کد خبر : 5947
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۲
158 views

کاهش 1000 میلیاردی بودجه مصوب پس از رد کمیته انطباق؛

تصویب بودجه 1300 میلیاردی سال 1401 شهرداری از سوی شورای شهر ساری

تصویب بودجه 1300 میلیاردی سال 1401 شهرداری از سوی شورای شهر ساری
پس از رد بودجه پیشنهادی دو هزار و 290 میلیارد تومانی سال 1401 شهرداری ساری در کمیته انطباق، اعضای شورای شهر ساری در جلسه امروز با اکثریت آرا با رقم 1300 میلیارد تومانی موافقت و آن را به تصویب رساندند.


به گزارش تیتر شمال؛ بعدازظهر امروز بیست‌وهفتمین جلسه شورای شهر ساری در دوره ششم با محوریت بررسی بودجه سال 1401 شهرداری ساری با حضور تمامی اعضای شورا و غیبت سبحان بخشی برگزار شد.

پیش از این و در بیست‌وپنجمین جلسه شورا در اسفندماه سال گذشته پس از بررسی چند هفته‌ای لایحه بودجه 1401 شهرداری ساری، با رقم بودجه بودجه دو هزار و 290 میلیارد تومانی موافقت شد.

بر اساس این گزارش، از یک هزار و 300 میلیارد تومان بودجه‌ای که برای سال 1401 در نظر گرفته شده بود، یک هزار و 100 میلیارد تومان مربوط به منابع درآمدی مختلف و 200 میلیارد تومان مربوط به منابع وام و تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده بود که بنا شد یک وام 1000 میلیاردی نیز برای پروژه‌های زودبازده و درآمدزا در این بودجه دیده شود.

مع‌الوصف این لایحه در نهایت مورد تایید کمیته انطباق قرار نگرفت و اعضای شورای شهر ساری امروز با بحث و تبادل نظر پیرامون این موضوع، نظرات متفاوتی پیرامون رقم اصلاحی برای ارجاع لایحه به کمیته انظباق مطرح کردند که هر یک، مخالفان و موافقان خود را داشت.

مستندات بودجه پیشنهادی کامل نبود

پرویز شعبانی رئیس شورا علت اصلی در کمیته انطباق را عدم مستندات در خصوص رقم بودجه اعلام کرد.

وی افزود: اینکه ما شهرداری را ملزم به اخذ وام 1000 میلیاردی کنیم با توجه به شرایط موجود، درست بنظر نمی‌رسد.

رئیس شورا شهر ساری، خاطرنشان کرد: بودجه تصویب شده فاقد امضای شهردار و اعضای شورا بوده و استندات در خصوص این رقم کامل نیست که مورد موافقت قرار نگرفته است.

چرا تاکنون طرحی از سوی شهرداری به شورا ارائه نشده است؟

سیدرحمان میرشجاعی خطاب به رئیس شورا، اظهار کرد: بودجه سه‌هزار و 240 میلیارد تومانی که بعدتر با  کاهش 1000 میلیاردی و افزوده شدن 50 میلیارد دیگر به رقم دو هزار و 290 میلیارد تومان رسید مگر به تصویب نرسیده است؟ مگر برای این رقم کارسناسی و بررسی صورت نگرفت؟

وی افزود: در خصوص موضوع بانک شهر پاسخ شهرداری ساری به نامه شورا چه بوده است؟ چرا تاکنون از سوی شهرداری، طرحی جهت اجرا در سال جاری ارائه نشده است؟

عضو شورای شهر ساری، خاطرنشان کرد: پاسخ مدیرکل امور شهری استانداری به نامه رئیس شورا این بود که یا با بودجه 1300 میلیاردی موافقت کنیم و یا آن را به شورای حل اختلاف جهت بررسی ارسال کنید؛ اما حرف اینجا است که طرحی که اعضای شورا مصوب کرد و در کمیته انطباق به دلیل کامل نبوده مستندات رد شد، شورا بر روی رقم بودجه دو هزار و 290 میلیاردی اصرار کند.

   5 باب مغازه مفقود شده!     

سیدحسین یوسفی در پاسخ به سوالات میرشجاعی گفت: اگر با به اخذ وام 1000 میلیاردی از سوی شهرداری باشد، منابع ضمانت اجرایی آن چیست؟ اقساط آن چگونه پرداخت شود؟

وی افزود: ما در ماجرای اجاره رایگان 50 ساله  بانک شهر شرمنده مردمیم و ما از مرجع قضایی پیگیر این موضوع هستیم؛ در پروژه ابن‌شهر آشوب، 5 باب مغازه مفقود شده است و تعیین تکلیف نشده است.

شهرام ایرجی نیز در این جلسه با اعلام تذکر نسبت به بحث در خصوص موضوع جلسه، گفت: مشکلات ادوار گذشته در بحث پرداخت حقوق، ساماندهی، بدهکاری‌ها، مشکلات و فروش املاک شهرداری و سایر موارد بر دوش این دوره شورا افتاده است و ما باید این موضوعات را مدیریت کنیم.

وی افزود: بودجه هر سال از سوی شهرداری به شورا پیشنهاد می‌شود و شورا در ادامه می‌تواند این پیشنهاد را تایید، رد و یا اصلاح کند؛ لذا ما پس از اصلاح پیشنهاد بودجه شهرداری آن را به کمیته انطباق ارسال کردیم  که مورد موافقت این کمیته قرار نگرفت.

آغاز بکار پروژه این شهر آشوب در اردیبهشت‌ماه

عضو شورای شهر ساری، خاطرنشان کرد: لذا اکنون اگر ما بخواهیم 1000 تومان به این رقم پیشنهادی اضافه کنیم اگر شهردار موافقت نکند مجددا در کمیته انطباق رد خواهد شد و آن وقت باید استانداری برای ما تصمیم بگیرد و این زیبنده شورا نیست که به یک تصمیم نرسد.

ایرجی عنوان کرد: بهتر این است که ما این بودجه را اصلاح کنیم تا با تایید آن در کمیته انطباق، کار شهرداری لنگ نماند؛ لذا من پیشنهاد می‌کنم که با رقم 1300 میلیاردی موافقت کنیم و در خصوص سایر تصمیمات آن را تحت عنوان متمم به این رقم اضافه کنیم.

وی بیان کرد: ما در حال پیگیری پروژه‌های نیمه تمام هستیم که در مراحل اداری قرار دارد و پروژه‌های نظیر ترمینال ساری و ابن شهر آشوب از اردیبهشت‌ماه امسال آغاز به‌کار خواهد کرد که نیاز به اعتبار دارند.

سیدحسن احمدی دیگر عضو شورای شهر ساری، اعلام کرد: بهتر این است که ما با بودجه 1300 میلیاردی هر چند از نظر زمانی از زمان موعد گذشته است موافقت کنیم تا به شورای حل اختلاف نرود؛ چرا که در پرداخت حقوق فروردین شهرداری با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی افزود: من با دغدغه‌های آقای میرشجاعی موافقم و اینکه ما صرفا بخواهیم با بودجه 1300 میلیاردی بخواهیم امسال را به پایان برسانیم مخالفم، هر چند در این بودجه هم بنا است پروژه‌هایی اجرا شود.

عضو شورای شهر ساری، خاطرنشان کرد: دیده شدن تسهیلات اگر بدون مطالعات روی پروژه‌ها باشد، شهرداری را به سمت الزام سوق می‌دهد و اگر کار انجام هم شود ممکن است چون بدون مطالعه بوده زمان اجرا چندین برابر طولانی‌تر شود که در نهایت منجر به افزایش بدهی شهرداری خواهد شد.

احمدی گفت: ما می‌توانیم پس از تایید رقم 1300 میلیاردی با تشکیل کارگروهی به سمت پیشنهاد طرح برویم و پس از مطالعه، برآورد هزینه و در نظر گرفتن تسهیلات به شهرداری جهت اجرا پیشنهاد کنیم.

سیدذوالفقار شریفی دیگر عضو شورا نیز گفت: بنا بر اطلاعاتی که دارم شهرداری دارای زمین و ضمانت اجرایی کافی است و مشکل خاصی در این باره نداریم.

وی افزود: با این مباحث انجام گرفته بنظر من رقم 1300 میلیارد تومان هم زیاد است و ما با کسر رقم 200 میلیاردی تسهیلات از این رقم با بودجه 1100 میلیاردی موافقت کنیم و این 200 میلیارد تومان را هم به این دلیل که شهرداری نمی‌تواند اجرا کند به عنوان متمم ببینیم.

در پایان این دستور کار، پرویز شعبانی با توجه به نظرات مطروحه اعضای شورا، رقم 1300 میلیارد تومان را به رای گذاشت که 6 رای موافق و 2 رای مخالف به تصویب رسید.

گفتنی است در نهایت شورا پس از بحث‌ مفصل میان اعضا در پاسخ به ایراد هیات تطبیق به مصوبه ردیف 9 صورتجلسه شماره 25 موضوع بودجه سال 1401 شهرداری نیز با پیشنهاد اولیه شهرداری به مبلغ 1300 میلیارد تومان به‌عنوان بودجه سال‌جاری موافقت کرده و مقرر شد در قالب متمم بودجه به تناسب پروژه‌هایی که شهرداری معرفی می‌کند نسبت به تعیین منابع از جمله اخذ تسهیلات مورد نیاز مبتنی بر مطالعات کارشناسی اقدام شود.

سایر مصوبات جلسه بیست‌و هفتم

در ادامه این جلسه اعضای شورا در پاسخ به ایراد هیات تطبیق به مصوبه ردیف 4 صورتجلسه شماره 25 مورخ 24 اسفند 1400 موضوع واگذاری عملیات اجرایی، نگهداری و خدمات شهرداری از طریق مناقصه عمومی مقرر شد تا شهرداری با رعایت شرایط پیمان و مفاد آئین نامه معاملات شهرداری‌ها تا سقف 25 درصد جهت انجام مناقصه عمومی نسبت به انتخاب پیمانکار واجد شرایط اقدام کند.

گفتنی است در این جلسه همچنین با رای اعضا، علی عاشقان به‌عنوان نماینده شورا در شورای پژوهش شهرداری، سید افشین راسخ به عنوان دومین نماینده شورا در شورای هماهنگی ترافیک شهرستان ساری و سید ذوالفقار شریفی به عنوان نماینده شورا در کمیته اجرایی اکو 2022 انتخاب و معرفی شدند.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.