کد خبر : 3575
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۵
224 views

عدم سند راهبردی جامع بزرگ‌ترین چالش مازندران/پای جریان فساد اداری را قطع خواهیم کرد/در انتصابات تسلیم فشارها نمی‌شویم

عدم سند راهبردی جامع بزرگ‌ترین چالش مازندران/پای جریان فساد اداری را قطع خواهیم کرد/در انتصابات تسلیم فشارها نمی‌شویم

استاندار مازندران با بیان اینکه یکی از چالش‌های جدی این استان آن است که ما یک سند دقیق راهبردی در مازندران که قابلیت تغییر نداشته باشد نداریم تا مدیران استانی از آن ریل توسعه‌ای خارج نشوند؛ گفت: متاسفانه در ساختار ادرای مازندران یک فساد نهفته‌ای وجود دارد که اجازه نمی‌دهد این استان برخوردار، سر بلند

استاندار مازندران با بیان اینکه یکی از چالش‌های جدی این استان آن است که ما یک سند دقیق راهبردی در مازندران که قابلیت تغییر نداشته باشد نداریم تا مدیران استانی از آن ریل توسعه‌ای خارج نشوند؛ گفت: متاسفانه در ساختار ادرای مازندران یک فساد نهفته‌ای وجود دارد که اجازه نمی‌دهد این استان برخوردار، سر بلند کند و به مردم این اطمینان را می دهیم که جلوی ادامه این جریان را خواهیم گرفت.


به گزارش تیتر شمال؛ سیدمحمود حسینی‌پور دقایقی قبل در گفت‌گو با برنامه تلویزیونی مازرونی شو از شبکه استانی تبرستان، که به مناسبت گذشت 60 روز از انتصاب استاندار دولت سیزدهم در مازندران صورت گرفت؛ اظهار کرد: من فرزند مازندرانم و اصالتا از روستای پیل بخش بلده شهرستان نور هستم.

وی افزود: تعبیری که برای استان مازندران دارم باید بگوییم که این استان یک زمرد نتراشیده است و از ظرفیت‌های عظیم معنوی، انسانی، خدادادی و منحصر به فردی برخوردار است.

استاندار مازندران، خاطرنشان کرد: مردم از ظرفیت‌ها مطلعند و امروز باید به مردم بگوییم که چرا مسئولان این استان تاکنون نتوانستند ظرفیت‌های بالقوه این استان را به بالفعل تبدیل کنند.

مقام عالی دولت در استان، با بیان اینکه نباید در این استان، فقیر داشته باشیم؛ ادامه داد: متاسفانه در این استان جمعیت عظیمی داریم که مستضعف هستند و تنها جنگل و دریا در این استان دیده شد و بر اساس آن تصمیم گیری شد.

حسینی‌پور با اشاره به نوسانات گوناگون جمعیتی طی چند دهه اخیر در استان، بیان کرد: متاسفانه چند دهه است که به دلیل مشکلات اقتصادی، رشد جمعیت‌مان منفی شد و امروز جزو استان‌هایی هستیم که به لحاظ رشد جمعیتی از آخر، اولیم.

وی عنوان کرد: از بدو انقلاب تاکنون، خدمات متعددی به این استان داده شد که یکی از بارزترین آن احیای امکانات و خدمات در روستاها بود، بیش از 3 هزار و 800 روستا در استان است که امروز در بسیاری از حوزه‌ها، امکانات قابل قبولی در این روستاها وجود دارد اما باید بررسی کنیم که امروز از روستاها در حال چه بهره‌ای هستیم.

 

70 درصد ظرفیت‌های مازندران دست نخورده است

استاندار مازندران، اعلام کرد: واقعیت این است که استان مازندران شاید 70 درصد از ظرفیت‌هایش دست نخورده است؛ این استان، استانی است که می تواند در شرایطی قرار بگیرد که مردم از این استضعفاف موجود، خارج شوند و با شرایط ایده ال زندگی کنند.

مقام عالی دولت در استان، تاکید کرد: وضعیت فعلی استان قابل قبول نیست و شرایط فعلی برای هیچکس قابل قبول نیست چرا که نتوانستیم از ظرفیت‌های نهفته استان بهره ببریم.

حسینی‌پور گفت: آزاد سازی ظرفیت‌های عظیم این استان باید اتفاق بیفتد که البته در دستور کار قرار دارد.

 

 

شیلات و کشاورزی ظرفیت عظیمی که گره گشا است

وی افزود: در حوزه نیروی انسانی دارای طرفیت بالایی هستیم تحصیلکرده های قدرتمندی را چه در درون و چه خارج کشور در سطح علمی داریم که تاکنون نتوانستیم بهره آن چنانی ببریم و به دلیل نزدیکی با پایتخت به سرعت مغزهای ما زا استان خارج می شوند.

استاندار مازندران، مطرح کرد: اگر ما بتوانیم این ظرفیت‌های بالقوه را انسجام ببخشیم و در هدایت مدیریت استان قرار گیرند اتفاق بزرگی در استان رخ خواهد داد.

مقام عالی دولت در استان، با بیان اینکه استفاده از این ظرفیت‌ها می‌تواند گره های بسیاری را باز کنیم، اذعان کرد: ما یک ظرفیت عظیمی را در شیلات داریم و باید ببینیم این استان توانسته چقدر از این ظرفیت بهره ببرد؛ نفت استان مازندران در واقع شیلات و به ویژه خاویار این استان است که در بازارهای جهانی نیز طرفداران جدی دارد، اما سهم ما در صادرات شیلات قابل قبول نیست.

حسینی‌پور ادامه داد: در بحث صادرات ما دارای چند پایانه صادراتی منحصر به فرد و قدرتمند هستیم که متکی به سرویس ریلی نیز است؛ لذا استان مازندارن می‌تواند به قطب صادراتی کشور مبدل شود و با توجه به ظرفیت بندر امیراباد می توانستیم بازارهای کشورهای همسایه را در دست بگیریم.

وی عنوان کرد: اکنون 11 درصد سبد غذایی کشور از مازندران تامین می‌شود و در آینده بسیار نزدیک دچار بحران غذا خواهیم شد و لذا طرفیت بزرگ کشاورزی این استان نقش تعیین کننده‌ای در تولید دارند.

استاندار مازندران، گفت: امروزه بحث کشاورزی و تولید غذا اهمیت آن از تولید موشک و تولید تجهیزات نطامی بالاتر است، متاسفانه طی این سال‌ها به سمت صنعتی کردن کشاورزی پیش نرفتیم و باید آب و هوا، خاک حاصلخیز و آب مطلوب این استان که جزو ظرفیت های بالای این استان است دیده شود.

 

یک سند دقیق راهبردی در مازندران که قابلیت تغییر  نداشته باشد نداریم

مقام عالی دولت در استان، در پاسخ به چالش‌های عدیده استان طی گذشت 60 روز از انتصاب، گفت: مسائل مازندران و چالش‌های آن بر کسی پوشیده نیست مسئله روشن است و چالش های مازندران بیشتر به دو بعد مباحث ملی و گرفتاری هایی که در تصمیمات ملی متوجه استان شده است و دیگری به مباحث فرایندی در فرآیند مدیریتی استان بر می‌گردد.

حسینی‌پور افزود: یکی از این مشکلات این است که ما یک سند دقیق راهبردی در مازندران که قابلیت تغییر  نداشته باشد نداریم تا مدیران استانی از آن ریل توسعه‌ای خارج نشوند.

وی تصریح کرد: در اسناد آمایشی که در استان داریم واقعیت آن است که به اقتضای نگرش‌های دولت گوناگون ترسیم شده است و بعضا در مقاطعی قرار گرفتیم که یک نگاه خاص و ویژه به استان به عنوان یک استان مصرف کننده دیده شد و کسی مردم را ندید.

استاندار مازندران اظهار کرد: ما در این استان زمانی می‌توانیم مقصد اصلی گردشگری شویم که مردم شادابی داشته باشیم که از گردشگران میزبانی کنند.

مقام عالی دولت در استان گفت: بخش ساختاری مهم‌ترین مولفه‌ای است که ما نیازمند آن هستیم تا با همه توان و ظرفیت‌های درون استانی و شخصیت‌های برجسته معنوی، اجرایی و علمی به جایگاه واقعی دست پیدا کنیم.

حسینی‌پور مطرح کرد: در مباحث ساختاری برخی از اقدامات را آغاز کردیم که برخی از این اقدامات باید در سطح ملی صورت بگیرد و در جلسه اخیر با رئیس جمهور که با همراهی نمایندگان برگزار شد بنا شد تا ظرفیت‌های اصلی این استان را در اختیار کشور قرار دهیم و تاکید شد که باید وضعیت معیشتی مردم این استان رشد پیدا کند.

وی افزود: در بخش فرایندی نیز موضوعی که مورد متوجه باید قرار گیرد آن است که متاسفانه ساختار اداری استان نیازمند یک تحول اساسی است و باید عرض کنیم که متاسفانه در این ساختار یک فساد نهفته‌ای وجود دارد که اجازه نمی‌دهد این استان برخوردار، سر بلند کند؛ یک سری منافع پنهانی در این استان وجود دارد.

 

پای جریان فساد اداری را قطع خواهیم کرد

استاندار مازندران تاکید کرد: صبر بنده زیاد است اما اگر به تصمیم برسیم ماهیت این جریان را به مردم اعلام می‌کنیم و مردم با رای به این دولت تصمیم گرفتند تا تغییر ایجاد شود.

مقام عالی دولت در استان عنوان کرد: حیف است که با این همه ظرفیت آمار اعتیاد و طلاق ما تا این حد بالا باشد و ما نمی‌توانیم نسبت به این موضوعات بی تفاوت باشیم و مردم باید واقعیت‌های جامعه را بدانند و ما نمی توانیم در شرایطی این استان را اداره کنیم که این جریان فساد وجود داشته شود؛ البته ما صدای لایه های این جریان را  می‌شنویم و سخن ما به این جریان این است که دست از سر مردم بر دارند.

حسینی‌پور بیان کرد: رضایت مردم از سیستم‌های اداری قابل قبول نیست و باید برای این مردم کار کنند و خدمات بدهند و به مردم این اطمینان را می دهیم که جلوی ادامه این جریان را خواهیم گرفت.

وی افزود: مردم باید به صحنه بیایند و هر جا مردم به صحنه آمدند توفیقات حاصل شد و هر کجا مردم کنار گذاشته شدند ما دچار شکست‌های پی در پی شدیم.

استاندار مازندران متذکر شد: نگاه ما این است که چالش‌ها به راحتی قابلیت حل شدن دارد و ما در همین مدت کوتاه دو ماهه، بازدیدهایی را آغاز کردیم که در این بازدیدها مباحث زیادی را به عنوان چالش های موجود یافتیم که یکی از راه هایی که باید با آن مبارزه کنیم هوشمند سازی سیستم اداری ما است و باید به سمت دولت الکترونیک حرکت کنیم.

مقام عالی دولت در استان، افزود: تا زمانی که پرونده‌های ما در میز کشوها قرار گیرند فساد رخ خواهد داد و باید استان هوشمند در مازندران محقق شود.

 

حسینی‌پور خاطرنشان کرد: اگر بنا است این استان به یک قطب گردشگری در جهان اسلام مبدل شود، باید به سمت هوشمند سازی در یک فضای شفاف در عرصه های مختلف اقتصادی رخ دهد و باید نفع تک تک مردم در هر یک از پروژه‌ها روشن و مشخص شود.

وی تاکید کرد: یکی از مصیبت‌های ما، عدم کارهای گروهی در این استان است و باید همین اتفاق در عرصه های مختلف اقتصادی تجلی پیدا کند و باید همه مردم در این راستا مشارکت کنند؛ تشکیل تعاونی‌ها در 3 هزار و 600 روستا یک ظرفیت عظیمی است که در این راستا باید محقق شود.

در انتصابات تسلیم فشارها نمی شویم

استاندار مازندران در خصوص آغاز تغییرات مدیریتی در سطح استان با بیان اینکه میز خدمت همواره جاری و ساری است و این مدیران هستند که جای خود را به دیگران می‌دهند؛ گفت: مدیرانی باید در منظومه کار قرار گیرند که با رویکرد دولت همخوانی دارند.

مقام عالی دولت در استان، افزود: انتصاب‌ها فرا جناحی است و باید مدیران پایبند به اصول این دولت باشند.

حسینی‌پور خاطرنشان کرد: رویه انتصاب‌های قبلی بر اساس سفارشات بود ما در انتصابات یک رویه داریم و به زوایای فنی نیز توجه داریم.

وی ادامه داد: ما از مدیران در حوزه روانشناسی تست می گیریم تا بهترین ها انتخاب شوند و این در جامعه موافق و مخالفانی دارد و کسانی مخالفند که ادعای سهم خواهی دارند.

استاندار مازندران گفت: ما در انتخاب مدیرانی را دنبال خواهیم کرد که گره مردم را بگشایند و تسلیم برخی غبار افکنی ها و فشارها نخواهیم شد.

 

مقام عالی دولت در استان، بیان کرد: فضای استان را به سمتی نبریم که با عجله دقت را از دست بدهیم.

این مسئول عنوان کرد: ما تا حد زیادی از این مسیر انتخاب و گزینش را طی کرده ایم و باید مدیرانی را برگزینیم که در درجه نخست رضایت خداوند و در درجه بعدی رضایت مردم را به دست آورند.

وضعیت پسماند استان بحرانی است/خروج از وضع موجود تا یکسال آینده

حسینی‌پور با اشاره به انجام هدف‌گذاری در موضوعات کلان استان، گفت: اولین مسئله که دغدغه همه مردم و مسئولان استان و حتی گردشگران به این استان است موضوع پسماند و مدیریت پسماند استان است.

وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته قبلی در این موضوع، افزود: اقدامات صورت گرفته قبلی نتوانسته پاسخگوی نیازهای استان باشد.

استاندار مازندران با اشاره به تولید روزانه حدود 3 هزار و 500 تن زباله در شرایط عادی استان، خاطرنشان کرد: این میزان در پیک جمعیتی به حدود 7 هزار تن نیز می‌رسد و لذا اگر مدیریت این پسماند را بخواهیم در شرایط استان بسنجیم باید بگوییم که پسماند در حال حاضر یکی از معضلات جدی زیست محیطی مازندران است.

مقام عالی دولت در استان، ادامه داد: ما اکنون نگرانی‌های بسیار جدی را در حوزه دریا و جنگل و هم در حوزه سلامت نیروی انسانی‌مان در سطح استان داریم و لذا مسئله پسماند جزو موضوعاتی بود که در الویت کار قرار گرفت.

حسینی‌پور بیان کرد: بلافاصله مسئولان امر، شهرداران و بخشداران را گرد هم آوردیم و پاکسازی معابر و جاده‌ها را در دستور کار قرار دادیم و وضعیت سابق ناهنجار استان در منزلت و شأن مردم این استان نبود.

وی عنوان کرد: خوشبختانه مردم، شهرداران، سمن‌ها و دستگاه‌های مختلف ورود جدی و مشارکت مطلوبی داشتند و امروز وضعیت ظاهری استان نسبت به دو ماه قبل تغییر کرده است و قطعا این پایان کار نیست.

استاندار مازندران، گفت: ما در طی این دوماه گذشته، با یکی-دو مجموعه قدر بازیافت در سطح ملی جلساتی را برگزار کردیم و بلافاصله مطالعات استانی توسط این مجموعه‌ها صورت گرفت و باید اضافه کنم که وزیر کشور حل معضل پسماند را جزو نخستین موضوعات کاری محوله به بنده اعلام کردند.

 

مقام عالی دولت در استان،  با بیان اینکه زباله در سطح دنیا به عنوان طلای سیاه شناخته می‌شود؛ اعلام کرد: ما باید به سمتی برویم که از محل بازیافت زباله برای شهرداری‌های استان، ایجاد درآمد پایدار کنیم.

حسینی‌پور افزود: علیرغم اقدامات انجام گرفته در چند شهر استان، این اقدامات اصلا جوابگوی نیازها نیست و مردم خیالشان راحت باشد که ما این موضوع را در حال پیگیری هستیم و گزارش دقیق آن را به اطلاع مردم می‌رسانیم.

وی اعلام کرد: مردم باید خودشان نظارت کنند و نظارت مردمی و مکلف کردن مسئولان یکی از موضوعاتی است که باید قوت بگیرد.

استاندار مازندران، با انتقاد از انباشت زباله در نوار ساحلی استان گفت: متاسفانه این موضوع جلوه‌های بسیار بدی را ایجاد کرده است و به سرعت و جدیت این موضوع را دنبال خواهیم کرد.

مقام عالی دولت در استان، تصریح کرد: بدنبال آن هستیم تا ظرف یکسال آینده شرایط را از این وضعیت بحرانی در حوزه پسماند خارج کنیم.

راه اندازی نخستین تاکسی دریایی مازندران در 22 بهمن ماه

حسینی‌پور با بیان این که حکمرانی اسلامی با حکمرانی کشورهای غربی متفاوت است و مسئولین در کشورهای غربی با مردم روابط عاطفی ندارند ولی در کشور ما ارتباط بین مسئولین و مردم هیچ‌گاه قطع نمی‌شود، گفت:  همواره ملاقات مردمی باید مورد توجه مسئولین قرار گیرد و مدیران با برگزاری ملاقات مردمی در متن جامعه قرار می‌گیرند.

وی افزود: استان مازندران با چند کشور همسایگی دارد که با توجه به نگاه ویژه دولت سیزدهم به کشورهای اوراسیا تصمیم داریم بازارهای هدف این کشورها را در حوزه توسعه صادرات در اولویت قرار دهیم‌.

استاندار مازندران خاطرنشان کرد: با استفاده از ظرفیت‌های بندر امیرآباد بنا داریم سهم صادراتی مازندران را افزایش دهیم و در تبادل گردشگری با کشورهای اوراسیا بدنبال حذف روادید و ایجاد مسیر مسافرتی دریایی هستیم تا بتوانیم‌ زمینه‌های رفاه مردم استان را فراهم کنیم.

مقام عالی دولت در مازندران ادامه داد: با توجه به برخورداری استان از بیش از 300 کیلومتر نوار ساحلی از رامسر تا گلوگاه، ایجاد اتوبوس دریایی در دستور کار قرار دارد تا مردم از این ظرفیت بهره ببرند.

حسینی‌پور تاکید کرد: بنا داریم تا نخستین خط تاکسی دریایی را تا 22 بهمن‌ امسال در مازندران افتتاح کنیم.

وی افزود: البته موضوع تاکسی هوایی نیز در دستور کار قرار دارد و بنا است با هماهنگی‌های انجام گرفته با دو فروند هلی‌کوپترهای وی‌آی‌پی، این امکان نیز برای شهروندان و گردشگران فراهم شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.