کد خبر : 4807
تاریخ انتشار : یکشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
94 views

موج سواری بازار شب عید مازندران با گران‌فروشی و چند قیمتی کالاها

موج سواری بازار شب عید مازندران با گران‌فروشی و چند قیمتی کالاها

با گرم شدن بازار شب عید و حضور بیشتر مردم در مراکز خرید و افزایش میزان خرید و فروش باعث شده تا برخی مسائل همچون گران‌فروشی و عدم درج قیمت محصولات سر باز کند و شهروندان را از شرایط فعلی گلایه‌مند کند . به گزارش تیتر شمال؛ جلوگیری از شیوع کرونا و نجات جان افراد

با گرم شدن بازار شب عید و حضور بیشتر مردم در مراکز خرید و افزایش میزان خرید و فروش باعث شده تا برخی مسائل همچون گران‌فروشی و عدم درج قیمت محصولات سر باز کند و شهروندان را از شرایط فعلی گلایه‌مند کند .


به گزارش تیتر شمال؛ جلوگیری از شیوع کرونا و نجات جان افراد جامعه در  این سال ها برنامه ریزی ها به سمت و سویی بود که محدودیت های تردد و فعالیت مغازه ها و مراکز خرید اعمال شود تا این مهم محقق شود به طوری که بازار شب عید به عنوان یکی از پررونق ترین بازارهای کشورمان طی دو سال اخیر تعطیل و راکد بود .

نیم نگاهی به گذشته و دو سال اخیر در خاطره خیلی از ماها تصویری از مغازه هایی که کرکره های خود را پایین کشیده بودند و بازار خلوت و کم تردد در روزهای واپسین سال در ذهن همه ما نقش بسته است و شرایط بدینگونه بود همگان به این نتیجه و باور رسیده بودیم که برای اینکه بازارهای شب عید و سال جدید را ببینیم باید اندکی نسبت به کرونا محتاط تر باشیم و نرفتن به بازار فرصت را از دست این بیماری برباییم .

با اجرای خوب و قابل قبول واکسیناسیون همگانی علیه این بیماری در کشور به نوعی ایمنی افراد جامعه در برابر آن افزایش یافته است و بنا به سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا کشور در صورت رعایت پروتکل های بهداشتی می توانیم همچون سال های قبل بار سفر را ببندیم .

شرایط فعلی که ایمنی برای مردم ایجاد کرده است باعث شده تا بازار همچون روزهای واپسین سال های قبل از کرونا رونق بگیرد و بازار شب عید جان دوباره ای به خود گرفته است و بازاریان که پیش از این دغدغه ها و گپ و گفتشان حول این محور بود که آیا کرونا باز هم امسال باعث تعطیلی بازار می شود یا نه ، اکنون به این نقطه اطمینان رسیده اند که بازارشان راکد نخواهد شد و فعالیت بازار تعطیل نمی شود .

در کنار همه این مسائل و اینکه بازار به شکل و شمایل سال های قبل از کرونا فعالیت خود را ادامه خواهد داد فقط با این تفاوت که می بایست نکات و پروتکل های بهداشتی در این خصوص رعایت شود .

مشاهدات نشان می دهد که حضور مردم در مراکز خرید و بازارها که حدود ۲۰ روز مانده به آخر سال زیاده شده است و این شلوغی بازار ساعت و زمان نمی شناسد و در ساعات پایانی شب نیز این جمعیت در این مراکز حضور دارند و مشغول خرید هستند .

موج سواری بازار شب عید مازندران با گرانفروشی و چند قیمتی کالاها

سردرگمی مشتریان از چند نرخی بودن قیمت ها

قیمت های مختلف برای کالاهای مشابه باعث شده تا مردم برای اینکه بتوانند خریدهای ارزان و خوبی داشته باشند پرسیدن نرخ کالاها از چند مغازه و فروشنده را به عنوان یکی از راهکارها برای به دست آوردن قیمت مناسب کالاها انتخاب کنند .

مریم محمدی ، بانوی ساروی از جمله شهروندانی است که اعتقاد دارد بازار قیمت کالاها در این ایام متلاطم و حتی افزایشی است و به خبرنگار ایرنا گفت : فارغ از بالا بودن قیمت ها آن چیزی که زیاد در این بازارها دیده می شود قیمت های متفاوت برای یک کالا است که باعث شده مشتریان به دنبال دستیابی به خرید کالا با قیمت مناسب گرفتن نرخ از فروشنده های متعدد را در دستور کار قرار دهند.

وی افزود : به طور مثال یک دست بلوز و شلوار راحتی که در مغازه ای در خیابان قارن ساری ۲۵۰ هزار تومان فروخته می شود ، با همان برند و کیفیت و جنس در مغازه ای دیگر در بازار نرگسیه ۲۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده بود .

او ادامه داد : این تفاوت قیمت ها تنها مختص به کالاهای شب عید مثل کیف ، کفش و لباس نمی شود حتی برای لوازم خانگی مثل لیوان نیز این تفاوت قیمت را متوجه شده ام که قیمت یک دست لیوان چای خوری از ۳۹۰ هزار تا ۲۵۰ هزار تومان در مغازه های مختلف قیمت دارد.

این بانوی ساروی گفت : حتی فروشندگان در جواب سووال چون و چرایی تعدد قیمت ها به خریداران  ، شلوغی بازار شب عید و فرار از نظارت ها را دلیلی برای بروز چنین مساله ای عنوان می کنند و اینکه بعد از دو سال توقف فعالیت بازار با تکانی که بازار شب عید امسال خورده می توانند سال های قبل را تا حدودی جبران کنند .

علاوه بر تعدد قیمت کالاها ، عدم نصب قیمت بر روی کالاها از دیگر مواردی است که در مغازه ها شاهد آن هستیم و این موضوع نیز باعث می شود تا اعلام نظر سلیقه ای بر روی قیمت کالاها اعمال شود و بالتبع بر گرانی کالاها نیز تاثیر خواهد گذاشت .

سرکشی از واحدهای صنفی در مسیر خیابان قارن ساری نشان می دهد که برخی از این واحدها برچسب کالاها را نصب نکرده اند و به هنگام قیمت گیری از آنها با نرخ های بالا مواجه می شوید .

شهاب عظیمی شهروند ساروی است که مقابل کفش فروشی ابتدای خیابان قارن در حال نگاه کردن به کفش ها است . همسر او برای قیمت گرفتن داخل مغازه است و او می گوید یکی از مسائلی که باعث می شود هم وقت مشتری هم وقت خریدار در این ایام گرفته شود عدم نصب اتیکت است به طوریکه مثلا در مورد این فروشگاه که به دلیل نصب نکردن اتیکت نمی توانیم ارزیابی از قیمت ها داشته باشیم و بناچار می بایست وارد مغازه شویم و قیمت را بپرسیم .

وی به تجربه دیگرش در این ایام اشاره کرد و افزود : همین نصب نکردن اتیکت بر روی کالاها سواستفاده بکنند و قیمت های بالا را بدهند موضوعی که طی این روزها چند بار با آن مواجه شده است .

این شهروند ساروی  امیدوار است که با تشدید طرح های نظارتی  رونق بازار شب عید بعد از دو سال رکود به خوبی پیش رود و این تلاطم قیمت ها باعث وارد کردن فشار مضاعف تری به مردم نشود .

موج سواری بازار شب عید مازندران با گرانفروشی و چند قیمتی کالاها

تنگ تر شدن حلقه گرانفروشی اصناف

با توجه به تغییر شرایط بازار شب عید امسال به نسبت دو سال اخیر و افزایش میزان خریدهای نوروزی شهروندان و پیش بینی بروز تخلفات از سوی اصناف ، سازمان صنعت ، معدن وتجارت مازندران به عنوان متولی صنوف و نظارت بر فعالیت های آنها پیشقدم شده است و طی چند روز اخیر از تشدید نظارت بر بازارها خبر داد و بنا به گفته رییس این سازمان برای این منظور دو  هزار بازرس در قالب بسیج اصناف و کارکنان ادارات شهرستانی فعالیت خود را آغاز کرده اند .

حسینقلی قوانلو گفت : تا پیش از این  سه هزار نفر از بازرسان بسیج اصناف و کارکنان شهرستانی صمت استان بر بازار عرضه و تقاضای مازندران نظارت می‌کردند اما این روزها با توجه به افزایش مراجعات مردمی و داغ شدن بازار خرید و فروش اقلام ضروری و همچنین خرید مناسبتی عید نوروز در واحدهای صنفی، ۲ هزار نیروی جدید به تعداد بازرسان استان اضافه شد.

وی خاطر نشان کرد: اولویت نظارت بازرسان در نظارت بازار شب عید مقابله با گران‌فروشی، احتکار کالا و کم‌فروشی است و طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار استان، در صورت نقض قوانین صنفی از سوی بازاریان، فروشگاه متخلف بدون هیچ قید و شرطی پلمب خواهد شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت : علاوه بر بازرسی‌های موردی و مستمر از بازار، شهروندان مازندرانی هم تخلفات اصناف را با برقراری تماس تلفنی با شماره گویای ۱۳۵ اداره کل تعزیرات حکومتی و همچنین سامانه ۱۲۴ سازمان صنعت، معدن و تجارت در میان بگذارند و به طور حتم در کمترین زمان ممکن ترتیب اثر لازم داده خواهد شد.

در این رابطه و با تشدید این نظارت ها این انتظار وجود دارد که ردگیری صنوف متخلف سرعت بگیرد تا از تلاطم روانی که بواسطه این مساله بوجود میاید جلوگیری شود .

معاون بازرسی سازمان صمت مازندران نیز با تاکید بر تشدید بازرسی های بازار شب عید در استان گفت : در یک هفته اخیر و با تشدید نظارت ها پنج هزار و ۳۰۸ مورد بازرسی از واحدهای صنفی استان انجام شده که از این تعداد ۴۱۰ مورد پرونده تخلف تشکیل شده است .

مسیب موسوی افزود : از این تعداد یک هزار و ۴۴۱ مورد به واحدهای صنفی تذکر داده شد و ۱۳ مورد نیز پلمپ واحد صنفی صورت گرفت .

وی با اشاره به افزایش خریدهای نوروزی در این ایام ادامه داد : امسال و بعد از گذشت دو سال تعطیلی واحدهای صنفی در ایام نزدیک به عید نوروزی شاهد افزایش حضور افراد در بازار و خرید و فروش کالاها هستیم که این مساله باعث شده تا برخی فروشندگان و صنوف دست به تخلف بزنند .

معاون بازرسی  سازمان صمت مازندران گفت : در این ایام عدم درج قیمت ، گرانفروشی هر کدام به ترتیب ۳۰ و ۲۵ درصد بیشترین تخلفات صورت گرفته از سوی اصناف و بازاریان است که برخوردهای لازم از قبیل تذکر و پلمب با آنها انجام شده است .

وی همچنین توضیح داد : طی روزهای آینده همچون سال های گذشته با اعلام سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان طرح نظارتی و بازرسی ویژه نوروز اجرا می شود که در آن صورت بازرسان بیشتری پای کار می شوند تا از تخلفات اصناف جلوگیری شود .

  • منبع: ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.