کد خبر : 3622
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
103 views

خطر زیست‌محیطی یک کارخانه در مازندران پس از نیم قرن رفع شد

خطر زیست‌محیطی یک کارخانه در مازندران پس از نیم قرن رفع شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران از حل مشکل ۴۸ ساله آلایندگی کارخانه پارس‌کروم خزر میاندورود با انجام اصلاحاتی در خط تولید و ایجاد خط بی‌خطرسازی پسماند سمی و خطرناک این مجموعه زیر نظر کارشناسان حفاظت محیط زیست خبر داد. به گزارش تیتر شمال؛ به نقل از ایرنا، کارخانه پارس‌کروم خزر در شهرستان میاندورود که یکی از

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران از حل مشکل ۴۸ ساله آلایندگی کارخانه پارس‌کروم خزر میاندورود با انجام اصلاحاتی در خط تولید و ایجاد خط بی‌خطرسازی پسماند سمی و خطرناک این مجموعه زیر نظر کارشناسان حفاظت محیط زیست خبر داد.


به گزارش تیتر شمال؛ به نقل از ایرنا، کارخانه پارس‌کروم خزر در شهرستان میاندورود که یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین واحدهای تولیدکننده مواد اولیه مورد نیاز شرکت‌های چرم‌سازی ایران است طی سال‌های اخیر همواره به دلیل تولید پسماند خطرناک و سمی مورد انتقاد ساکنان مناطق اطراف این کارخانه بود. این کارخانه طی یک دهه اخیر علاوه بر مسائل محیط زیستی، چند بار نیز به دلیل بحران‌های مالی و تعطیلی ناشی از مشکلات مربوط به نقدینگی خبرساز شده بود ، اما پرونده شکایت اهالی منطقه از این واحد صنعتی بارها به دلیل آلایندگی در مراجع اداری و قضایی مطرح شد.

از کارخانه پارس‌کروم خزر به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و معدود واحدهای تولیدکننده سولفات بازیک به عنوان مواد اولیه چرم‌سازی در خاورمیانه یاد می‌شود ؛ ماده‌ای که برای تولید آن پس از انجام فرآیندهای شیمیایی پسماندی خطرناک و سمی به دست می‌آید و در صورت بی‌خطرسازی می‌تواند سبب آلودگی محیطی برای جانداران شود. همین موضوع نیز طی سال‌های اخیر بارها مورد اعتراض اهالی مناطق اطراف این کارخانه قرار گرفت ، اما به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با پیگیری‌های جدی و مستمر این اداره کل بالاخره پس از سال‌ها فعالیت این مجموعه، با انجام برخی اقدامات طی یک سال اخیر زیرساخت لازم برای بی‌خطرسازی پسماند این مجموعه ایجاد شد.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی اظهار کرد: اهالی این منطقه همواره از روند تولید پسماند صنعتی خطرناک در این واحد صنعتی گلایه داشتند و چالش‌های متعددی نیز در این زمینه پیش آمده بود. کارخانه آلایندگی بسیار بالایی داشت و اثرات آلایندگی پسماند این کارخانه هنوز هم در اطراف آن دیده می‌شود. به همین دلیل شکواییه‌های مردمی زیادی داشتیم که یکی از این شکایت‌ها پارسال به دفتر بازرسی قوه قضاییه رسید و بازرسی هم از دادستانی مرکز استان خواست تا پیگیر حل مشکل شود.

بی‌خطرسازی پسماند کارخانه پارس‌کروم خزر آغاز شد

وی افزود: سال ۱۳۹۵ هم یک بار به دلیل مسائل محیط زیستی این واحد تعطیل شد. همواره طی سال‌های اخیر توسط مدیران پیشین این مجموعه صنعتی راه‌کارهای موقت و نادرست برای حل موضوع در نظر گرفته می‌شد که انتقال پسماند صنعتی خطرناک کارخانه به سایر مناطق یکی از این روش‌ها بود. حتی شکایت‌هایی نیز بابت این اقدام یعنی تخلیه پسماند صنعتی بی‌خطرسازی نشده در مناطقی مانند بیابان‌های اطراف قم یا مناطق اطراف روستاهای بالادست نکا نیز ثبت شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: در دوره مدیریتی جدید این کارخانه تصمیم گرفتیم با رایزنی و مذاکره به راهکاری اساسی برای حل مشکل برسیم ، زیرا از یک سو تعطیلی کارخانه راه حل مناسبی نبود و از سوی دیگر نیز باید راهی ایجاد می‌شد که با وجود فعالیت این واحد صنعتی، فکری به حال هزاران تن پسماند خطرناک دپو شده در مجموعه نیز شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۳۰ هزار تن پسماند بی‌خطرسازی نشده این کارخانه در محوطه آن دپو شده است. بخشی از این پسماند در انبارها قرار دارد و بخشی دیگر نیز در محوطه باز که روی آن را با ایزوگام عایق کرده‌اند که آلودگی به اطراف نفوذ نکند.

ابراهیمی کارنامی خاطرنشان کرد: پس از مذاکرات انجام شده با مدیران این واحد صنعتی، کارشناسان این اداره کل مکلف به آغاز مطالعات برای انجام اقدامات بی‌خطرسازی در این واحد شدند که خروجی این مطالعات الزامی شدن انجام برخی اصلاحات در خط تولید و همچنین ایجاد یک واحد برای بی‌خطرسازی پسماند صنعتی کارخانه بود.

بی‌خطرسازی پسماند کارخانه پارس‌کروم خزر آغاز شد

وی درباره میزان آلایندگی این واحد صنعتی اظهار کرد: میزان مجاز کروم موجود در پسماند صنعتی بین ۵۰۰ تا سه هزار پی‌.پی‌.اِمppm/ (مقدار ذره مورد نظر در یک میلیون واحد) است و کمتر از ۵۰۰ppm نیز پسماند صنعتی عادی محسوب می‌شود، اما میزان کروم موجود در پسماند این کارخانه که بیش از ۳۰ هزار تن از آن نیز اکنون در محوطه کارخانه دپو شده حدود ۳۱ هزارppm است که حجم بالای آلایندگی آن را نشان می‌دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اظهار کرد: خوشبختانه با انجام اقدامات لازم برای اصلاح خط تولید در گام نخست میزان کروم موجود در پسماند این واحد ۵۰ درصد کاهش یافت و به ۱۶ هزارppm رسید. در مرحله بی‌خطرسازی نهایی نیز آلایندگی پسماند به ۳۱۲ رسید. یعنی پس از سال‌ها بالاخره پسماند این واحد به پسماند عادی صنعتی تبدیل شد.

این مسئول درباره سرنوشت پسماند دپو شده در محوطه کارخانه گفت: این واحد روزانه بین دو تا سه تن پسماند تولید می‌کند و ظرفیت خط بی‌خطرسازی پسماند کارخانه که به تازگی راه‌اندازی شد بین پنج تا ۶ تن در روز است. با این حساب علاوه بر بی‌خطرسازی پسماند تولید روزانه کارخانه، قرار است هر روز دو تا سه تن پسماند دپو شده در محوطه نیز بی‌خطرسازی شود تا به مرور حجم پسماند موجود در این واحد کاهش یابد.

ابراهیمی کارنامی خاطرنشان کرد: این اقدام با انجام هزینه ۵۰۰ میلیون تومانی که توسط سرمایه‌گذار مجموعه پرداخت شد و با نظارت کارشناسان حفاظت محیط زیست انجام شده و نمونه موفقی از نتیجه‌بخشی همکاری واحدهای صنعتی با محیط زیست برای حل چالش‌های مربوط به آلایندگی واحدهاست. ما همواره اعلام کرده‌ایم که با توسعه صنایع در صورتی که مغایر با اولویت‌های محیط زیستی نباشد نه تنها مخالفتی نداریم بلکه همراهی نیز خواهیم کرد.

وی افزود: بهره‌برداران و سرمایه‌گذاران اختصاص اعتبار به انجام چنین اقداماتی را نباید هزینه تلقی کنند، بلکه نوعی سرمایه‌گذاری برای رسیدن به تولید پایدار و بدون چالش است. امیدواریم سایر واحدهای صنعتی استان نیز در این زمینه با محیط زیست همکاری کنند.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.