کد خبر : 5920
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۵
111 views

آغاز دوران جدید مدیریتی در محیط زیست مازندران؛

دانشیان: اطلاعات درستی به وزیر کشور و رئیس مجلس در پروژه پتروشیمی داده نشد

دانشیان: اطلاعات درستی به وزیر کشور و رئیس مجلس در پروژه پتروشیمی داده نشد
دانشیان در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل محیط زیست مازندران با بیان اینکه متاسفانه در مسئله کلنگ‌زنی پتروشیمی از سوی وزیر کشور، اطلاعات درستی به ایشان داده نشده است؛ گفت: انتظار ما از مقامات استان به‌ویژه استاندار این است که به مجری پروژه دستور بدهد تا برود با محیط زیست بنشیند و دغدغه‌های سازمان محیط زیست را برطرف کند.


به گزارش تیتر شمال؛ طی روز جاری مراسم معارفه عطاءالله کاویان و تکریم حسینعلی ابراهیمی کارنامی امروز با حضور اصغر دانشیان معاون توسعه منابع، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست، حسن خیریان‌پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و تعدادی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان و فعالان زیست‌محیطی در سالن همایش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران برگزار شد.

تا حالت ایده‌آل خیلی فاصله داریم
حسینعلی ابراهیمی مدیرکل سابق محیط زیست مازندران در این مراسم با بیان اینکه تشکل‌های مردمی و رسانه‌ها دو بال محیط زیست مازندران در مدت مدیریت 65 ماهه من بودند؛ گفت: در تمام دنیا هیچ دولتی بدون کمک مردم، فعالان این بخش و رسانه‌ها موفق به حفظ محیط زیست نخواهد شد.

وی افزود: من از یک چیزی ناراحتم و ناراحتی من از این بابت است که بنا به هر دلیلی و با هر معذوریت و محدودیتی آن‌چیزی که آرمانی فکر می‌کردیم محقق نشد.

مدیرکل سابق محیط زیست مازندران، خاطرنشان کرد: خیلی از کارها هنوز مانده است و تا حالت ایده‌آل خیلی فاصله داریم.

ابراهیمی ادامه داد: از محضر مدیرکل جدید محیط زیست استان استدعا دارم که در حوزه پسماند، پساب‌ها، جنگل‌خواری و زمین‌خواری با جدیت متمرکز شوند.

وی تاکید کرد: پسماند مازندران دارد زیست بوم مازندران و زیست‌مندان را رنج می‌دهد، علیرغم وجود قوانین در حوزه جنگل‌خواری و زمین‌خواری در استان مازندران شاهد اتفاقات عجیب و غریبی هستیم.

مدیرکل سابق محیط زیست مازندران، اعلام کرد: اما واقعیت این است که اکنون که منابع، تکنولوژی و دانش وجود دارد باید سریع‌تر این موضوع به فرجام مطلوب برسد و قطعا با اقدامات فعلی کار به جایی ختم نمی‌شود و خودمان هم این نکته را قبول داریم.

ابراهیمی عنوان کرد: باید در این حوزه کار زیربنایی و علمی صورت گیرد و از محضر استان مازندران بابت کارهای نکرده طی این مدت طلب حلالیت دارم.

محیط زیست ناپایدار امروز مازندران ماحصل بهره‌کشی چند دهه‌ای از منابع زیستی است

عطاءالله کاویان مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست مازندران در این مراسم گفت: امیدواریم با کمک دانشگاه‌ها و مراکز علمی استان بتوانیم مدیریت علمی بر محیط زیست استان را تقویت کنیم.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم راه‌های رفته و نیمه تمام را مدیریت کنیم و اگر لازم به بررسی و بازنگری دارد قطعا باید انجام دهیم.

مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست مازندران، خاطرنشان کرد: در جلسه بعدازظهر با مدیران شهرستانی بنا دارم تا ریز برنامه‌ها را اعلام کنم و در این جلسه با شناسایی مهم‌ترین چالش‌های هر شهرستان به برنامه‌ریزی درستی در رفع آنان بپردازیم.

کاویان ادامه داد: شعار و کلیدواژه ما در مدیریت محیط زیست مازندران، عدالت‌محوری و مردم‌داری، قانون‌مداری و پاک‌دستی است.

وی عنوان کرد: قطعا در مدیریت باید به‌نحوی عمل کنیم که کسی تصور نکند که کسی در نگاه ما نزدیک و محیط‌بانی که دور از چشم ما است از ما دور است و قطعا این نگاه را که کسی که در کنار ما است به او نگاه ویژه و سایرین از این نگاه بی بهره‌اند را نخواهیم داشت.

مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست مازندران، گفت: با کمک و پشتوانه مجموعه غنی و توانمند محیط زیست استان امیدوار هستیم که بتوانیم این مجموعه را به خوبی مدیریت کنیم.

این مسئول تصریح کرد: در هر صورت در استان مازندران به اندازه کافی، بهره‌کشی‌ها از منابع زیستی آن در طول سالیان متمادی صورت گرفته است و در حالیکه ظرفیت زیستی مازندران حدود 9 دهم است اما ردپای اکولوژیک ما سه برابر یعنی 2.8 است که نشان می‌دهد ما بیش از سه برابر ظرفیت محیط زیست موجود در استان استفاده کرده‌ایم.

کاویان تاکید کرد: تمام این موارد نشان می‌دهد که محیط زیست ما در حال حاضر یک محیط زیست ناپایدار است و بنابراین کار سختی را در پیش خواهیم داشت.

آمادگی سازمان محیط زیست برای پرداخت تسهیلات کم‌بهره به سرمایه‌گذاران حوزه پسماند

اصغر دانشیان معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این مراسم  اظهار کرد: امروز کلنگ پروژه‌ای به زمین زده نمی‌شود مگر اینکه بودجه آن از طریق سازمان برنامه و بودجه بر اساس تاییده سازمان محیط زیست به موافقت رسیده باشد.

وی افزود: همه بر اساس اصل قانون اساسی در این حوزه کوتاهی کردیم و باید ببینیم سازمان صداوسیما  در چهار دهه پس از انقلاب تا چه میزان در حوزه محیط زیست تلاش و فرهنگ سازی کرده است.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست، خاطرنشان کرد: امروز پسماند یکی از چالش‌های بزرگ کشور و استان‌های شمالی ما است که اگر مسئولان ملی و استانی ما به این مقوله توجه جدی نداشته باشند زندگی برای مردمان شمالی سخت خواهد شد.

این مسئول ادامه داد: من از همین جا اعلام می‌کنم که سازمان محیط زیست آمادگی کامل برای در اختیار گذاشتن تسهیلات کم بهره به علاقه‌مندان  سرمایه‌‌گذاری در بخش پسماند را دارد.

پیگیر افزایش حقوق محیط‌بانان هستیم/دخالت‌های بیرونی مانع از رسالت ذاتی محیط زیست شده است

دانشیان بیان کرد: در حوزه معیشتی همکاران ما به ویژه محیط‌بانان در حال پیگیری هستیم تا با اخذ مجوز از سازمان استخدامی کشور و شورای دستمزد شاهد افزایش حقوق و مزایا طی سال جاری باشیم.

وی در ادامه با گریز به موضوعات و اتفاقات اخیر در موضوع احداث پتروشیمی در شرق مازندران، گفت: محیط زیست در حال انجام رسالت خود است و بنظر می‌رسد دخالت‌های بیرونی مانع از انجام وظیفه ذاتی محیط زیست شده است.

دادن اطلاعات نادرست به وزیر کشور در ماجرای کلنگ‌زنی پتروشیمی در مازندران

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست، با بیان اینکه محیط زیست باید بدون مرده‌باد و زنده‌باد، کار فنی خودش را انجام دهد؛ تصریح کرد: متاسفانه در مسئله کلنگ‌زنی پتروشیمی از سوی وزیر کشور، بنظر می‌رسد اطلاعات درستی به ایشان داده نشده است.

این مسئول افزود: متاسفانه به وزیر کشور گفته شد که این پروژه مجوزات لازم زیست محیطی را اخذ کرده است و این مراسم انجام شد در حالیکه در سفر رئیس جمهور به مازندران، همزمان سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست کشور نیز حضور داشت که از کلنگ‌زنی این پروژه به دلیل عدم اخذ مجوزات لازم امتناع کردند و اعلام کردند که اجازه دهید تا در فضایی آرام کارهای فنی صورت و پس از صدور مجوز این کار صورت گیرد.

دانشیان تاکید کرد: در ادامه اطلاعات نادرستی نیز به رئیس مجلس داده شد و در اظهارات اخیر ایشان این موضوع به صراحت دیده شد که در حقیقت ماجرا به این نحو نیست.

وی افزود: معاونت انسانی سازمان محیط زیست متولی این ماجرا است و تا ادراه ارزیابی تحت پوشش این معاونت برای پروژه‌ای تایید زیست محیطی نکند، مجوز نیز صادر نخواهد شد.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست، تشریح کرد: پس از ده‌ها جلسه ارزیابی با سرمایه‌گذار در نهایت شرایطی را در چندین برگ برای سرمایه‌گذار در راستای صدور مجوز صادر می‌کنند که اگر به شرط اینکه این شرایط در این پروژه عملیاتی شود با کلیات احداث پروژه موافقت خواهد شد و در آخر نیز این جمله آورده می‌شود که « این مجوز در صورتی دارای اعتبار است که دارای هولوگرام و مهر برجسته سازمان محیط زیست باشد».

این مسئول مطرح کرد: اینکه در این پروژه مجوز آب، خوراک و سایر را گرفته‌اند، ما کاری به این مجوزها نداریم و در هیچ کجا از سوی مسئولان ارشد محیط زیست عنوان نشده است که ما با احداث پتروشمی مخالفیم بلکه عنوان شده است « تاکنون مجوزی داده نشده است».

سرمایه‌گذار پروژه باید دغدغه‌های سازمان محیط زیست را برطرف کند

دانشیان گفت: وقتی سره با ناسره قاطی شود جدا کردنش بسیار سخت خواهد شد، انتظار ما از مقامات استان به‌ویژه استاندار این است که به مجری پروژه دستور بدهد تا برود با محیط زیست بنشیند و دغدغه‌های سازمان محیط زیست را برطرف کند.

وی افزود: استاندار، بزرگ و والی استان است، جانشین رئیس‌جمهور در هر استان محسوب می‌شود و همه وظیفه داریم از دستوراتش تمکین کنیم، اما ما در این بحث و ماجراها نشنیدیم که تشری به سرمایه‌گذار پتروشیمی زده شود.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست، متذکر شد: چهار مورد از سوی معاونت ذیربط ابلاغ شده است تا سازمان محیط زیست را مجاب کنند که این پروژه، آسیب‌های محیط زیستی نخواهد داشت؛ به هر حال میانکاله ذخیره‌گاه زیستی کشور است و اگر برسیم به اینجا که آسیبی به میانکاله وارد نخواهد شد و قطعا با صدور مجوز موافقت خواهیم کرد.

این مسئول یادآور شد: ما بیکاری در مازندران را درک می‌کنیم و اجازه بدهید این ماجرا در فضایی کارشناسی بررسی شود تا نتیجه نهایی صادر شود و همه باید از قانون پیروی کنیم.

در پایان سخنرانی مسئولان استانی و کشوری، مراسم معارفه عطاءالله کاویان و تکریم حسینعلی ابراهیمی کارنامی برگزار و دوران جدید مدیریتی محیط زیست مازندران با مدیری از بدنه دانشگاه آغاز شد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.