کد خبر : 4906
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
74 views

سد هراز تا پایان دولت سیزدهم به بهره‌برداری خواهد رسید

سد هراز تا پایان دولت سیزدهم به بهره‌برداری خواهد رسید

مشاور وزیر نیرو و رئیس مرکز جهاد آب‌رسانی با اعلام این‌که سه هزار میلیارد تومان اعتبار برای اتمام سد هراز و پروژه‌های وابسته به آن نیاز است ، گفت : با تامین بموقع اعتبارات مورد نیاز ، این سد تا سه سال آینده و پایان عمر دولت سیزدهم به بهره‌برداری خواهد رسید . به گزارش

مشاور وزیر نیرو و رئیس مرکز جهاد آب‌رسانی با اعلام این‌که سه هزار میلیارد تومان اعتبار برای اتمام سد هراز و پروژه‌های وابسته به آن نیاز است ، گفت : با تامین بموقع اعتبارات مورد نیاز ، این سد تا سه سال آینده و پایان عمر دولت سیزدهم به بهره‌برداری خواهد رسید .


به گزارش تیتر شمال؛ میثم جعفرزاده روز پنجشنبه در بازدید از سد مخزنی هراز که بر روی رودخانه هراز در شهرستان آمل در حال ساخت است ، در گفت و گو با خبرنگاران افزود : طی یک سال اخیر پروژه سد هراز پیشرفت فیزیکی خوبی داشته است و  در حال حاضر به ۴۷ درصد رسیده است.

وی با بیان این که هم اکنون عملیات اجرایی این سد در سه نوبت کاری ادامه دارد ، گفت : با وجود این که در یک بازه زمانی ساخت سد متوقف شده بود ،  اما طی یک سال اخیر با از سرگیری فعالیت، پیشرفت خوبی را شاهد هستیم.

مشاور وزیر نیرو افزایش سالانه هزینه ها را یکی از علت های کندی پیشرفت کار برشمرد و افزود : برآورد ما این است که برای اتمام سد و پروژه های اطراف آن از جمله اصلاح راه و اراضی به سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

جعفرزاده تامین اعتبار را شرط لازم برای بهره برداری پروژه سد هراز برای سه سال آینده عنوان کرد و گفت : با بهره برداری از این سد ۶ شهرستان و ۴۵۰ روستا از آب آشامیدنی پایدار برخوردار خواهند شد و در واقع بخشی از مشکلات کمبود آب مازندران برطرف می‌شود.

وی همچنین به طرح های آبرسانی مازندران اشاره کرد و گفت : قرار گاه جهادی وزارت نیرو پروژه‌های آبرسانی را در کشور آغاز کرده  که سهم مازندران آبرسانی به ۱۲۸ روستا  در جهت برطرف شدن تنش آبی است و در مجموع ۳۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای تامین آب آشامیدنی استان مازندران در نظر گرفته شده است.

ساخت سد هراز که به عنوان سد «منگول» هم در طراحی های اولیه شناخته می شود در سال های ۶۹ و ۷۰ردیف اعتباری در بودجه ملی کشور گرفت ، اما به دلیل اختلافات سیاسی ، زیست محیطی و اجتماعی ، عملیات اجرایی آن حدود ۱۸ سال بعد در سال ۱۳۸۸ آغاز شد.

سد مخزنی هراز بر روی رودخانه ای با همین نام در آمل در حال ساخت است. این سد از نوع خاکی با هسته رسی است که قرار است به ارتفاع ۱۵۰ متر و با طول تاج ۳۷۳ متر ساخته شود .

قابلیت سد هزار تامین آب زراعی ۱۱۰ هزار  هکتار اراضی  کشاورزی ، آب شرب ۱۴ شهر و۵۰۰ روستامنطقه و همچنین تامین انرژی برقابی به میزان ۲۵ مگابایت و کنترل سیلاب و بهبود شرایط زیست محیطی است.

ظرفیت نهایی پیش بینی شده برای این سد ۶۵۰ میلیون مترمکعب است و به تنهایی می تواند برابر با هشت سد بزرگ و کوچک موجود در مازندران و ۸۰۰ قطعه آببندان فعلی استان ذخیره سازی آب انجام دهد.

رییس مرکز جهاد آبرسانی : سد هراز تا پایان دولت سیزدهم به بهره‌برداری خواهد رسید

عمارت زباله آمل همچنان سد راه سد هراز 

در بازدید مشاور وزیر نیرو از روند ساخت سد هراز ، خبرنگاران از چرایی تعیین تکلیف وضعیت محل دپوی زباله آمل موسوم به عمارت زباله در اطراف محل سد هراز پرسش کردند و از آن به عنوان یکی از مشکلات اتمام و بهره برداری از سد نام بردند که فرماندار آمل وعده داد تا این مشکل هر چه زودتر رفع شود.

منطقه عمارت که محل دپوی زباله آمل و بعضی از شهرستان های اطراف برای چند دهه بود علاوه بر تبدیل شدن به یک معضل زیست محیطی به خاطر عبور از حد استاندار در تخلیه ، بوی نامطبوع و مشکلات زیستی برای جانوران و جانداران منطقه ، طی سال های اخیر به دغدغه ای اساسی برای دو طرح ملی مهم یعنی سد هراز و طرح چهار خطه کردن جاده هراز تبدیل شده است.

از آنجایی که موقعیت عمارت زباله آمل در مسیر سد سازی قرار دارد، وزارت نیرو سال ۹۰ وعده داده بود که برای حل مشکل عمارت بر ساخت سد طی دو سال این محل دفن زباله را تعطیل و مشکل را حل کند. یکی از این راه حل ها ساخت نیروگاه زباله سوز و همچنین انتقال زباله بود اما تاکنون این دو پروژه فقط بر روی کاغذ و در راهروی جلسات شهری استانی معطل مانده و هنوز زباله شهرستان آمل به خاطر نبود نیروگاه زباله سوز و مکان جایگزین در این منطقه انباشت می شود.

فرماندار شهرستان آمل در بازدید از سد هراز، ساماندهی عمارت زباله را از اولویت مهم مسئولان شهرستانی و استانی  عنوان کرد و گفت: با پیگیری های استاندار مازندران یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه زباله در آمل مستقر می‌شود.
سیدعباس حسینی بیان کرد: اعتبار موردنیاز این طرح از محل فاینانس تامین می شود و آنچه شکل گرفته اراده کلان ملی و استانی برای رفع معضل چندین دهه‌ای آمل است که باید آن را غنیمت شمرد.
وی با اشاره به این که نحوه اجرا و استفاده از این فرصت به اراده شهرستانی بستگی دارد، گفت:  مجوز اعطای فاینانس به طرح زباله‌سوز آمل از طریق استاندار مازندران پیگیری شده است تا بتوان مشکل زباله شهرستان را از طریق اعتبارات ملی رفع کنیم‌.
فرماندار شهرستان آمل با تاکید بر این که شرکت دانش‌بنیان در نظر گرفته شده برنامه زمان‌بندی خود برای فعالیت در منطقه را ارایه خواهد داد، بیان کرد : برنامه‌ها و تکنولوژی در نظر گرفته شده از سوی این شرکت به مسوولان شهرستانی ارایه شده و در این فاصله شرکت با حضور میدانی در منطقه ارزیابی های لازم برای آغاز به کار طرح را انجام خواهد داد.

  • منبع: ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.