کد خبر : 5068
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
115 views

برگزاری بزرگداشت حکیم نظامی در روزهای 21 تا 23 اسفندماه در مازندران/ضرورت معرفی مفاخر ملی برای رفع خلأ هویتی نسل جدید

برگزاری بزرگداشت حکیم نظامی در روزهای 21 تا 23 اسفندماه در مازندران/ضرورت معرفی مفاخر ملی برای رفع خلأ هویتی نسل جدید

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از برگزاری بزرگداشت حکیم نظامی شاعر پارسی قرن ششم در روزهای 21 الی 23 اسفندماه در استان مازندران خبر داد و گفت: باید مفاخر کشور را با ابزارهای نو به نسل جدیدمان معرفی کنیم و آن خلأ هویتی که امروز احساس می‌شود با معرفی این مفاخر، مرتفع کنیم. به

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از برگزاری بزرگداشت حکیم نظامی شاعر پارسی قرن ششم در روزهای 21 الی 23 اسفندماه در استان مازندران خبر داد و گفت: باید مفاخر کشور را با ابزارهای نو به نسل جدیدمان معرفی کنیم و آن خلأ هویتی که امروز احساس می‌شود با معرفی این مفاخر، مرتفع کنیم.


به گزارش تیتر شمال؛ عباس زارع مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در نشست خبری امروز با اصحاب رسانه مازندران از برگزاری بزرگداشت حکیم نظامی شاعر پارسی قرن ششم در روزهای 21 الی 23 اسفندماه در استان مازندران خبر داد.

وی افزود: جدا برگزاری برنامه‌های متنوع در شهرستان‌ها، برنامه متمرکز و ویژه‌ای برای بزرگداشت این چهره فاخر ملی در مرکز استان برگزار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، با اشاره به سیاست اجرای جامع برنامه‌های فرهنگی در کشور؛ خاطرنشان کرد: مراسم بزرگداشت حکیم نظامی در تمامی استان‌های کشور درحال انجام است که این یکی از اتفاقات خوب در دولت سیزدهم است؛ این تصمیم قطعا بازخورد مطلوبی را در کشور شاهد خواهیم بود.

این مسئول ادامه داد: برنامه‌هایی از این دست که به صورت برنامه‌های هماهنگ در سطح کشور برگزار خواهد شد، قطعا جریان‌سازی فرهنگی را در سطح کشور بدنبال خواهد داشت؛ امری که در گذشته به صورت جزیره‌ای و در برخی از استان‌های کشور انجام می‌شد.

زارع بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین گام خود اقدام به برگزاری بزرگداشت حکیم نظامی شاعر پارسی قرن ششم در سطح تمامی استان‌های کشور کرده است که در استان‌های گوناگون با کیفیت‌های مختلف در حال انجام است و در استان مازندران نیز برنامه‌های بسیار متنوع و خوبی در این حوزه دیده شده است که متناسب با ذائقه نسل جوان و نوجوانان امروز کشور است.

وی با اشاره به استفاده از ابزارهای هنری در برنامه‌های در دست اجرا برای بزرگداشت حکیم نظامی در استان مازندران، عنوان کرد: نگارگری، همایش شعر و ادب، تولید موسیقی، تولید پادکست و برگزاری یک آیین اختتامیه بسیار جامع از جمله برنامه‌هایی است که در این مراسم به اجرا خواهد گذاشته شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، تصریح کرد: ما اگر نتوانیم مفاخر خودمان را به نسل امروز معرفی کنیم، این می‌شود که در فضای مجازی ملی به موضوعاتی پرداخته می‌شود که در شأن نظام ما نیست و باید مفاخر در حوزه موسیقی، مذهبی، ادبیات، نمایش و علمی کشور را با ابزارهای نو به نسل جدیدمان معرفی کنیم و آن خلأ هویتی که امروز احساس می‌شود با معرفی این مفاخر، مرتفع کنیم.

محسن محمدی معاون هنری و سینمایی ارشاد مازندران نیز در این نشست خبری در خصوص برنامه‌های روز بزرگداشت حکیم نظامی اظهار کرد: برنامه‌های متعددی به این مناسبت طی نزدیک به یک هفته در شهرهای مختلف مازندران برگزار خواهد شد.

وی افزود: رونمایی از پرچم بزرگداشت حکیم نظامی و پوستر این مراسم طی روز جاری رونمایی خواهد شد.

معاون هنری و سینمایی ارشاد مازندران، خاطرنشان کرد: برنامه‌های اصلی ما از روز شنبه 21 اسفندماه همزمان با سالروز حکیم نظامی آغاز می‌شود که برگزاری نمایشگاه نقاشی ایرانی یا نگارگری در نگارخانه مجتمع فرهنگی-هنری اداره کل ارشاد مازندران با بیش از 110 اثر از 54 نگارکر استان مازندران یکی از این برنامه‌ها است.

این مسئول ادامه داد: موضوعاتی که در این نمایشگاه ارائه می‌شود برگرفته از پنج گنج نظامی، مینیاتور و گل‌ومرغ خواهد بود.

محمدی بیان کرد: در کنار این نمایشگاه نیز چند کارگاه تخصصی نگارگری در ساعت 11:30 روز 21 اسفندماه در سالن سلمان هراتی ساری خواهیم داشت که با موضوع نقش و نگار در آثار حکیم نظامی، فرم و محتوا در نگارگری با تاکید بر آثار نظامی گنجوی برگزار خواهد شد.

وی عنوان کرد:  کارگاه آموزشی تخصصی به صورت تئوری و عملی ویژه نقاشی ایرانی و نگارگران فعال در این حوزه با حضور استاد دانشگاه بتول آقامیری در روز یکشنبه 22 اسفندماه ساعت 11 صبح برگزار خواهد شد.

معاون هنری و سینمایی ارشاد مازندران، اعلام کرد: از دیگر برنامه‌های روز 21 اسفندماه، برگزاری همایش شعر و ادب پارسی در سالن هراتی ارشاد مازندران از ساعت 16 خواهد بود که 18 نفر از شاعران برتر استان در این همایش به شعرخوانی می‌پردازند و سخنران ویژه این مراسم، دکتر رشید کاکاوند از چهره‌های مشهور ادبیات کشور هستند.

این مسئول افزود: در این برنامه از دو پیشکسوت شعر و ادب مازندران آقایان نادریان و فاضلی، تجلیل خواهد شد.

محمدیان تصریح کرد: یکی از برنامه‌های فاخر برنامه‌ریزی شده برای مراسم بزرگداشت حکیم نظامی تولید یک قطعه موسیقی به نام «جان پاک» با اجرای مجتبی بابایی بر روی یکی از شعرهای حکیم نظامی است که برای جلب نظر مخاطبان خاص ما از نسل جوان و نوجوان همراه با موسیقی تلفیقی بر اساس دستگاه‌های ایرانی و با تاکید بر موسیقی و نغمه‌های فولک استان ساخته شده است که در روز اختتامیه 23 اسفندماه اجرا خواهد شد.

وی تاکید کرد: تولید دو پادکست 25 دقیقه‌ای تحت عناوین «گنجی از گنجه» و «کلید گنج حکیم» با رویکرد مدرن جهت جلب مخاطبان خاص شامل بیان زندگینامه حکیم نظامی، شرح زندگی، شعر و منظومه خوانی، نمایش و موسیقی است.

معاون هنری و سینمایی ارشاد مازندران، متذکر شد: مراسم روز اختتامیه از ساعت 16 روز 23 اسفندماه برگزار می‌شود که در این مراسم، برنامه‌هایی نظیر پیام تصویری استاد فرشچیان ویژه بزرگداشت حکیم نظامی استان مازندران، اجرای موسیقی با اشعار حکیم نظامی و تجلیل از پیشکسوتان را خواهیم داشت.

گفتنی است نام و شهرت شاعری حکیم نظامی گنجوی آن‌چنان بر سرِ عاشقانه‌سرایی فارسی سایه گسترده است که پس از سال‌ها و سده‌های چندی که از سرایش مثنوی‌های عاشقانه‌ای چون «خسرو و شیرین»، «لیلی و مجنون» و «هفت‌پیکر» می‌گذرد، همچنان آثارِ نظامی و سبک و زبانش، الگو و نمونۀ اعلای سرایش داستان‌های منظوم عاشقانه به شمار می‌آید.

روز 21 اسفند در تقویم رسمی ایران روز بزرگداشت نظامی گنجوی است.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.