کد خبر : 5702
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰
127 views

رئیس سازمان انرژی اتمی:

فناوری هسته‌ای برای کمک به کشاورزی مازندران به خدمت گرفته می‌شود

فناوری هسته‌ای برای کمک به کشاورزی مازندران به خدمت گرفته می‌شود
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به کاربردهای متعدد فناوری هسته‌ای در بخش‌های مختلف گفت : از این فناوری برای کمک به بخش کشاورزی مازندران به عنوان بزرگ‌ترین استان کشاورزی کشور استفاده می‌شود.

به گزارش تیتر شمال؛ محمد اسلامی امروز دوشنبه در نشست مجازی « نقش فناوری هسته ای در توسعه علوم و کسب و کارهای کشاورزی، پزشکی و داروسازی (سیاست گذاری ها، توسعه فناوری ها و محصولات دانش بنیان) » از کشاورزی به عنوان یکی از حوزه ها با بیشترین تاثیرپذیری از انرژی هسته ای یاد کرد و افزود که انرژی هسته ای در تمامی مراحل و بخش های کشاورزی از بذر گرفته تا مبارزه با آفات و انبارداری کاربرد دارد.

وی با اعلام این که سازمان انرژی اتمی پس از دستیابی به نتایج متقن در پژوهشگاه خود با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و دستگاه های دخیل گام های اول را برای استفاده از انرژی هسته ای در کشاورزی برداشته است ، گفت : ما در سازمان انرژی اتمی طی ۶ ماه گذشته سند جامع توسعه کاربرد پرتودهی را آماده کردیم که از جمله برای حوزه کشاورزی است و در گام های بعدی روند کاربرد را در بخش های مختلف این حوزه تکمیل خواهیم کرد.

اسلامی با اظهار این که جمهوری اسلامی ایران با دستیابی به چرخه کامل سوخت به صورت بومی و صد در صد ایرانی زمینه را برای استفاده از انرژی هسته ای در بخش های مختلف برای بهبود اقتصاد ، معیشت و اشتغال و ارتقاء سلامت جامعه آماده کرده است ، اظهار داشت : کاربرد انرژی هسته ای در بخش کشاورزی بسیار متنوع است و باعث افزایش بهره وری ، کاهش آفت پذیری و ارتقاء سلامت جامعه می شود.

وی افزود : استان مازندران که یکی از قطب های بزرگ تولیدات کشاورزی و با غی است ، بیشتر و زودتر از همه می تواند از مزایای انرژی هسته ای در بخش کشاورزی استفاده کند و تاکنون نیز گام هایی در این زمینه در استان برداشته شده که از جمله بذر جدید هسته ای با نام شهید احمدی روشن است که عملکرد هر هکتار شالیزاری را بیش از سه برابر می کند یعنی با این بذر از هر هکتار شالیزار به جای میانگین سه تن ، بیش از ۹ تن محصول با کیفیت برداشت می شود.

رییس سازمان انرژی اتمی یکی دیگر از گام های برداشته شده در بخش کشاورزی مازندران را عقیم سازی حشرات معرفی کرد و گفت که این کار با هدف مقابله با مگس مدیترانه ای انجام شد و در مرحله پایلوت با موفقیت کامل همراه بوده است.

وی سم زدایی از محصولات کشاورزی را هم یکی از کاربردهای مهم انرژی هسته ای در بخش کشاورزی دانست و افزود که در این بخش هم تحقیقات و عملیات بر روی پسته برای مقابله با سم آ فلاتوکسین با موفقیت انجام شده است که با سایر محصولات کشاروزی هم تسری خواهد یافت.

اسلامی سرعت بخشی به استفاده از انرژی هسته ای را سیاست سازمان تحت مدیریتش در سال جاری برشمرد و توضیح داد : تمامی نتایج تحیقیاتی را که در پروهشکاه علوم و فنون هسته ای و دیگر مراکز علمی و دانشگاه ها الگو سازی کرده ایم جمع آوری می کنیم تا نتایج را با یک مشارکت سریع و فعال در مسیر تجاری سازی قرار بدهیم تا از طریق اضافه کردن ظرفیت شرکت های دانش بینان در اختیار اقتصاد و سلامت قرار گیرد.

رییس سازمان انرژی اتمی بر ضرورت برخورد نهادینه شده با انرژی هسته ای در بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت : تلاشمان این است که فناوری های نوین را در قالب نظام ترویج و کارگاه های آموزشی که وزارت جهاد کشاورزی برگزار می کند به صورت نهادینه تر وارد بخش کشاورزی کنیم تا بتوانیم از این توانمندی بومی به نفع سلامت ، اقتصاد و معیشت و افزایش بهره وری استفاده نماییم.

وی با استناد به سابقه استانداری اش در مازندران ، یکی از مشکلات حوزه کشاورزی این استان در بخش برنجکاری را مربوط به تبدیل شلتوک به برنج سفید دانست و گفت که یکی از کاربردهای پرتودهی هسته ای می تواند در کارخانه های برنجکوبی باشد تا نرخ ضایعات تبدیل را به حداقل کاهش داده و محصولی با ماندگاری بیشتر و آفت پذیری کمتر و سالم تر در اختیار جامعه قرار دهد.

اسلامی حل مشکل بیکاری دانش آموختگان رشته های کشاورزی مازندران را با استفاده از انرژی هسته ای امکانپذیر دانست و افزود : با به کارگیری انرژی هسته ای در بخش کشاورزی در قالب ظرفیت های نوینی که از طریق شرکت های دانش بنیان تعریف می شود ، فرصت های شغلی نوینی برای دانش آموختگان بخش کشاورزی ایجاد و مشکل بیکاری در این بخش حل می شود.

طبق آمارهای نیمه رسمی حدود ۲۰ هزار دانش آموخته رشته های مختلف کشاورزی در مازندران بیکار هستند و بالاترین نرخ بیکاری در میان فارغ التحصیلات د انشگاهی هم به این گروه از جوانان تعلق دارد.

این نشست علمی را بنیاد نخبگان مازندران با همکاری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی مازندران برگزار کرد.

  • منبع: ایرنا مازندران

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.