کد خبر : 6693
تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴
79 views

واکنش هنرمند مطرح مازندرانی به سینماگران ایرانی جشنواره کن:

هنرمندان باید در جشنواره‌های خارجی پاسدار ارزش‌های ایران باشند/جایزه به چه قیمتی؟

هنرمندان باید در جشنواره‌های خارجی پاسدار ارزش‌های ایران باشند/جایزه به چه قیمتی؟
هنرمند مطرح مازندرانی با بیان اینکه اهداف جشنواره‌های خارجی سنخیتی با ارزش‌ها و اهداف ما ندارد و آثاری به این جشنواره‌ها راه پیدا می‌کنند که ضعف‌های ما را بیشتر نشان دهد؛ گفت: هنرمندان ما در جشنواره‌های خارجی باید پاسدار ارزش‌های این نظام باشند و برای خاک این مملکت ارزش قائل شوند.


به گزارش تیتر شمال؛ صحبت‌های سرتا پای متناقض تعداد اندکی از بازیگر نماها در جشنواره کن 2022 در خصوص اوضاع اقتصادی و سیاسی مردم ایران با واکنش‌های متعددی از سوی اصحاب هنر و سینما مواجه شد.

متاسفانه «سیاه‌نمایی» از وضع موجود کشور به یک استرانژی و برگ برنده منتخبان ایرانی جشنواره‌های خارجی مبدل شده است؛ امری که به جای معرفی و ارتقای فرهنگ ایرانی-اسلامی کشور، معکوس عمل می‌کند و راه تخریب را در پیش می‌گیرد.

در حالی که نمایندگان کشور در فستیوال خارجی، باید سفیران محافظ ارزش‌های ایرانی-اسلامی کشور باشند اما به هر جهت، آب در آسیاب معاندان این نظام می‌ریزند که خاطر بسیاری از هنرمندان و مردم را مکدر ساخته است.

در این دوره از جشنواره فیلم کن نیز شاهد تکرار حضور بی‌ثمر و منفعل مدیران سینمایی بودیم، با اینکه جشنواره فیلم کن، همواره رویکردی ایران‌ستیزانه داشته، اما مدیران سینمایی ما به جای اعتراض و اتخاذ سیاستی هوشمندانه در مواجهه با این جشنواره، با حضور منفعل و توریست‌مآبانه خودشان، موجب رسمیت بخشیدن به این جشنواره از سوی جمهوری اسلامی ایران شده‌اند!

به جــای فیلم‌ها، این حضور پرحاشــیه بازیگران در جشــنواره کن اســت که بحث‌برانگیز شده است. متأسفانه برخی از بازیگر‌ها که ادعای روشنفکری هم دارند، با پوششی غیرمتعارف و خلاف شأن بانوی ایرانی بر فرش قرمز کن حضور یافتند.

متأســفانه افرادی که طی ســال‌های اخیر به عنوان هنرمند و ســلبریتی به نمایندگی از ســینمای ایران روی فرش قرمز و در مراســم و محافل جشنواره کن حضور می‌یابند، به جای جان بخشــیدن به فرهنگ ســرزمین مادری خودشان، به حاشیه‌سازی‌های مبتذل دست می‌زنند.

تورج زایدلی، بازیگر، کارگردان و هنرمند مازندرانی در این‌باره به خبرنگار بلاغ می‌گوید: جشنواره‌های گوناگون چه در داخل و چه در خارج کشور دارای اهداف مختلفی هستند؛ لذا برخی از بازیگران و هنرمندان در جشنواره‌های خارج کشور شرکت می‌کنند که این جشنواره‌ها اصلا هدف‌شان فرق دارد.

وی افزود: این جشنواره‌ها عمدتا با اهداف غربی و مدنظر این جشنواره‌ها برگزار می‌شود که دارای قوانین نانوشته مختص این جشنواره‌ها از پوشش گرفته تا انتخاب آثار برتر است.

این بازیگر و هنرمند مطرح مازندرانی، خاطرنشان کرد: در هر صورت، هر نمایشی یک هدف مختص خود را دارد؛ به‌طور نمونه نمایش‌های حوزوی، اصلا اهداف خاص خود را دارد، نمایش‌های ارشاد، اهدافش مشخص است؛ حتی نمایش‌هایی که در صداوسیما کار می‌شود نیز اهداف خاص و مشخص خود را دارد.

زایدلی ادامه داد: لذا نمایش‌هایی که در خارج کشور در جشنواره‌ها شرکت داده می‌شود نیز متناسب با اهداف این جشنواره‌ها تولید و شرکت داده می‌شود.

وی بیان کرد: انتخاب آثار و هنرمندان ایرانی در جشنواره کن در صوتی زیبا بود که بیایند مشکلات جامعه را بازگو کنند نه بیان مشکلاتی که جامعه ما در سطح جهانی، خرد کند.

این بازیگر و هنرمند مطرح مازندرانی، عنوان کرد: درست است که مملکت ما دارای مشکلاتی است اما خیلی خوبی‌ها هم وجود دارد، مگر می‌شود جایی مشکل داشته باشیم اما خوبی نداشته باشیم.

زایدلی تاکید کرد: چرا نمایش‌هایی که در کشور ما، افتخارآمیز است را در این جشنواره‌های خارجی روی صحنه نمی‌برند؟ چرا فقط نمایش‌هایی را روی صحنه این جشنواره‌ها می‌برند که ضعف‌ها و مشکلات کشور ما را نشان می‌دهد؟

وی اعلام کرد: ضعف‌ها و مشکلات کشور ما را به نمایش می‌گذارید و جایزه می‌برید واقعا چه فایده‌ای دارد؟ حالا که جایزه گرفته‌اید چرا با برخی جملات و حتی پوشش، ارزش‌های کشور و مردم ایران را زیر سوال می‌برید؟

این بازیگر مطرح و هنرمند مازندرانی، گفت: نظر شخصی من این است که ابدا جشنواره‌های خارج از کشور را قبول ندارم و جشنواره‌های داخلی کشور برای من افتخارآمیز و ارزشمند است؛ چرا که این جشنواره‌ها با اهداف مملکت ما و جایگاه کشور ما همخوانی دارد و به دنیا نشان می‌دهد.

زایدلی مطرح کرد: ما خیلی موضوعات خوبی در این مملکت داریم که بسیار ارزشمند است و افتخاراتی داریم که بسیار ارزشمندند؛ ای کاش هنرمندانی که برای شرکت در جشنواره‌های خارجی حضور پیدا می‌کنند این خوبی‌ها و ارزش‌ها را به روی صحنه ببرند و جایگاه مملکت ما را حفظ کنند.

وی افزود: دل این هنرمندان خوش است که جایزه گرفته‌اند اما این جایزه را در قبال چه چیزی گرفته‌اید؟ ما خیلی شهید دادیم، خیلی جانباز دادیم تا ارزش‌های خودمان را حفظ کنیم.

این بازیگر و هنرمند مطرح مازندرانی، تصریح کرد: هنرمندان ما در جشنواره‌های خارجی باید پاسدار ارزش‌های این نظام باشند و برای خاک این مملکت ارزش قائل شوند؛ ما در این مملکت، دنیایی زیبایی داریم.

زایدلی گفت: ما باید با تولیدات فاخر، بچه‌های دهه هفتاد، هشتاد و نودی این مملکت را با زیبایی‌های آن آشنا کنیم، متاسفانه تولیدات راه یافته به جشنواره‌های خارجی، فقر و ضعف مملکت ما را به نمایش می‌گذارد.

وی متذکر شد: مگر در اروپا فقر نیست اما نشان نمی‌دهند، فساد نیست حتی صد برابر اینجا هست اما به نمایش نمی‌گذارند؛ بله ما در این مملکت، مشکلات داریم اما باید پشت به پشت هم باشیم تا آن را حل کنیم.

این بازیگر و هنرمند مطرح مازندرانی یادآور شد: ای کاش روزی برسد که به خاطر یک جایزه، مملکت خودمان را نفروشیم و قدر داشته‌های خودمان را بدانیم.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.