کد خبر : 5699
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷
117 views

اماواگرهای یک پروژه پرحاشیه؛

نگاهی به پتروشیمی میانکاله؛ از کلنگ‌زنی تا زمزمه لغو توسط رئیس جمهور

نگاهی به پتروشیمی میانکاله؛ از کلنگ‌زنی تا زمزمه لغو توسط رئیس جمهور
میانکاله این روزها در هیاهوی موافقان و مخالفان ساخت پتروشیمی روزگار می‌گذراند، از اعتراض و تجمع مردم منطقه و فعالان محیط زیست با هشتگ نه به پتروشیمی گرفته تا پافشاری‌های نمایندگان مجلس برای اجرا...

به گزارش تیتر شمال؛ میانکاله نگین انگشتری مازندران و نامی آشنا برای دوستداران طبیعت که این روزها به واسطه احداث واحد پتروشیمی در این منطقه سوژه داغ رسانه‌ها، محافل خبری و فضای مجازی شده و البته نگرانی‌هایی زیادی نیز در میان دوستداران طبیعت و مردم به‌وجود آورده است.

 

ماجرا از گلنگ‌زنی این پروژه توسط احمد وحیدی وزیر کشور در سفر رئیس جمهور به مازندران آغاز شد ۲۰ اسفند ماه سال قبل، عملیات اجرایی کلید خورد اما در این ارتباط علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفته بود که اجرای این طرح مجوز زیست محیطی ندارد و سازمان محیط زیست با آن مخالف است. از آن روز تاکنون صحبت‌ها و واکنش‌های زیادی را در فضای حقیقی و مجازی در این ارتباط شاهد بودیم.

از اعتراض و تجمع مردم، دامداران منطقه، فعالان محیط زیست در میانکاله و حضور بازیگر معروف با هشتگ نه به پتروشیمی در این منطقه تا اصرارها و پافشاری‌های نمایندگان مجلس در به سرانجام رسیدن این پروژه و ایجاد شغل برای جوانان بیکار.

خبرهای زیادی تاکنون در این ارتباط به گوش رسیده است، موافقان و مخالفان طرح هر کدام توجیهات خود را دارند.

*باید برای سرمایه‌گذار پتروشیمی میانکاله فرش قرمز پهن شود

رضا حاجی‌پور رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران در این ارتباط گفته است: مجری طرح پتروشیمی قرار است نزدیک به ۸۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام دهد  و به جای مانع‌تراشی باید فرش قرمز برای این افراد پهن شود.

وی گفته است: اگر پتروشیمی ایجاد شود مازندران به تنهایی می‌تواند اعتبار استان‌های اطراف را تامین کند، سرمایه‌گذار با بروکراسی اداری مواجه شده است، مدیران استانی باید تمام قد برای ایجاد این مجموعه با سرمایه‌گذار همکاری و همراهی کنند.

*جمع بندی با محیط زیست مثبت بود

همچنین غلامرضا شریعتی نماینده بهشهر می‌گوید: اهداف احداث پتروشیمی کاهش نرخ بیکاری در شرق استان مازندران است و این پروژه با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۸۰ هزار میلیارد تومان اشتغال مستقیم ۴ هزار نفر و به‌کارگیری ۳۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم را به همراه دارد.

وی گفته: نزدیک به دو سال است که در جلسات مرتبط با اداره کل محیط زیست همراهیم و مطالبه ما هم صدور مجوز با دقت و حساسیت‌های لازم است .در سال جدید هم در سومین جلسه کمیته ارزیابی  زیست محیطی که با حضور مسؤولان مرتبط بود حضور داشتیم که درباره صدور مجوز این پروژه بحث و بررسی شد و به جمع‌بندی مثبت رسیدیم.

*بدون اظهارنظر کارشناسی فعالیتی صورت نمی‌گیرد

اما این درحالی است که منصور علی زارعی نماینده مردم شهرستان‌های ساری و میاندرود در مورد پروژه پتروشیمی میانکاله بهشهر می‌گوید: در این موضوع محیط زیست ابهاماتی دارد و نیاز است تا ارزیابی محیط زیستی انجام شود و پاسخ مناسب ارائه شود. هیچ صنعتی نیست که نیاز به بررسی محیط زیست نداشته باشد و  نباید اجازه دهیم محیط زیست زیر سوال برود و حاضر نیستیم  بدون اظهار نظر کارشناسی فعالیتی صورت گیرد.

بهادری سخنگوی دولت هم در این زمینه گفته احداث پتروشیمی میانکاله مشروط به مجوز سازمان حفاظت محیط زیست است، علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست نیز این کلنگ‌زنی را فاقد مجوز معرفی کرده و گفته این پروژه هنوز مجوز محیط زیستی را نگرفته است. اما ظاهرا مسؤولان این سازمان گفته‌اند که برای صدور این مجوز از سوی جریانی تحت فشار هستند.

از آن طرف  مرتضی شاه‌میرزایی مدیرعامل شرکت پتروشیمی مدعی شده اصلا چنین طرحی در فهرست طرح های این شرکت نیست و وزرات صنعت نیز گفته  اقدامات انجام شده از سوی این وزارتخانه با درخواست وزرات نفت، پتروشیمی و تایید اولیه سازمان محیط زیست بوده و مجلس شورای اسلامی هم در جریان تمام مراحل قرار داشته است.

*پروژه به نتیجه نمی‌رسد

در همین میان رئیس سازمان جنگل‌ها بیان کرده که تامرحله واگذاری خیلی راه مانده و همه استعلام‌ها باید گرفته شود، از نظر وی این پروژه به نتیجه نمی‌رسد. فعالان محیط زیست و دوستداران میانکاله نیز روز گذشته در جلوی درب محیط زیست کشور برای جلوگیری از احداث پتروشیمی تجمع کردند.

‏کلنگ احداث پتروشیمی در میانکاله در حالی به زمین خورد که تمامی طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ کشور ‎پیش از اجرا و در مرحله انجام مطالعات امکان‌سنجی و ‎مکان‌یابی و بر اساس ضوابط پیشنهادی شورای عالی محیط زیست و مصوبات هیأت وزیران باید مورد ارزیابی‌های زیست محیطی قرار گیرند و رعایت نتایج ارزیابی توسط مجریان طرح‌ها الزامی است. این‌ها را محمد داسمه وکیل دادگستری در گفت‌وگو با فارس بیان کرده است.

*تعارض طرح با کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای خزر 

وی می‌گوید: طرح ‎پتروشیمی ‎میانکاله به دلیل اثرات منفی که از جهت افزایش شوری آب ‎دریای خزر و پساب صنعتی که به همراه دارد با برخی از مواد قانون کنوانسیون چارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر ‏که از دولت‌های ساحلی دریای خزر جمهوری آذربایجان‌، جمهوری اسلامی ایران‌، جمهوری قزاقستان، فدراسیون روسیه و ترکمنستان ایجاد شده در‌ تنافی و تعارض است.

داسمه بیان می‌کند: طبق بند ۲۵ سیاست های کلی نظام در بخش نفت و گاز ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در راستای بند اول اصل ۱۱۰ قانون اساسی اولویت تمرکز و توسعه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی با سواحل شمالی خلیج فارس و دریای عمان است.

*واگذاری ۹۰ هکتار از اراضی ملی روستای لله‌مرز و حسین‌آباد بدون رضایت از ذی نفعان

اتفاق دیگری نیز در این چند روز افتاده و واگذاری ۹۰ هکتار از اراضی ملی روستای لله‌مرز و حسین‌آباد بدون رضایت از ذی نفعان بوده، اراضی ملی روستای لله‌مرز و حسین‌آباد از پلاک یک از بخش ثبتی ۱۸ شهرستان بهشهر دارای حداقل ۶۰ نفر دامدار و مرتعدار با پروانه و مجوزات و قراردادهای رسمی است و مراتب این طرح به عنوان صورتجلسه تصویب طرح مرتعداری چند منظوره تلفیقی در کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران به تصویب و امضاء هم رسیده و حسب استشهادیه صورت گرفته واگذاری ۹۰ هکتار از محدوده طرح‌های مرتعداری این پلاک بدون اخذ رضایت از ذی‌نفعان و ذی‌حقان صورت گرفته و اقدام به واگذاری شده است.

و به گفته این وکیل دادگستری  واگذاری صورت گرفته خلاف رای دیوان عدالت اداری است.

*تا این تاریخ هنوز مجوز صادر نشده است

حمید جلاوندی مدیرکل ارزیابی حفاظت زیست محیطی سازمان حفاظت محیط‌ زیست نیز در ارتباط با پروژه احداث پتروشیمی در میانکاله اظهار کرده است: رسالت سازمان محیط زیست حکم می‌کند که به اهمیت سلامت زیست محیطی در تالاب میانکاله با حساسیت بالایی توجه کند، این واحد پتروشیمی با این ویژگی‌ها و در مکانی که برای آن پیش‌بینی شده باید بررسی شود چه تهدیداتی ممکن است داشته باشد، بررسی‌ها در این زمینه شروع شده تا این تاریخ هنوز مجوز صادر نشده است.

* از کلنگ‌زنی و افتتاح پروژه‌های بدون مجوز ارزیابی محیط‌زیستی جلوگیری شود

در جدید ترین اتفاقات روزهای اخیر میانکاله شب گذشته علی سلاجقه معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از استانداران خواست در سفرهای استانی از کلنگ‌زنی و افتتاح پروژه‌های بدون مجوز ارزیابی محیط‌زیستی جلوگیری شود. وی در نامه ای به آنان نوشته در سنوات قبل و با فشارهای نامتعارف و بخشی نگری محض اجرایی شده، نه‌تنها منجر به تحقق آمایش سرزمین و توسعه پایدار نشد بلکه به دلیل آلودگی‌ها و تخریب‌های غیرقابل‌جبران، به پدیده ضد توسعه تبدیل و نیز اثرات زیان‌بار آن در تشدید بحران‌های زیست‌محیطی و نارضایتی عمومی جامعه را برانگیخته است.

با این نامه رئیس سازمان محیط زیست در این برهه خودبه‌خود ذهن‌ها به سمت بحث پتروشیمی میانکاله می‌رود.

آیا احداث پتروشیمی در میانکاله ضرری برای محیط زیست ندارد و می‌تواند احداث شود؟ این سوالی است که محیط زیست کشور باید پس از کارشناسی‌های دقیق و علمی به آن پاسخ دهد، نه با فشار موافقان و نه مخالفان طرح …

بر اساس شنیده‌ها رئیس جمهور برای توقف این پروژه دستور داده است و این خبری است که در فضای مجازی و محافل رسانه‌ای دست به دست می‌شود که باید منتظر اعلام رسمی آن ماند.

  • منبع: خبرگزاری فارس

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.