کد خبر : 4922
تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۸:۴۹
115 views

اجرای طرح جایگزین تنفس جنگل‌ از ابتدای سال آینده/جرایم قاچاق چوب نیازمند اصلاح و بازنگری است

اجرای طرح جایگزین تنفس جنگل‌ از ابتدای سال آینده/جرایم قاچاق چوب نیازمند اصلاح و بازنگری است

مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری از اجرای طرح جایگزین قانون تنفس جنگل در استان مازندران از ابتدای سال آینده خبر داد. به گزارش تیتر شمال؛ اسحاق عطایی در نشست خبری که با اصحاب رسانه مازندران به‌مناسبت هفته منابع طبیعی (15 الی 21 اسفندماه) برگزار شد؛ اظهار کرد: پس از اجرای طرح تنفس در سال

مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری از اجرای طرح جایگزین قانون تنفس جنگل در استان مازندران از ابتدای سال آینده خبر داد.


به گزارش تیتر شمال؛ اسحاق عطایی در نشست خبری که با اصحاب رسانه مازندران به‌مناسبت هفته منابع طبیعی (15 الی 21 اسفندماه) برگزار شد؛ اظهار کرد: پس از اجرای طرح تنفس در سال 1395 و پیشنهاداتی مبنی بر طرح جایگرین، خوشبختانه ما توانستیم در سال گذشته، طرح جایگزین را به تصویب برسانیم و بنا بر این است که در سال 1401 به مرحله اجرا در بیاید.

وی افزود: اجرای این طرح نیازمند اعتباراتی است و به محض تخصیص اعتبار اقدامات اجتناب ناپذیر این طرح نظیر جنگل‌کاری، مرمت حصار کشی، مرمت جاده، اقدامات پرورشی و بهره‌برداری از درختان ریشه‌کن افتاده تجمعی به مرحله اجرا در خواهد آمد.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری، با اشاره به وجود 45 پارک جنگلی در عرصه منابع طبیعی مازندران، خاطرنشان کرد: ما در استان دارای عرصه‌هایی هستیم که دارای قابلیت احداث پارک جنگلی را دارند که این پارک‌ها بر اساس ضوابط و قوانینی مندرج در کتابچه طرح پارک‌های جنگلی، ظرفیت‌ها و موقعیت جغرافیایی در حوزه‌های گوناگون نظیر گردشگری، پارک جنگلی، رستوران و غیره به بهره برداری خواهند رسید.

این مسئول ادامه داد: این عرصه‌ها آگهی عمومی می‌شود و در مناقصه‌ای، مجریان این عرصه‌ها با شرط عمل به تعهدات برای احداث پارک جنگلی مشخص می‌شود و در اختیار عموم برای بهره برداری قرار می‌گیرد.

عطایی به کمبود نیروی انسانی در حوزه جنگلداری اشاره و بیان کرد: طی سالیان اخیر، بسیاری از جنگلداران رسمی ما بازنشسته شدند و ما عملا نتوانستیم نیروی جایگزین در اختیار این بخش قرار دهیم؛ هر چند در مقاطع مختلف جذب نیرو بر اساس آزمون ادواری داشتیم اما سهمیه ناچیز مازندران در جذب نیرو، همچنان ما را درگیر کمبود نیرو کرده است.

وی عنوان کرد: هر چند به تازگی با نصب GPS برروی خوردوهای منابع طبیعی و ایجاد مانیتورینگ، رصد از نیروها با شرایط مطلوب‌تری در حال اتفاق است و در خصوص برخی از بلایا نظیر وقوع سیل، آتش سوزی و غیره این سیستم کمک شایانی به حفاظت از عرصه‌ها کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران، گفت: یکی از مشکلات حال حاضر در بحث قاچاق چوب به این مسئله بر می‌گردد که از یک سو تخلفات به نحو مطلوبی جرم انگاری نمی‌شود و از سویی دیگر پرونده‌ای تخلف به تعزیرات حکومتی ارجاع می‌شود که خودروی فرد متخلف به محض پرداخت جریمه نقدی، آزاد می‌شود.

این مسئول اعلام کرد: به دلیل پایین بودن نرخ کارشناسی جرایم و عدم تشکیل پرونده کیفری برای قاچاقچیان چوب، اقدامات صورت گرفته در این حوزه عملا بازدارنده نیست و به نوعی پرداخت این جرایم برای قاچاقچیان، به صرفه است؛ لذا ما از دستگاه‌های ذی‌صلاح درخواست تشدید جرایم و اصلاح قوانین موجود را داریم.

عطایی در خصوص چرایی مخالفت منابع طبیعی برای صدور مجوز و احداث اسکله‌ها در سواحل خزر، تشریح کرد: وقتی یک طرح دارای مجری مشخصی نیست ما چگونه می‌توانیم قراردادی منعقد کنیم؟ ما اعلام کردیم که فردی که درخواست مجوز احداث اسکله دارد باید اولا پسکرانه داشته باشد تا دو پایه را در پسکرانه بزند و چون حریم 60 متری قابلیت تصرف ندارد می‌بایست اقدام به پل هوایی تا دریا کند و در دریا اسکله احداث کند؛ در میان متقاضیان هیچ کسی دارای پسکرانه نبود.

وی مطرح کرد: ما الان امادگی کامل داریم اگر کسی دارای پسکرانه باشد و چهار استعلام لازم را برای منابع طبیعی بیاورد؛ کتابچه طرح متقاضی را به تهران ارسال و در صورت موافقت با فرد متقاضی، قرارداد منعقد کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران، در پاسخ به سوال خبرنگار بلاغ در خصوص تهدید خاموش فرسایش خاک در مازندران، تاکید کرد: ما جزو استان‌هایی هستیم که بهترین شرایط خاک را داریم اما در مجموع فرسایش خاک همانند سایر نقاط دنیا و کشور در استان مازندران نیز وجود دارد و میزان آن نیز از نظر ما زیاد است که باید حتما مورد کارشناسی و اقدامات پیشگیرانه قرار گیرد.

این مسئول اضافه کرد: با توجه به اینکه ما تاکنون توانستیم حدود 15 درصد از فعالیت‌های آبخیزداری را در استان انجام دهیم و با توجه به اعتباراتی که طی سالیان اخیر به سازمان جنگل‌ها تخصیص پیدا کرد، ما نیز امیدواریم بتوانیم شرایط حال حاضر فرسایش خاک را با اقداماتی نظیر تثبیت خاک در مناطق لغزشی، افزایش پوشش گیاهی، افزایش مشارکت مردمی در عرصه‌های مشترک با مردم، بهبود ببخشیم.

عطایی در خصوص آخرین وضعیت پایگاه هوایی اطفای حریق در مازندران، پاسخ داد: با پیگیری‌های انجام شده دو دستگاه بالگرد در استان مستقر شده است که یک دستگاه برای اطفای حریق در اختیار منابع طبیعی غرب و شرق استان قرار گرفته است؛ اما در منطقه ساری از حوزه گلوگاه تا شهرستان نور، ما در حال جانمایی استقرار یک پایگاه هوایی اطفای حریق هستیم و امیدواریم ردیف اعتبار آن مشخص شود تا بتوانیم یک پایگاه تخصصی اطفای حریق در نقطه‌ای در نزدیکی سد یا محل آبگیری ایجاد کنیم.

وی گفت: طی سال جاری نزدیک به 88 فقره آتش سوزی در حوزه منابع طبیعی مازندران منطقه ساری داشتیم که منجر به حریق در مساحت تقریبی 154 هکتار از اراضی جنگلی شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.