کد خبر : 5811
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸
109 views

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

مجتمع مرغ لاین بابلکنار ماندگار شد

مجتمع مرغ لاین بابلکنار ماندگار شد
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام گفت: طرح تثبیت مرغ لاین بابلکنار به عنوان مظهر صنعت طیور کشور در وزارت جهاد کشاورزی تصویب شده است.

به گزارش تیتر شمال؛ به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران ،حسن دماوندی نژاد در بازدید از مجتمع مرغ لاین بابلکنار افزود : طرح تثبیت آرین در وزارت جهاد تصویب شد تا بتوان با پژوهش ها و بهره گیری از تکنسیکن های برجسته صنعت طیور در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرد.

افزود : این مجتمع نباید درگیر مسایل روز و شتاب‌زدگی مدیریتی باشد و باید کاملا در آرامش مدیریت شود.

وی ادامه داد: کسانی که پایه‌گذاری این مجموعه را صورت دادند باید قدردان زحمات آنان باشیم چرا که می‌توان از این مجتمع بهره گیری کامل کرد و نقشه های دشمنان را خنثی کرد.

دماوندی‌نژاد گفت : در مدیریت لاین آرین استاندارد علمی و فنی باید تعریف شود و اگر امروز این مجموعه سرپا مانده با کمک و همراهی دست اندرکاران دلسوز این مجتمع است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام اظهار کرد: سال ۷۲ اولین گله وارد این مجتمع شد و می‌توان بهتر از قبل این مجتمع را احیا کنیم و گسترش دهیم و زیرساخت های طیور در مجتمع لاین ایجاب می کند وقت بیشتری صرف این مجموعه کنیم و این مجتمع در اعتلای خود قرار گیرد و همانند دهه ۷۰ در زمره هفت کشور برتر جهان قرار بگیریم.

دماوندی نژاد ارزش سرمایه گذاری در صنعت دام کشور را ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرد.

مجتمع مرغ لاین بابلکنار موسوم به « آرین » از سال ۶۹ با ورود یک گله از نژاد هایبرو هلندی در یک هزار و ۱۳۷ هکتار از اراضی جنگلی مازندران در شهرستان بابل راه اندازی شد تا بتواند مرغ های لاین ، اجداد و مادر گوشتی و تخمگذار کشور را تامین کند.

این مجتمع پس از سال های سکون و سکوت در سال ۹۸ با تخصیص ۱۶میلیارد تومان اعتبار در مسیر احیاء قرار گرفت و و مسوولیت پیشبرد امور فنی و پژوهشی آن بر عهده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفت.

لاین به جمعیتی از موجودات گفته می شود که بتوانند با همدیگر زندگی کنند و کلیه صفات ژنتیکی خود را به نسل های بعدی منتقل کنند. لاین می تواند در همه حیوانات وجود داشته باشد و هر نژادی می تواند یک لاین داشته باشد.

ایران هشتمین کشور در جهان پس از آمریکا ، انگلیس، برزیل، هلند، هند، آلمان و فرانسه است که دارای مرغ لاین به نام آرین است.

مرغ لاین یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان مرغ مادر در کشور است و در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی بخش بابلکنار شهرستان بابل واقع شده است .این مجتمع با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار قطعه مرغ اجداد و یک میلیون قطعه مرغ مادر و ظرفیت تولید جوجه گوشتی رتبه هشتم تولید جهانی را دارد.

هم اکنون علاوه بر مجتمع مرغ لاین بابلکنار، پنج واحد مرغ اجداد، ۱۸۴ واحد مرغ مادر ، ۲ هزار و ۱۰۰ واحد مرغ گوشتی، ۳۵ واحد مرغ تخمگذار ، ۳۷ واحد کارخانه جوجه کشی ، ۴۴ کارخانه تولید دان و ۱۷ کشتارگاه صنعتی طیور در مازندران فعال است.

در حال حاضر نژاد لاین « راس » مربوط به انگلیس ، « هوبارد » مربوط به فرانسه و لاین « کاپ » نژاد مرغ آمریکایی است.

سرانه مصرف گوشت مرغ در ایران سالانه ۲۴ کیلوگرم و در جهان ۱۲ کیلوگرم است و این نشان می دهد که صنعت پرورش طیور در کشور ما نقش مهمی در تغذیه جامعه دارد و به عبارتی جایگزین گوشت قرمز، ماهی و بعضی دیگر از پروتئین های مورد نیاز مصرف کنندگان است.

استان مازندران با تولید سالانه بیش از ۱۸۰ هزار تن مرغ ۱۱درصد گوشت مرغ مورد نیاز کشور را تامین می کند.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.