کد خبر : 5434
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
285 views

صیادان مازندران چشم‌انتظار تخصیص 100 میلیاردی سفر هیئت دولت به شرکت‌های تعاونی/«تعدیل» تنها راه نجات ماهیگیران

صیادان مازندران چشم‌انتظار تخصیص 100 میلیاردی سفر هیئت دولت به شرکت‌های تعاونی/«تعدیل» تنها راه نجات ماهیگیران

مدیرعامل اتحادیه شرکت تعاونی ماهیگیران پره مازندران با بیان اینکه متاسفانه استان مازندرن از طرح تعدیل جامعه صیادی استان‌های شمالی جا مانده است و این امر شرکت‌ها را به ورطه ورشکستگی کشانده است؛ گفت: ما چشم‌انتظار تحقق مصوبه تخصیص اعتبار 100 میلیاردی وزیر کشاورزی در سفر اخیر هیئت دولت به مازندران برای نجات و احیای

مدیرعامل اتحادیه شرکت تعاونی ماهیگیران پره مازندران با بیان اینکه متاسفانه استان مازندرن از طرح تعدیل جامعه صیادی استان‌های شمالی جا مانده است و این امر شرکت‌ها را به ورطه ورشکستگی کشانده است؛ گفت: ما چشم‌انتظار تحقق مصوبه تخصیص اعتبار 100 میلیاردی وزیر کشاورزی در سفر اخیر هیئت دولت به مازندران برای نجات و احیای این حرفه هستیم.

 


به گزارش تیتر شمال؛ مجتبی قربانی- هر ساله با رسیدن 20 مهرماه در استان‌های شمالی، تور صیادان در خزر پهن می‌شود و این آغاز به‌کار حرفه‌ای است پر مشقت که رزقش از دریاست و روزی‌اش از خدا.

حال دیگر چند روزی بیشتر به پایان فصل صید نمانده است و باید تا مهر ماه امسال منتظر صید دوباره بمانند.

صیادان مازندرانی امسال با یک شوق و امید دیگری، دل به دریا زده‌اند؛ چرا که سفر اخیر رئیس جمهور به مازندران، مصوبه‌ای داشت که کمی دل آن‌ها را همچون آب این روزهای دریا، گرم کرده است!

آن‌ها سال‌ها است که با مشکلات فراوانی دست‌وپنجه نرم کرده‌اند و گویی صبرشان دیگر جواب داده است و اعتبار که برسد اوضاع خیلی بهتر خواهد شد.

صیادان هنوز از اعتبار طرح تعدیلی که به چپ و راست مازندران رسد اما به آن‌ها نه، گلایه‌مندند اما انگار قرار است این دولت، این دلخوری را از دل‌شان در بیاورد!

خشایار  نوایی مدیرعامل اتحادیه شرکت تعاونی ماهیگیران پره استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه استان مازندران 53 شرکت پره ماهیگیری و 4 هزار و 200 صیاد دارد؛ اظهار کرد: هر ساله فصل صید در مازندران در روز 15 فروردین پایان می‌یابد و ما درخواست تمدید 10 روزه تا 25 فروردین‌ماه را به شیلات مازندران اعلام کردیم.

وی افزود: با توجه به ایام تعطیلات بنظر می‌رسد تعیین‌وتکلیف این موضع در روز 14 فروردین مشخص و اعلام شود.

مدیرعامل اتحادیه شرکت تعاونی ماهیگیران پره مازندران، خاطرنشان کرد: دلایل این درخواست هم به شرایط آب‌وهوایی، کاهش صید، سرد بودن آب و عدم تخم‌ریزی ماهیان بر می‌گردد.

این مسئول با اشاره به کاهش 40 درصدی صید طی سال‌جاری، ادامه داد: در حالیکه میزان تناژ صید در سال قبل حدود دو هزار و 700 تن بود که تاکنون به مرز دو هزار تن نیز نرسیده است.

نوایی بیان کرد: یکی از تبعات همین کاهش صید، افزایش قیمت ماهی دریایی و عدم توانایی صیادان در بازپرداخت حق بیمه بود که متاسفانه شاهد افزایش 46 درصدی حق بیمه طی سال‌جاری نیز هستیم.

وی با اشاره به عدم فعالیت 3 شرکت تعاونی در فصل صید امسال، عنوان کرد: افزایش تا 20 برابری ادوات صید هم مزید بر علت شده است و اگر این منوال ادامه داشته باشد باید شاهد عدم فعالیت تعداد بیشتری از این شرکت‌های تعاونی در فصل صید آتی باشیم.

مدیرعامل اتحادیه شرکت تعاونی ماهیگیران پره مازندران، گفت: تقریبا نیمی از شرکت‌های تعاونی ما از گلوگاه تا رامسر، در تامین ادوات صید و جمع آوری صیاد برای رفتن به دریا مشکل دارند و در حالی که امسال، 3 شرکت ما نتوانستند به دریا بروند و سال بعد مطمئنا این میزان تا 5 برابر هم ممکن است.

این مسئول تاکید کرد: به دلیل همین مشکلات عدیده، دولت نزدیک به چندین سال است که طرح تعدیل جامعه صیادی را درنظر گرفته است که متاسفانه علیرغم برخورداری دو استان همسایه گلستان و گیلان از اعتبارات این طرح و تجدید حیات صیادی در این دو استان، تاکنون این حمایت‌ها به مازندران نرسیده است و شرکت‌هیا تعاونی در خطر ورشکستگی قرار دارند.

نوایی تصریح کرد: در سفر اخیر هیئت دولت به مازندران، بر اساس مصوبه وزیر کشاورزی در بابلسر مقرر شد تا 100 میلیارد تومان بابت تعدیل شرکت‌های تعاونی ماهیگیری پره استان تخصیص پیدا کند تا با جمع‌آوری برخی از شرکت‌ها، شاهد احیای این حرفه در استان باشیم.

وی افزود: امیدواریم مسئولان استانی و نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی، همت و پیگیری مجدانه‌ای برای تخصیص این مطالبه به حق و لازم صیادان داشته باشند تا با تخصیص این اعتبار بتوانیم بخش زیادی از مشکلات را مرتفع و از خطر ورشکستگی شرکت‌ها جلوگیری کنیم.

مدیرعامل اتحادیه شرکت تعاونی ماهیگیران پره مازندران، توضیح داد: با جمع‌آوری برخی از شرکت‌های تعاونی قطعا سایر شرکت‌ها با گسترش میزان جایگاه می‌توانند بازدهی بهتری داشته باشند و از پس هزینه‌هایشان بر بیایند.

این روزها 4 هزار و 200 صیاد مازندرانی به دریا زده‌اند، گاه دست خالی، گاه نیمه خالی و گاه پر بر می‌گردند، صید کم شده است و زندگی سخت‌تر… با این صیدها، زندگی نمی‌چرخد؛ معیشت و سفره صیاد بسته به دریا است و صیدی که می‌کند ، این روزها که تورها، نیمه خالی و کم ماهی از دریا جمع می‌شود، معیشت صیادان است که از رمق می‌افتد.

این روزها که صید تعریفی ندارد، حکایت سختی دارد صیادی؛  این روزها، دل‌شان به حمایت دولت خوش است که پای وعده‌اش بایستد و هم حق بیمه‌شان درست شود و هم اعتبارات حمایتی‌شان به مازندران برسد.

حل مشکلات چندین و چند ساله صیادان، سال‌ها است که روی زمین مانده است و امروز و فردای، حل‌وفصل مطالبات متعدد صیادان از بیمه و 10 درصد حق انتفاع گرفته تا تعدیل و سقف زیان آور بودن این حرفه، همواره مورد گلایه صیادان مازندرانی بوده که تاکنون اقدامات برای رفع این مطالبات، رضایت‌بخش نبوده است.

مع‌الوصف، حل چالش‌های صیادان به همت بلند مسئولان ملی و استانی، گره خورده است و انتظار می‌رود با تحقق عملی مصوبه وزیر کشاورزی، با تعدیل برخی از شرکت‌های تعاونی، جان دوباره‌ای به دستان صیادان بیفتد.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.