کد خبر : 4978
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶
122 views

حق‌شناس: اصحاب رسانه مهم‌ترین سربازان «جهاد تبیین» هستند/معرفی 22 اثر برتر در ایستگاه پایانی

حق‌شناس: اصحاب رسانه مهم‌ترین سربازان «جهاد تبیین» هستند/معرفی 22 اثر برتر در ایستگاه پایانی

مسئول بسیج رسانه مازندران گفت: مهم‌ترین وظیفه ما در حال حاضر، فرمان مقام معظم رهبری است که حجت را بر ما تمام کردند، ایشان «جهاد تبیین» را بارها مورد تاکید قرار دادند و مهم‌ترین سربازان این جهاد، اصحاب رسانه هستند. به گزارش تیتر شمال؛ عبدالمهدی حق‌شناس در مراسم اختتامیه سومین جشنواره استانی ابوذر در استان مازندران

مسئول بسیج رسانه مازندران گفت: مهم‌ترین وظیفه ما در حال حاضر، فرمان مقام معظم رهبری است که حجت را بر ما تمام کردند، ایشان «جهاد تبیین» را بارها مورد تاکید قرار دادند و مهم‌ترین سربازان این جهاد، اصحاب رسانه هستند.


به گزارش تیتر شمال؛ عبدالمهدی حق‌شناس در مراسم اختتامیه سومین جشنواره استانی ابوذر در استان مازندران که در سالن سلمان هراتی اداره کل ارشاد مازندران برگزار شد اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌های کرونایی نتوانستیم امروز میربان تمامی اهالی رسانه باشیم و تنها از برگزیدگان جشنواره دعوت کردیم.

وی افزود: سازمان بسیج رسانه به‌دلیل ایجاد انگیزه و قدردانی از تلاش‌های اصحاب رسانه این جشنواره‌ها را برگزار می‌کند؛ در واقع چنین جشنواره‌هایی جدا از اینکه به نفع خودمان است، فرصتی برای قدردانی از اصحاب رسانه به‌خاطر تلاش‌های یک‌سال اخیرشان است.

مسئول بسیج رسانه مازندران خاطرنشان کرد: منظور ما از نفع سازمان بسیج رسانه در واقع شناسایی خبرنگارانی است که در تراز انقلاب اسلامی، تولید محتوا می‌کنند و ارزش‌های انقلاب اسلامی را نمایان می‌کنند.

حق‌شناس تصریح کرد: مهم‌ترین وظیفه ما در حال حاضر، فرمان مقم معظم رهبری است که حجت را بر ما تمام کردند، ایشان «جهاد تبیین» را بارها مورد تاکید قرار دادند و مهم‌ترین سربازان این جهاد، اصحاب رسانه هستند.

وی ادامه داد: اصحاب رسانه باید برای نشان دادن ارزش‌ها، دستاوردها و روشنگری اقدامات انقلاب اسلامی، پیشگام باشند.

مسئول بسیج رسانه مازندران، بیان کرد: با یک نگاه در می‌یابید که رسانه‌های بیگانه چگونه حجمه‌های خودشان را به سمت جمهوری اسلامی روانه می‌کنند تا این دستاوردها را کمرنگ و نادیده بگیرند و به فرموده حضرت آقا موضوعات کوچک را آن‌چنان بزرگ جلوه می‌دهند که گویی بحران عجیبی است.

حق‌شناس گفت: هر چند سواد رسانه‌ای کم است اما دانش رسانه‌ای در میان مردم وجود دارد و لذا باید ما این اطلاعات و روشنگری‌‌ها را برای مردم تبیین کنیم تا واقعیت ماجرا نمایان شود.

وی تاکید کرد: سازمان بسیج رسانه از خبرنگارانی که در راستای مطالبه‌گری و نقد منصفانه قلم می‌زنند، حمایت خود را اعلام می‌دارد؛ ار نقدی را انجام می‌دهیم باید راهکار را نیز ارائه دهیم.

مسئول بسیج رسانه مازندران، اعلام کرد: قلم می‌تواند هم منتهی به ضلالت شود و هم هدایت؛ قلمی که بتواند هدایت‌گر باشد، می‌تواند در تراز انقلاب اسلامی بنویسد و مردم این روح مطالبه گری را قبول دارند.

حق‌شناس تصریح کرد: با توجه به بروز مشکلاتی در جشنواره‌های استانی سالیان اخیر علیرغم وجود داوران ممتاز استانی از داوران غیربومی پایتخت در مرکز مطالعات وزارت فرهنگ و ارساد اسلامی استفاده کردیم تا شاهد تکرار این مشکلات نباشیم تا هر کسی به حق خود برسم.

وی افزود: در معرفی برگزیدگان در برخی از بخش‌ها به ویژه خبر و تیتر ما نفرات اول، دوم و سوم نداریم و از نفرات شایسته تقدیر نیز کاستیم.

مسئول بسیج رسانه مازندران، اذعان کرد: امسال برای نخستین بار، موفق به انتشار کتاب جشنواره شدیم که آثار برگزیده در این کتاب به یادگار بماند.

مشاهده ضعف‌های عدیده در آثار ارسالی به سومین جشنواره ابوذر

حسین احمدی دبیر سومین جشنواره رسانه ای ابوذر مازندران نیز در این مراسم اظهار کرد: مازندران از جمله استان های پیشرو در برگزاری جشنواره‌های رسانه‌ای بوده و خبرنگاران این دیار اغلب اوقات روی خوش به جشنواره‌ها نشان دادند که جای خرسندی است.

وی افزود: جشنواره‌های مطبوعاتی محل عرضه تولیدات خبری بوده و توسعه کیفی رسانه‌ها را دنبال می‌کند و افزایش انگیزه، تجلیل از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی و رشد ظرفیت‌ها از اهداف اصلی رخدادهای رسانه‌ای است.

دبیر سومین جشنواره رسانه ای ابوذر مازندران، با بیان اینکه در این راستا دست اندرکاران جشنواره ابوذر بر آن شدند با برگزاری مداوم این رویداد رسانه‌ای گامی در تحقق اهداف فوق بردارند و جشنواره سوم را با رویکرد مطالبه‌گری کلید زنند؛ خاطرنشان کرد: چنانچه با مشاهده آثار ارسالی دریافتیم مطالبه‌گری در سرخط اصلی رسانه‌های مازندران قرار دارد؛ باید گفت که به تمام معنا ضروری‌است که مطبوعات بدنبال مطالبه‌گری باشند و آن را صحیح بیاموزند و به سایرین بیاموزانند.

این مسئول با بیان اینکه قطار جشنواره ابوذر، سومین ایستگاه خود را پشت سر گذاشت اما درباره نحوه برگزاری آن نکاتی را با شما درمیان می گذارم که ذکرشان خالی از لطف نیست؛ گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر در برگزاری جشنواره های مطبوعاتی مشکلاتی رقم خورده که ذهن آگاه خبرنگاران را خدشه دار کرده و از ناملایمات و بی عدالتی‌ها دل‌خورند.

احمدی بیان کرد: سومین جشنواره رسانه‌ای ابوذر از ابتدای کار همه تلاش خود را مصروف داشت تا با شفاف سازی و بررسی علمی آثار، صیانت از تولیدات خبرنگاران را از مرحله دریافت تا داوری را به درستی انجام دهد تا بار دیگر شاهد اقبال عمومی به جشنواره‌ها باشیم.

وی عنوان کرد: در این راه تمام تلاش خود را بکار بستیم تا با انتخاب برترین داوران ملی با ترکیبی از پیشکسوت و جوان، بهترین‌ها را معرفی کنیم هرچند خود را مبرّا از خطا نمی‌دانیم؛ در این راستا هیات داوران از سوی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت ارشاد و از بین داوران خُبره و تراز اول انتخاب و معرفی شدند و در مسیر داوری تلاش کردیم خللی به استقلال داوران وارد نشده و با طمانینه بررسی آثار صورت گیرد.

دبیر سومین جشنواره رسانه‌ای ابوذر مازندران، اعلام کرد: در زمینه آثار رسیده به جشنواره هم باید بگویم متاسفانه در بخش های خبر، تیتر، کاریکاتور، اینفوگرافی و موشن گرافی، ضعف‌های عدیده ای وجود دارد  که در بیانیه یکایک داوران در بخش‌های مختلف بدان اشاره شده است  و با توجه به اینکه خبر و تیتر از ارکان اصلی روزنامه نگاری به حساب می‌آیند تلاش می‌کنیم با همکاری سازمان بسیج رسانه استان کارگاه‌های تخصصی را در راستای ارتقای دانش روزنامه نگاران برگزار کنیم و پایان جشنواره، پایان کار ما نیست.

این مسئول مطرح کرد: از دیگر معضلات قابل رویت در این دوره، رپرتاژگونه بودن برخی آثار است، بدین صورت که تولید رسانه‌ای با پرداخت رپرتاژی تلاش داشت هم محتوایی را انتشار و هم بخش اقتصادی خود را ارضا کند و اینگونه قلم زدن‌ها در خدمت جامعه و مردم نبوده و بیراهه می رود. هرچند واقفیم این روزها رسانه و اهالی‌اش با مشکلات عدیده اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

احمدی متذکر شد: همچنین تیترهای عبارت گونه و طولانی در اغلب آثار توی ذوق می‌زد و برخی از نوشتار نیز با سه ردیف تیتر، چشم نوازی و بار فنی را تنزل دادند و داوران نیز به این موضوع صحه گذاشتند.

وی افزود: یکی دیگر از مباحثی که در این دوره به چشم می‌خورد، انتخاب اشتباه قالب آثار بود بطوری‌که همکاران رسانه‌ای با انتخاب نادرست قالب‌های خبری، خود را از مرحله داوری حذف می‌کردند که در این زمینه هم باید کارگاه‌های علمی برگزار تا مرزهای خبر، گزارش، مصاحبه و یادداشت به درستی شناخته شود.

معرفی 22 اثر برتر در ایستگاه پایانی

دبیر سومین جشنواره رسانه‌ای ابوذر مازندران، گفت: پرداختن خبرنگاران به زیست بوم مازندران از نکات قابل ذکر این جشنواره بوده و توجه داوران به آثاری که اولویت‌های بومی را مدنظر قرار دادند در داوری‌ها به چشم می‌خورد.

این مسئول تاکید کرد: بخش ویژه جشنواره هم مزین به نام عالم بزرگ جهان اسلام علامه حسن زاده آملی بود که آثار رسیده در این بخش مورد رضایت داوران واقع نشد؛ از خبرنگاران می‌خواهیم با بیشتر نوشتن از این بزرگمرد در معرفی نخبگان و فرهیختگان این مرز و بوم، سنگ تمام بگذارند.

احمدی خاطرنشان کرد: به خود می بالیم که با ارسال 558 اثر به دبیرخانه جشنواره ابوذر شاهد رشد چشمگیر آثار بوده، بطوری که میزان بیشتری اثر نسبت به جشنواره های همطراز استانی دریافت گردید.

وی اذعان کرد: دست نوشته‌ها و قلمی‌های همکاران پرتلاش مان را با جانِ دل خواندیم و با بررسی‌های اولیه و حذف برخی آثار که دچار نقصان‌هایی بودند و الزامات جشنواره را رعایت نکردند، درنهایت 431 اثر در اختیار داوران محترم قرار گرفت که در پایان 22 اثر رسانه‌ای حائز رتبه شدند.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.