کد خبر : 5709
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸
137 views

دریا قهر کرده است؛

تمدید فصل صید و صیادی تا پایان فرودین

تمدید فصل صید و صیادی تا پایان فرودین
فصل صید و صیادی در خزر تا پایان فروردین ماه تمدید شد و صیادان با هزاران امید و آرزو به دریا و آسمان چشم دوختند تا روزی شان را از امواج خروشان دریا صید کنند.

به گزارش تیتر شمال؛ فصل صید و صیادی امسال هم همانند سال های گذشته چنگی به دل نزد و صیادان نتوانستند با اتکای به درآمدهای ناشی از صید، گلیمشان را از آب بیرون کشند و خرج های بی شماری که روی دستشان مانده را جبران کنند. طی شش ماه گذشته گاه آب و هوا و دریا یار نبود و گاه بخت، کاهش دریاروی و صید، سبدهایشان را خالی تر از قبل کرده است و با دستان خالی و هزار مشکل به این فصل را به پایان رساندند.

فصل صید ماهیان استخوانی که طبق عرف و برنامه هر ساله ۱۵ فروردین ماه پایان می گیرد و به دلیل کاهش صید صید ماهیان استخوانی امسال پنج روز هم تمدید شد اما طی پنج روز گذشته دریا با صیادان یار نبود و بیشتر روزها مواج بوده است و برای دومین بار این زمان تمدید شد و قرار است صیادان تا پایان فروردین ماه به صید بپردازند.

علی یکی از صیادان پره مازندران است که این روزها مشغول جمع آوری وسایل و تجهیزات صیادی است تا پایان ماه به زادگاهش اردبیل برگردد، در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: هرساله پاییز به اتفاق چند نفر از هم محلی ها به مازندران سفر می کنم تا در کار صید و صیادی مشغول شویم و با پایان فصل صید به زادگاهمان برمی گردیم.

وی با بیان اینکه امسال اول و آخر صید برای صیادان یکی بود و فرقی نداشت، افزود: در هر دو موقع دست ها و جیب هایشان خالی بود و اوضاع صید امسال رضایتخبش نبود.

این صیاد که سال های زیادی در امر ماهیگیری فعالیت می کند، ادامه داد: فصل ماهیگیری و صید هم چند روز دیگر پایان می رسد اما مشکلات صیادان همچنان پابرجاست و وعده های تعدیل شغل صیادی و کاهش حق بیمه حل نشده است.

تمدید فصل صید و صیادی| دریا قهر کرده است

آسمان صید وصیادی یکرنگ است
به هرکومه صیادی و پره کشی بروید آسمان یک رنگ است، همه صیادان از این که دخل و خرجشان سازگار نیست و همخوانی ندارد گلایه دارند. خزایی یکی از صیادان مازندرانی با بیان اینکه درآمد برخی صیادی در ماه به کمتر سه تا چهار میلیون رسیده است، افزود: بخش قابل توجهی از این وجه صرف حق بیمه می شود.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه با پول صیادی وماهیگیری نمی توان هزینه های زندگی را تامین کرد، افزود: بیشتر صیادان بدهکار بانک و مردم هستند و درآمدشان مکفی نیست.

وی با عنوان اینکه وعده های زیادی برای اقتصادی شدن شغل صیادی داده شد، افزود: آلودگی های دریا و رودخانه و کاهش صید و قاچاق بی رویه، مشکلات فراروی صیادان را شدت بخشیده است.

صدای پیرمرد دریا از دور شنیده می شود، روی ماسه های شنی ساحل و خیره به دریا نشسته است و زیرآواز زده، تورهای خالی را نشان می دهد و می گوید: دریا هم بخیل شده و گرفتن روزی از آن سخت شده است.

در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: از کودکی دستم به سوی دریا دراز بود و بیش از ۴۰ سال به صیادی مشغول هستم و از این طریق لقمه نان حلالی برای خانواده ام می برم.

وی با بیان اینکه هم در صید کیلکا و هم ماهی استخوانی می پردازم، ادامه داد: برخی اوقات دریا قهرش می گیرد و صیادان خانه نشین می شوند اما در مجموع شغل صیادی برکت دارد هرچند با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنیم.

برخی اوقات دریا قهرش می گیرد و صیادان خانه نشین می شوند اما در مجموع شغل صیادی برکت دارد هرچند با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنیم

وی ادامه داد: امسال هم صید کیلکا و هم ماهی استخوانی چنگی به دل نزد و صیادان بامشکلات فراوان دریا را ترک می کنند.

تمدید فصل صید و صیادی| دریا قهر کرده است

فصل صید ماهیان استخوانی پس از گذشت شش ماه به پایان رسید و صیادان مازندران امسال حدود هزار و ۷۰۰ تن ماهی صید کردند و این میزان صید برای چهار هزار صیادی که چشمشان به دریا است، ناچیز محسوب می شود. حسن اسحاقی مدیرکل شیلات مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به آمار صید ماهیان استخوانی از ابتدای فصل صید تا ۱۰ فروردین امسال اظهار داشت: میزان صید ماهیان استخوانی هزار و ۶۲۷ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۳۴ درصدی داشته است.

وی سرانه صید هر تعاونی پره را ۳۲ تن ذکر کرد و افزود: در این بخش نیز با کاهش ۳۱ درصدی روبرو بودیم.

اسحاقی ارزش اقتصادی میزان صید را ۲۰۵ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: در این بخش با رشد ۴۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بودیم.

مدیرکل شیلات مازندران ۵۹ درصد ماهی سفید، ۲۷ درصد کفال و ۱۴ درصد ماهی کپور را ترکیب گونه های صید شده بیان کرد و گفت: پایان فصل صید ماهیان استخوانی ۱۵ فروردین بود و با توجه به درخواست اتحادیه پره استان برای افزایش مدت صید، با ابلاغ کمیته صید سازمان شیلات تا ۲۰ فروردین تمدید شد و با توجه به درخواست مجدد صیادان به دلیل شرایط ناپایداری جوی و کاهش صید، این فصل تا پایان ماه جاری ادامه دارد.

چهار هزار صیاد در قالب ۵۳ شرکت تعاونی در استان مازندران اشتغال دارند.

فصل صید ماهیان استخوانی به زودی پایان می یابد و صیادان از هم اکنون دلتنگ دریا هستند تا با پاییز دوباره به دریا زنند و روزیشان را از امواج دریا کسب کنند.

  • منبع: بازار

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.