کد خبر : 4787
تاریخ انتشار : یکشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸
118 views

پوشش 50 درصدی واکسیناسیون دز سوم در مازندران/بهبود خدمات پزشک خانواده نیازمند بازنگری ساختاری و فرآیندی است

پوشش 50 درصدی واکسیناسیون دز سوم در مازندران/بهبود خدمات پزشک خانواده نیازمند بازنگری ساختاری و فرآیندی است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه حدود 50.5 درصد جمعیت بالای 18 سال استان نوبت سوم واکسن را دریافت کرده‌اند؛ گفت: طرح پزشک خانواده در دو حوزه ساختاری و فرآیندی با معضلات و مشکلاتی مواجه هستیم که رفع آن یقینا به ارتقای کیفیت خدمات کمک خواهد کرد. به گزارش تیتر شمال؛ عباس علیپور

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه حدود 50.5 درصد جمعیت بالای 18 سال استان نوبت سوم واکسن را دریافت کرده‌اند؛ گفت: طرح پزشک خانواده در دو حوزه ساختاری و فرآیندی با معضلات و مشکلاتی مواجه هستیم که رفع آن یقینا به ارتقای کیفیت خدمات کمک خواهد کرد.


به گزارش تیتر شمال؛ عباس علیپور معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران در  نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص آخرین آمار از واکسیناسیون کرونا در استان مازندران، اظهار کرد: از دو میلیون و 795 هزار و 7 نفر جمعیت ثبت‌شده در حوزه دانشگاه علوم پزشکی مازندران (غیر از بابل)، دو میلیون و 353 هزار و 492 نفر واکسن نوبت اول را دریافت کردند که حاکی از جمعیتی بیش از 84 درصدی از افراد مشمول را شامل می‌شود.

وی افزود:  دو میلیون و 481 هزار نفر در واقع جمعیت بالای 12 سال استان هستند که شاخص واکسیناسیون محسوب می‌شوند و براساس این آمار، 95.8 درصد از جمعیت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دز نخست واکسن را دریافت کردند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران، خاطرنشان کرد: حدود 90 درصد جمعیت بالای 12 سال نیز نوبت دوم واکسن را دریافت کردند و در دز سوم نیز این عدد، 50.5 درصد در افراد بالای 18 سال است که این جمعیت در کل کشور 33 درصد است.

*حال خوش‌تر واکسیناسیون در روستا‌ها

علیپور با بیان اینکه از مجموع 84.2 درصدی که دز نخست واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، 94 درصد جمعیت شهری و 98 درصد جمعیت روستایی بوده‌اند.

وی بیان کرد: از مجموع 90 درصدی که در دز دوم واکسن کرونا را دریافت کردند نیز 87.5 درصد در بخش شهری و 93.8 درصد در مناطق روستایی بوده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ادامه داد: از مجموع 51.5 درصدی که دز سوم کرونا را دریافت کردند نیز 43 درصد شهری و 55 درصد روستایی بوده‌اند.

این مسئول گفت: ساختار نظام سلامت در روستا‌ها بهتر است، در شهر‌ها با واکسن‌گریزی و واکسن‌هراسی مواجهیم، اما در روستا‌ها وضعیت بهتری داریم.

*آمار واکسیناسیون در گروه‌های مختلف مازندران

علیپور درباره واکسیناسیون کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: 96 درصد دز اول، 93 درصد دز دوم  و 78 درصد نیز واکسن دز سوم را  دریافت کردند.

وی افزود: 99.8 درصد از دانش‌آموزان 12 تا 18 سال زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران نوبت اول واکسن را دریافت کردند؛ در نوبت دوم نیز 93 درصد آن‌ها تاکنون واکسینه شدند و جمعیت کودکان 5 تا 9ساله‌ها نیز تا امروز 21.4 درصد واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران، همچنین آماری از میزان واکسیناسیون اصحاب رسانه استان اعلام و اظهار کرد: 82 درصد اصحاب رسانه دز اول، 79.3 درصد دز دوم و 43.4 درصد دز سوم واکسن را دریافت کرده‌اند که این عدد از میانگین استانی کمتر است.

این مسئول اذعان کرد: تاکنون پنج میلیون و 660 هزار و 297 دز واکسن به جمعیت دو میلیون و 795 هزار و 7 نفری از جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران، تزریق شده است.

*بهبود خدمات پزشک خانواده نیازمند بازنگری ساختاری و فرآیندی است

علیپور در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص گلایه خانوارهای تحت پوشش پزشک خانواده از خدمات ارائه شده به بیماران؛ مطرح کرد: استان مازندران جزو معدود استان‌های کشور است که طرح پزشک خانواده در آن عملیاتی شده است و این بستر در استان در راستای ارتقای سلامت خانواده ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: گام نخست در این طرح، پوشش حداکثری جمعیت استان در این طرح بود که خوشبختانه محقق شده است، اما این گام، بخش ابتدایی این طرح است و ما حتما باید از این بستر برای رسیدن به نقطه ایده‌آل بهره ببریم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران، تاکید کرد: ما در این طرح در دو حوزه ساختاری و فرآیندی با معضلات و مشکلاتی مواجه هستیم که رفع آن یقینا به ارتقای این طرح و افزایش کیفیت خدمات کمک خواهد کرد.

این مسئول گفت: در حوزه ساختاری یک استانداردهایی را برای پزشک خانواده لحاظ کرده‌اند که این استانداردها بعضا با واقعیات جامعه امروز ما مطابقت ندارد، مثلا در بحث پزشک خانواده روستایی، اگر بنا باشد به ازای جمعیت، پزشک خانواده در مناطق مستقر کنیم، شاید اکنون در بسیاری از مناطقی که پزشک خانواده مستقر هستند نباید داشتیم.

علیپور تصریح کرد: وقتی شما به منابع اعتباری پزشک خانواده نگاه می‌اندازید، بر اساس آن استانداردها به دانشگاه علوم پزشکی اعتبار داده می‌شود، لذا دانشگاه اینجا با یک تراز منفی مواجه می‌شود؛ یعنی سرانه‌ای که اعتبار بر اساس آن پرداخت می‌شود پوشش حداقل پرسنلی آن مجموعه نخواهد شد.

وی افزود: یکی از معضلات ساختاری که در نظام پزشک خانواده وجود دارد به همین موضوع بر می‌گردد، یعنی مراکزی را راه اندازی کردیم که این مراکز بر اساس سقف جمعیتی نباید راه اندازی می‌شد، اما به دلیل نیاز مردم به این مراکز ایجاد شد ، اما با محدودیت منابع مواجه هستیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران، تشریح کرد: متاسفانه جدا از تکالیف قبلی پزشک خانواده، در ایام کرونا تکالیف دیگری نیز بر آن‌ها افزوده شد و در کنار این مسئله در پرداختی‌ها هم بخشی از پرداختی‌ها به ارزیابی تیم‌های نظارتی از کیفیت این مراکز بر می‌گردد.

*بسترهای لازم برای نظارت هوشمند در کشور وجود ندارد

این مسئول در خصوص چرایی عدم تحقق عملیاتی نظارت هوشمند در کشور پاسخ داد: برای انجام نظارت هوشمند در کشور نیاز به وجود بسترهای مناسبی است که سراغ آن نرفته‌ایم؛ یعنی ان بسترهای لازم را در کشور ایجاد نکردیم ولی ممکن است در صحبت‌هامان اهدافی را برای هوشمندسازی نوشته باشیم که در واقعیت بسترهای لازم برای تحقق آن در کشور وجود ندارد.

علیپور متذکر شد: به‌طور نمونه، نظارت بر مسافران نوروزی به مازندران چگونه قرار است عملیاتی شود؟ چگونه باید تشخیص داد که سرنشینان کدام خودرو واکسیناسیون را انجام داده‌اند؟ بسترهای لازم برای نظارت هوشمند در کشور وجود ندارد و لذا نظارت دقیق و اجرای صحیح مصوبات در عمل اتفاق نمی‌افتد.

وی یادآور شد: ما این آمادگی را داریم که هر سازمان و صنفی اگر لیست 20 نفره از متقاضی واکسیناسیون دز سوم به ما ارائه کنند، ما تیم سیار به ان سازمان یا صنف اعزام کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.