کد خبر : 4997
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
132 views

گلپایگانی: تشدید نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی زیر سایه رونق گردشگری نوروزی در مازندران

گلپایگانی: تشدید نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی زیر سایه رونق گردشگری نوروزی در مازندران

پیش بینی‌های استقبال مازندران از ۲۰ میلیون مسافر نوروزی پس از دو سال محدودیت سفر ناشی از کرونا سبب شد تا دامپزشکی مازندران کنترل و نظارت‌های بهداشتی با هدف تامین ، مصرف و سلامت محصولات پروتئینی را برای مسافران و هم استانی‌ها تشدید کند. به گزارش تیتر شمال؛ مدیر کل دامپزشکی مازندران عصر امروز دوشنبه

پیش بینی‌های استقبال مازندران از ۲۰ میلیون مسافر نوروزی پس از دو سال محدودیت سفر ناشی از کرونا سبب شد تا دامپزشکی مازندران کنترل و نظارت‌های بهداشتی با هدف تامین ، مصرف و سلامت محصولات پروتئینی را برای مسافران و هم استانی‌ها تشدید کند.


به گزارش تیتر شمال؛ مدیر کل دامپزشکی مازندران عصر امروز دوشنبه در نشست با خبرنگاران گفت  تمامی ادارات دامپزشکی شهرستان های مازندران از روز گذشته ۱۵ اسفند به مدت دو ماه تا یعنی  ۱۵ اردیبهشت سال آینده برای تعطیلات نوروزی و ماه مبارک رمضان آماده باش هستند و همه ماموریت ها با نظارت بیشتر برنامه ریزی شده است.

دکتر محمدحسن گلپایگانی با تاکید بر این نکته که شهروندان بویژه مسافران و گردشگران فقط از محصولات پروتینی و فرآورده های خامی دامی دارای هویت استفاده کنند، افزود:  هر محصول دامی  فاقد هویت از جمله تاریخ مصرف و انقضاء ، کد پروانه ، علامت استاندارد  باشد به لحاظ مقررات پیشگیری و بهداشتی دامپزشکی قابل استفاده نیست، لاشه های گوشت قرمز باید  مهر بهداشتی دامپزشکی داشته باشد. بسته بندی ها محصولات خام دامی نیز باید کاملا بهداشتی متناسب با شرایط کرونایی عرضه شود.

وی با توضیح این که اکیپ‌های عملیاتی و واکنش سریع دامپزشکی در ستاد و همه شهرستان‌ها تشکیل و به صورت آنی و سرزده برای حفظ سلامت مصرف کنندگان با مراجعه به مراکز تولید، نگهداری و توزیع فرآورده‌های خام دامی بر نحوه تولید و توزیع این محصولات نظارت بهداشتی دارند، افزود: در پی تشدید شدن این نظارت ها و بازرسی هیا میدانی روز گذشته حدود ۳۶۰ کیلو گرم انواع فرآورده های خام دامی غیر استاندارد و فاسد کشف و معدوم سازی شده است.

وی با بیان این که کارشناسان دامپزشکی بر نحوه جا به جایی محصولات خام دامی نیز نظارت دوچندانی را شروع کردند، تصریح کرد: بازرسان بهداشتی دامپزشکی در راستای اجرای این طرح همه مراکز تولید، نگهداری و توزیع فرآورده‌های خام دامی شامل سردخانه‌های نگهداری مواد پروتئینی، کشتارگاه‌های دام و طیور، رستوران ها، هتل ها، مجمتمع‌های تفریحی داخل شهری و بین راهی، آلاچیق داران و همه مراکزی را که به نوعی با فرآورده‌های خام دامی خدمات به مسافران نوروزی می‌دهند ،  مورد بازرسی شبانه روزی قرار می دهند.

 

تشدید نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی زیر سایه رونق گردشگری نوروزی در مازندران

مدیر کل دامپزشکی مازندران تصریح کرد: کشیک‌های نوروزی به منظور بازرسی و ارائه خدمات در حوزه‌های تشخیص و درمان، نظارت بهداشتی بر عرضه فرآورده، کنترل و نظارت بر مراکز طبخ غذا هم در قالب اکیپ‌های مشترک با ستاد تسهیلات سفر بویژه دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل در  استان را انجام می دهند.

گلپایگانی با اظهار این که گسترش و رونق دست فروشی در ایام نوروز نیز اشاره کرد و بیان داشت: متاسفانه صدور مجوز عرضه انواع محصولات حتی فرآورده های دام و طیور از سوی برخی از دستگاه ها به خصوص شهرداری صادر می شود که دامپزشکی با این نوع مجوزها به شدت در حوزه ماموریتش مخالف است ، شهروندان توجه داشته باشند به هیچ عنوان  محصولات خام دامی را از دست فروشان خریداری نکنند.، این محصولات خانگی به ویژه انواع ماکیان بومی و محلی از نظر دامپزشکی فاقد مصرف بهداشتی است.

وی ادامه داد: در دو  سال اخیر چند شرکت بسته بندی با کشتارگاه های استان قرارداد کشتار و بسته بندی ماکیان بومی را دارند و این نوع محصولات به صورت بهداشتی عرضه می شود ، شهروندان می توانند از این نوع محصولات دارای هویت استفاده کنند.

گلپایگانی گفت: دامپزشکی مازندران با تشدید اقدامات نظارتی در این ایام با متخلفان بهداشتی به شدت برخورد قانونی می کند و از شهروندان نیز تقاضا دارد تا هر گونه تخلفات بهداشتی در حیطه وظایف دامپزشکی را با ادارات دامپزشکی و یا به صورت شبانه روزی از طریق سامانه پاسخگویی ۱۵۱۲ در میان بگذارند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.