کد خبر : 5077
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۳
166 views

گرانی؛ سکانس تلخ روزهای پایان سال/فرار مغزها از روی سفره نوروز!

گرانی؛ سکانس تلخ روزهای پایان سال/فرار مغزها از روی سفره نوروز!

آجیل همواره پای ثابت سفره‌های نوروزی بوده و تصور سفره نوروزی بدون آجیل‌های خوشمزه و دلچسبش، برای هیچ ایرانی خوشایند نیست، اصلا عید است و آجیل‌هایش. اما امسال گویی، آجیل سر سازگار با سرپرستان خانوار ندارد و خیز بلندی که از هم اکنون برای پریدن از رکورد قیمتی خود برداشته است حاکی از فرار مغزها

آجیل همواره پای ثابت سفره‌های نوروزی بوده و تصور سفره نوروزی بدون آجیل‌های خوشمزه و دلچسبش، برای هیچ ایرانی خوشایند نیست، اصلا عید است و آجیل‌هایش. اما امسال گویی، آجیل سر سازگار با سرپرستان خانوار ندارد و خیز بلندی که از هم اکنون برای پریدن از رکورد قیمتی خود برداشته است حاکی از فرار مغزها از روی سفره نوروز امسال دارد.


به گزارش تیتر شمال؛ مجتبی قربانی- روزها و شب‌های انتهای سال همیشه رنگ و بویی دیگر دارد، روزهای پایانی که خانواده‌های مازندرانی به سنت هر ساله در تدارک برنامه‌های عید نوروز هستند؛ اما در این میان، بی‌ثباتی نرخ کالاها بیشتر خود را نمایان می کند. روزهای آخر سال 1400 یکی پس از دیگری در حال گذر است و مردم در تکاپو و جنب و جوش خرید سال نو هستند؛ اما در این بحبوحه، برخی اقلام و اجناس بر مدار گرانی می‌چرخند و آجیل هم یکی از این بازارها است.

آجیل همواره پای ثابت سفره‌های نوروزی بوده و تصور سفره نوروزی بدون آجیل‌های خوشمزه و دلچسبش، برای هیچ ایرانی جالب نیست، اصلا یک عید است و آجیل‌هایش.

اما امسال گویی، آجیل سر سازگار با سرپرستان خانوار ندارد و خیز بلندی که از ماه‌ها قبل و حتی پیش‌تر در هیاهوی بازار شب یلدا برداشته بود؛ حالا به بالاترین نقطه اوج رسیده است و از دسترس خارج شده است.

در کمتر از دو هفته مانده به شب عید، مردم در تکاپو هستند تا به هر نحوی شده، سفره شب عیدشان را پر کنند، بماند که لباس عید بچه‌ها، ماهی، نرگس، میوه و ده‌ها قلم دیگر نیز مانده است؛ اما هر طور که حساب می‌کنند دو دو تایشان چهارتا نمی‌شود که نمی‌شود! قیمت‌ها طوری سر به فلک کشیده است که دیگر حتی دهک‌های نهم و ده هم در ردیف اقشار کم‌درآمد قرار گرفته‌اند!

به سمت بازار که می‌روی، گریزان می‌شوی و وقتی به سراغ کالای دیگری می‌روی بازهم ناتوان از تصمیم؛ شاید خیلی‌ها به اجبار تن به خرید می‌دهند؛ دوئل سختی است میان خریدن و نخریدن؟ آری یا خیر؟ اما مگر می‌شود؟ نوروز ما ایرانی‌ها تجلی مهمان‌نوازی است.

حالا گویی خنده پسته‌ها بیشتر از لبخند به نیشخند می‌ماند؛ آجیل‌ها که چند سالی است در این ایام از سال به دلیل شیوع کرونا در قفسه‌ها جاخوش کرده بودند، امسال هم نمی‌خواهند از چاردیواری آجیل فروشی‌ها دل بکنند!

محمد اعلایی یکی از کسبه‌های فعال بازار آجیل در مازندران در پاسخ به وضعیت حال حاضر بازار آجیل در دوهفته مانده به نوروز 1401 به ما می‌گوید: زبان حال آجیل‌ها در این روزها این است که ” ما ز بالاییم و رو به بالا می‌رویم” !

وی افزود: قیمت‌ آجیل در مقایسه با بازار شب عید 1400، بیش از 50 درصد و به نسبت بازار شب یلدا 25 درصد افزایش داشته است و این افزایش قیمت، قدرت خرید مشتریان را کاهش داده است.

این فعال صنفی بازار آجیل در مازندران، خاطرنشان کرد: انتظار ما این بود که قیمت‌ها در بازار آجیل به نسبت شب یلدا پایین‌تر باشد اما شاهد عکس این ماجرا هستیم و قیمت‌ها از دو هفته قبل یک روند صعودی به خود گرفته است و احتمال افزایش مجدد ان نیز تا پایان سال بعید نیست.

اعلایی ادامه داد: اقلامی نظیر بادام هندی و درختی، وارداتی هستند که جدا از ورود این کالاها از مبادی قانونی، بخش قابل توجهی نیز به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود که بنا بر شنیده‌ها در پی تشدید نظارت‌ها از بازار تهران و کشف‌وضبط بخش قابل توجهی از این آجیل‌ها با کاهش عرضه شاهد افزایش قیمت هستیم.

وی بیان کرد: قیمت این آجیل‌های وارداتی ارتباط مستقیمی با نوسانات دلار دارد و قیمت خرده‌فروشی هر کیلو بادام هندی تا قبل از اسفند نهایتا 340 هزار تومان بود، اما اکنون از مرز 400 هزار تومان عبور کرده است.

این فعال صنفی بازار آجیل در مازندران، عنوان کرد: در حال حاضر بیشترین افزایش قیمت در بازار آجیل به بادام هندی، بادام درختی و چهارمغز بر می‌گردد که بیش از 25 درصد به نسبت بهمن‌ماه افزایش پیدا کرده است.

اعلایی تصریح کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو پسته فندقی 300 هزار تومان، پسته احمد آقایی 320 الی 380 هزار تومان، پسته اکبری 340 تا 400 هزار تومان، بادام هندی 400 تا 450 هزار تومان، بادام درختی 300 هزار تومان، بادام آستانه 110 هزار تومان و هر کیلو فندق بین 250 تا 270 هزار تومان در واحدهای خرده فروشی است.

وی در خصوص قیمت انواع آجیل‌های چهارمغز و مخلوط پاسخ داد: قیمت هر کیلو آجیل چهار مغز بین 340 تا 400 هزار تومان، آجیل مخلوط بین 280 تا 320 هزار تومان است.

این فعال صنفی بازار آجیل در مازندران، گفت: قیمت هر کیلو تخمه ژاپنی 200 تا 220 هزار تومان،  تخمه کدو 150 تا 170 هزار تومان و  تخمه سیاه کیلویی 110 هزار تومان است.

اعلایی در خصوص قیمت انواع شکلات در بازار نیز گفت: قیمت هر کیلو شکلات بسته به نوع و کیفیت آن بین کیلویی 40 تا  300 هزار تومان متفاوت است.

وی در پاسخ به سوال آخر خبرنگار ما در این خصوص که تقریبا یک خانواده 5 نفره برای خرید آجیل و شکلات شب عید برای پذیرایی از مهمانان نوروزی‌اش چه میزان باید هزینه کند؛ عنوان کرد: به‌طور متوسط خرید آجیل و شکلات شب عید برای این خانواده بین 800 هزار تا یک میلیون تومان هزینه بر می‌دارد.

این فعال صنفی بازار آجیل در مازندران، متذکر شد: علیرغم گرانی بی سابقه آجیل و زمان حدود دو هفته‌ای تا سال جدید اما بازار آجیل داغ است و بازار امسال متفاوت از دو سال گذشته ایام کرونا است.

روزهای زیادی به پایان سال 1400 باقی نمانده است و مردم در تلاش‌اند تا به هر شکل ممکن از مصاف خریدهای نوروزی بر بیایند، اما شرایط اقتصادی و گرانی افسارگسیخته جدا از کاهش قدرت خرید؛ امان مردم را بریده است.

متاسفانه هر ساله در این ایام از سال طی یک قانون نانوشته و تکراری، عرضه‌کنندگان مایحتاج مردم  با افزایش قیمت سعی در کسب سود بیشتر و فشار به خانواده‌ها هستند و این اتفاقی است که  کام بسیاری از اقشار مردم را در آستانه سال نو به شدت تلخ کرده است.

شمارش معکوس برای فرا رسیدن سال جدید آغاز شده است و رفته رفته دغدغه سرپرستان خانوار برای تامین اقلام و مایحتاج نوروز امسال بیشتر و بیشتر می‌شود؛ امسال گران‌ترین بازار شب عید طی چند دهه اخیر است و برای یک میزبانی خوب، کمی انصاف در میان اصناف می‌تواند فارغ از سیاست‌های تنظیم بازاری دولت، سبد خانوارها را سنگین‌تر کند!

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.