کد خبر : 5086
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۵:۰۱
110 views

روستاگردی به وقت نوروز/ییلاقات مازندران فرصتی برای پرسه در بهشت!

روستاگردی به وقت نوروز/ییلاقات مازندران فرصتی برای پرسه در بهشت!

هر چند روستاها در این عصر، به بکری سابق نیستند اما حال و هوای روستایی و نوستالژی شیرین پرسه در روستا، گمشده شهرنشینان است. هر چند مازندران مهد نقاط گردشگری طبیعی محصور در جنگل و دریا است اما روستاهای زیبا و شگفت هم در مازندران کم نیستند، که پشت جاذبه‌های متعدد استان، مستورند… به گزارش

هر چند روستاها در این عصر، به بکری سابق نیستند اما حال و هوای روستایی و نوستالژی شیرین پرسه در روستا، گمشده شهرنشینان است. هر چند مازندران مهد نقاط گردشگری طبیعی محصور در جنگل و دریا است اما روستاهای زیبا و شگفت هم در مازندران کم نیستند، که پشت جاذبه‌های متعدد استان، مستورند…


به گزارش تیتر شمال؛ در استان مازندارن و در میان جنگل‌های انبوه و چشم‌اندازهای فوق‌العاده بکر، ده‌ها بهشت کوچک پنهان شده است که به‌خصوص در تابستان و بهار، به مقصدی ایده‌آل برای گردشگری تبدیل می‌شوند.

ییلاق لپاسر، برنت، آلاشت، هزار جریب، دلیر، دو هزار و سه هزار تنکابن و ده‌ها نقطه روستایی دیگر از جمله مناطق ییلاقی مازندران هستند که ارزش دیدن دارند، در ادامه به تعدادی از معروف‌ترین روستاهای خوش‌آب‌وهوای استان اشاره می‌کنیم.

کندلوس نوشهر

جاده وسط روستای کندلوس
کندلوس نوشهر، روستایی با ارزش تاریخی فراوان است که با احداث نخستین موزه روستایی جهان، به شما امکان بازدید از آثار منطقه از هزاره دوم قبل از میلاد تا دوره قاجار را می‌دهد. این روستا نه‌تنها طبیعت شگفت‌انگیزی دارد، بلکه به‌لطف داشتن امکانات گردشگری مناسب، مقصد مناسبی برای سفرهای تابستانی به حساب می‌آید.

فیلبند بابل


ییلاق فیلبند، مرتفع‌ترین روستای بخش شرقی استان مازندران در ارتفاعات چلاو است که در ماه‌های گرم سال پذیرای مردم محلی و گردشگران است و در ماه‌های سرد اغلب خالی از سکنه می‌شود. شاید بتوان اقیانوس ابری‌ را مهم‌ترین و جذاب‌ترین ویژگی این منطقه ییلاقی دانست که آن را در برمی‌گیرد و چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کند. قدم زدن در میان ابرها از برجسته‌ترین جاذبه‌های این روستا است. دریای ابر فیلبند، هر سال مسافران و گردشگران زیادی را به این منطقه جذب می‌کند و این پدیده فیلبند را به یکی از محبوب‌ترین نقاط دیدنی شمال کشور تبدیل کرده است.

مازیچال کلاردشت

منطقه کوهستانی مازیچال در میان اقیانوس ابر
مازیچال در نزدیکی کلاردشت، در ارتفاع ۲۶۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و از همین رو، منطقه‌ای سرسبز با چشم‌اندازی شگفت‌انگیز است. علاوه بر انبوه درختان بلوط که مازیچال را خاص کرده‌اند، وجود جنگل‌، کلبه‌های چوبی، گل‌های خودرو، امکان کمپ در ارتفاعات و تماشای آسمان پرستاره شب و لذت از اقیانوس ابر، گردشگران زیادی را راهی این منطقه ییلاقی می‌کند. تجربه جنگل‌پیمایی‌ و پرکردن ریه‌ها از هوای تازه نیز لذت حضور در مازیچال را افزایش می‌دهد.

جواهرده رامسر

منطقه ای ییلاقی در مازندران
روستای جواهرده، یکی از مناطق ییلاقی و خوش‌آب‌وهوای رامسر است که اگر در زمان مناسب از آن دیدن کنید، شاهد پرواز ابرها در زیر پاهایتان خواهید بود. علاوه بر خود روستا که به‌خاطر آبشارها، چشمه‌ها، جنگل، مراتع، قله‌ها و… طبیعت بسیار زیبایی دارد، مسیر دسترسی به آن نیز مملو از جاذبه‌های دیدنی است که از آن جمله می‌توان به آبشارهای فصلی و دائمی، پارک جنگلی صفارود و دریاچه قو اشاره کرد.

روستای جنت رامسر

روستایی ییلاقی در منطقه ای کوهستانی و سرسبز
روستای جنت رودبار واقع در جنوب غرب رامسر، ییلاقی در میانه کوه‌ها و در دشتی کنار رودخانه است که گردشگران زیادی در طول ماه‌های گرم سال برای استفاده از هوای خنک آن، به این روستا سفر می‌کنند. ضمن اینکه عبور از جنگل دالخانی برای رسیدن به روستا و همچنین گشت‌وگذار در مراتع و تپه‌های سرسبز، بازدید از خانه‌های قدیمی روستا و… تنها بخشی از جذابیت‌های سفر به روستای جنت محسوب می‌شوند.

کلاردشت

خانه های ییلاقی کنار رودخانه در هوای مه آلود
کلاردشت در اواسط جاده کرج به چالوس قرار دارد و یکی از توریستی‌ترین مناطق شمال کشور است. امکانات خوب، هوای مطبوع، طبیعت زیبا و چشم‌انداز فوق‌العاده، کلاردشت را به گزینه‌ای عالی برای گردشگری تبدیل کرده‌اند.

خوشواش آمل

اقیانوس ابر زیر پای گردشگران
خوشواش، ییلاقی فوق‌العاده زیبا در میان ابرها است که در حدود ۸۰ کیلومتری مرکز آمل قرار دارد. گردشگرانی که برای فرار از گرمای تابستان، این منطقه را برای مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند، باید شب را در کنار بخاری به صبح برسانند! در این ییلاق هر نوع آب‌وهوایی از هوای آفتابی تا بارندگی و اقیانوس ابر را در طول روز شاهد خواهید بود. قدم‌زدن در کوچه‌های روستا، تماشای خانه‌های قدیمی، چشمه‌های زلال، دشت‌های زببا و چشم‌انداز فراموش‌نشدنی، برای هر گردشگری جذابیت دارد.

لاویج چمستان

منطقه ای ییلاقی در کوهستانی سرسبز
لاویج در چمستان شهرستان نور قرار دارد که با طبیعت دیدنی‌اش، در هر فصل از سال زیبایی‌های منحصر به‌فرد خود را به رخ می‌کشد.

آبگرم طبیعی یکی از دلایل اصلی سفر گردشگران به لاویج است

یکی از دلایل اصلی‌ سفر گردشگران به لاویج، آبگرم طبیعی آن است که در قالب چندین مجتمع آبگرم برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است. بازار لاویج که در آن انواع ترشی، صنایع دستی، عسل طبیعی، محصولات محلی، ماهی لاویج و… به فروش می‌رسد، یکی دیگر از بخش‌های جذاب این روستا به حساب می‌آید.

گرسماسر رامسر

پوشش گیاهی اطراف روستایی ییلاقی در مازندران

گرسماسر همچون نگینی سبز در طبیعت رامسر است که با دشت‌‌های زیبا، کوه‌‌های بلند، چشمه‌‌های خنک و… خودنمایی می‌کند. این منطقه ییلاقی نیز در ماه‌های گرم سال، هوای خنکی دارد و گردشگران را با مراتع و تپه‌های سرسبز، پوشش گیاهی غنی و پربار، خانه‌های روستایی قدیمی، جنگل‌های هیرکانی و… مسحور خود می‌کند.

زروم نکا

 زروم روستای بکر و دست‌نخورده‌ای است که نه‌تن‌ها طبیعت زیبایش بلکه معماری اصیل و صنایع‌دستی و بافت‌های سنتی و غذا‌های محلی منحصربه‌فردش سفر دور و دراز مسافران راهی برای جذب گردشگر و توریست است.

روستای زروم در 75 کیلومتری نکا به عنوان روستای نمونه گردشگری در منطقه هزار جریب نکا در مازندران قرار دارد، این روستا که به دلیل معماری بومی مازندران مورد توجه است برطبق سنت همه ساله وقتی صدای بهارشنیده می‌شود روستای صفا و صمیمیت درآغوش می‌کشد.

ییلاق لپاسر رامسر

دریاچه فصلی در ارتفاعات ییلاق لپاسر

ییلاق لپاسر یکی از سرسبزترین ییلاقات مازندران است که گردشگران کمتر نام آن را شنیده‌اند. این ییلاق گستره وسیعی از دشت‌ها و سبزه‌زارهای شمال ایران را در بر می‌گیرد و خود به ییلاق‌های کوچک‌تر تقسیم می‌شود. این منطقه زیبا در نزدیکی شهر رامسر قرار دارد و مرتفع‌ترین ییلاق در این منطقه است.
کوهستان‌های ییلاق لپاسر در طول تابستان نیز پوشیده از برف هستند و کوه سمامس که بلندترین قله کوهستان سماسوس در رامسر به شمار می‌رود، در این ییلاق قرار دارد. آب معدنی «آب سیاه» در ییلاق لپاسر خاصیت معدنی بالایی دارد و گردشگران زیادی برای درمان بیماری‌های کلیوی آب این چشمه را می‌نوشند.

آلاشت سوادکوه

روستای آلاشت سواد کوه یکی از روستاهای زیبای مازندران است که طبیعتی بسیار زیبا و چشم نواز دارد. این منطقه انتخابی عالی برای داشتن اوقاتی انرژی بخش است؛ بنابراین اگر می خواهید برای مسافرت به مازندران بروید حتما از روستای آلاشت بازدید کنید زیرا این منطقه دارای مناظری بسیار شگفت انگیز است.

روستای دراسله سوادکوه


روستای دراسله از زیباترین مناطق ییلاقی در شهرستان سوادکوه است که به‌دلیل آبشار زیبای آن، مورد توجه طبیعت دوستان قرار می‌گیرد. این روستا نیز در دامنه کوهستان‌های سرسبز البرز واقع شده است و وجود آبشار و رودخانه‌های خروشان در آن طرفداران ماهیگیری را به این روستا جلب می‌کند. ماهی قزل آلای رودخانه‌های اطراف این روستا شهرت زیاد و طعم لذیذی دارد.

در دامنه‌های اطراف روستای دراسله گیاهان معطر و دارویی متنوعی می‌رویند که از میان آن‌ها می‌توان به گل گاوزبان، پر سیاوشان، کاس و اورشمک اشاره کرد. درختان اطراف این منطقه نیز در تابستان پر از میوه‌های جنگلی می‌شوند و بوته‌های تمشک در سراسر جنگل به چشم می‌خورند.

روستای پلور آمل

روستای پلور از خوش آب و هواترین ییلاق‌های استان مازندران است که به‌دلیل فاصله کوتاه تا تهران در طول سال از گردشگران زیادی پذیرایی می‌کند. با شروع فصل بهار سراسر این روستا پر از شکوفه‌های زیبا می‌شوند و مناظری بسیار زیبا پدید می‌آورند. در طول فصل تابستان نیز درختان این منطقه پر از میوه‌های رنگارنگ می‌شوند.

روستای پلور در منطقه‌ای کوهستانی به ارتفاع نزدیک به ۲۳۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد و آب و هوای آن بسیار دلپذیر است. در این روستا چشمه پر آب و گوارایی وجود دارد که مردم این منطقه از آب آن می‌نوشند.

اطراف روستای پلور جاذبه‌های طبیعی و تاریخی برجسته‌ای قرار گرفته‌اند که در سفر به این منطقه می‌توانید از آن‌ها نیز بازدید کنید. آبشار شاهاندشت، قلعه فرشت و دریاچه امامزاده از معروف‌ترین جاهای دیدنی نزدیک پلور هستند.

در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با برخی از روستاهای مازندران برای خلق خاطرات خوش دور از هیاهوی شهرنشینی در ایام نوروز دعوت کنیم.

گردشگری روستایی از مهیج‌ترین گزینه‌ها در میان انواع گردشگری است که متاسفانه آنگونه که باید در استان مازندران، به جایگاه حقیقی‌اش دست نیافته است؛ ظرفیتی بسیار فوق‌العاده که جدا از جذب توریسم‌های خارجی، فرصتی ویژه برای ایجاد اشتغال، توسعه و احیای صنایع دستی، بازارچه و نمایشگاه تولیدات روستایی، احیا و نوسازی بافت‌های قدیمی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها است؛ امری مهم که در سایه معرفی جاذبه‌های روستایی، توجه مسئولان و ایجاد زیرساخت‌ها و بسترهای مناسب گردشگری، دور از دسترس نیست.

هر چند پرسه در روستا تنها محدود به نوروز نیست، اما از آنجا که طبیعت، مهم‌ترین ویژگی روستاها است، بهار بهترین زمان برای بازدید از زیباترین چهره روستاها در مازندران است.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.