کد خبر : 5929
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۰
135 views

تالاب میانکاله در انتظار احیا؛

وقتی فاضلاب به‌جای آب‌شیرین وارد تالاب می‌شود!

وقتی فاضلاب به‌جای آب‌شیرین وارد تالاب می‌شود!
رئیس ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله با بیان اینکه تالاب میانکاله وابسته به آب شیرین و برای حیات آن بسیار ضروری است، گفت: حق‌آبه آب شیرین از بالادست به وسیله کشاورزان و صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد و این مقدار آبی که وارد تالاب می‌شود فاضلاب است.


به گزارش تیتر شمال؛ وقتی حرف از میانکاله یا همان بهشت پرندگان معروف سخن به میان می‌آید زبان قاصر از چه موضوعی شروع کند، از آتش‌سوزی‌های مکرر، بحث تنش آبی، بحث بوتولیسم و به تازگی هم پتروشیمی که حرف و حدیث زیادی به دنبال داشته است.

بحث پسروی میانکاله و همچنین بحث تلفات پرندگان که دلیل آن بوتولیسم اعلام شد جز مسائلی بوده که در اولویت قرار گرفته و کماکان باید پیگیری این مهم در دستور کار قرار گیرد.

۹۰ درصد آب تالاب میانکاله باید از طریق دریا و بقیه از آب شیرینی که با آن تلفیق می‌شود، تامین شود.

در همین راستا ازسوی شرکت آب منطقه‌ای مازندران اعلام شد، وزارت نیرو، ادارات جهاد کشاورزی و محیط زیست مازندران به طرح مشخصی رسیدند که براساس آن ۹۰ رصد آب تالاب از دریا و از طریق ایستگاه پمپاژ یا کانال سراسری تامین می‌شود و همچنین با احداث کانال سراسری انتقال آب از غرب استان هم آب شرب این حوضه آبریز تامین و هم حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون متر مکعب آب شیرین وارد تالاب و با آب دریا تلفیق می‌شود ولی به‌دلیل تخصیص نشدن اعتبار این طرح تاکنون اجرا نشده و مازندران را دچار یک عقب‌ماندگی تاریخی کرده است.

موضوع مهم لایروبی ادواری رودخانه‌های منتهی به تالاب میانکاله بوده که اعتبار تخصیصی متناسب باید مدنظر قرار گیرد.

علی کلانه رئیس ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: تالاب  میانکاله وابسته به تراز آب دریای خزر است؛ کما اینکه سابقه داشته سطحش خیلی کمتر از امروز بوده است.

وی افزود: زمان پر آبی سطح خلیج به بیش از ۵۰ هزار هکتار و زمان کم ابی به زیر ۳۰ هزار هکتار کاهش می‌یابد، هم اکنون این سطح حدود ۳۵ هزار هکتار است و هنوز به حداقل قبلی خود نرسیده است.

رئیس ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله با اعلام اینکه موضوع مهم انتقال آب شیرین به تالاب است، تصریح کرد: این تالاب وابسته به آب شیرین است، چه کم و چه زیاد و باید گفت آب شیرین برای حیات تالاب بسیار ضروری است و موجب افزایش تنوع حیات در تالاب می‌شود.

کلانه با اشاره به اینکه حق‌آبه آب شیرین از بالادست به وسیله کشاورزان و صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصریح کرد:  این مقدار آبی که وارد تالاب می‌شود فاضلاب است و درواقع آلوده است و ما نیاز به آب شیرین سالم داریم و بجای آن آب شیرین، آب آلوده می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: سفر رئیس‌جمهور به تالاب میانکاله نشان از اهمیت تالاب بوده و چنین حضوری را در دوره‌های قبل شاهد نبودیم و موضوع مهم اهمیت دادن به مسائل کارشناسی و تلاش برای تامین امکانات و تجهیزات مورد نیاز در منطقه است.

در پیگیری از اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران در ارتباط با آخرین وضعیت احیای تالاب میانکاله اعلام شد:  موضوع احیای میانکاله در ستاد ملی در دستور کار است.

همچنین مصوبات سفر رئیس‌جمهور به مازندران تصویب و به استان ابلاغ شد و قرار شد  بحث پمپاژ  و انتقال بین حوزه ای آب نیز به وزارت نیرو ابلاغ شده تا ضلع غربی احیا شود.

موضوع مهم اینکه در این روزهای پرهیاهو که بحث تالاب میانکاله مطرح است، امیدواریم بحث احیای تالاب فراموش نشود.

  • منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.