کد خبر : 3355
تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱
149 views

مطالبه مازندرانی ها از قوه قضائیه برای تعطیلی بازار پرندگان

مطالبه مازندرانی ها از قوه قضائیه برای تعطیلی بازار پرندگان

حدود ۹ هزار نفر از شهروندان مازندرانی با درخواست از رئیس قوه قضائیه خواستار تعطیلی بازار فریدونکنار که به قتلگاه پرندگان مهاجر، معروف است، شدند. به گزارش تیتر شمال؛ حدود ۹ هزار نفر از شهروندان از رئیس قوه قضائیه خواسته‌اند بازار عرضه پرندگان وحشی فریدونکنار را تعطیل کند؛ کاری که سال‌هاست با وجود قوانین موجود

حدود ۹ هزار نفر از شهروندان مازندرانی با درخواست از رئیس قوه قضائیه خواستار تعطیلی بازار فریدونکنار که به قتلگاه پرندگان مهاجر، معروف است، شدند.


به گزارش تیتر شمال؛ حدود ۹ هزار نفر از شهروندان از رئیس قوه قضائیه خواسته‌اند بازار عرضه پرندگان وحشی فریدونکنار را تعطیل کند؛ کاری که سال‌هاست با وجود قوانین موجود کسی از عهده آن بر نیامده است.

در بازار پرندگان، این حیوانات به‌صورت زنده و یا کشته در معرض دید عموم به فروش می‌رسند. براساس استدلال امضاءکنندگان این کارزار، پرندگان مهاجر تحت حفاظت جهانی قرار دارند (گونه در معرض خطر) و شکارشان در تمامی دنیا ممنوع است.

همچنین براساس بند پ ماده ۴ قانون شکار و صید، حفظ و نگهداری شکارگاه‌ها و فضای حیاتی جانوران وحشی و حمایت از آنها در برابر گرسنگی، تشنگی، صید و شکار بی‌رویه و … از وظایف سازمان حفاظت محیط‌زیست است. آنها معتقدند که سازمان حفاظت محیط‌زیست در این مورد بسیار اهمال کرده است. این درحالی است که این سازمان بارها در برابر کارشکنی‌ها و قانون‌گریزی‌های موجود به دستگاه‌های ذیربط شکایت برده و همچنان به نتیجه نرسیده است.

بهره‌برداری از این پرندگان در گذشته در مناطقی مانند مازندران مرسوم بوده، اما سال‌هاست این رویه به کلی بر هم خورده است. برخی شکارچیان به باندهای مافیایی تبدیل شده‌اند که با بی‌رحمانه‌ترین روش‌ها از زیستگاه‌ها برداشت حداکثری می‌کنند. در سال‌های دور، روش بهره‌برداری که منجر به پایداری اکوسیستم می‌شد، «دوما» بود که در آن تعداد محدودی پرنده صید می‌شد.

در این روش شکارچیان با استفاده از پرنده دست‌آموز، پرندگان دیگر از جمله غازهای گردن‌سبز را در دام چال‌ها می‌کشانند و شکارچیان هم آنها را زنده شکار می‌کنند. در این روش دیگر «صید ضمنی» یا ناخواسته گونه‌های غیرخوراکی اتفاق نمی‌افتد. ضمن اینکه پرنده‌های غیرخوراکی یا نابالغ، زنده از دوماً رها می‌شوند.

هر سال بسیاری از پرندگان مهاجر در تالاب‌های فریدونکنار و سرخ رود شکار و ذبح می‌شوند.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.