کد خبر : 4801
تاریخ انتشار : یکشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
80 views

رونمایی از سند پیشرفت مازندران/ سپاه کربلا با همه ظرفیت آماده کمک به دولت در مازندران است

رونمایی از سند پیشرفت مازندران/ سپاه کربلا با همه ظرفیت آماده کمک به دولت در مازندران است

فرمانده سپاه کربلا در مراسم رونمایی از سند راهبردی پنج ساله پیشرفت مازندران با بیان اینکه با همه ظرفیت آماده کمک به دولت هستیم، گفت: سند راهبردی پیشرفت مازندران با توجه به‌ افزایش توانمندی‌ها، پیشرفت و رشد بلندمدت و کاهش ریسک عملیات در رسیدن به اهداف تدوین شده است. به گزارش تیتر شمال؛ سردار سیاوش

فرمانده سپاه کربلا در مراسم رونمایی از سند راهبردی پنج ساله پیشرفت مازندران با بیان اینکه با همه ظرفیت آماده کمک به دولت هستیم، گفت: سند راهبردی پیشرفت مازندران با توجه به‌ افزایش توانمندی‌ها، پیشرفت و رشد بلندمدت و کاهش ریسک عملیات در رسیدن به اهداف تدوین شده است.


به گزارش تیتر شمال؛ سردار سیاوش مسلمی فرمانده سپاه کربلا ظهر امروز در دومین اجلاسیه سراسری مجمع بسیجیان استان مازندران با بیان اینکه هدف از برگزاری مجمع سراسری بسیجیان استان مازندران در رونمایی از سند راهبردی پیشرفت استان مازندران که با حضور پرشور نخبگان بسیجی استان برگزار شد، اظهار کرد: آنچه که موجب شد سپاه کربلا با بهره‌گیری از نخبگان استان برای تدوین سند راهبردی پیشرفت استان اقدام کند، وجود ظرفیت‌های بسیار قوی از جمله دریا، جنگل، نیروی انسانی و پیشینه فرهنگی در استان بود که با وجود این قابلیت‌ها سند راهبردی برای پیشرفت و نقشه راه نداشت.

وی گفت: استانی با این ظرفیت‌ها باید به لحاظ پیشرفت از استان‌های دیگر متفاوت و پیشرو باشد اما به دلیل نداشتن برنامه جامع دچار فقر و بیکاری تحصیلکردگان  دانشگاهی است.

فرمانده سپاه کربلا با بیان اینکه برای رسیدن به فهم مشترک جهت پیشرفت استان جلسات متعددی برگزار شد تا برای کمک به دولت ورود پیدا کنیم، گفت: با این دیدگاه سپاه کربلا با کمک نخبگان بسیجی استان ورود پیدا کرده است و همچنین طبق فرموده رهبر انقلاب برای استفاده از ظرفیت بسیج در سه کلید واژه مهم جهت‌دهی، هدف‌گذاری و عمل وارد میدان شدیم.

این مسؤول  با اعلام اینکه دی ماه سال گذشته کارمان آغاز شد، آن هم زمانی که  مشخص نبود چه دولتی قرار است سرکار بیاید و البته برای ما فرقی نمی‌کرد، اضافه کرد:  با این دیدگاه ورود پیدا کردیم تا با رویه مبتنی بر پشتوانه علمی وارد میدان شویم.

مسلمی با اشاره به اینکه ما از علم آینده‌پژوهی که دنیا از آن استفاده می‌کند، عقب هستیم، تصریح کرد: جنگی که دشمن با ما دارد جنگ شناختی است و  با استفاده از علم آینده‌پژوهی علیه ما استفاده می‌کند که چگونه روی جوانان سرمایه‌گذاری کند و ما هنوز بخش کوچکی از علم آینده‌پژوهی را استفاده نکردیم در صورتی که مقام معظم رهبری بر رویه علمی در اجرای امور تاکید دارند.

وی با بیان اینکه امروز هر کاری که قرار است انجام دهیم باید با شناخت، مطالعه و شناسایی آسیب‌ها و نقاط قوت‌ها باشد، افزود: در این صورت به نتایج مهمی دست پیدا می‌کنیم؛ حقیقت این است که ما همچنان کارها را براساس شناخت دقیق انجام نمی‌دهیم اما در این سند به افزایش توانمندی‌ها، پیشرفت و رشد بلندمدت و کاهش ریسک عملیات در رسیدن به اهداف توجه شده است.

فرمانده سپاه کربلا با اعلام اینکه در برنامه‌ریزی راهبردی مبتنی بر رویکرد سیستمی حتما شناخت و تجزیه و تحلیل موقعیت‌ها، فرصت‌ها مبتنی بر آینده‌پژوهی را همه مدیران در دستور کار قرار دهند، بیان کرد:  براساس این مولفه‌ها همه مدیران در حوزه‌های مختلف از جمله راه‌سازی، بهره‌برداری از جنگل، دریا و معدن و حتی ترسیم آینده فرهنگی باید گام بردارند در غیر این صورت چه بسا آینده خسارت‌باری را در پیش داریم.

این مسؤول اضافه کرد: در بخش کنترل جمعیت اگر با رویکرد آینده‌پژوهی گام بر می‌داشتیم الان موفق بودیم و مشکلات کنونی نتیجه این بوده که ترسیمی از  چشم‌انداز آینده در کارمان نداشتیم.

مسلمی بر ضرورت تحلیل وضعیت، تدوین راهبردی و استراتژی و ارزیابی راهبردها و استراتژی‌ها تاکید کرد و گفت: دلیل مشکلات و مسائل کنونی این است که رویکردها فله‌ای و بدون به‌کارگیری علم بوده است.

وی یادآور شد: اصلی‌ترین قابلیت‌هایی که به پیشرفت می‌توانیم برسیم در سند پیشرفت آمده و به تحلیل وضعیت و شناسایی ضعف‌ها و قوت‌ها و تدوین راهبردی استراتژی در۴۰ موضوع اشاره کرده و در این زمینه راهبردها هم براساس مولفه‌های علمی مشخص شده است.

فرمانده سپاه کربلا ادامه داد: در این زمینه دو کار دیگر شامل اجرای استراتژی و ارزیابی استراتژی بوده، باقیمانده که کار اساسی است.

این مسؤول تصریح کرد: اصلی‌ترین قابلیت‌های مازندران می‌توان به برخورداری از شرایط اقلیمی با قابلیت‌های متفاوت، وجود عرصه‌های زیست‌محیطی جاذب گردشگری، پیشینه تاریخی، برخورداری از اراضی مستعد، وجود دریای مازندران و جنگل‌های هیرکانی، ظرفیت گردشگری،  جنگل دریا و معادن غنی، برخورداری از  مبادی ورودی و خروجی با کشورهای همسایه، قرارگیری در مسیر کریدور شمال به جنوب و وجود منطقه ویژه اقتصادی و وجود نیروی انسانی مستعد و ماهر اشاره کرد.

مسلمی اضافه کرد:  عمده‌ترین تنگناهای استان نیز شامل ضعف مدیریت راهبردی و یکپارچه، سیاست‌زدگی در استان به‌ویژه در نمایندگان مجلس، توزیع ناهمگون امکانات در شرق و غرب مازندران، وضعیت نامناسب کشاورزی و معادن، کم‌توجهی به نخبگان، نوع نگرش غیرسیستماتیک، خلا وجود طرح‌های جامع، کم توجهی به ظرفیت‌ها، بیکاری در بخش کشاورزی و منابع طبیعی، رشد اشتغال در بخش خدمات و مشاغل کاذب، تغییر کاربری و ساخت‌وسازهای بی‌رویه، پایین بودن رشد بخش معدن و صنعت و عدم وجود برنامه پیشرفت به شکل هدفمند روند رو به رشد آلودگی منابع آب و خاک، مشکل زباله از چالش‌ها و پاشنه آشیل در استان، نبود برنامه جامع برای روستاها و بالا بودن ضایعات محصولات کشاورزی است.

وی با اعلام اینکه هیچ برنامه جامع فرهنگی در استان نیست، اظهار کرد: ولنگاری تمام معنا را در استان شاهد هستیم و مبارزه با منکرات در استان نیست و هیچ عامل بازدارنده و هیچ اراده‌ای در این زمینه نیست ولی باید اعلام کنیم بسیج با همه ابزار و قدرت در تمام میدان پا به کار است.

فرمانده سپاه کربلا با بیان اینکه نخست باید باور داشته باشیم که بسیج می‌تواند، خاطرنشان کرد: در دولت گذشته این باور  نبود، اما اکنون دولت جدید باید باور به این داشته باشیم بسیج همان مردم است که عملکرد موفق باور به چنین اعتقادی را در بحث جنگ، اربعین و جبهه مقاومت می‌توان به عینه دید.

این مسؤول با بیان اینکه توان و ظرفیت خودمان را اعلام کردیم، گفت: با همه ظرفیت آماده کمک به دولت هستیم و این سند را آماده کردیم و  تقدیم به استاندار و دستگاه‌های اجرایی استان می‌کنیم تا دستگاه‌های اجرایی نیز بتوانند برنامه‌های عملیاتی و اجرایی خود را ارائه دهند تا در مسیر اجرا قرار گیرد.

  • منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.