کد خبر : 5220
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۶
123 views

موزه‌گردی به وقت نوروز/سفری مهیج از دل مازندران به قلب تاریخ

موزه‌گردی به وقت نوروز/سفری مهیج از دل مازندران به قلب تاریخ

در یک سفر کوتاه به دل تاریخ، به شناخت موزه‌های مازندران می‌پردازیم تا شاید موزه‌گردی هم مانند طبیعت‌گردی در بین مسافران نوروزی این دیار، مرسوم شود. به گزارش تیتر شمال؛ مجتبی قربانی- هر چند جاذبه‌های خدادادی مازندران از جنگل و دریا گرفته تا دشت و کوه، گردشگران بسیاری از نقاط دور و نزدیک کشور حتی

در یک سفر کوتاه به دل تاریخ، به شناخت موزه‌های مازندران می‌پردازیم تا شاید موزه‌گردی هم مانند طبیعت‌گردی در بین مسافران نوروزی این دیار، مرسوم شود.


به گزارش تیتر شمال؛ مجتبی قربانی- هر چند جاذبه‌های خدادادی مازندران از جنگل و دریا گرفته تا دشت و کوه، گردشگران بسیاری از نقاط دور و نزدیک کشور حتی دنیا به این خطه سرسبز می‌کشاند؛ اما جاذبه‌های مازندران به این داده‌های خدادادی محدود نمی‌شود و قدمت چند هزار ساله این دیار محل خلق اماکن تاریخی، امامزادگان، مساجد، آثار و بناهای تاریخی و بدنبال آن اشیای قدیمی چند هزار ساله‌ای شده است که موجبات احداث موزه‌هایی را در این سرزمین فراهم آورده است.

اگر استان مازندران را برای نوروزگردی در سال جدید از سر گذرانده‌اید به شما توصیه می‌کنیم بازدید از موزه‌های تاریخی این استان را از دست ندهید.

در یک سفر کوتاه به دل تاریخ، به شناخت موزه‌های مازندران می‌پردازیم تا شاید موزه‌گردی هم مانند طبیعت‌گردی در بین مسافران نوروزی این دیار، مرسوم شود.

موزه کلبادی ساری

موزه تاریخ شهر ساری در عمارت منوچهر خان کلبادی قرار دارد؛ عمارتی که قدمت آن به اواخر دوره قاجار می‌رسد و به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است. اين موزه شامل بخش‌های مردم‌شناسی، باستان‌شناسی و صنايع دستی می‌شود که در بناهای منوچهر خان كلبادی، خانه نظری و حمام وزيری قرار گرفته‌اند.

موزه تاریخ آمل


موزه تاريخ آمل شامل بخش‌هایی همچون باستان‌شناسی، مردم‌شناسی و اسناد تاريخی ايران و مازندران می‌شود، ضمن اینکه اشيای تاريخی با قدمت هزاره سوم قبل از ميلاد مسيح را نیز می‌توان در این موزه سه طبقه به نظاره نشست. ویترین سکه‌ها، از بخش‌های جذاب موزه آمل است که تاریخ مصوری از خط، آداب و رسوم کهن، آرایش صورت و نوع پوشش شاهان را نشان می‌دهد.

موزه گنجینه بابل

موزه بابل یا موزه گنجینه بابل شامل بخش‌های باستان‌شناسی، مردم‌شناسی و چوب می‌شود. در بخش باستان‌شناسی آثاری از دوره‌های پیش از تاریخ و اسلام در معرض دید قرار دارد. بخش مردم‌شناسی در تالار نسبتا وسیعی است و از وسایل کشاورزی تا پوشاک مردم مازندران، گیلان، ترکمن، چادرشب‌بافی زنان مازندران، صنایع دستی زنان ترکمن‌صحرا و… در آن به چشم می‌خورد. یک سالن موزه نیز به یادمان‌های چوبی مازندران اختصاص دارد.

کاخ موزه رامسر

کاخ موزه رامسر در سال ۱۳۱۶ ساخته شد و در میان باغ وسیعی مملو از گیاهان و درختان متنوع جای گرفته است. این موزه با نام‌های دیگری همچون کاخ مرمر، موزه تماشاگه خزر، باغ رامسر و کاخ موزه مرمر نیز شناخته می‌شود. موزه مذکور، آثار باارزشی از یافته‌های باستان‌شناسی منطقه خزر، بافته‌های هنرمندان ایرانی، تابلوهای نقاشان بزرگ دنیا و مجسمه‌های برنزی و سنگی را در معرض دید گذاشته شده است.

موزه تاریخ طبیعی خشکه داران نشتارود


منطقه حفاظت‌شده خشکه داران در منطقه نشتارود به‌سمت عباس‌آباد قرار دارد و شامل موزه‌ای با گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی می‌شود. این موزه با داشتن مجموعه تاکسیدرمی حیوانات شمال ایران مورد توجه گردشگران و دانش‌پژوهان است.

موزه مردم‌شناسی کندلوس نوشهر


موزه کندلوس واقع در روستای کندلوس، یکی دیگر از موزه‌های استان مازندران است که شامل بخش‌های متنوعی از قبیل اسناد تاریخی، زیورآلات، بافته‌ها و پوشاک، کتب خطی، نقاشی‌های قهوه خانه‌ای و غیره می‌شود. از آثار ارزشمند این موزه می‌توان به سکه‌های اشکانی، ساسانی و ایلخانی، نسخه خطی قرآن کریم و جامی مربوط به ۱۸۰۰ سال پیش از میلاد مسیح اشاره کرد.

موزه نيما یوشیج


موزه نیما یوشیج در واقع محل زندگی پدر شعر نو فارسی، نیما یوشیج است که شامل بخش‌هایی نظیر شاه‌نشین، اتاق‌های متعدد، زمستان‌نشین، تابستان‌نشین، حیاط و سه ورودی می‌شود. این موزه در روستای یوش قرار دارد و وسایل شخصی او نظیر عینک، قلم، لباس، دست‌نوشته‌ها و… در آن به چشم می‌خورد.

موزه مردم شناسی رامسر

موزه مردم‌‌شناسی از جاهای دیدنی رامسر است که غرفه‌هایی برای نمایش انواع ابزار و وسایل مورد استفاده مردم مناطق شمالی دارد. جالب اینکه فضای داخلی موزه مشابه یک خانه سنتی شمالی است که با وسایلی نظیر قابلمه گلی، ماهی شور، دستگاه چادر شب‌بافی (پاچال) و… نگاه بازدیدکنندگان را به خود خیره می‌کند.

خانه موزه مکرمه قنبری

خانم مکرمه قنبری معروف به ننه مکرمه در روستای دریکنده بابل متولد شد و با اینکه تحصیلات دانشگاهی و سواد نداشت، در سن ۶۷ سالگی و بدون هیچ آموزشی شروع به خلق تصاویری فوق‌العاده کرد. دیری نپایید که کل دیوارهای خانه، درها، کدوهای حلوایی و…، انباشته از طرح و رنگ شد. نمایشگاه‌های متعددی از آثار او در سراسر دنیا برگزار شد و در نهایت خانه‌اش به‌عنوان موزه مورد استفاده قرار گرفت.

موزه مردم شناسی آلاشت

موزه مردم شناسی آلاشت در شهرستان سوادکوه استان مازندران واقع شده است. بنای موزه منسوب به خانه پدری و زادگاه رضاشاه پهلوی می‌باشد. این عمارت در دو طبقه، با خشت خام و بام شیروانی که متاثر از معماری بومی منطقه است، احداث گردید. هر طبقه دارای اتاق‌هایی تودرتو و ایوانی سراسری می‌باشد که با نرده‌هایی چوبی مزین به نقوش سنتی احاطه شده است.

موزه مردم‌شناسی برسه تنکابن

موزه مردم شناسی برسه در روستای شانه تراش منطقه دوهزار شهرستان تنکابن واقع شده است. احداث این موزه از سال 1387 بر اساس مطالعات انجام شده و الگوبرداری از معماری بومی منطقه، آغاز گردید و در مرداد ماه سال 1390 با رویکرد مردم شناسی، گشایش یافت. بنای موزه بر اساس ویژگی های معماری سنتی روستا، در مساحتی برابر 500 متر مربع و با زیربنای 200 مترمربع با مصالح بوم‌آورد، ساخته شد. ساختمان با پلان مستطیل و در دو طبقه بوده که هر طبقه دارای چهار اتاق به همراه ایوان سراسری با نرده‌های چوبی می‌باشد.

موزه عمارت تاریخی رمدانی

عمارت تاریخی رمدانی در شهر ساری واقع در محله آب انبار نو واقع شده‌است.خانه رمدانی مربوط به اواخر دوره قاجار است. این اثر در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۵۴۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. مجموعه موزه‌ای ساری از ترکیب سه بنای خانه رمدانی، حمام وزیری و آب‌انبار نو که در یک کوچه واقع هستند، در سه بخش تقریباً مستقل راه اندازی شده‌است.

سایت موزه گوهرتپه بهشهر

گوهر تپه بهشهر در کیلومتر ۴۰ جاده ساری – بهشهر قرار گرفته است و یکی از محوطه‌های بزرگ پیش از تاریخ شمال ایران در مازندران است.

اقوام این منطقه پس از فروپاشی شهر و کوچ به مناطق کوهستانی اجساد نیاکان خود را برای تدفین در زادگاه شان به گوهر تپه حمل کرده و همراه با مراسم آیینی در این منطقه به خاک می‌سپردند.

در این محل یک موزه ایجاد شده و بازدیدکنندگان می توانند آنچه را که باستان شناسان از دل خاک بیرون آورده‌اند را مشاهده کنند. نحوه تدفین و اجناسی که در گذشته کنار مردگان قرار داده می شد در این موزه دیده می شود.

مع‌الوصف، موزه‌ها اماکن گردشگری بسیار با ارزشی هستند که در واقع گنجینه‌ای غنی از قرن‌ها فرهنگ و تاریخ یک کشور یا یک سرزمین را در خود دارند؛ همان‌گونه که می‌دانید آثار و اشیائی که در هر موزه نگهداری می‌شود به نوع خود گران‌بها و دارای تاریخچه و نشان‌گر فرهنگ و تاریخ خاصی است.

گاها ساختمان موزه‌ها نیز از آثار و بناهای تاریخی و عوامل جذب گردشگر محسوب می‌شوند، هر تابلو نقاشی و هر مجسمه‌ای هر چند کوچک در این موزه‌ها، یادآور داستانی تاریخی زیبا، گاه غم انگیز و دردناک و گاه یادآور اوج پیروزی و شهامت مردان و زنان یک ملت است؛ آثاری که دیدن‌شان ما را در لحظه به سفری به قلب تاریخ می‌برد.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.