شمال؛ به نقل از ایرنا، ایجاد پارک‌های ویژه بانوان با هدف رفع یکی از مطالبات شهروندی این قشر اثرگذار

بانوان شهر ساحلی نور نبود فضای اختصاصی برای تفریح و ورزش بانوان را نادیده گرفتن حقوق شهروندی خود می‌دانند و خواستار ایجاد فضایی به عنوان پارک ویژه بانوان در این شهر گردشگرپذیر هستند.


به گزارش تیتر شمال؛ به نقل از ایرنا، ایجاد پارک‌های ویژه بانوان با هدف رفع یکی از مطالبات شهروندی این قشر اثرگذار طی سال‌های اخیر در شهرهای مختلف کشور مورد توجه قرار گرفت. در مازندران نیز این موضوع مورد توجه برخی شهرداری‌ها قرار گرفت و گام‌هایی هر چند اندک در این زمینه برای بانوان بعضی شهرها مانند ساری، بابل، قائمشهر و نوشهر برداشته شد. البته پارک بانوان ساری به دلیل جانمایی نادرست و مشرف بودن ساختمان‌های اطراف به محوطه پارک بلافاصله پس از افتتاح به پارک خانواده تغییر کاربری داد و به فضایی ویژه بانوان تبدیل نشد.

درخواست ایجاد پارک ویژه بانوان به جز چند شهر کوچک استان که ساختار و بافت روستایی دارند و جمعیت‌شان کمتر از یک‌هزار نفر است، در همه شهرها مطرح می‌شود. یکی از این شهرها نیز شهر ساحلی و گردشگرپذیر نور است که بانوان آن سال‌هاست چشم‌انتظار ایجاد فضایی اختصاصی برای تفریح و انجام فعالیت‌های ورزشی اعم از دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی بدون محدودیت‌های اجتماعی و عرفی ناشی از حضور مردان در فضای عمومی هستند. این مطالبه حتی به تریبون نمازجمعه شهر نور نیز کشیده شد و چندی پیش امام جمعه این شهر از مسئولان نور خواست که به این درخواست بانوان توجه کنند و پیگیر ایجاد پارک ویژه بانوان شوند.

مطالبه شهروندان

مریم حسین‌زاده یکی از بانوان ساکن شهر نور به خبرنگار ایرنا می‌گوید: با توجه به شرایط کنونی زندگی و سکونت عمده خانواده‌ها در فضاهای بسته و محدود آپارتمان، ایجاد پارکی اختصاصی برای بانوان بسیار ضروری است. وقتی مادر و همسر خانواده بتواند ساعاتی به دور از هر دغدغه‌ای به ورزش و نشاط در فضایی امن بپردازد قطعا تاثیر مثبتی در زندگی و تربیت فرزندان خواهد داشت.

سیما محمدی یکی دیگر از بانوان است که به دلیل شغل همسرش در این شهر ساکن شده و از نبود فضایی ویژه تفریح و ورزش بانوان گلایه دارد. وی می‌افزاید: اهل نور نیستم و با توجه به این که خانواده‌ و بستگانم هم در این شهر نیستند، وجود فضایی که ویژه تفریح و ورزش ما خانم‌ها باشد می‌تواند کمک زیادی به کسب نشاط و روحیه افرادی مانند من باشد.

مطالبه بانوان شهر نور برای ایجاد پارک اختصاصی

این شهروند ساکن نور اظهار می‌کند: همسرم تا شب سرکار است، من و پسر ۶ ساله‌ام گاهی به پارک ساحلی می‌رویم. چون جای دیگری نیست که بتوانم ساعتی را آنجا بگذرانم. اما این فضا برای این که بانوان بتوانند راحت ورزش کنند مناسب نیست. شلوغی زیاد آن و اختصاصی نبودنش برای بانوان سبب می‌شود که ناچار شوم زود به خانه برگردم. اگر پارکی باشد که مختص بانوان باشد من و همه بانوان ساکن نور می‌توانند با امنیت خاطر ورزش کنند و ساعتی را دور از مشغله‌های زندگی بگذرانند.

میترا شجاعی یکی دیگر از بانوان نوری که ساحل را برای پیاده‌روی عصر انتخاب کرده می‌گوید: این حق بانوان هر شهر است که یک فضای اختصاصی تفریحی و ورزشی داشته باشند. محدودیت‌های اجتماعی اجازه نمی‌دهد که فعالیت‌های ورزشی دلخواه‌مان را داشته باشیم. متاسفانه در شهر نور و شهرهایی که پارک ویژه بانوان ندارند، خانم‌ها به دلیل نبود فضایی اختصاصی برای تفریح و ورزش مجبورند از علاقه‌های خود در این زمینه چشم‌پوشی کنند. عمدتا هم به ساحل یا پارک‌های عمومی می‌رویم که برخی اوقات به دلیل برخی مزاحمت‌ها ناچاریم به خانه برگردیم.

تاثیر پارک بانوان بر سلامت جسم و روان بانوان

به اعتقاد کارشناسان و مدیران حوزه بانوان و خانواده، وجود پارک‌های ویژه بانوان در هر شهر علاوه بر کمک به نشاط اجتماعی و سلامت روان، بر سلامت جسمی بانوان هم تاثیر زیادی می‌گذارد.

دکتر زینب تقوایی مدرس دانشگاه و پژوهشگر اهل شهر نور ضمن برشمردن برخی مزایای عمومی و اجتماعی وجود پارک بانوان و فضایی که بانوان بتوانند بدون محدودیت‌های مرسوم اجتماعی در آن تفریح و ورزش کنند، به ایرنا اظهار می‌کند: امروز پارک بانوان از ضروریات و زیرساخت‌های مهم شهری محسوب می‌شود. چون می‌تواند کارکردهای متعددی از نظر تفریحی، ورزشی، اجتماعی و سلامت داشته باشد.

وی می‌افزاید: وجود این فضاها بی‌تردید به ارتقاء سطح کیفی زندگی در خانواده‌های ما کمک می‌کند. در خانواده مادر نقش اصلی را دارد و اگر از امنیت فکری، روحی و روانی در سلامت باشد، قطعا تاثیر مثبتی در زندگی و تربیت فرزندان خواهد داشت که سود آن به جامعه می‌رسد.

مطالبه بانوان شهر نور برای ایجاد پارک اختصاصی

این مدرس دانشگاه و پژوهشگر مسائل اجتماعی خاطرنشان می‌کند: واقعیت این است که اگر بخواهم برای پیاده‌روی ساعتی را در ساحل بگذرانم با توجه به شلوغی ساحل و برخی آسیب‌های اجتماعی موجود در جامعه باید با همسر یا برادرم بروم. طبیعتا این موضوع ما را در برنامه‌ریزی برای انجام این فعالیت‌های جسمی که در سلامت روح و جسم هر فرد اثرگذار است محدود می‌کند.

تقوایی تصریح می‌کند: وجود فضایی ویژه مانند پارک بانوان حتی روی افزایش تعاملات اجتماعی بانوان و کنش‌گری آنان نیز تاثیر مثبت می‌گذارد. این نیاز به ویژه در شرایطی بحرانی مانند دوران کرونا که رفت‌وآمد به خانه‌ها با محدودیت مواجه شد بیشتر به چشم آمد. امیدواریم و انتظار داریم که شهرداری و شورای شهر این مقوله مهم را در اولویت کاری خود قرار دهند.

اثرگذاری در فعالیت‌های آموزشی و هنری

از نگاه فعالان اجتماعی حوزه بانوان و مطالبه‌گران ایجاد پارک بانوان در شهرها، این فضا صرفا محلی برای تفریح و ورزش آن‌ها نخواهد بود و حتی علاوه بر اثرگذاری در تعاملات اجتماعی بین بانوان، کاربری‌های آموزشی هم می‌تواند داشته باشد.

زینب حقایقی مدیر یک آموزشگاه هنری در شهر نور با بیان این که ایجاد پارک بانوان در شهرها سرمایه‌گذاری برای آینده جامعه است، به خبرنگار ایرنا می‌گوید: مدیران شهر نور نباید تصور کنند که ساخت یک پارک ویژه بانوان هزینه‌ کردن محسوب می‌شود. بلکه در نگاه درازمدت این طرح‌ها سرمایه‌گذاری اجتماعی به حساب می‌آیند.

وی به اثرگذاری ایجاد پارک بانوان در فعالیت‌های آموزشی اشاره می‌کند و می‌افزاید: اگر بخواهم روزی کلاس‌های نقاشی را در فضای باز و غیرکلاسی برای بانوان هنرجو که از همه رده‌های سنی هستند برگزار کنم واقعا جایی را در این شهر نداریم. ولی اگر پارکی ویژه بانوان احداث شود می‌توانیم در فضایی کاملا امن و با نشاط ش بعضی از روزها کلاس‌ها را در فضای باز برگزار کنیم. این کار علاوه بر جنبه آموزشی قطعا در روحیه دختران و بانوان هنرجو نیز تاثیر زیادی دارد.

حقایقی اظهار می‌کند: این خواسته بانوان شهر نور از شهرداری و شورای شهر است تا ایجاد فضایی در قالب پارک بانوان را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند. امیدواریم شهرداری و شورای شهر نور این خواسته بانوان را در اولویت برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی خود قرار دهند.

مطالبه بانوان شهر نور برای ایجاد پارک اختصاصی

ایجاد پارک بانوان در دستور کار مدیریت شهری نور

یکی از چالش‌های موجود در شهرهای مازندران برای ایجاد فضاهای تفریحی و به ویژه پارک بانوان کمبود زمین و مشرف بودن ساختمان‌ها به زمین‌های موجود در شهرهاست. همین چالش نیز سبب شد که پارک بانوان ساری حتی یک روز هم برای بانوان این شهر به صورت ویژه مورد استفاده قرار نگیرد و به پارک خانواده تبدیل شود. اما در هر حال نمی‌توان به بهانه این کمبود زمین، از مطالبه بانوان مبنی بر ایجاد پارکی ویژه آن‌ها در شهرها چشم پوشید.

پیگیری‌ها برای دریافت نظر یا برنامه شهردار جدید نور درباره این مطالبه بانوان به سرانجام نرسید. اما رئیس شورای اسلامی شهر نور درباره درخواست بانوان این شهر برای ایجاد پارک بانوان ضمن به حق دانستن این درخواست و تأکید بر اثرگذاری وجود پارک بانوان بر سلامت این قشر و حتی تربیت نسل آینده، به خبرنگار ایرنا می‌گوید: با توجه به اظهارات و تأکید اخیرامام جمعه نور در خطبه‌های نماز جمعه مبنی بر لزوم ایجاد پارک بانوان در شهر، اعضای شورا با شهردار در این زمینه گفت‌وگو کردند و این موضوع در برنامه‌ها و اولویت‌های شهر قرار گرفته است.

ابراهیم محسنی می‌افزاید: مطمئنا یکی از موضوعاتی که مسئولین باید به آن توجه داشته باشند رفع نیازهای بانوان در جامعه است‌. اما ابتدا باید در این زمینه مطالعات و بررسی‌های اجتماعی و فنی لازم انجام شود تا بدانیم در چه نقاطی از شهر امکان ایجاد پارک بانوان را داریم. جانمایی پارک برای حفظ حریم و امنیت بانوان در این طرح نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار می‌کند: هنوز جای خاصی مد نظر اعضای شورا نیست. ولی با توجه به پارک‌هایی که در شهر داریم، یک پیشنهادها این است که یکی از پارک‌های موجود را با مناسب‌سازی فضا و منظر به بانوان اختصاص دهیم. باید مراحل کارشناسی طی شود تا ببینیم امکان اجرایی شدن این تصمیم وجود دارد یا باید در یک نقطه جدید به فکر ایجاد پارک بانوان باشیم. همراه با سایر مدیران شهر در تلاش هستیم تا هرچه زودتر شاهد ساخت پارک ویژه بانوان در شهر نور باشیم و یکی از نیازهای اصلی زیرساختی بانوان این شهر برطرف شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.