کد خبر : 6339
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۷:۵۵
118 views

سفیر جمهوری ازبکستان در ایران خبر داد:

مبادلات نیم میلیون دلاری ایران و ازبکستان در سال 1400

مبادلات نیم میلیون دلاری ایران و ازبکستان در سال 1400
سفیر جمهوری ازبکستان در ایران حجم مبادلات دو کشور را طی سال قبل را نیم میلیون دلار بین ایران و ازبکستان عنوان کرد.


به گزارش تیتر شمال؛ بهادر عبدالله اف در مراسم افتتاحیه رویداد بین المللی ساری ۲۰۲۲ اظهار کرد: ساری پایتخت باستانی یکی از مقاصد گردشگری محبوب در منطقه اکو به شمار می‌رود و این رویداد سبب افزایش جریان گردشگری و انگیزه جدید برای توسعه زیرساخت‌ها است و گردشگری با خصوصیت عظیم می‌تواند رفتار قدرتمندی برای توسعه منطقه باشد.

وی با اشاره به شیوع کرونا و تأثیر منفی آن برای اقتصاد گردشگری جهان و اکو اظهار داشت: صنعت گردشگری در ازبکستان به عنوان یکی از قطب‌های اولویت دار اقتصاد کشور است و در سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای رشد گردشگری انجام شده است.

سفیر جمهوری ازبکستان در ایران افزود: سامانه‌ای برای صدور روادید الکترونیک برای اتباع کشورهای مختلف از جمله ایران راه اندازی شد و پروازهای زیادی بین دو کشور برقرار شده است.

عبدالله اف با اشاره و گرامیداشت سالگرد برقراری ارتباطات دیپلماتیک دو کشور ایران و ازبکستان، گسترش روابط دو جانبه را هدف اصلی برشمرد و گفت: ایران جزو اولین کشورهایی است که ۳۰ سال پیش استقلال جمهوری ازبکستان را به رسمیت شناخته است.

وی حجم مبادلات دو کشور را طی سال قبل نیم میلیون دلار ذکر کرد.

استاندار مازندران نیز با بیان اینکه گردشگری، سکوی پیشرفت برای مازندران محسوب می‌شود ،گفت: صنعت گردشگری می‌تواند یکی از مسیر‌های مهم برای اشتغال مازندران و دیگر کشور‌های عضو اکو باشد و به مدد آن به توسعه همه جانبه مطلوب و متوازن دست یافت.

سیدمحمود حسینی پور مهیا بودن زیر ساخت‌های کریدور‌های بین المللی و حمل و نقل در کنار حاذبه‌های طبیعی و گردشگری مازندران ، فرصتی مناسب برای ورود سرمایه گذاران در حوزه‌های مختلف است .

وی تاکید کرد : زمینه تسهیل سرمایه گذاری در این استان را برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم می کنیم.

استاندار مازندران با بیان اینکه مازندران سالانه مقصد گردشگری ۲۰ میلیون نفر است افزود : تقویت جغرافیای فرهنگی در کنار گسترش مبادلات اقتصادی از اولویت‌های دولت سیزدهم در گسترش تبادلات تجاری با کشور‌های عضو اکو است که در این راستا به دنبال فراهم کردن کامل شرایط سرمایه گذاری و گردشگری هستیم

این مسئول ادامه داد: مازندران برای ارتباطات گسترده در حوزه‌های تاریخی، طبیعی و زیر ساخت‌های گردشگری، چون هتل و رستوران‌ها آمادگی  دارد.

استاندار مازندران افزود: به واسطه جذابیت‌های موجود در حوزه‌ی اقتصادی، گردشگری، سلامت و معدنی ، مازندران امکان تحقق توسعه مطلوب را دارد.
حسینی پور  تاکید کرد : مازندران این آمادگی را دارد که بتواند دروازه اقتصادی کشور‌های حاشیه خزر و اسکاندیناوی به جنوب ایران و بندر چابهار باشد.

وی گفت: شرایط برای حصول آن  با توجه به  دارا بودن سه بندر اقتصادی امیر آباد ، نوشهر و فریدونکنار در مازندران دور از دسترس نیست.

نماینده ولی فقیه در مازندران نیز در این رویداد بین المللی، پیشینه فرهنگی و مذهبی مردم مازندران را ستودنی دانست و بر صمیمیت حاکم بر خرده فرهنگ‌های استان و معرفی صنایع دستی، آداب و سنت‌های بومی استان تاکید کرد.

آیت الله محمدباقر محمدی لائینی با بیان اینکه مازنی‌ها، مردمانی با محبت، دیندار، صادق، سختکوش و صمیمی هستند افزود: این ویژگی‌ها زمینه‌های فرهنگی و گردشگری را میان مردمان کشور‌های عضو اکو تقویت خواهد کرد.

وی گفت: اهداف تعریف شده سازمان جهانی اکو که همان تقویت روابط دوستانه و توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های اقتصادی، گردشگری و تجاری است زمانی محقق می‌شود که ویژگی‌های فرهنگی، دینی و اخلاقی کشور‌های عضو و کشور‌های هدف به خوبی شناسایی و برای تقویت آن زمینه سازی شود.

مراسم افتتاحیه رویداد ساری ۲۰۲۲ با حضور سفرا و نمایندگان ۱۰ کشور عضو اکو در هتل بادله ساری برگزار شد و در این مراسم علاوه بر سفرای کشور‌های پاکستان، افغانستان، آذربایجان، ترکیه، ترکمنستان، قرقیزستان ،قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان ، خسرو ناظری دبیرکل و اعضای شورای همکاری‌های اقتصادی (اکو) و وزیر گردشگری ایران و نمایندگان کشور‌های دیگر هم حضور داشتند.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.