کد خبر : 5526
تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳
219 views

شهرگردی؛ ظرفیت مغفول‌مانده مدیریت شهری در مازندران/ لطفاً بلدوزرها را از بافت کهن دور کنید!

شهرگردی؛ ظرفیت مغفول‌مانده مدیریت شهری در مازندران/ لطفاً بلدوزرها را از بافت کهن دور کنید!

شهرگردی یکی از جاذبه‌های گردشگری در تمام دنیا و حتی ایران است که متاسفانه در استان مازندران، آن‌گونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است و سهم ناچیزی از گردشگری را در استان به خود اختصاص داده است. به گزارش تیتر شمال؛ مجتبی قربانی- شهر ساختار اصلی شکل دهنده بسیاری از گونه‌های گردشگری است و

شهرگردی یکی از جاذبه‌های گردشگری در تمام دنیا و حتی ایران است که متاسفانه در استان مازندران، آن‌گونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است و سهم ناچیزی از گردشگری را در استان به خود اختصاص داده است.


به گزارش تیتر شمال؛ مجتبی قربانی- شهر ساختار اصلی شکل دهنده بسیاری از گونه‌های گردشگری است و بسیاری از گردشگری‌ها را نمی‌توان بدون حضور در شهر در نظر گرفت.

شهرگردی یکی از جاذبه‌های گردشگری در تمام دنیا و حتی ایران است که متاسفانه در استان مازندران، آن‌گونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است و سهم ناچیزی از گردشگری را در استان به خود اختصاص داده است.

بسیاری از جذابیت‌های دیدنی از اماکن تاریخی و مذهبی گرفته تا مساجد، بازار، عمارت و خانه‌های قدیمی و حتی میادین و برج‌ها، در درون شهرها واقع شده است که ظرفیت بسیار مهمی در جذب گردشگر دارد؛ منابع بالقوه‌ای که متاسفانه در اثر عدم توجه یا به مقاصد گردشگری، مبدل نشده‌اند و یا در اثر رهاشدگی در خطر ویرانی قرار گرفته‌اند.

بدون شک توجه به گردشگری شهری، جدا از مرمت و احیای این اماکن می‌تواند مزایایی چون ایجاد اشتغال، دسترسی آسان، درآمدزایی، رونق معاملات در ایام سفر، معرفی فرهنگ، آیین، گویش، لهجه، لباس و معماری بومی هر شهر شود.

مهران حسنی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص مغفول ماندن شهرگردی در صنعت گردشگری مازندران، اظهار کرد: ما در صنعت گردشگری دارای منابع و ظرفیت‌هایی هستیم که این منابع باید با ایجاد امکانات و تخصیص تسهیلات به یک جاذبه تبدیل شود تا به‌عنوان یک محصول به مقصد گردشگری مبدل شود.

وی افزود: این فرایند منجر به کسب درآمد می‌شود و در واقع تبدیل منابع به محصول، منجر به درآمدزایی می‌شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران، خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از جاذبه‌های گردشگری مازندران در درون شهرها واقع شده است؛ چرا که بسیاری از بافت‌های تاریخی مازندران در درون شهرهای آن قرار دارند.

این مسئول، ادامه داد: در موشوع گردشگری شهری مسئله مدیریت شهری، نقش اساسی دارد  تا با ایجاد ظرفیت‌های گردشگری و بازنده‌سازی و احیای منابع درون شهرها، گردشگران را برای بازدید از این اماکن، ترغیب کنند.

حسنی بیان کرد: متاسفانه علیرغم وجود سامان سیمای منظر در دل شهرداری‌های مازندران، شاهد اتفاق خاصی در این حوزه نیستیم و به عبارتی می‌توانیم بگوییم اقدامات در این بخش بسیار ناچیز است.

وی عنوان کرد: در کشورهای دنیا، ساختمان‌های نوساز و یا انسان‌ساز به یک جاذبه گردشگری مبدل شده‌اند؛ چرا که معماری‌های اصیل و بومی خود را در عصر حاضر حفظ کرده‌اند، اما متاسفانه معماری اصیل و بومی ما، جای خود را به معماری‌های رومی و غیر بومی داده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران، تاکید کرد: به‌طور نمونه، احداث دو ضلع بنای ابن شهر آشوب برگرفته از معماری اصیل و بومی مازندران که دال بر هویت فرهنگی ما است جزو اقدامات خوب مدیریت شهری است اما در بهره‌برداری آن احیا اتفاق نیفتاد؛ چرا که این بنا احداث شد اما تبدیل به یک جاذبه گردشگری نشد.

این مسئول ادامه داد: چرا که بنا ما را به چندین دهه قبل می‌برد اما تابلوهای صنوف این بنا، با اندازه‌های متفاوت و طراحی‌های نوین، نصب شده‌اند؛ اگر این اقدام، پیوست داشت و تابلوهای همان دوره برای واحدهای صنفی انتخاب و نصب می‌شد می‌توانست با ایجاد نوستالوژی برای نسل‌های گوناگون، به یک جاذبه گردشگری مبدل شود.

حسنی اعلام کرد: متاسفانه تابلوهای عظیم موجب شده است تا نمای این بنا در پشت این تابلوها پنهان بماند و تصویر کاملی از بنا را نبینید؛ پس در ایجاد یک بنا هم باید به ظرافت‌ها و پیوست آن توجه کرد.

وی، بازارگردی را یکی دیگر از جذابیت‌های شهرگردی اشاره کرد و گفت: ما نتواستیم از ظرفیت بازارهایمان نیز استفاده بهینه‌ای کنیم؛ به‌طور نمونه، بازار نرگسیه ساری هم دارای قدمت بسیار خوبی اتس و هم در بافت شهری واقع شده است اما به یک مقصد گردشگری، مبدل نشده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران، گفت: لذا باید این منبع با صرف امکانات و تخصیص تسهیلات به یک جادذبه مبدل می‌شد تا اکنون به یک مقصد گردشگری، تبدیل می‌شد.

این مسئول تاکید کرد: ما باید الزام کنیم که معماری شهرها در دست مدیریت شهری قرار گیرد و ساخت‌وسازها و نمای ساختمان‌ها بر اساس یک الگوی منظم، کارشناسی‌شده و برگرفته از فرهنگ اصیل و بومی ما احداث شود؛ نکته مهمی که اکنون، شاهد آن نیستیم.

حسنی تصریح کرد: واقعا اکنون برنامه مدیریت شهری در حفظ بافت‌های کهن شهری چیست؟ آیا اکنون ساخت‌وسازهایی مدرنی که در دل بافت‌های کهن در حال اتفاق است، تناسبی با این بافت دارد؟ این موضوعات به وضوح نشان می‌دهد که ما در حفظ بافت‌های کهن درون شهرها، خوب عمل نکرده‌ایم.

وی متذکر شد: متاسفانه نه تنها نتوانستیم در حفظ این بافت‌ها، خوب عمل کنیم بلکه آن‌ها را از بین بردیم و در جای آن‌ها، ساختمان‌های چند طبقه و با معماری‌های غیرایرانی، احداث کرده‌ایم که سازگار با بافت نیست.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران، یادآور شد: اگر می‌خواهیم که گردشگری به رکن اول توسعه استان مازندران مبدل شود، باید به حوزه گردشگری درون شهری توجه کنیم؛ چرا که هر محصولی در حوزه گردشگری شهری، مفهوم پیدا می‌کند.

گفتنی است امروزه مدیران شهری در سراسر جهان به‌خوبی دریافته‌اند که با استفاده از ظرفیت صنعت توریسم شهری به عنوان یکی از ارکان توسعه پایدار و اعمال مدیریتی پویا و همه جانبه با تقویت زیرساخت‌ها، حمل و نقل و ارتباطات می‌توان شاهد اثرات مثبت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای شهروندان بود.

باید بپذیریم که  نقش مدیریت شهری در توسعه پایدار گردشگری استان مازندران، بسیار کمرنگ است چرا که بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌ها بدون پیوست گردشگری اجرایی شده‌اند؛ درحالیکه بهبود توسعه گردشگری شهری فرصت مناسبی برای توسعه اقتصادی شهر و ایجاد اشتغال جهت رونق اقتصاد محلی و منطقه‌ای است.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.