کد خبر : 5808
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
145 views

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران:

عقب‌ماندگی ۱۰درصدی مازندران در اجرای طرح هادی روستایی

عقب‌ماندگی ۱۰درصدی مازندران در اجرای طرح هادی روستایی
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران از عقب ماندگی حدود ۱۰درصدی استان نسبت به میانگین کشوری در اجرای طرح هادی روستایی انتقاد کرد و گفت که در چنین شرایطی سهمیه قیر یارانه‌ای مازندران هم طی دو سال اخیر عمدتا صرف آسفالت راه‌های روستاهایی می‌شود که خوش‌نشین دارند.


به گزارش تیتر شمال؛ علی اصغر آسمانی مقدم روز چهارشنبه به مناسبت هفته سالروز تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و حساب ۱۰۰ امام خمینی ( ره ) در جمع خبرنگاران توضیح داد : ۱۷۵میلیارد تومان اعتبار قیر یارانه ای در استان وجود دارد که به دلیل قدرت پائین مشارکت روستائیان محروم ، برخی از خوش نشینان غرب استان از فرصت قیر یارانه ای برای گرفتن خدمات آسفالت بیشترین بهره را می برند.

وی با اظهار این که طبق قانون  از ۲ سال پیش تهاتر برای قیر یارانه ای متوقف شد و استفاده از قیر یارانه ای فقط با مشارکت اهالی روستاها برای انجام آسفالت عملیاتی می شود ، گفت : از آن جایی که تا ۶۰ درصد هزینه آسفالت مربوط به تامین مصالح ، کارخانه و توزیع آن و فقط ۴۰ درصد آن بابت قیر است ، بسیاری از روستائیان توان مالی تامین ۶۰ درصد هزینه را ندارند تا بتوانند  از قیر رایگان برای آسفالت راه روستا و اجرای طرح هادی استفاده کنند .

آسمانی با بیان این که در حال حاضر خوش نشین های روستاهای غرب مازندران که در عموما در مشارکت گرفتن این یارانه مشکل مالی ندارند بیشتیرین بهره را می برند، افزود : در صدد هستیم تا با هماهنگی معاونت استانداری ،نمایندگان مجلس و وزارت راه و شهر سازی مشکل  تهاتر با قیر یارانه ای در اجرای آسفالت روستاهای استان را عملیاتی کنیم تا روستاهای محروم هم بتوانند از مزیت قیر یارانه ای استفاده کنند .

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران تصریح کرد : با توجه به اعتمادی که روستائیان به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دارند و همچنین وجود طرح های هادی روستایی ، به راحتی می توانیم از فرصت یارانه قیر برای ارائه خدمات آسفالت به روستاهای محروم استفاده کنیم.

وی افزود : در حالی که بیشتر روستاهای مازندران که محل تولید انواع محصولات کشاورزی هستند و درحمل و نقل محصولات مشکل آسفالت نبودن مسیر را دارند و در انتظار گرفت چنین خدماتی هستند ، شما زیادی از خوش نشین ها که هیچ نقشی در تولید ندارند ، با مشارکت خود به خاطر توانمندی مالی از فرصت قیر یارانه استفاده می کنند و از نعمت آسفالت بهره مند می شوند.

آسمانی گفت : در حال حاضر مطالعه و نقشه طرح های تمامی ۲ هزار و ۴۶۵ روستای بالای ۲۰ خانوار مازندران انجام شده است اما به دلیل کمبود اعتبار و کم توجهی کمیته های برنامه ریزی شهرستان های استان به توسعه روستایی ، طرح هادی به عنوان مهم ترین زیرساخت توسعه روستایی خیلی کند اجرایی می شود.

وی میانگین اجرای طرح های هادی در روستاهای کشور را ۵۵ درصد اعلام کرد و افزود : اما این آمار برای مازندران ۴۶ درصد است که باید جبران شود و طبق بررسی و رصد کارشناسی بنیاد مسکن هم علت مهم عقب ماندگی بی توجهی کمیته های برنامه ریزی شهرستان ها  و عدم تامین اعتبار استانی و ملی بوده است.

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران به وجود ضوابط فروش زمین های دستگاه های دولتی در روستاها که تا ۷۰ درصد عواید ناشی از فروش زمین به همان روستا بر می گردد اشاره کرد و بیان داشت: از آن جایی که زمنی دولتی در روستاها کم و یا همکاری دستگاه های دولتی در فروش این زمین ها وجود ندارد، روستاهای استان  از این فرصت استفاده نبرده اند.

وی از روستاهای مازندران به دلیل وجود زمین های کشاورزی و جمعیت قابل توجه به عنوان محل تولید و رونق اقتصادی نام برد و ادامه داد : اجرای طرح های هادی روستایی استان  برای گسترش فعالیت های تولیدی نیازمند سرعت عمل بیشتری است.

آسمانی با بیان این که سال گذشته حدود ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح هادی روستاهای استان در نظر گرفته شده بود که ۱۹۱میلیارد تومان اعتبار استانی و ۴۰۰ میلیارد  تومان ملی بود ، توضیح داد: متاسفانه از اعتبارات استانی فقط ۱۰۰ میلیارد تومان و از اعتبارات ملی هم ۳۴۵ میلیارد تومان تخصیص یافت که از محل آنها یکهزارو ۳۴۶ طرح هادی در ۷۶۱ روستا اجرایی شد.

عقب‌ماندگی ۱۰درصدی مازندران در اجرای طرح هادی روستایی

۴۲درصد واحد های مسکونی روستایی مازندران غیر مقاوم هستند

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران همچنین در این نشست وضعیت واحدهای مسکونی روستایی استان را تشریح کرد و گفت : از ۴۴۴ هزار و ۱۲۱ واحد مسکونی روستایی شناسایی شده در آخرین سرشماری نفوس و مسکن تاکنون ۲۵۵هزارو ۶۷۳ واحد آن برابر با حدود ۵۸ درصد  با مشارکت مردم و تسهیلات دولت مقاوم سازی شده است ولی هنوز ۱۸۸ هزار واحد برابر با ۴۲درصد از این واحدها به نوسازی و مقاوم سازی مقابل حوادث غیر مترقبه بویژه زلزله نیاز دارند.

وی با بیان این که محدودیتی برای پرداخت تسهیلات بریا نوسازی و مقاوم سازی و حتی ساخت این واحد ها نداریم ، از روستاییان مازندران خواست تا برای مقاوم سازی خانه های خود اقدام کنند.

آسمانی به فرصت پرداخت وام ۲۰۰میلیون تومانی با بهره پنج درصد و باز پرداخت ۲۰ ساله برای ساخت واحد های مسکونی روستایی در مازندران  اشاره کرد و گفت: اجاره نشین های روستایی ، بازنشستگانی که قصد سکونت دائمی در روستا دارند ، فرزندان روستایی که با ازداج خود قصد ساخت خانه دارند نیز می توانند از این فرصت استفاده کنند.

وی افزود : افرادی که ساخت واحد مسکونی را سال گذشته با تسهیلات ۱۰۰میلیون تومانی شروع کردند اما به دلیل کمبود اعتبار نتوانسته اند تکمیل کنند می توانند با درخواست مجدد از ۱۰۰میلیون دیگر این تسیهلات برخوردار شوند.

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران از پرداخ تسهیلان بلاعوض به غیر از وام ۲۰۰میلیون تومانی به خانواده های دارای یک و ۲ فرزند معلول ،تحت پوشش بهزیستی و مددحویان کمیته امداد امام خمینی خبر داد و گفت: با همکاری و مشارکت بیناد مستضعفان نیز ساخت ۱۸۳واحد مسکونی برای خانواده های محروم شناسایی شد از طریق تسهیلات بلاعوض در حال انجام است.

وی در مورد آخرین وضعیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی  در روستاهای مازندران نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ساخت ۷۸۱ واحد در ۱۲ شهرستان استان با تهیه زمین ، نهایی شدن افراد و پرداخت مرحل تسهیلات شروع شده که در برخی از طرح ها به مرحله اسکت و دیوار چینی رسیده است./ایرنا

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.