کد خبر : 4837
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
125 views

حباب کاذب قیمت برنج در بازار/برنج مازندران در سودای “برندسازی‌” می‌سوزد

حباب کاذب قیمت برنج در بازار/برنج مازندران در سودای “برندسازی‌” می‌سوزد

بررسی آمار واردات نشان می‌دهد در پنج ماه امسال میزان واردات برنج خارجی نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش بیش از ۶۱ درصدی داشته است. واردکنندگان معتقدند پس از کاهش تولید برنج به خاطر خشکسالی این کاهش واردات است که سبب شده کمبود برنج در بازار بیشتر به چشم بیاید. به گزارش تیتر شمال؛

بررسی آمار واردات نشان می‌دهد در پنج ماه امسال میزان واردات برنج خارجی نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش بیش از ۶۱ درصدی داشته است. واردکنندگان معتقدند پس از کاهش تولید برنج به خاطر خشکسالی این کاهش واردات است که سبب شده کمبود برنج در بازار بیشتر به چشم بیاید.


به گزارش تیتر شمال؛ شهرستان بابل نخستین تولیدکننده برنج از نظر میزان و دومین تولیدکننده برنج از نظر سطح زیر کشت بوده که ۲۲۰ هکتار از ۴۲ هزار هکتار از اراضی سطح زیر کشت برنج مازندران را دارد.

با توجه به سطح بالای کشت وزمینهای حاصلخیز در بخش لاله آباد بابل متاسفانه کشاورزان این شهرستان برای فروش محصول خود به عنوان کیفیت مورد استاندارد در کشوربه علت نبود کارخانجات بزرگ بسته‌بندی نیاز به برندهای دیگری دارند واین امر نیز باعث گردیده است که بازار سیاه دلالان در شهرستان داغ شود و تا حدودی باعث افزایش قیمت برنج گرددتا بازاراین محصول استراتژیک از تولید مستقیم وارد بازار عرضه نگردد ودر تب وتاب دلال بازیها شرکتهای بزرگ با خرید درزمان برداشت ودپوی آن وتخلیط برنج این شهرستان با برنج های خارجی باعث افزایش بی رویه قیمت برنج وپایین آمدن اعتماد خریدار در خرید کیفیت محصول شوند تا با نام کشاورز کام دلالان شیرین گردداین ما رابرآن ساخت تا در گره کور هزار توی سیاسیت گذاری ها به دنبال ارائه راه حل مناسب باشیم

قیمت نهاده های کشاورزی باید متناسب با قیمت برنج باشد

جلیلی از جمله کشاورزان بخش لاله آباد است که هنگامی که دوربین ما رادر زمین کشاورزی می بیند با عجله با کود خریداری شده به سمت ما می آید و از افزایش قیمت دوبرابری این محصول در آغاز این راه پرمشقت می گوید وعنوان می کند: رونق تولید یعنی بستر سازی های ایجاد شده در مسیر توسعه اما متاسفانه در سال‌های اخیر برای کشاورزان نه تنها بستری آماده نشده است بلکه با سیاست های غلط باعث گرم شدن بازار دلالان شده است.

این کشاورز لاله آبادی با اشاره به فروش برنج در نازلترین قیمت ممکن وباشرایط ویژه گفت: با توجه به گران شدن بی رویه برنج در ماه‌های اخیربه جای کم شدن دغدغه‌کشاورزان بارافزایش قیمت دوبرابری سم وکود وکارگران به دغدغه‌های کشاورزان افزودشده است.

وی تصریح کرد: کشاورزی از جمله شغل‌های پرمشقتی است که کشاورزان برای تامین هزینه‌های متحمل شده در زمان کاشت محصولاتشان را در زمان برداشت با نازل ترین قیمت ممکن با چک های مدت دار بفروش می رساند وحال دلالان بزرگ با دپوی این محصول در زمان پیک مصرف آن را با قیمت گزاف به فروش می رسانند.

این کشاورز بیان داشت: کشاورزان به عنوان مظلوم‌ترین تولید کننده هادر کشور از مسئولین امرانتظار نظارت دقیق دربحث ارائه سم وکود در زمان مقرر را خواستار هستند.

محسن پور از جمله کشاورزان دیگر شهرستان بابل است که افزایش قیمت برنج را متناسب با تورم ها می داند و می گوید:برنج نیز مانند۹۹کالای دیگری است که تورم داشته است ودارای افزایش قیمت می باشد و اگر قرار است جلوی این افزایش قیمت گرفته شود بایدجلوی بقیه گرانی ها هم گرفته شود و در حال حاضر قیمت مصوب شده قیمت مناسب برای این محصول بوده که در سال‌های گذشته مظلوم واقع گردیده است.

محسن پور افزود:در حال حاضر با افزایش تورم بسیاری از محصولات اولیه کشاورزی در سال های اخیرافزایش قیمت داشته است وبرنج حلقه مفقود شده ای بوده که سالهای اخیر دربحث سیاستگذاری قیمت ها به آن توجه نشده است.

وی تصریح کرد: نبود صنایع بسته بندي وگمنام باقی ماندن برند محصول این شهرستان در کشور باعث شده است که برند استاندارد این شهرستان به نام شهرستان های همجوار در کشور به فروش برسد ودرنتیجه بازار عرضه غیر مستقیمی را برای این محصول رقم زند.

یکسان سازی اراضی کشاورزی به نفع کشاورز خواهد بود 

بخشدار بخش لاله آباد نیز با اشاره به معضل افزایش بی رویه قیمت این محصول استراتژیک در کشور اظهار داشت: راه حل هایی چون مکانیزه شدن بخش کشاورزی وارایه طرح هایی چون یکسان سازی اراضی می تواند تاحدودی از مشکلات این بخش بکاهد.
حسین نژاد بیان داشت:از جمله مشکلات بخش کشاورزی در این بخش به عنوان مهمترین بخش در تولید این محصول در سال‌های اخیر مکانیزه نبودن سردهنه برای آب رسانی در زمان خشکسالی می باشد که امید داریم با توجه به تخصیص اعتبار در نظر گرفته شده در این بخش تا حدودی مشکلات این بخش مرتفع شود.
وی تصریح کرد:برگزاری جشنواره های برنج در زمان برداشت ونمایشگاههایی که در سال‌های اخیر ارائه شده است می تواند در حذف دلالان و شناساندن برند برنج این شهرستان به کشور تأثیرگذار باشد.

حسین نژاد با اشاره به چترهای حمایتی دولت گفت: استفاده درست از نهاده های کشاورزی و استفاده از ارقام بهتر می تواند در افزایش تولید برنج موثر باشد.
قیمت برنج مصوب زمانی امکان پذیر خواهد بود که دلال حذف شود
حسن‌ تقی‌زاده رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل نیز با اشاره به قیمت برنج در زمان برداشت به قیمت ۳۰هزار تومان اظهار داشت:طبق روال هرسال از زمان برداشت برنج قیمت‌ها به‌صورت روزانه و هفتگی افزایش پیدامی کرد وامسال در ۳۰ بهمن‌ماه به بالاترین قیمت یعنی کیلویی ۷۵ هزار تومان در برنج فروشی‌ها رسیده است وباید به این نکته توجه شود که قیمت تمام‌شده برای مصرف‌کننده پس از بوجار، بسته‌بندی و ارسال به بنکداری در شهرستان‌ها به کیلویی ۸۲ هزار تومان می‌رسد.که مصوبه دولت ۶۵هزار تومان بوده است واین زمانی امکان پذیر خواهد بود که دلال حذف گردد.
رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل اصلی‌ترین علت افزایش قیمت را دپو برنج توسط برخی فروشگاه‌ها عنوان کرد و افزود: در افزایش اخیر قیمت برنج، حدود ۲۰ درصد به‌دلیل کمبود محصول زیرکشت و خشکسالی رسیده است و اصلی‌ترین علت، خرید در تناژ بالا برخی از فروشگاه‌ها و نگهداری در انبارهاست، انبارهایی که محصول را دپو می‌کنند و بیش از ۷۰ درصد در انبار نگهداری و در همچنین مواقعی به‌صورت قطره چکان به بازار عرضه می‌کنند که این امر موجب افزایش قیمت می‌شود.
تقی زاده عنوان کرد: شاید تصور شود، افزایش قیمت برنج می‌تواند به نفع کشاورز باشد ولی بیشتر کشاورزان برنج‌های خودشان را به دلیل ضرورت بعد از برداشت محصول با نصف قیمت فعلی فروختند.
دلال خرده پا عنوان می کنند که برنج را به قیمت روز خریداری می کنندوبا سود اندکی به فروش می رساند واین دستان پشت پرده وباندهای مافیایی وسلطانها هستند که راه حل تورم را می شناسند ودر به دست گرفتن نبض بازار استادانه عمل می کنند.
ممنوعیت ورود برنج خارجی به شهرستان های شمالی کشور
رئیس صنعت، معدن و تجارت بابل با اشاره به ممنوعیت ورود برنج خارجی در استان های شمالی خارج از عرف ابراز داشت شهرستان بابل از جمله شهرستان هایی می باشد که بیشترین محصول کشت برنج رادر کشور به خود اختصاص داده است واحتیاجی به ورود برنج های خارجی به این شهرستان با مجوز های قانونی ندارد وزمانیکه برنج های خارجی از طریق مجوز های قانونی وارد شهرستان می شودابزارهاوترفنددلالان برای تخلیط برنج فراهم می آید وبرای حمایت از کشاورزان وقطع زنجیره دلالان شهرستان های شمالی نیازمند قطع این زنجیره می باشند.

محمود تشکا بیان کرد: جلب رضایت مشتری به عنوان یکی از اهداف برند هر محصول برای وفادار کردن مشتری است واز بهترین روش های برند سازی برنج این شهرستان عرضه آن به صورت صد در صد خالص و یکدست است. در واقع زمانی که مشتری از کیفیت برنج خالص مطمئن می‌شود و از آن خوشش می‌آید، تبلیغات دهان به دهان شروع می‌شود و در نتیجه باعث می‌شود مشتریان بیشتری جذب بازار شوند ودرنتیجه تخلیط برنج باعث کاهش اعتماد مشتری در برندسازیها خواهد بود.
وی تصریح کرد:خوشبختانه در سال گذشته از طریق اطلاعات به دست آمده بسیاری از باربندهای تخلیط شناسایی و دستگیرشده اند اما برای جلوگیری از این بحران لازم است ورود برنج های خارجی به شهرستان گرفته شود
رئیس صنعت، معدن و تجارت بابل در پایان اظهار داشت:بعد از نان، برنج مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین ماده غذایی در میان ما ایرانی‌هاست و از جمله غلات اساسی است که تقریبا هر روز در تمام خانه‌های ایرانی پخته می‌شود.

فرهنگ، تأثیر زیادی روی این محبوبیت داشته و همین مسئله هم باعث شده عده زیادی به فکر راه اندازی فروشگاه برنج فروشی باشند و به دنبال چند ایده برای فروش برنج ایرانی بگردند تا بتوانند سود خوبی کسب کنند. عرضه مستقیم وبدون واسطه می تواند در کاهش قیمت این محصول تاثیر گذار باشد.
حال باید دید با توجه به گلایه کشاورزان ازگرانی نهاده ها وادوات کشاورزی ونبود چتر حمایتی از آنان وخالی نشدن سفره مردم از این غله استراتژیک وگمنام نمادن برند معتبربرنج این شهرستان در کشور چه تصمیماتی اتخاذ خواهند کرد.
  • منبع: بلاغ
انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.