کد خبر : 6351
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
221 views

معاون دادستان کل کشور:

پتروشیمی میانکاله تا زمان صدور مجوز زیست محیطی اجازه فعالیت ندارد

پتروشیمی میانکاله تا زمان صدور مجوز زیست محیطی اجازه فعالیت ندارد

معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور کفت : پتروشیمی میانکاله فاقد مجوز زیست محیطی است و بر همین اساس امکان ادامه و اجازه فعالیت ندارد.


به گزارش تیتر شمال؛ غلامعباس ترکی روز سه شنبه در جریان بازدید میدانی از روند اجرای این طرح در گفت و گو با خبرنگاران افزود: با بررسی صورت گرفته، فرآیند قانونی و تشریفات لازم برای صدور مجوز زیست محیطی پتروشیمی میانکاله طی نشده است و بر همین اساس نیز تا زمان صدور مجوز از ادامه فعالین این طرح جلوگیری می شود.

وی اظهار داشت: پس از دستور دادستان کل کشور مبنی بر توقف فعالیت پتروشیمی میانکاله، با بازید میدانی که امروز صورت گرفت، مشخص شد که از آن زمان تاکنون کار و اقدام خاصی در محوطه این طرح صورت نگرفته است.
وی افزود: جدای از اینکه پتروشیمی میانکاله مجوز زیست محیطی ندارد،  مشکلات و ابهاماتی هم در خصوص کیفیت واگذاری اراضی و تداخل اراضی وجود دارد که باید در این زمینه نیز بررسی لازم صورت گیرد.
وی طی کردن مراحل و تشریفات قاتونی برای واگذاری اراضی و همچنین صدور مجوز زیست محیطی را ملاک و معیار اصلی دستگاه قضایی برای ادامه اجرای طرح پتروشیمی میانکاله توصیف کرد.

معاون دادستان کل کشور افزود: برای دستگاه قضایی طی کردن مراحل قانونی و فرآیند صدور مجوز زیست محیطی برای متروشیمی میانکاله از اهمیت خاصی برخوردار است و بی شک از تمام امکانات و ابزارهای نظارتی برای تحقق این مهم به شکل مطلوب استفاده می شود.
وی به دامداران و بومیان منطقه اطمینان خاطر داد که تمام مراحل قانونی در نحوه واگذاری اراضی و صدور مجوزهای زیست محیطی بدرستی طی می شود و دستگاه قضایی نیز نسبت به این امر نظارت کافی خواهد داشت.
روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ کلنگ احداث مجتمع پتروشیمی در هفت کیلومتری تالاب میانکاله به زمین خورد؛ زمین این پروژه ۹۰ هکتار وسعت دارد و در منطقه نزدیک به میانکاله در مراتع روستای حسین آباد بهشهر واقع شده است؛ مرتعی که به ۷۰ دامدار ساکن در این ناحیه تعلق دارد و اسناد نشان می‌دهند که  واگذاری این زمین بدون کسب اجازه از آنها رخ داده است.

از سوی دیگر عملیات اجرایی این طرح بدون کسب مجوز از سازمان محیط‌زیست آغاز شده که با واکنش سازمان محیط‌زیست رو بهرو شد. مردم محلی و فعالان محیط‌زیست از همان ابتدا اعتراض خود را به این طرح اعلام کردند؛ اعتراضات تا جایی ادامه پیدا کرد که رئیس‌جمهوری دستور توقف طرح را صادر کرد. بر اساس دستور رئیس‌جمهوری، تا بررسی مجدد ابهامات محیط زیستی، احداث پتروشیمی میانکاله متوقف خواهد شد.

تاکنون کارشناسان زیادی تاکید کرده‌اند که ساخت مجتمع پتروشیمی در این منطقه آسیب‌های محیط‌زیستی فراوانی به همراه دارد و می‌تواند معیشت و سلامت مردم منطقه را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

پتروشیمی مازندران که در فاصله حدود پنج کیلومتری تالاب بین‌المللی میانکاله جانمایی شده به گفته موافقان اجرای این پروژه همه مجوزهای لازم برای آغاز عملیات را دارد ، اما سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دستگاه متولی صدور مجوز نهایی ارزیابی زیست‌محیطی بارها اعلام کرد که هنوز مطالعات ارزیابی اثرات زیست‌محیطی این پروژه اجرا نشده و تا زمان تکمیل مطالعات نیز هیچ‌گونه عملیات عمرانی نباید انجام شود. تا جایی که مسعود عالیخانی سرپرست معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ۱۷ فروردین در نامه‌ای به مدیرعامل پتروشیمی مازندران تأکید کرد تا پیش از تکمیل مطالعات ارزیابی اثرات زیست‌محیطی از هر گونه عملیات اجرایی تا پیش از بررسی‌ها و ارائه نظریه کارشناسی خودداری شود.

  • منبع: ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.